بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

سفر همیشه تجربه لذت‌بخشی است که ما را از زندگی روزمره جدا می‌کند و به دنیایی پر از ماجراجویی وارد می‌کند. برای اینکه لذت سفر در ما دوچندان شود، باید بدانیم بهترین زمان سفر چه موقعی است؟ ایران عزیزمان دارای مقاصدی فوق‌العاده و هیجان‌انگیز است که اگر زمان درست سفر به آن‌ها را بلد باشیم، بی‌شک در خاطره‌ای فراموش‌نشدنی غوطه خواهیم‌خورد. فصل‌ پاییز، اغلب برای مردم زمان خوبی برای سفر است؛ چراکه در این فصل،‌ هم شهرها خلوت‌تر است و هم افراد دلشان می‌خواهد جلوه‌های رویایی پاییز را در مقاصد گوناگون تماشا کنند. به همین خاطر ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا شما را با بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز آشنا کنیم. 

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

سفر پاییزی در استان‌های جنوبی

چابهار در تابستان

استان‌های جنوبی همیشه از زیبایی خاصی برخوردارند. انگار که گرد جادویی در شهرهای این استان‌ها پاشیده‌باشند؛ چراکه از مردم خونگرم گرفته تا جاذبه‌های گردشگری و حال‌وهوای حاکم بر شهر، همه و همه به قدری زیبا و آرامشبخش است که در عمق جان آدم نفوذ می‌کند. اما اگر در فصل گرما و عرق‌ریزان به این استان‌ها بروید، نه‌تنها نشانه‌هایی از جادو نمی‌بینید، بلکه از رطوبت و گرمای زیاد کلافه می‌شوید. تنها کافی است سفر به این استان‌ها را به پاییز و زمستان موکول کنید، آن‌وقت جاذبه‌ها و افراد محلی شما را شگفت‌زده می‌کند. در ادامه به معرفی دو استان که بهترین شهرهای ایران برای سفر به پاییز را در دل خود جای داده‌اند، می‌پردازیم.

چابهار در استان سیستان‌وبلوچستان

چابهار مانند نگین گردشکری در استان سیستان‌وبلوچستان می‌درخشد. این بندرگاه پررونق پر است از جاذبه‌هایی که هرکدام به یک شکل شما را شگفت‌زده می‌کند؛ از تقابل دریا و کویر در ساحل درک تا جنگل حرا و قلعه پرتغالی‌ها، زیبایی‌های محسورکننده‌ای در این شهر وجود دارد. مردمان مهربان بلوچ با لباس‌های سنتی و زیبا، پهنه کویر، دریای عمان، لنگرگاه‌هایی که عطر آب شور دریا در فضایش پیچیده‌است و تاریخی که در استخوان‌های شهر ریشه دوانده‌است، آنجا را به یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز تبدیل می‌کند. پاییز فصل مناسبی برای سفر به چابهار است؛ چراکه در این فصل از تب‌وتاب شلوغی تابستان کم شده‌است و شما به راحتی می‌توانید در جاذبه‌های گوناگون شهر قدم بردارید. از جمله جاذبه‌های گردشگری چابهار می‌توانیم به روستای درک، جنگل‌های حرا، درخت مکرزن، کوه‌های مریخی، غارهای بان مسیتی، کوه گل‌فشان و تالاب لیپار اشاره کنیم. البته که این شهر دارای مکان‌های تاریخی همچون قلعه پرتغالی‌ها، روستای باستانی تیس، ساختمان تلگراف‌خانه، مسجد جامع تیس، موزه محلی چابهار و…نیز است.

استان هرمزگان و چندی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

استان هرمزگان و چندی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

استان هرمزگان نیز مانند سیستان‌وبلوچستان از تابستان‌های گرم و رطوبت‌باری برخوردار است؛ به همین دلیل، پاییز گزینه بهتری است برای سفر پاییزی در شهرهای این استان. در ادامه شما را با بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز هرمزگان آشنا می‌کنیم.

