ائل گلی

ائل ‌گلی تبریز، شبه‌جزیره‌ای در دل فیروزه

ائل گلی

نمی‌شود به تبریز رفت و از ائل ‌گلی دیدن نکرد. استخر شکیل و مربعی شکلی به ضلع دویست متر، در دل فضایی سرسبز قرار گرفته؛ نمای بالای آن، فیروزه‌ای میان زمرد را در ذهن تداعی می‌کند که عمارت ائل ‌گلی را چون نگینی در بر دارد. راهروی میانِ استخر که چون فرش قرمزی از گل‌های شیپوری و لاله، بازدیدکننده‌ها را به بنا می‌رساند، شبه‌جزیره‌ی زیبایی را میان این استخر بزرگ رقم زده است. ساخت این استخر زیبا منسوب به اواخر دوره‌ی ایلخانی و زمان آق‌قویونلوها، و گسترش آن مربوط به دوران صفویه است؛ اما مرمت آن در دوره‌ی قاجار و توسط شاهزاده قهرمان میرزا انجام شد.

پاسپورت دومینیکا

او هنگام فرمانروایی در تبریز، عمارت ائل ‌گلی را وسط استخر بنا کرد؛ جویبارها و آبشارهای زیادی در اطراف استخر به‌وجود آورد تا آنجا را به استراحتگاه ییلاقی‌اش تبدیل کند؛ اما عمرش به دنیا نبود و پیش از تکمیل عمارت، چشم از جهان فرو بست؛ فرزندان شاه هم که عمارت را خوش‌یمن نیافتند، رهایش کردند؛ به این ترتیب ائل‌ گلی تبدیل به مخزنی برای آبیاری شهر و باغ‌ها در تابستان شد. سال 1309، شهرداری تبریز، عمارت را بازسازی کرد و ائل‌ گلی به مکانی تفریحی گردشگردی تبدیل شد. بنا را در سال 1346 به‌علت فرسودگی و رطوبت تخریب، و در سال 1349 با همان طرح قبلی بازسازی کردند. آبِ استخر از چشمه‌ای شامل پنج نهر تأمین می‌شود که بالای سکویی بلند و میان بیدهای مجنون واقع شده است

معنی ائل ‌گلی

ائل گلی

نام کنونی عمارت از دو کلمه‌ی ترکی ائل و گل (گول) به معنی مردم و استخر تشکیل شده؛ اما پیش از این معروف به شاه‌گلی، به معنای استخر شاه بوده؛ پس از انقلاب، نام بنا را به ائل‌ گلی به معنای استخر مردم تغییر دادند. خیابان‌ها و محله‌های اطراف بنا، هنوز با نام شاه‌گلی شناخته می‌شوند.

ائل ‌گلی کجاست؟

ائل گلی

دقیقا همین‌جا: آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ائل‌گلی، پارک ائل‌ گلی.

https://www.google.com/maps/@38.023503,46.3628939,16z?hl=en

ائل ‌گلی هم اکنون!

ائل گلی

برای گردش در ائل ‌گلی تبریز، هیچ‌چیز با خودتان نبَرید! هرچه نیاز داشته باشید، آنجا هست! از خط اتوبوس و مترو و تاکسی گرفته تا غذاهای خوشمزه و متنوع. هر فصلی از سال و هر ساعتی از شبانه‌روز که بخواهید، می‌توانید در ائل‌ گلی گردش کنید؛ علاوه‌بر اتوبوس، مترو و تاکسی، می‌توانید با خودروی شخصی به ائل‌گلی بروید و اتومبیلتان را در پارکینگ‌های شبانه‌روزی مجموعه پارک کنید.

شکم گردی در ائل ‌گلی

شکم گردی در ائل‌ گلی

اگر دلتان می‌خواهد صبحِ علی‌الطلوع، پس از نوشِ جان کردنِ یک دست کله‌پاچه‌ی لذیذ از منظره‌ی زیبای ائل ‌گلی لذت ببرید، «بره سفید» یکی از بهترین کله‌پزی‌های تبریز، در چند قدمیِ شماست!

بعد از کله‌پاچه، چای می‌چسبد! چایخانه‌ی اشراف در قلبِ عمارتِ ائل ‌گلی پذیرای شماست. همزمان با طلوع خورشید، نسیم خنکی به صورتتان می‌خورد؛ قایق‌سواری در ائل‌گلی سرحالتان می‌آورد؛ شاید هم دلتان بخواهد درشکه سوار شوید یا سوار بر دوچرخه، فضای زیبای عمارت را پدال بزنید؛ همه‌چیز مهیاست. اگر گلف‌باز هستید، حتما سری به زمین مینی‌گلف مجموعه بزنید.

حتما بعد از این‌همه فعالیت، گرسنه شده‌اید؛ سختیِ کار همینجاست! بعد از تحملِ گرسنگی، سخت‌ترین کار برای آدم گرسنه این است که میانِ انواع مختلف غذا، چیزی برای میل کردن انتخاب کند! مجموعه‌ی ائل ‌گلی هم با تنوع بسیار بالای رستوران‌ها، فست‌فودها و سفره‌خانه‌های اطرافش شما را در شِش‌وبِشِ انتخاب غذا قرار می‌دهد!

  • اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، در انتخاب رستوران دریایی باربارا شک نکنید. این رستوران در ضلع شمالی عمارت واقع شده است.
  • هوس کباب بناب کرده‌اید؟ به کبابی صدرا در غربِ مجموعه بروید.
  • اگر فضای سنتی و سفره‌خانه‌ای می‌پسندید، رستوران داملا واقع در جنوب‌غربی مجموعه، انتخاب خوبی‌ست. همچنین می‌توانید در غذاخوری‌های پارک، آش تبریزی و سیب‌زمینی تنوری میل کنید. اگر با همسفرهایتان برای انتخاب نوع غذا به توافق نمی‌رسید، رستوران خانه‌ی سبز انتخاب خوبی برای شماست؛ چون می‌توانید همه‌ی غذاها را از فست‌فود گرفته تا غذای سنتی و خانگی، سفارش دهید؛ خانه‌ی سبز، یکی از نزدیک‌ترین رستوران‌ها به عمارت ائل ‌گلی است که در آن می‌توانید حینِ صرفِ غذا، منظره‌ی زیبای ائل‌ گلی را هم تماشا کنید. به‌جز این‌ها رستوران سنتی مظفریه در مرکز پارک و انواع فست‌فودها در نقاط مختلف آن در اختیار شماست.

از دیگر مزایای گردش در ائل‌ گلی، اینکه حتی اینترنت هم لازم نیست داشته باشید؛ چون وای فای به‌صورت رایگان و نامحدود در اختیارتان قرار داده می شود.

امکانات دیگر ائل ‌گلی

اقامت در ائل ‌گلی

خرید کردن در ائل ‌گلی

یکی از تفریحات همیشگی که حسابی آدم را سر ذوق می‌آورد، خرید کردن است. فروشگاه‌های مختلفِ مجموعه‌ی ائل ‌گلی این امکان را به شما می‌دهد که ضمن بازدید از عمارت و گردش و تفریح در آن، به خریدتان هم برسید.

تولدبازی

حتما برایتان پیش آمده که بخواهید اعضای خانواده یا دوستانتان را در روز تولدشان غافلگیر کنید. تالار تولد مینی‌لند، واقع در مرکز مجموعه ائل‌ گلی با دکوراسیون شیک و امکانات کامل، شرایطی را فراهم کرده که می‌توانید یک گردش عالی را با جشن تولدی عالی‌تر در این تالار مجلل ادامه دهید.

از آبشار تا باغ موزه در ائل ‌گلی

مجموعه‌ی ائل ‌گلی به‌جز عمارتِ وسط استخر و گل‌کاری‌های بسیار زیبای دورتادورش، دیدنی‌های دیگری هم دارد. آبشار مصنوعی که در جنوب شرقی مجموعه واقع شده، روزانه صدها بازدیدکننده دارد. ساعت آفتابیِ پارک، بزرگترین ساعت آفتابی شمال غرب ایران است و باغ‌موزه‌ی آبفا و مجتمع فرهنگی ورزشی سایمان، امکانات رفاهی و ورزشی ( زمین هاکی – اسکیت – تنیس روی میز – سنگ نوردی ) در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

هیجان در لونا پارک ائل گلی

چه عاشق چرخ و فلک باشید و چه ترن هوایی یا ماشین های ضربتی، در لونا پارک ائل ‌گلی می توانید هیجان را تجربه کنید! البته اگر هم اهل اینجور خطرها نیستید، درشکه سواری به یاد ایام قدیم می تواند حالتان را عوض کند.

اقامت در ائل ‌گلی

بعد از خستگیِ یک روز گردش در پارک ائل ‌گلی، هیچ‌چیز لذت بخش‌تر از هتل یا اقامتگاهی نزدیک، نیست. هتل پنج‌ستاره‌ی پارس، یکی از بهترین و نزدیک‌ترین هتل‌هاست که تقریبا در بخش مرکزی پارک واقع شده است. اقامتگاه جهانگردی تبریز در نزدیکی عمارت ائل‌گلی و مجتمع باغ‌موزه‌ی آبفا نیز از دیگر انتخاب‌ها برای اقامت است.

کلام آخر

اقامت در ائل ‌گلی

مجموعه‌ی ائل‌گلی تبریز یکی از بهترین و مناسب‌ترین مکان‌ها برای سفر است که تابستان‌های خنک و زمستان‌های زیبایی دارد. مکانی لذتبخش، دلپذیر و البته اقتصادی که حتی مبلغی به‌عنوان ورودی هم ندارد. امکانات کاملی در مجموعه وجود دارد؛ بنابراین می‌شود با خیال راحت در آن گشت و گذار کرد و از تماشای گل‌های فراوان و زیبا و استشمام هوای مطبوعی که ایجاد می‌کنند، لذت برد. ( برای دیدن ائل‌گلی و تهبه بلیط هواپیما تبریز، وقت را هدر ندین!)

سوالات متداول

کی بریم ائل ‌گلی بهتره ؟

اگر عاشق عکس های بهاری هستید؛ زیبایی درختان ائل ‌گلی و انعکاسشان در دریاچه شما را به وجد خوهد آورد و تفریحات ( قایق سواری و بازی گلف و دوچرخه سواری) در این فصل ممکنه! هرچند که زیبایی منظره زمستان و فضای برفی هم قابل انکار نیست!

امکانات تفریحی ائل ‌گلی چیاست ؟

شهربازی – پیست اسکیت – زمین مینی گلف – دوچرخه سواری و کالسکه سواری – قایقرانی

عمق استخر ائل گلی تبریز چقدر است ؟

3 الی 12 متر!

نظرات کاربران