تبریز
5 شهریور 1401
تبریز

در خیابان های تبریز چه خبر است؟

خیابان های تبریز

در این مقاله می‌خواهم شما را به زیباترین خیابان های تبریز ببرم. این شهرِ دوست‌داشتنی که در شمال غربی کشورمان واقع شده است، سال‌های سال پایتخت حکومت‌های تاریخی مختلف بوده است و علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، خیابان‌های زیبایی دارد که روزگاری محل تردد درشکه‌ها و گاری‌ها بوده و قصه‌های پرشماری زیر پوست آن جریان داشته است.

خیابان تربیت؛ به‌جا مانده از جاده ابریشم

خیابان تربیت

خیابان تربیت یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌ های تبریز است که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و در حدفاصل بین میدان ساعت و بازار واقع شده است. همین‌طور که بر سنگفرش‌های خیابان تربیت قدم می‌گذارید و از کنار باغچه‌های رنگارنگ می‌گذرید، می‌توانید از نورپردازی‌های خیره‌کننده خیابان و مجسمه‌های زیبایی که سر راهتان سبز می‌شوند لذت ببرید.

هر زمان که خسته شدید می‌توانید روی مبلمان سنگی اطراف بنشینید و بافت تاریخی خیابان تربیت و رفت و آمد تبریزی‌ها، با آن لهجه شیرین‌شان را تماشا کرده و نفسی چاق کنید.

همچنین برخی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی تبریز مانند؛ بازارچه شیشه‌گر خانه، خانه‌ تاریخی شاهزاده ضیاءالدوله امان الله میرزا، کوچه انجمن و کوچه پناهی، نیز در این خیابان واقع شده‌اند. رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید اطراف خیابان تربیت هم امکان خورد و خوراک و خرید سوغاتی های تبریز را فراهم می‌کنند. هرچند بهتر است سوغات تبریز را از بازار اصلی این شهر در انتهای خیابان تربیت خریداری کنید.

آدرس: انتهای خیابان امام خمینی.

خیابان شریعتی؛ پاتوق هنرمندان

خیابان شریعتی

خیابان شریعتی یا همان شهنازِ قدیم، یکی دیگر از زیباترین خیابان های تبریز است. در این خیابان قدیمی تعداد زیادی از بهترین جاذبه های تاریخی تبریز را می‌توانید تماشا کنید. در این میان می‌توان به عمارت خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان، کلیسای مریم مقدس، کلیسای آدونتیست و خانه‌باغ‌های قاجاری اشاره کرد که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. علاوه بر این، مراکز خرید این خیابان، محل مناسبی برای خرید سوغاتی های تبریز است.

اگر پیاده‌روی خود را به سمت بخش شمالی خیابان شهناز ادامه دهید، بسیاری از سینماهای تبریز را سر راه خود خواهید دید. سینماهایی که خیابان شهناز را به پاتوق هنرمندان و هنردوستان تبریزی تبدیل کرده است. می‌توانید در بین خیابان‌گردی خود، در یکی از این سینماها فیلم ببینید و خستگی در کنید.

آدرس: خیابان امام خمینی، تقاطع شریعتی

داش ماغازالار؛ یادگار اتحاد جماهیر شوروی

خیابان های تبریز

در آخرین سال‌های حکمرانی قاجارها و پس از تجاوز روس‌ها به خاک ایران، بسیاری از آن‌ها در تبریز مستقر شدند. کوچه‌ی مغازه‌های سنگی یا همان داش ماغازالار یکی از یادگارهای آن دوران شوم است. معماری سنگی و زیبای این کوچه و آن رنگ سرخی که نماد کمونیست‌ها بوده است، جلوه خاصی به داش ماغازالار بخشیده است.

این کوچه همچنین در فهرست آثار ملی کشورمان قرار دارد و برخی از جاذبه های تاریخی تبریز مثل خانه‌های قجری را در دل خود جای داده است.

آدرس: خیابان شریعتی.

زیباترین خیابان های تبریز؛ خیابان ششگلان

خیابان های تبریز

ششگلان نام یکی دیگر از زیباترین خیابان های تبریز است. در این خیابان سرسبز و اعیان‌نشین می‌توانید از جاهای دیدنی تبریز مثل مسجد امیر وزرا، تکیه درویش لاغری، دارالمعلمین، دولتخانه کهن و خانه امیر نظام یا همان موزه قاجار بازدید کنید.

همچنین اگر در این خیابان قدم بزنید، در کنار جاذبه‌های تاریخی، چشمتان به جمال مغازه‌های سنگی زیبایی روشن خواهد شد که ظاهر بامزه‌ی خیابان ششگلان را دوچندان کرده‌اند.

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان خاقانی، خیابان ششگلان.

محله بارون آواک؛ یادگار ارامنه تبریز

خیابان های تبریز

حدود ۲۰۰ سال قبل و زمانی که ایران یکی دیگر از روزهای سیاهش تحت حکومت ناصرالدین شاه را پشت سر می‌گذاشت، وقوع یک زمین‌لرزه در شهر تبریز، خرابی‌های بیشماری به بار آورد. یکی از محله‌هایی که در اثر زلزله از بین رفت، محله ای به نام ارمنستان داخلی بود که اقشار مختلف ارمنی‌های تبریز در آن زندگی می‌کردند. در چنین شرایطی یکی از خیرین به نام بارون آواک، فورا دست به کار شد و در همان حوالی برای فقرای ارمنی که خانه خود را از دست داده بودند، محله جدیدی ساخت.

این محله به نام بانی آن بارون آواک شهرت یافت و امروزه به یکی از جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده است. محله و خیابان بارون آواک شماری از زیباترین جاذبه های دیدنی تبریز مثل کلیسای سرکیس مقدس، مدرسه تامارا تومانیانس، خانه گاسپاریان و برخی از زیباترین کوچه‌ها و خیابان های تبریز مانند کوچه پطروس خان، کوچه غزل، کوچه کلیساو کوچه یخچال را در دل خود جای داده است که هر سال توریست‌های متعددی را به سمت این محله سرازیر می‌کنند.

قدم‌زدن در محله تاریخی بارون آواک بدون شک یکی از جالب‌ترین تجربه‌های شما از سفر به تبریز را خواهد ساخت. کافی‌ست همین حالا یک بلیط هواپیما تبریز بگیرید و راه بیفتید تا زیبایی‌های رویایی این محله را با چشم خودتان ببینید.

آدرس: خیابان امام خمینی، شریعتی جنوبی، خیابان بارون آواک.

حرف آخر

جذابیت‌های تبریز، تنها به خوراکی‌های خوشمزه‌، صنایع دستی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پرشمارش خلاصه نمی‌شود. این شهر دوست داشتنی خیابان‌های زیبایی دارد که از پرسه زدن در آن‌ها خسته نخواهید شد. می‌توانید در این خیابان‌ها قدم بزنید و زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز را تماشا کنید و با فرهنگ بومی مردم تبریز آشنا شوید.

نظرات کاربران