قشم؛ جزیره‌ای با جاذبه‌های طبیعی و باورنکردنی

جزیره قشم پر است از جاذبه‌های اسرارآمیزی که به دست طبیعت ساخته‌شده‌. اگر به قشم نگاه کنیم، جز شگفتی هیچ نمی‌بینیم؛ از ژئوپارک قشم که شما را به ماجراجویی در دل سرزمینی ناشناخته می‌برد تا بازارهایش که تنوع زیادی از کالا به شما ارائه می‌دهد و تفریحاتی که شما را با اسرار اعماق دریا آشنا می‌کند. یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز، بی‌شک قشم است که جاذبه‌هایی همچون دره ستارگان، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، غار خربس، جزایر ناز، موزه ژئوپارک، قلعه پرتغالی‌ها و…را دارد. اگر در فصل تابستان بخواهید به بازدید از ژئوپارک بروید، که بیشتر از لذت بردن از زیبایی جاذبه‌ها، باید نگران پیراهنتان باشید که از عرق خیس شده‌است! پس بازدید از این جزیره را به فصل پاییز موکول کنید تا در آب‌وهوای معتدل‌تری بتوانید قدم به آنجا بگذارید.

جزیره سرخ هرمز

جزیره هرمز که در شرق جزیره قشم قرار دارد، بهشت زمین‌شناسان است؛ چراکه خاکی رنگین‌کمانی دارد. تنوع خاک جزیره بالا است و هرکدام رنگ‌های متفاوتی دارد. علاوه بر این، در بخش‌هایی از جزیره می‌توانید نمک کریستال و رسوبات آتشفشانی نیز پیدا کنید. اگر در فصل پاییز به جزیره قشم رفتید، سوار قایق شوید و سری هم به جزیره هرمز بزنید تا از لذت قدم زدن در ساحل سرخ، دره مجسمه‌ها، کوه الهه نمکی، خرید از بازارهای محلی، خوردن غذاهای خشومزه محلی، شنا، قایقرانی و غواصی و تماشای جانوران دریایی کم‌نظیر بی‌نصیب نمانید.

کیش

بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

شهر کیش نیز یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز است. این جزیره که در استان هرمزگان واقع شده‌است، در فصل پاییز دارای آب‌وهوایی میانه و معتدل است. کیش موفق شده‌است دل گردشگران زیادی را ببرد و هرساله آن‌ها را به سوی خود بکشاند. از جاذبه‌های زیبای جزیره می‌توانیم به آکواریوم کیش، کشتی یونانی، شهر باستانی حریره، قلعه جنی، پارک دلفین‌ها، اسکله کیش، باغ پرندگان کیش و شهر زیرزمینی کاریز اشاره کنیم. گشت‌وگزار، خرید و تفریح در جایی که دورتادورش را آب فراگرفته‌است، آن هم در فصلی که آتش گرمای تابستان را نداشته‌باشد، لذتی شیرین و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان خواهدساخت.

بندرعباس؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

بندرعباس شهری است با قدمت 2500ساله که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی دارد. بندرعباس نیز مانند کیش و قشم، تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد و یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز است. گشت‌وگزار در شهری که در امتداد دریا قرار گرفته‌است، خاطره خوبی از پاییز برایتان می‌سازد. جاذبه‌های بندرعباس شامل عمارت کلاه‌فرنگی، معبد هندوها، مسجد جامع اهل سنت، مسجد ناصری، قلعه فین، حمام گله‌داری، حمام گپ، موزه مردم‌شناسی، آبشار تزرج، غار نمکی خرسین، چشمه‌های آب گرم، چشمه سبزپوشان و…است. همچنین امکانات رفاهی و تفریحی زیادی همچون پارک جنگلی، پارک غدیر، باغ پرندگان و…نیز دارد. در فصل پاییز با خیالی آسوده در شهر قدم بزنید و نگران آفتاب سوزان تابستان نباشید.

