خانه استاد شهریار تبریز

خانه استاد شهریار تبریز؛ خانه نغمه و نور

تقریباً تمام مردم ایران با اشعار کم‌نظیر و زیبای استاد «شهریار» آشنا هستند و علاقه خاصی به این شاعر بزرگ تبریزی دارند. پس اگر شما مثل ما عاشق شعر و ادبیات هستید، فراموش نکنید که در سفر به استان آذربایجان شرقی از خانه استاد شهریار تبریز دیدن کنید و با زندگی و آثار او از نزدیک آشنا شوید.

پاسپورت دومینیکا

در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک، قرار است به خانه استاد شهریار -که حالا تبدیل به موزه شده- برویم و حال‌وهوای زیست شاعرانه استاد را درک کنیم. با ما همراه باشید:

خرید اینترنتی بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه

دسترسی به خانه 

خانه استاد شهریار تبریز

خانه استاد شهریار تبریز یا موزه شهریار، از جاذبه‌های مشهور استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در منطقه‌ی قدیمی مقصودیه خیابان ارتش جنوبی قراردارد. برای رسیدن به موزه کافی‌ست تا از طرف خیابان طالقانی یا ارتش جنوبی به خیابان ارگ جدید بروید. سپس با اندکی پیاده‌روی به محله مقصودیه می‌رسید. پس از ورود به کوچه مقصودیه می‌توانید  در پلاک 21 خانه استاد شهریار را پیدا کنید.

معرفی قسمت‌های مختلف خانه استاد شهریار تبریز

اشعار و دست‌نوشته‌های شهریار: قطعا مطالعه‌ی سروده‌ها و دست‌نویس‌های شهریار برای طرفداران او بسیار جذاب خواهدبود. شما می‌توانید در این مکان از آثار و دست‌نوشته‌های این شاعر گرانقدر بازدید کنید و دست‌خط او را از نزدیک ببینید. شک نکنید که این تجربه‌ی ناب و به‌یاد ماندنی تا مدت‌ها از خاطرتان محو نخواهد شد!

نسخه دست‌نویس قرآن با خط شهریار: در مورد استاد شهریار نکته جالبی وجود دارد که هنوز خیلی‌ها از آن بی‌اطلاع هستند؛ این شاعر بلندآوازه با خط خوش نسخ، یک نسخه قرآن را تحریر کرده‌است. بد نیست بدانید که اکثر مردم شهریار را به شعر و شاعری می‌شناسند و از استعداد و هنر او در زمینه خوشنویسی خبر ندارند. شما هنگام بازدید از این موزه می‌توانید از آثار زیبای خطاطی او لذت ببرید.

سه تار استاد: ساز سه‌تار این شاعر بزرگ در موزه استاد شهریار تبریز نگهداری می‌شود. پس در جریان باشید که شهریار به‌جز خوشنویسی و شاعری به موسیقی هم علاقه‌مند بود و به زیبایی سه‌تار می‌نواخت. شاید همین نوای حزن‌آلود و جادویی ساز بود که لحن اشعار شهریار را این‌گونه آرام، غمگین و پرسوز کرده‌بود. 

خانه استاد شهریار تبریز

حیاط زیبا و باصفای خانه: حیاط موزه شهریار تبریز بسیار باصفا و تماشایی ساخته‌شده و رنگ‌وبوی شعر و شعور و عشق در فضای آن جاری‌ست. این‌جا انقدر آرامش‌بخش و جذاب است که هرگز دل‌تان نمی‌خواهد از آنجا بیرون بیایید. تصور کنید درون حیاط یک خانه سنتی استاده‌اید و درختان بلند و زیبا را تماشا می‌کنید؛ عطر خوش گل‌های رنگارنگ مشام‌تان را پر کرده و یک ایوان قدیمی در آن گوشه وجود دارد. از این قشنگ‌تر می‌خواهید؟! 

فضای داخلی خانه استاد شهریار تبریز : داخل این خانه هم دستکمی از فضای بیرونی ندارد و در اوج سادگی به‌همان اندازه باصفا و زیبا است. حتی اگر علاقه چندانی به شعر و شاعری نداشته‌باشید، در بدو ورود به خانه در گرما و صمیمیت آن غرق خواهید شد. انگار که استاد شهریار هنوز آن‌جا نشسته و با شور و حرارت برای آدم‌ها شعر می‌خواند.

در طراحی این خانه از رنگ‌های قهوه‌ای، کرم و قرمز استفاده شده و همین مساله صفای خاصی به محیط بخشیده‌است. حتی اثاث و لوازم اینجا همه‌گی ساده هستند و از تابلوهای نقاشی و خوش‌نویسی که روی طاقچه‌های سنتی چیده شده تا یک تلویزیون کوچک و قدیمی، همه‌چیز صمیمی و زیباست.

 شما با سر زدن به این مکان می‌توانید از لوازم شخصی استاد شهریار بازدید کنید و از نزدیک با زندگی شاعر بزرگ ایرانی آشنا شوید. جالب است بدانید که در سالن این خانه هنوز هم یک تشک و لحاف پهن مانده و همه‌چیز به‌گونه‌ای چیده شده که انگار نه انگار صاحبخانه مدت‌ها قبل از دنیای ما رخت بربسته است.

عکس‌های مختلف از زندگی استاد: هنگام بازدید از موزه استاد شهریار تبریز میتوانید مجموعه جالبی از عکس‌ها و نقاشی‌های شهریار را تماشا کنید. این آثار در دوارن مختلف زندگی او خلق شده‌اند و امروزه در زیرزمین این خانه نمایش داده می‌شوند. تماشای این عکس‌ها کمک می‌کند تا به‌شکل دقیق‌تری با زندگی و تفکر استاد شهریار آشنا شوید و ایشان را بهتر بشناسید.

هدایایی که دیگران به موزه اهدا کرده‌اند

خانه استاد شهریار تبریز

این بخش از خانه استاد شهریار تبریز به نمایش هدایای نفیس و عتیقه اختصاص دارد. همان طور که می‌دانید این شاعر بزرگ طرفداران زیادی داشت و برای خیلی‌ها عزیز بود؛ به‌همین سبب حتی پس از فوت او هدایای ارزشمندی به موزه اهدا شد و امروزه در دید عموم قراردارد. مثلاً یک گروه موسیقی آذربایجانی که در باکو فعالیت می‌کند، کمانچه‌ای اصیل و گران‌بها را به این موزه بخشیده‌‌است. همچنین  یک بشقاب قدیمی و عتیقه توسط یک شاعر زنجانی به موزه استاد شهریار تبریز اهدا شده و همه می‌توانند از آن بازدید کنند. 

دلایل بازدید از موزه شهریار

خیلی‌ها معتقدند که موزه شهریار فقط یک موزه نیست و یکی از متفاوت‌ترین مکان‌های دیدنی تبریز به‌شمار می‌رود. نکته‌ای که این مکان را از سایر جاذبه‌های شهر متمایز می‌کند، فضای دل‌انگیز خانه و حضور معنوی شهریار در جای‌جای آن است. اینجا مانند دیگر موزه‌ها فقط پذیرای مجموعه‌ای از وسایل دیدنی نیست و زندگی در آن جریان دارد! برای همین هم با سرزدن به خانه شهریار، تصور می‌کنید که میهمان یک دوست قدیمی هستید و به منزل یک آشنای نزدیک رفته‌اید. 

جالب است بدانید که فضای اینجا به‌حدی صمیمی و بی‌ریا طراحی شده که حتی قوری و ظروف چای‌خوری شهریار هم کنار رخت‌خواب او به‌همان صورت دیده‌ می‌شود. انگار که او هنوز همانجا نشسته و از میهمانان به گرمی استقبال می‌کند! بنابراین هرگز حال و هوای این خانه را با موزه‌های دیگر مقایسه نکنید. 

نکات جالب و خواندنی درباره شهریار

خانه استاد شهریار تبریز

استاد شهریار سرگذشت خواندنی و جذابی دارد. خیلی‌ها مسایل مهم و روایت‌های شیرین زندگی او را می‌دانند و از بهانه‌های اشعار او باخبرند؛ مثلاً ماجرای عشق نافرجام شهریار به دختری به نام ثریا، که با بی‌مهری خانواده‌ او به سرانجام نرسید. همچنین آن سیزده‌به‌در معروف که معشوق قدیمی شهریار به‌همراه نوزادش از کنار او می‌گذرد و تمام دنیا روی سر شاعر خراب می‌شود. این اتفاق در ادبیات ما بسیار معروف است و جرقه‌ی سرودن شعر زیبای شهریار را فراهم می‌کند: «سیزده را همه عالم به در امروز از شهر، من خود آن سیزدهم کز همه عالم به درم». اما جدا از روایت‌های مشهوری که پیرامون استاد شهریار وجود دارد، در ادامه این مطلب به مسایل جذابی اشاره می‌کنیم که احتمالاً از آن‌ها خبر ندارید. 

رزرو تور تبریز فقط با سه کلیک

شهریار ابتدا قرار بود پزشک باشد

اکثر طرفداران شهریار نمی‌دانند که او ابتدا در مدرسه طب تحصیل می‌کرد و قرار بود پزشک شود. اما در همین دوران، شدیداً به یک دختر دل می‌بازد و با شنیدن جواب منفی، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند. شهریار پس از ترک تحصیل، لباس شعر و شاعری می‌پوشد و به یکی از بهترین شاعران مملکت تبدیل می‌شود. کسی چه می‌داند! شاید اگر به راهش ادامه می‌‌داد و طبیب می‌شد، هرگز چنین اشعار دل‌انگیزی را نمی‌سرود و ادبیات ایران تا ابد حسرت «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» را می‌کشید.

شهریار بالاخره ازدواج کرد؟

امروزه کمتر کسی از ماجرای عشق ناکام شهریار بی‌خبر است؛ اما باید بگوییم که او به زندگی‌اش ادامه داد و در چهل و چند سالگی با نوه عمه‌ 21ساله‌اش ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد. بد نیست بدانید که شهریار در اشعارش دستکم پنج یا شش مرتبه به همسر خود اشاره کرده‌است.

جاذبه‌های اطراف موزه استاد شهریار تبریز

برج ساعت تبریز

بازدید از موزه استاد شهریار تبریز به چیزی حدود یک ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین شما می‌توانید قبل یا بعد از سرزدن به این مکان از جاذبه‌های دیگری که در اطراف موزه قراردارند هم دیدن کنید:

برج ساعت تبریز

 این برج تاریخی یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی تبریز است و از نظر زیبایی با برج لندن مقایسه می‌شود! بنابراین توصیه می‌کنیم سفر خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از تماشای برج شگفت‌انگیز تبریز جا نمانید! خانه استاد شهریار فقط 10 دقیقه با اینجا فاصله دارد.

ارگ علیشاه

 اگر قرار باشد دیدنی‌ترین بناهای تاریخی تبریز را نام ببریم، قطعاً باید به ارگ علیشاه اشاره کنیم. این مکان زیبا تنها 1 کیلومتر از خانه شهریار دورتر است و فقط با 13 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به اینجا برسید.

کوه عینالی تبریز

 گردش و تفریح در یک تفرجگاه کوهستانی خستگی سفر را از تن‌تان بیرون می‌کند. اگر می‌خواهید به‌همراه خانواده از یک تفرجگاه عالی بازدید کنید و به قلب طبیعت بروید، ماه کوه عینالی تبریز را پیشنهاد می‌کنیم. خوشبختانه این مکان فقط 10 کیلومتر با موزه فاصله دارد.

خانه مشروطه

جاذبه‌های دیدنی تبریز تمام‌شدنی نیستند و هر سلیقه‌ای را راضی به خانه برمی‌گردانند. اگر به روایت روزهای مشروطه و مقاومت جانانه مشروطه‌خواهان علاقه‌مندید، حتما از خانه مشروطه تبریز بازدید کنید. این مکان مشهور که قبلاً محل برگزاری جلسات و گردهمایی‌های مشروطه خواهان به‌شمار می‌رفت، کمتر از 5 کیلومتر با موزه استاد شهریار تبریز فاصله دارد.

همین الان با سه کلیک به رزرو هتل اقدام کنید.

هتل‌های نزدیک خانه شهریار

هتل‌های نزدیک خانه شهریار

وقتی برای تماشای دیدنی‌های تبریز به این شهر سفر می‌کنید، حتما باید از قبل به فکر محل اقامت خود باشید و برای رزرو آن اقدام کنید. در انتهای این گزارش پیشنهاد می‌کنیم حتماً در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری اتاق بگیرید تا به دردسر نیفتید و زمان کمتری درمسیر رفت‌و‌آمد معطل شوید. هتل سینا، هتل سارای و هتل آیدای تبریز در فاصله اندکی از خانه استاد شهریار تبریز قرار دارند و می‌توانید اقامت خوبی را در آنها تجربه کنید.

کلام آخر

خانه استاد شهریار تبریز که امروزه به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند، سومین منزل مسکونی این شاعر معاصر به‌شمار می‌رود. شهریار به مدت بیست سال در این مکان زندگی کرد و همین‌جا دار فانی را وداع گفت. پس از درگذشت استاد در سال 67، شهرداری تبریز خانه را خرید و با کمک خانواده مرحوم، آن را به موزه تبدیل کرد. اگر گذرتان به شهر زیبای تبریز افتاد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این خانه زیبا بازدید کنید.

نظرات کاربران