کویر و شهرهای کویری؛ بهترین مکان‌ها و شهرهای ایران برای مسافرت در پاییز

اسم کویر که به میان می‌آید، گرمای طاقت‌فرسا و شن‌های سوزان در نظرمان تداعی می‌شود. اما پاییز، فصلی است که آب‌وهوای کویر را ملایم‌تر می‌کند و شهرهای کویری را به یکی از بهترین شهرها برای سفر در ایران تبدیل می‌کند. در ادامه به معرفی چند شهر کویری که برای سفر پاییزی مناسب هستند، می‌پردازیم.

کلوت‌های شهداد

کلوت‌های شهداد

کویر شهداد که در 30 کیلومتری دشت لوت قرار دارد، یکی از زیباترین کویرهای ایران است. در این کویر تپه‌هایی شنی به نام کلوت وجود دارد که در اثر پدیده‌های فرسایشی ایجاد شده‌است و جلوه‌ای زیبا به پهنه کویر بخشیده‌است. در آب‌وهوای معتدل پاییز می‌توانید به دیدنی‌های کلوت شهداد شامل پلی گون‌ها، رودشور و نمکزار بروید و از تفریحاتی همچون موتور چهارچرخ، آفرودسواری، عکاسی و سافاری در آنجا لذت ببرید.

سفر به نصف جهان

اصفهان از دسته شهرهای کویری است که تابستان‌های گرم و خشکی دارد. البته این آب‌وهوا برای مردم شهر عادی شده‌است، اما برای مسافران، فصلی مناسب است که به راحتی و به دور از دغدغه گرما بتوانند در میدان وسیع نقش جهان قدم بردارند و از زیبایی‌های آنجا لذت ببرند. پاییز فصل خوبی است و با آب‌وهوای خنک‌تری که دارد، اصفهان‌گردی را برای مسافران شیرین‌تر می‌کند؛ به‌طوری که اصفهان را در لیست بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در پاییز قرار می‌دهد. کاخ چهل‌ستون، میدان نقش جهان، کاخ هشت بهشت، عمارت عالی‌قاپو، مسجد جامع امام، از دیدنی‌های اصفهان است که شما را به سوی خود دعوت می‌کند. علاوه بر این باید بگوییم پاییز در اصفهان غوغا می‌کند و لباسی طلایی به شهر می‌پوشاند. اگر در فصل پاییز به اصفهان رفتید، حتما با مناظر رویایی آنجا عکس‌های یادگاری ثبت کنید.

شیراز؛ یکی از بهترین شهرهای رویایی ایران برای سفر در پاییز

بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

اغلب مردم، شیراز را با بهارش می‌شناسند، اما باید بگوییم که شیراز در پاییز نیز هدیه‌های پنهانی برای گردشگران دارد. قدم زدن در خیابان‌های شیراز درحالی که برگ‌های رنگارنگ زیر پایتان خش خش می‌کند، بازدید از حافظیه که انعکاس زیبایش روی زمین خیس از باران افتاده‌است، خریدن فال وقتی نم باران روی صورتتان می‌نشیند و تنفس هوای خنک و خوش‌عطر شیراز، شما را به سفری رویایی در پاییز دعوت می‌کند. معروف‌ترین جاذبه‌های شیراز شامل باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ جهان‌نما، سعدیه، حافظیه، باغ موزه هفت‌تنان، باغ نارنجستان قوام، تخت جمشید و پاسارگاد است. از آنجایی که بیشتر این جاذبه‌ها در باغ و فضای باز قرار گرفته‌اند، هنگام پاییز جلوه دیگری پیدا می‌کنند. چشم‌انداز باغ ارم در میان انبوهی از برگ‌های سرخ، شمشادهای سبز و برگ‌های زرد و نارنجی که زمین را فرش کرده‌اند، رویایی و فوق‌العاده خواهدبود. به همین دلیل است که می‌گوییم شیراز یکی از بهترین شهرهای رویایی ایران برای سفر در پاییز است.

یزد؛ شهری با تاریخچه‌ای غنی

شهر یزد با تاریخچه غنی و بافت زیبایش، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز است. در فصل پاییز بدون اینکه گرما آزارتان دهد، می‌توانید تاریخ شهر را بشکافید و از جاذبه‌های متعدد که داستان‌های زیادی در خود پنهان دارند، دیدن کنید. بوی خاک باران‌خورده در یزد، بهتر از شهرهای دیگر حس می‌شود؛ چراکه این شهر پر شده‌است از خانه‌های کاهگلی و عمارت‌های قدیمی زیاد. از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد می‌توانیم به باغ دولت‌آباد، قنات زارچ، آب‌انبار امیر چخماق، مسجد جامع یزد، آتشکده بهرام یزد، آب‌انبار شش بادگیر و…اشاره کنیم.

کرمان؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

کرمان؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

کرمان یکی دیگر از شهرهای کویری ایران است که برای سفر در پاییز مقصد خوبی است. این شهر مانند بسیاری از شهرهای گردشگری دیگر، در فصل پاییز خلوت‌تر می‌شود و شما می‌توانید در آب‌وهوایی مناسب از جاذبه‌هایی مانند گنبند جبیله، حمام وکیل، آتشکده آناهیتا، قلعه اردشیر و…دیدن کنید، میان مردم خونگرم و مهمان‌نواز در بازارهای قدیمی آن قدم بزنید، به باغ‌های رنکارنگش بروید و تجربه سفری خاطره‌انگیز در فصل پاییز را برای خود رقم بزنید.

باغات جیرفت

باغات جیرفت در شهر جیرفت و نزدیک کرمان، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز است. این باغات به درختان میوه و گردو معروف‌اند. هنگام پاییز، زمین باغات از برگ‌های طلایی‌رنگ پاییزی فرش می‌شود و چشم‌اندازی رویایی به خود می‌گیرد. حتی تصور قدم زدن در آنجا و ثبت عکس‌های رویایی حس خوبی به آدم منتقل می‌کند.

بهترین روستاهای شهرهای ایران برای سفر در پاییز

روستاها همیشه نسبت به شهرها، فضایی بکرتر دارند و در آنجا از دود و دم شهر و شلوغی ساختمان‌های گوناگون خبری نیست. حالا فکرش را بکنید که این روستاها در پاییز چه جلوه‌ای به خود می‌گیرند. بی‌شک شبیه به بهشتی رنگین می‌شوند. بهترین روستاهای شهرهای ایران برای مسافرت در پاییز، آن‌هایی هستند که در مناطق گرمسیر و قشلاقی قرار دارند؛ به‌عنوان مثال، روستای مجن در طبس، ابیانه در کاشان، خندق و مصر در اصفهان، دهسلم در خراسان جنوبی، همه این‌ها می‌توانند به شما برای ساختن تجربه‌ای متفاوت و دلپذیر هنگام سفر در پاییز کمک کنند.

آیا تهران مقصد مناسبی برای سفر در پاییز است؟

بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

اسم تهران که می‌آید، شلوغی و هوای آلوده اولین چیزی است که در ذهن افراد تداعی می‌شود، درحالی که تهران پارک‌ها و تفرجگاه‌های زیادی دارد که پاییز در آن‌ها پادشاهی می‌کند! تنها کافی است در فصل پاییز به یکی از پارک‌های جمشیدیه، پارک جنگلی لویزان، پارک نهج‌البلاغه و پارک‌های دیگر این شهر سر بزنید تا شاهد مناظری مسحورکننده از ریزش برگ‌های طلایی درختان باشید. تفرجگاه‌هایی مثل دربند و درکه نیز در فصل پاییز مانند یک تابلوی نقاشی می‌شوند. البته باید بگوییم از آنجایی که این دو منطقه کوهستانی هستند، آب‌وهوای پاییز در آنجا کمی سرد می‌شود، اما باز هم لذت خوردن لبو، باقالی، چای آتیشی و آش، چیزی است که فقط در هوای کمی سرد بهتان می‌چسبد. به‌هرحال باید بگوییم که تهران نیز در فهرست یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت به پاییز قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در پاییز آشنا کنیم. از بین چهار دسته‌بندی شهرهای جنوبی، شهرهای کویری، روستاها و تهران، کدام‌یک برایتان جذاب‌تر بود؟ آیا تجربه سفر در این شهرها و مناطق را داشته‌اید؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران