راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز یا همان شهر شکلاتی ایران!

شهر زیبای تبریز یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که در طول قرن‌ها دستخوش حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده است. این شهر در گذر تاریخ به دلایل بسیاری چون زلزله‌های ویرانگر و هجوم بیگانگان ویران شد و با تلاش‌های بسیار مجدداً توانست شکل خود را بازیابی کند.

پاسپورت دومینیکا

بد نیست بدانید که تبریز در تاریخ پر فراز و نشیبش، مدتها به عنوان پایتخت ایران فعالیت کرده و در مقایسه با شهرهای بزرگ کشور در این مساله پیشتاز است. اوج قدرت و شکوفایی این شهر در دوران حکومت ایلخانان رقم خورد؛ در دورانی که تبریز به عنوان پایتخت یک قلمرو وسیع -که از رود نیل تا آسیای مرکزی گستره بود- فعالیت می‌کرد. 

تبریز، اولین پایتخت شیعیان است که در دوران مهمی از تاریخ مملکت مانند (عصر زمامداری آق‌قویونلوها، قره‌قویونلوها، صفویان و در شروع انقلاب مشروطه) پایتخت بوده است. این شهر در شکل گیری جنبش مشروطه نقش اساسی و مهمی بازی کرد و دلیرانی چون (ستارخان، باقرخان و شیخ الاسلام) به مملکت تحویل داد.

در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک با معرفی این شهر باشکوه و راهنمای سفر به تبریز همراه ما باشید:

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

درباره تبریز

راهنمای سفر به تبریز

اگر قصد سفر به تبریز را دارید، لازم است پیرامون مسائلی چون شرایط آب‌وهوایی، زبان، فرهنگ و… اطلاعات داشته باشید تا بهتر بتوانید برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. 

تبریز سومین شهر وسیع  ایران محسوب می‌شود و مرکز استان آذربایجان شرقی است.  این شهر اهمیت بالایی در منطقه آذربایجان دارد و مهم‌ترین قطب اقتصادی، تجاری، سیاسی، صنعتی و نظامی در این بخش است. 

شهر تبریز در شمال غرب ایران قرار دارد و با وسعت ۴۵۴۹۱ کیلومتری تقریباً ۲.۸ درصد وسعت کل کشور را به خود اختصاص داده است. 

فاصله تبریز تا شهرهای مهم 

تا تهران: تقریباً ۶۲۰ کیلومتر (چیزی حدود 7 ساعت رانندگی)

تا اصفهان: تقریباً ۱۰۳۸ کیلومتر

تا رشت: تقریباً ۴۸۱ کیلومتر

تا مشهد: تقریباً ۱۵۴۸ کیلومتر

تا شیراز: تقریباً ۱۵۱۹ کیلومتر

راهنمای سفر به تبریز ؛ آب و هوا

راهنمای سفر به تبریز ؛ آب و هوا

موقعیت جغرافیایی تبریز سبب شده تا این شهر به جلگه‌ای کوهستانی و صحرایی تبدیل شود. تبریز از جهات شمال، جنوب و شرق به سمت کوهستان و از طرف غرب به «دشت تبریز» و شوره‌زارهای «تلخه رود» وصل شده است. با توجه به شرایط جوی و جغرافیایی شهر، پایتخت آذربایجان شرقی یکی از سردترین نقاط ایران است.

اگر قرار باشد بهترین زمان سفر به تبریز را از نظر آب‌وهوایی بررسی کنیم، باید بگوییم که در ماه فروردین میانگین دمای این شهر به ۱۰.۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با تمام شدن بهار و شروع فصل تابستان، تبریز با ثبت میانگین ۲۵.۴ درجه سانتی‌گراد در تیرماه گرم ترین ماه سال را تجربه می‌کند. همچنین میانگین دمای هوا در ماه مهر ۱۴.۱ درجه و دی ماه به عنوان سردترین ماه سال ۲.۵- درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

با این توضیحات، بهترین شرایط جوی تبریز در فصل تابستان رقم می‌خورد. آب و هوا در این فصل اگرچه گاهی گرم می‌شود، اما عموماً خنک و دلپذیر است.

راهنمای سفر به تبریز ؛ جمعیت شهر

با استناد به آمارگیری سال ۱۳۹۵، تبریز ششمین شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود؛ این شهر با وسعت ۵۱/۲۴۴ کیلومتری، بیشتر از ۱.۵۹۳.۳۷۳ نفر جمعیت دارد.

زبان و مذهب 

راهنمای سفر به تبریز

تبریزی‌ها اکثراً ترک زبان هستند و تعداد اندکی از شهروندان این شهر فارسی حرف می‌زنند. دین بیشتر مردم اسلام است و مذهب آنها مانند نقاط دیگر کشور شیعه ۱۲ امامی است.

بهترین زمان سفر به تبریز

مسافران اکثراً علاقه دارند تا با صرف کم‌ترین هزینه سفر کنند و تجربه جذابی از مسافرت خود داشته باشند. اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به تبریز را از نظر پایین بودن هزینه‌‌ها بررسی کنیم، فصل‌های پاییز و زمستان بهترین انتخاب برای شماست. از آنجا که شهر تبریز پاییز و زمستان‌های بسیار سختی دارد، گردشگران کمتری در این زمان به تبریز سفر می‌کنند.. همین نکته سبب شده تا قیمت تورها، حمل‌ونقل (هواپیما، قطار و اتوبوس) و اقامت در این شهر تا حدود زیادی ارزانتر شود و با هزینه‌های کمتری بتوانید از این شهر دیدنی بازدید کنید.

اما اگر اولویت شما مسایل اقتصادی نیست و مشکلی برای سفرکردن ندارید، بهتر است شرایط جوی را در نظر بگیرید و در فصل تابستان به تبریز بروید. این شهر در تابستان آب‌وهوای معتدلی دارد و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. 

فرودگاه تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به سبب موقعیت خاصی که در منطقه دارد، از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. این فرودگاه به‌عنوان یکی از فعال‌ترین فرودگاه‌های کشور، میزبان پروازهای داخلی و خارجی زیادی‌ست که در این فرودگاه انجام می‌شود.

همچنین شما می‌توانید به‌صورت شبانه‌روزی از تاکسی‌های فرودگاه استفاده کنید. 

سفر به تبریز با هواپیما

سفر به تبریز با هواپیما

بی‌دردسر‌ترین و البته گران‌ترین راه سفر به تبریز، استفاده از هواپیما است. به‌عنوان مثال اگر ساکن شهرهای جنوبی باشید، ناچارید چند شبانه‌روز در راه باشید تا از مسیر زمینی به تبریز برسید. اما با استفاده از هواپیما در کوتاه‌ترین زمان و بدون خستگی در مقصد فرود می‌آیید.

سفر به تبریز با قطار

از قدیم‌الایام مسافرت با قطار ایمن‌ترین و محبوب‌ترین روش سفر محسوب می‌شود. ارزان بودن نسبی بهای بلیط در کنار راحتی و تماشای مناظر جذاب طبیعت، از مزایای سفر با قطارهای مسافربری است. به همین سبب همواره متقاضیان زیادی برای قطارها وجود دارند و بهتر است تا از قبل بلیط خود را رزرو کنید.

سفر به تبریز با اتوبوس

اگر ارزان سفرکردن در اولویت شما قرار دارد و مشکلی با مسافت طولانی ندارید، بهتر است از اتوبوس استفاده کنید. البته این روش مزایایی هم دارد! اتوبوس‌ها در اکثر روزهای هفته به شهرهای بزرگ ایران سفر می‌کنند و گاهی چندین اتوبوس در طول یک روز به مقصد شما می‌روند. پس اگر به موقع اقدام کنید، مشکل چندانی برای تهیه بلیط نخواهید داشت.

سفر به تبریز با ماشین شخصی

راهنمای سفر به تبریز

خیلی‌ها سفر با خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند تا راحت‌‌تر سفر کنند و از مسیر بیشتر لذت ببرند. اگر قصد دارید با ماشین خودتان به تبریز بروید، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع سفر با مسیرها آشنا شوید و تمام لوازم ایمنی را همراه داشته باشید.

جاذبه های تماشایی تبریز

شهر تبریز به دلیل میزبانی از آثار تاریخی و فرهنگی پرشمار، یکی از مقاصد اصلی گرشگران در ایران محسوب می‌شود. البته جاذبه‌های این شهر به قدری زیاد است که نمی‌شود تمام‌شان را در یک مطلب معرفی کرد! از همین رو به معرفی دو نمونه از معروف‌ترین آنها بسنده می‌کنیم:

بازار بزرگ تبریز

بازار قدیمی تبریز یک کیلومترمربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا محسوب می‌شود. این بازار که در فهرست میراث یونسکو هم قرار گرفته، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شهر تبریز است. کاروان‌سرا، مسجد و مدرسه‌ی آجری این مکان با گنبدهای چشم‌نواز و خیره‌کننده، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خواهند کرد.

دوران تاریخی جاده ابریشم، بازار تبریز اهمیت زیادی پیدا کرد و در زمان سلسله صفویان تجارت در اینجا رونق داشت. متاسفانه این مکان در سال ۱۱۹۳ قمری بر اثر زلزله‌ای مهلک فرو ریخت و جز ویرانه‌ای از آن باقی نماند. تا اینکه بالاخره بازار بزرگ با فرمان «نجف‌قلی خان دنبلی» حاکم تبریز از نو مرمت شد. 

جدای از جذابیت تاریخی و معماری سنتی، زیبایی این بازار قدیمی به داد و ستد و مشاغل سنتی مردم تبریز است. تلاش شایسته کسبه بازار کمک زیادی به حفظ اصالت و هنر سنتی تبریز کرده است.

خانه مشروطه 

خانه مشروطه 

بنای تاریخی خانه مشروطه تبریز در یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر قرار دارد و سال ۱۳۵۴ وارد فهرست آثار ملی ایران شده است. این عمارت تحت مالکیت «حاج مهدی کوزه کنانی» قرار داشت و به سبک معماری قاجاری ساخته شده بود.

در موزه خانه مشروطه آثار تاریخی زیادی وجود دارد که تماشای آنها خالی از لطف نیست. به عنوان مثال می‌توان به انواع تندیس، اشیا نفیس مانند سلاح کمری ستارخان و اسناد تاریخی اشاره کرد که برای بازدید عمومی در این مکان نگهداری می‌شوند.

جاذبه‌های تاریخی تبریز

به دلیل قدمت طولانی و تاریخ پرفراز و نشیب تبریز، آثار تاریخی این شهر از تصور شما هم بیشتر است! در ادامه مواردی از جاذبه‌های تاریخی تبریز را به شما معرفی می‌کنیم:

مسجد کبود

مسجد تاریخی کبود یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی تبریز است که توسط «صالحه» دختر «ابومظفر جهانشاه قراقویونلو» در قرن نهم هجری ساخته شد. این مکان هم مانند بازار بزرگ تبریز، در زلزله ویرانگر تبریز شدیداً آسیب دید و بعدها کم‌کم بخش‌های از آن مورد بازسازی قرار گرفت.

با وجود تخریب شدید، مسجد کبود هنوز هم بسیار زیبا و روح‌نواز مانده و بازدیدکنندگان زیادی برای تماشای آثار هنری و تاریخی آن دوران مانند کاشی‌ها و خطاطی‌های کم‌نظیر به این مکان سر می‌زنند.

مسجد جامع 

راهنمای سفر به تبریز

مسجد تاریخی جامع از دیدنی‌ترین مکان‌های تبریز است که قدمت آن به دوران سلجوقیان و قاجار می‌رسد. شما هنگام بازدید از این مسجد، اوج شکوفایی هنر و معماری آن زمان را می‌بینید. کاشی‌کاری و گلدسته‌های مسجد بسیار تماشایی هستند. همان‌طور که قبلا گفتیم، این مسجد هم مانند ساختمان‌هان تاریخی دیگر شهر در زلزله ویران شد که با مرمت‌های اخیر تا حد زیادی بازسازی شده‌است. در سال ۱۳۱۰ مسجد جامع تبریز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 قبرستان سرخاب ؛ مقبره الشعرا

این قبرستان تاریخی که در قرن هشتم هجری ساخته شده، به دلیل اثرات ویرانگر زلزله تبریز تا سال ۱۳۵۰ متروک و بدون استفاده مانده بود. جهت طراحی و بازسازی این مکان، مسابقه‌ای تدارک دیده شد و «غلام‌رضا فرزان‌مهر» به برتری رسید. او با طرح بی‌نظیرش قبرستان متروک سرخاب را به یکی از مهم‌ترین نمادهای تبریز تبدیل کرد.

در این قبرستان افراد مشهوری دفن شده‌اند که اکثر آنها از شاعران بزرگ شهر بودند. از مهمترین آنها می‌توان به «سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)» و «حکیم اسدی طوسی» اشاره کرد. اگر اهل شعر و ادبیات  هستید، بازدید از این قبرستان تاریخی را از دست ندهید.

 ارگ تبریز ؛ ارگ علیشاه

آن‌چه به عنوان بنای اصلی ارگ تبریز شناخته می‌شود، در قرن هشتم میلادی در زمان ایلخانیان ساخته شد. جالب است بدانید که ابتدا قرار بود در این مکان یک مسجد بسازند که به دلیل ریزش سقف و فوت علیشاه در حین ساخت، نیمه‌کاره رها شد. تا اینکه در دوران قاجار و همزمان با جنگ ایران و روسیه،  ارگ تبریز به یک حائل نظامی یا همان قلعه تبدیل شد. متاسفانه حالا فقط دیوار جنوبی این اثر تاریخی باقی مانده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

جاذبه‌های مذهبی تبریز

جاذبه‌های مذهبی تبریز

نوشتن راهنمای سفر به تبریز بدون معرفی مکان‌های مذهبی آن کامل نخواهد شد. در ادامه مطلب برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی این شهر را معرفی می‌کنیم:

مسجد صاحب الامر ؛ مسجد شاه طهماسب

شاه طهماسب اول صفوی در بدو سلطنت دستور داد تا مسجد صاحب الامر ساخته شود. در آغاز این مسجد یک گنبد و دو مناره بلند داشت که بعداً با دستور شاه عثمانی «سلطان مراد چهارم» در سال ۱۴۰۵ ویران شد. پس از این ماجرای تلخ، این مکان در زمان سلطنت «شاه سلطان حسین صفوی» به دست «میرزا محمد ابراهیم» وزیر وقت آذربایجان مرمت و بازسازی شد. مسجد تاریخی صاحب‌الامر در سال ۱۳۸۰ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید..

امام زاده سید حمزه 

بنای اولیه بقعه امامزاده سید حمزه تبریز سال ۷۱۴ هجری قمری توسط پسرش سید حسین ساخته شد. مقبره در بخش جنوبی صحن قرار دارد و قسمت مشرق و شمال به  محل تدریس طلاب دینی اختصاص یافته است. آیینه‌کاری و کتیبه‌ نستعلیق حرم امامزاده سید حمزه چشم هر بازدید کننده‌ای را خیره خواهد کرد.

کلیسای مریم مقدس

راهنمای سفر به تبریز

کلیسای مریم مقدس قدیمی‌ترین و البته بزرگ‌ترین کلیسای شهر تبریز است. این کلیسای زیبا مکان برگزاری مراسم ملی و مذهبی مسیحیان به شمار می‌رود. ساختمان این بنا قدمتی طولانی دارد و طبق معماری و تزیینات به‌کار رفته در کلیسا، تاریخ آن را به دوره ایلخانان مغول نسبت می‌دهند.

آن‌طور که متن کتیبه کلیسای مریم مقدس می‌گوید، این مکان با وقوع زلزله سال ۱۱۵۸ به سبک معماری صفوی دوباره بازسازی شد.

جاذبه‌های طبیعی تبریز

نمی‌شود به تبریز سفر کنید و از تماشای طبیعت زیبای آن شگفت‌زده نشوید! در این بخش مواردی از مهم‌ترین مکان‌های طبیعی این شهر را معرفی می‌کنیم:

روستای کندوان 

این روستا در فاصله ۵۰ کیلومتری تبریز قرار دارد و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. روستای کندوان با بیش از هزار سال قدمت و سبک معماری بی‌بدیل، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. 

بد نیست بدانید که کندوان جزو سه روستای صخره‌ای جهان است! اینجا اولین منطقه صخره‌ای در تمام دنیاست که ۱۲۰ خانواده در فضاهای صخره‌ای آن ساکن هستند. این روستا تنها نمونه زنده معماری صخره‌ای است که زندگی در آن جاریست. 

پارک تاریخی ائل گلی 

پارک تاریخی ائل گلی 

پارک شاه گلی شاید معروف‌ترین جاذبه‌ گردشگری تبریز باشد. آق‌قویونلوها عمارت ایل گلی را به منظور بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب ساختند تا از آن برای آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تا دروازه تهران و تپلی باغ استفاده کنند. 

این پارک در زمان صفویان گسترش پیدا کرد و بعدها به‌‌عنوان یک تفرجگاه عمومی به شهرداری تبریز واگذار شد. «گُل» در زبان ترکی معنایی شبیه به (رودخانه) دارد.

هنگام بازدید از این پارک تاریخی و زیبا، می‌توانید از طبیعت دلربای آن لذت ببرید و در دریاچه بزرگ و ۱۲ متری آن قایق‌سواری کنید. 

موزه های تبریز

در این بخش به معرفی تعدادی از مهم‌ترین موزه‌های تبریز می‌پردازیم. شهر تاریخی تبریز موزه‌های جذاب و پرتعدادی دارد که آوردن تمام آنها در مطلب راهنمای سفر به تبریز امکان‌پذیر نیست.

موزه صدا 

موزه صدای تبریز شاید شنیدنی‌ترین جای شهر باشد که سال ۱۳۹۷ فعالیتش را به عنوان اولین موزه صدا در کشور آغاز کرد. این موزه در خانه قدیمی و تاریخی «امیر پرویز» افتتاح شده که قدمتش به قاجار می‌رسد و جذابیت‌های تماشایی زیادی دارد. 

موزه صدا بخش‌های متنوعی تشکیل شده که به عنوان نمونه می‌توان به کتابخانه، کارگاه مرمت، تالارهای مختلفی چون (سازهای مضرابی، سازهای بادی، سازهای زهی آرشه‌ای، سازهای کوبه‌ای، سازهای کلاویه‌دار) و… اشاره کرد.

موزه آذربایجان 

راهنمای سفر به تبریز

بعد از موزه ملی ایران، موزه آذربایجان به‌عنوان دومین موزه باستان‌شناسی کشور شناحته می‌شود. به همین دلیل می‌شود با اطمینان بالایی آن را در فهرست یکی از مهم‌ترین مکان‌های تبریز قرار داد. این موزه شامل مجموعه کاملی از آثار باستانی پیش ‌از اسلام و پس از اسلام، سکه‌های قدیمی و انواع مهر، سنگ‌نبشته و مجسمه‌های هنرمند تبریزی «احد حسینی» است.

موزه عصر آهن 

موزه عصر آهن خاص‌ترین موزه شهر تبریز است. این موزه اولین موزه صحرایی ایران محسوب می‌شود که ۳۵۰۰ سال قدمت دارد و مقبره انسان‌هایی است که در عصر آهن می‌زیستند. سال ۱۳۷۶ این گورها در جریان عملیات خاک‌برداری در یکی از نقاط شهر تبریز کشف شدند.

 قبل از بازدید بهتر است بدانید که حال‌وهوای ترسناکی در فضای موزه جریان دارد. ۳۸ گور تاریخی که ارزش بالای باستان‌شناسی دارند، در این مکان دور هم جمع شده‌اند.

موزه بازار و مشاغل 

اگر در میان موزه‌های تبریز به دنبال یک فضای منحصربه‌فرد هستید، پیشنهاد می‌کنیم موزه بازار و مشاغل را از دست ندهید. اینجا به‌عنوان اولین موزه تخصصی مشاغل شناخته می‌شود که تمام ابزار کاربردی و لازم اصناف مختلف بازار را نمایش می‌دهد. 

هنگام تماشای این موزه می‌توانید ابزار کار مشاغل مانند بزاری، صرافی، دواخانه و… را از نزدیک مشاهده کنید. این مکان به‌صورت یک بازار قدیمی با ۱۲ حجره‌ ریز و درشت ساخته شده و شما را برای مدتی به تماشای فضای سنتی بازار تبریز میهمان می‌کند.

موزه شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز

اولین ساختمان شهرداری کشور که درون عمارتی تاریخی فعالیت می‌کند، حالا به عنوان موزه شهرداری تبریز شناخته می‌شود. این موزه قسمت‌های مختلفی دارد که شامل تالارهایی مانند (دوربین‌های قدیمی، دفاع مقدس، فرش، کفش تبریز، صدا، حکمت، صنعت چاپ، اسناد و لوازم متعلق به شهرداری، خوشنویسی و …) می‌باشد.

موزه کارتون 

موزه کارتون یا همان کاریکاتور شهر تبریز، اولین و تنها موزه کارتون ایران و پنجمین موزه کارتون در سراسر جهان به شمار می‌رود. این مکان آرشیو بزرگ و برجسته‌ای از آثار کارتونی دنیا در اختیار دارد و گنجینه‌ای مثال‌زدنی از هنر کارتونیست‌های مطرح دنیا را میزبانی می‌کند.

این موزه میزبان مجسمه‌های کارتونی، نمایشگاه تولیدات کارتونی جهان، گالری دایمی آثار هنرمندان، بایگانی، کتابخانه و دفتر انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی است.

راهنمای سفر به تبریز ؛ خانه‌های تاریخی 

یک خانه تاریخی، فقط از خشت و آجر ساخته نشده است؛ آنها زمین تا آسمان با خانه‌های معمولی تفاوت دارند. ده‌ها نفر با ده‌ها سرنوشت مختلف، عمرشان را در این خانه‌ها سپری کرده‌اند و بازدید از میراث آنها مانند تنفس در تاریخ، دل‌انگیز و جذاب است.

در تبریز خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد و از این نظر مقام دوم را در مقایسه با شهرهای ایران به نام خود ثبت کرده است. تا همین لحظه بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی در تبریز شناسایی شده و این آمار هر سال در حال افزایش است. در ادامه‌ی نوشتار راهنمای سفر به تبریز، معروف‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز را مرور می‌کنیم:

خانه استاد شهریار

راهنمای سفر به تبریز

یکی از پر رونق‌ترین جاذبه‌های تبریز، محل زندگی شهریار است که با عنوان «خانه استاد شهریار» شناخته می‌شود. شهرداری تبریز این خانه را در سال 1367 خرید و تمام لوازم زندگی، دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها و لوازم شخصی شهریار برای تماشای عموم به نمایش گذاشت. اگر به آثار این شاعر بزرگ علاقه‌دارید، توصیه می‌کنیم حتماً از خانه تاریخی استاد شهریار بازدید کنید.

خانه پروین اعتصامی

شاعر نامدار معاصر، خانم «پروین اعتصامی» متولد شهر تبریز است. امروزه خانه‌ای که او تا هفت سالگی آنجا زندگی کرده در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. اینجا در اوایل دوران پهلوی ساخته شده و معماری منحصربه‌فردی دارد. 

خانه لاله

این خانه تاریخی هم به دوران پهلوی تعلق دارد و در تملک یکی از بنیان‌گذاران موزه در ایران بوده است. این مکان زیبا از یک بنای دو طبقه تشکیل شده که با گچ‌کاری‌های دیدنی و حیاطی پر از گل‌های لاله، از جذاب‌ترین دیدنی‌های تبریز به شمار می‌رود. شما در این مکان می‌توانید از تماشای رنگ‌های زرد و قرمز لاله‌ها لذت ببرید و کمی در تاریخ تبریز به عقب برگردید.

خانه حریری

خانه حریری

خیلی‌ها معتقدند که خانه حریری زیباترین خانه تاریخی تبریز است. این مکان که در دوران قاجار ساخته شده، یک حیاط اندرونی، بیرونی و دو بلوک خانه را درون خود جای داده‌است. 

نقاشی‌های دیواری قاجاری در تمام خانه به چشم می‌خورند. اینجا لبریز از نقش‌ونگارهای رنگارنگی است که به زبان تاریخ از شما دلبری می‌کنند و تا مدتها از مقابل چشم‌‌تان محو نخواهند شد!

خانه بهنام 

در میان تاریخی‌ترین خانه‌های تبریز، خانه بهنام از همه مشهورتر است. این مکان در اواخر دوره زندیه ساخته‌شده و تمام ریزه‌کاری‌های هنر معماری در آن به چشم می‌خورد. این خانه تاریخی در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه با تکنیک‌های معماری قاجاری مرمت شد و سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بهترین کافه‌ها و رستوران‌های تبریز

رستوران‌های تبریز در طبخ غذاهای سنتی نظیر ندارند. در این بخش از راهنمای سفر به تبریز ، شما را با برخی از بهترین آنها آشنا می‌کنیم:

رستوران حاج علی

راهنمای سفر به تبریز

چلوکبابی «حاج علی» یک قرن سابقه دارد و یکی از معروف‌‌ترین رستوران‌های شهر است. شما در این مکان می‌توانید بهترین کباب‌ها را امتحان کنید و مطمئن باشید که طعم‌شان تا مدت‌ها از خاطرتان نخواهد رفت. رستوران حاج علی تبریز قیمت مناسبی دارد و برای سرو آب آشامیدنی و سوپ مبلغی دریافت نمی‌کند.

باغ رستوران سنتی آنا

باغ رستوران سنتی آنا از معروف‌ترین رستوران‌های تبریز به شمار می‌رود که منوی غذایی پروپیمان و متنوعی دارد. شک نکنید که از رفتن به این رستوران سنتی پشیمان نمی‌شود. شما می‌توانید در فضای۳۰۰۰ هزار متری این مکان از طبیعت زیبای و سرسبز منطقه لذت ببرید.

رستوران گازماخ 

گازماخ یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های تبریز است که به طبخ لذیذترین غذاها شهرت دارد. این رستوران غذاهایش را به زیبایی تزیین می‌کند و دقت بالایی در سرو آنها به خرج می‌دهد. اگر به رستوران گازماخ رفتید، حتما کباب تابه‌ای سفارش بدهید. بد نیست بدانید که «گازماخ» در زبان ترکی به معنای «ته‌دیگ» است.

فست‌فود گسترش

فست‌فود گسترش

در این مکان می‌توانید انواع مختلف فست‌فودها را سفارش بدهید و از طعم لذت‌بخش انواع برگر، سوخاری، پیتزا و سالاد اینجا لذت ببرید. فست‌فود گسترش تبریز با فضای داخلی مدرن و طراحی جذاب و شیک، انتخاب خوبی برای صرف یک وعده غذایی است.

فست‌فود توکا

انواع مختلف ساندویچ، پیتزا، سوپ، سالاد که با مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه شده‌اند، در منوی فست فود توکا حضور دارند. همچنین در این مکان نوشیدنی‌گرم و سرد هم برای مشتریان سرو خواهد شد.

کافه جازوه

این مکان یکی از کافه‌های کوچک اما همیشه شلوغ شهر تبریز محسوب می‌شود. کافه جازوه سفارش بیرون‌بر هم دارد و می‌توانید از محل اقامت خود هم غذ سفارش دهید. اگر گذرتان به کافه جازوه تبریز افتاد، قهوه‌های خوش‌عطر و طعم آن‌را فراموش نکنید.

کافه پام فیلیا

راهنمای سفر به تبریز

کافه پام در یکی از تاریخی‌ترین خیابان‌های تبریز قرار دارد. این کافه با طراحی زیبای سنتی، نوشیدنی‌هایی چون قهوه، معجون، چای گل و دمنوش را سرو می‌کند.

کافه رز در شهر تبریز

این کافه محبوبیت بالایی در شهر تبریز دارد و هر روز مشتریان زیادی به این مکان مراجعه می‌کنند. از جذاب‌ترین خوراکی‌های این کافه می‌توان به قهوه، آبمیوه‌های طبیعی، وافل و شیک اشاره کرد. 

اگر به فضاسازی کلاسیک و صندلی‌های چوبی‌ لهستانی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای وقت‌گذرانی و نوشیدن یک فنجان قهوه به این مکان جذاب سری بزنید.

قهوه‌خانه اسرافیل

قهوه‌خانه دَوَه‌چی یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تبریز است که در میان مردم محلی به نام صاحب قبلی آن «اسرافیل» شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید در یک محیط گرم و دوستانه از نوشیدن یک فنجان چای داغ لذت ببرید، به قهوه‌خانه دوه‌چی سر بزنید و از صفا و صمیمیت آنجا شگفت‌زده شوید.

پارک‌های تبریز

پارک‌های تبریز

جذابیت‌های تبریز به آثار تاریخی و فرهنگی آن محدود نمی‌شود. شما می‌توانید برای استراحت و رفع خستگی به پارک‌ بروید و از هوای سالم و طبیعت زیبای پارک‌های تبریز لذت ببرید. در ادامه برخی از معروف‌ترین پارک‌های شهر را معرفی می‌کنیم:

پارک بزرگ تبریز

اینجا یکی از وسیع‌ترین پارک‌های ایران و خاورمیانه به حساب می‌آید که با ۸۰۰ هکتار مساحت در بخش شمال غربی شهر تبریز ساخته شده است. «پارک بزرگ تبریز» دو فاز مجزا دارد که فاز دوم آن هنوز کاملاً به بهره‌برداری نرسیده است. عبور رودخانه‌های «مهران‌رود» و «تلخه رود» از وسط این پارک باعث شده تا منظره طبیعی و کم‌نظیری در مقابل چشم بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

درحال حاضر پارک بزرگ تبریز یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی شهر است و از یک هتل ۵ ستاره و نمایشگاه دائمی گل‌وگیاه میزبانی می‌کند.

پارک باغلارباغی

این پارک زیبا در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده و ۲۰ هکتار وسعت دارد. پارک باغلارباغی به بخش‌هایی مانند شهربازی، باغ وحش، فضای سبز و رستوران تقسیم می‌شود. بد نیست بدانید که وسیع‌ترین شهربازی تبریز در همین مکان احداث شده که از تجهیزات و تفریحات هیجان‌انگیز و متنوعی میزبانی می‌کند.

پارک ولیعصر

راهنمای سفر به تبریز

پارک ولیعصر یا به قول تبریزی‌ها «پارک موزیکال»، از قشنگ‌ترین پارک‌های تبریز به شما می‌رود که در مجاورت پارک باغلارباغی ساخته‌شده است. این پارک معماری منحصربه‌فردی دارد که با حوضچه‌ها و مسیرهای آبی پرتعدادش از گردشگران دلربایی می‌کند. از دیگر جذابیت‌های پارک ولیعصر می‌توان به استخر زیبا و بزرگی که با فواره‌ها و نورافشانی رنگی تزئین شده اشاره کرد. 

راهنمای سفر به تبریز ؛ حمل‌ونقل عمومی 

برای رفتن به مناطق دیدنی تبریز و عبور و مرور در خیابان‌های زیبای آن، لازم است از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. خوشبختانه از دیرباز تا کنون، شهر تبریز در زمینه حمل‌ونقل پیشگام بوده و در این مورد با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

تاکسی‌های تبریز

در تبریز هم مانند دیگر شهرهای بزرگ، تاکسی‌ها اولین انتخاب مردم برای جابجایی درون‌شهری هستند. تاکسی‌ها با رنگ زرد و نشان «تاکسی تبریز» شناسایی می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از تاکسی به‌راحتی خودتان را به هر نقطه از شهر برسانید. این خودروهای عمومی تقریباً همه‌جا در دسترس هستند و می‌توانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید.

حتی اگر در نزدیکی شما تاکسی‌های زردرنگ تردد نداشته باشند، کافی‌ست با نصب اپلیکیشن مخصوص با خیال راحت از تاکسی‌های اینترنتی کمک بگیرید و به مقصد برسید.

اتوبوس‌رانی 

اتوبوس‌رانی تبریز

همان‌طور که در اغلب شهرهای ایران رایج است، شرکت واحد اتوبوس‌رانی در تبریز هم فعالیت می‌کند و به جابجایی مسافرین می‌پردازد. یکی از ارزان‌ترین روش‌های گردش در تبریز استفاده از اتوبوس است؛ شما با پرداخت کم‌ترین هزینه می‌توانید به اکثر نقاط شهر بروید و مکان‌های دیدنی تبریز را ببینید. اتوبوس‌های تبریز در انواع تندرو (بی‌‌آر‌تی) و خطی به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

بی‌آر‌تی در جهات اصلی شهر فعال است و می‌توانید در مسیرهای (میدان راه آهن تا میدان بسیج، مسیر چهارراه آبرسان تا چهارراه شریعتی، مسیر میدان راه‌آهن تا پل کابلی و مسیر میدان آذربایجان) از آن استفاده کنید.

 هزینه جابجایی با اتوبوس‌ها متغیر است و تنها با کارت‌های اتوبوس قابل پرداخت است.

متروی تبریز

از آنجا که در شهرهای بزرگ ترافیک سنگینی وجود دارد، مترو سوار شدن بهترین راه رفت‌و‌آمد محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از ساعت حرکت قطارها به پایگاه رسمی «سازمان قطار شهری تبریز و حومه » مراجعه کنید.

مراکز خرید تبریز

خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توان در هنگام سفر انجام داد. از همین‌رو بهتر است تا مهم‌ترین مراکز خرید تبریز را بشناسیم و از سرگردانی بی‌هدف در خیابان‌‌ها خلاص شویم. در ادامه راهنمای سفر به تبریز با تعدادی از مشهورترین بازارهای تبریز آشنا خواهیم شد:

لاله پارک 

راهنمای سفر به تبریز

مجتمع تجاری لاله پارک یکی از مشهورترین و شیک‌ترین مراکز خرید تبریز محسوب می‌شود. در این مرکز تجاری ۶ طبقه، ۱۲۰ فروشگاه فعالیت می‌کنند و محصولاتی از معتبرترین برندهای دنیا را می‌فروشند. این مکان یک مرکز تجاری لوکس و مدرن است و از مرکز خرید لاله و هتل ۵ ستاره کایا تشکیل شده است.

سینما، شهربازی، رستوران و هایپر مارکت از دیگر امکانات تفریحی و جذاب لاله پارک هستند. اگر به این مرکز خرید می‌روید، هرگز نگران جای پارک نباشید! یک پارکینگ سه طبقه با ظرفیت ۱۵۰۰ خودرو در مرکز تجاری لاله پارک ساخته شده تا با کمترین دردسر به خرید خود برسید.

برج بلور

مرکز خرید ۲۵ طبقه بلور با کاربری تجاری و اداری در یکی از بهترین مناطق شهر تبریز ساخته شده است. سه طبقه از این برج با 130 واحد تجاری لوکس به مراکز خرید واگذار شده که کالاهای شیک و زیبایی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و … را عرضه می‌کنند.

برج بلور، رستوران گردان و فود کورت جذابی هم دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتماً به آن‌ها سر بزنید.

مرکز خرید جواهر تبریز

مرکز خرید جواهر تبریز

جواهر تبریز یکی دیگر از مراکز خرید در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این سازه‌ منحصربه‌فرد و دیدنی درواقع اولین پل پاساژ ایران به حساب می‌آید که بر فراز بلوار ۲۹ بهمن، استاد شهریار و رودخانه میدان چای ساخته شده است.

۶۰ باب مغازه در این مکان وجود دارد که می‌توانید برای خرید به آنها مراجعه کنید. همچنین امکانات رفاهی متنوعی مانند رستوران، کافه، شهربازی و هایپرمارکت، مرکز خرید جواهر تبریز را به یکی از جذاب‌ترین نقاط تفریحی تبریز تبدیل کرده‌اند.

ستاره باران

ستاره باران یکی دیگر از معروف‌ترین مراکز خرید شهر تبریز محسوب می‌شود. این مکان با میزبانی از ۹۰ واحد تجاری در سه طبقه، انواع برندهای معتبر پوشاک را در فروشگاه‌های خود عرضه می‌کند. 

یک طبقه کامل این مرکز که با عنوان «بهشت مادر و کودک» فعالیت می‌کند، کاملاً به کودکان اختصاص دارد و همین مساله سبب شده تا در میان خانواده‌ها بسیار محبوب باشد. شما می‌توانید در این طبقه از مغازه‌های پرتعدادی که در زمینه پوشاک، سیسمونی و لوازم بهداشتی کودکان فعالیت دارند بازدید کنید و از خدمات جذاب مرکز مانند شهربازی سرپوشیده، آتلیه، آرایشگاه و اتاق جشن تولد لذت ببرید. 

مرکز خرید ستاره‌ باران به یک هایپر مارکت بزرگ، فود کورت و ۴ سالن سینما هم مجهز است.

بهترین هتل‌های تبریز

راهنمای سفر به تبریز

هتل‌های زیادی در شهر تبریز فعالیت می‌کنند که هرکدام از آن‌ها امکانات و خدمات متنوعی را به گردشگران ارائه می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع برنامه‌ریزی مسافرت‌، ادامه راهنمای سفر به تبریز ما را مطالعه کنید و با هتل‌های این شهر آشنا شوید:.

هتل لاله پارک تبریز

این هتل پنج ستاره یکی از شیک‌ترین و لوکس‌ترین هتل‌های تبریز محسوب می‌شود که خدمات و امکانات درجه اولی را در حد استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌کند. جالب است بدانید که هتل لاله پارک درواقع شعبه‌ای از هتل‌های زنجیره‌ای کایا کشور ترکیه است که در سال ۱۳۹۵ در تبریز افتتاح شده است.

 این برج مجلل ۱۷ طبقه ۲۲۰ اتاق لوکس دارد و خدمات رفاهی منحصربه‌فردی را به گردشگران ارائه می‌کند.

هتل پارس ائل گلی 

هتل پارس ائل گلی یک هتل 5 ستاره است که در منطقه‌ زیبای بام شهر تبریز قرار دارد. این مرکز سال ۱۳۸۰ فعالیتش را آغاز کرده و در مجاورت پارک مشهور ائل گلی واقع شده است. 

برج ۱۷ طبقه و مدرن هتل ۱۷۸ اتاق دارد و با سوئیت‌های لوکس و امکانات رفاهی جذاب به مسافرین خدمات می‌دهد. هتل پارس ائل گلی به جاذبه‌های دیدنی تبریز مانند تله کابین عینالی، خانه نیکدل و موزه سنجش نزدیک است و می‌توانید دسترسی ساده‌ای به آن‌ها داشته باشید.

هتل صخره‌ای لاله کندوان

هتل صخره‌ای لاله کندوان

اگر می‌خواهید در یکی از سه هتل صخره‌ای دنیا اقامت داشته‌باشید، هتل پنج ستاره لاله کندوان انتخاب مناسبی برای شماست. این هتل جذاب در بافت سنتی روستای کندوان احداث شده و اولین هتل بوتیک کشور و سومین هتل صخره‌ای در جهان است. 

هتل بین‌المللی لاله در سال ۱۳۸۶ افتتاح شده و با ۴۰ سوئیت سنگی مجهز به گردشگران خدمات می‌دهد. اینجا تا شهر تبریز حدوداً یک فاصله دارد.

هتل شهریار

این هتل پنج ستاره در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۹۶ بازسازی شد. هتل شهریار یک اقامتگاه لوکس به حساب می‌آید و با ۲۰۲ اتاق و سوییت لاکچری از گردشگران میزبانی می‌کند.

از آنجا که این هتل در ائل گلی قرار دارد، به معروف‌ترین مناطق دیدنی تبریز هم نزدیک است. شما با اقامت در هتل شهریار می‌توانید به راحتی به مکان‌هایی چون گردشگاه ائل گلی، ارگ علیشاه، بازار تبریز، مقبره شاعران تبریز، موزه قاجار، مسجد کبود و… دسترسی داشته باشید.

هتل بین‌المللی تبریز

هتل بین‌المللی و چهار ستاره تبریز، یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های شهر است که سال ۱۳۵۱ در مرکز شهر تبریز ساخته شد. این اقامتگاه جذاب ظاهری قدیمی دارد و خدمات قابل قبول و مناسبی به میهمانان ارائه می‌‌دهد.

سوغات تبریز

راهنمای سفر به تبریز

مگر می‌شود به سفر رفت و سوغات آن شهر را همراه نیاورد؟ همان‌طور که می‌دانید، تبریز یک شهر تاریخی است و سوغاتی‌های فراوانی دارد. شما می‌توانید با توجه به نیاز و ذائقه‌‌تان هرچه می‌‌خواهید اینجا پیدا کنید! در ادامه راهنمای سفر به تبریز ، سوغاتی‌های محبوب این شهر را بررسی می‌کنیم:

سوغات خوراکی

شیرینی‌های خوشمزه و متنوع تبریز، محبوبیت زیادی در میان مردم دارند. همچنین خوراکی‌های سنتی این شهر تمام‌نشدنی نیستند و در مدل‌ها و طعم‌های مختلفی تولید می‌شوند. از میان مشهورترین و خوشمزه‌ترین خوردنی‌های سنتی تبریز می‌توان از قرابیه، نوقا، باقلوا، شیرینی کنجدی، شرینی اریس، شیرینی لطیفه تبریزی، حلوا بزرگ، ایشلی کوکه، راحت‌الحلقوم، چورتمه (ریس خشک)، رشته ختایی، شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)، مربای گل سرخ، لوز، آجیل و خشکبار، عسل سهند و پنیر معروف تبریزی نام برد.

صنایع دستی تبریز

تاریخ کهن تبریز سبب شده تا بخش زیادی از مشاغل قدیمی ایران در این شهر رواج داشته باشد. صنایع دستی از مشهورترین سوغات شهر تبریز هستند و شما می‌توانید بر طبق بودجه‌‌ و نیازتان سوغاتی مناسب خود را بخرید. فرش دست‌بافت، چرم تبریز، قلم زنی، سفال و سرامیک، ورنه بافی (سوماک)، گلیم بافی، نقره کاری، منبت کاری و چاپ کلاقه‌ای (باتیک) از صنایع دستی شهر تبریز هستند..

نکاتی که باید در مورد شهر تبریز بدانید

نکاتی که باید در مورد شهر تبریز بدانید

شهر تبریز ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فردی دارد که بد نیست در موردشان اطلاعات داشته باشید. مثلاً تعدادی از مهمترین اتفاقات تاریخ کشور ابتدا در تبریز رخ داده و این شهر به «شهر اولین‌ها» معروف شده‌است. همچنین القاب و عناوینی مانند شهر شکلاتی، شهر بدون گدا، امن‌ترین شهر ایران و… به تبریز نسبت داده می‌شود که قرار است در ادامه مطلب پیرامون آنها صحبت کنیم:

تبریز، شهر بدون گدا

یکی از عجیب‌ترین رکوردهای کشور با ‌نام «شهر بدون گدا» به‌نام تبریز ثبت شده‌ است. از آنجا که هنوز هم در نقاط مختلف کشور با معضل تکدی‌گری روبرو هستیم، جالب است که نام تبریز به عنوان شهر بدون گدا در پیشانی کشور می‌‌درخشد. بد نیست بدانید اولین خیریه تاریخ ایران سال ۱۲۹۵ در تبریز به ثبت رسیده است..

شهر شکلاتی ایران

تقریباً نیمی از تولیدات صنعت شکلات و شیرینی کشور در استان آذربایجان شرقی انجام می‌شود. از همین جهت تبریز به قطب نیرومند صنایع غذایی، شیرینی و شکلات کشور تبدیل شده‌است. جدای از این‌ موضوع، تبریز با تنوع بی‌مانندی که در شیرینی‌های سنتی و غذاهای مختلف دارد، به‌عنوان شهر شکلاتی ایران شناخته می‌شود.

شهر جهانی بافت فرش

راهنمای سفر به تبریز

شاید تصور کنید که چنین لقب بزرگی از آسمان افتاده یا بدون ‌دلیل به تبریز هدیه داده شده است؛ اما بدانید که این‌گونه نیست! شورای جهانی صنایع دستی، براساس شاخص‌های فنی که توسط متخصصان برتر دنیا سنجیده شده‌اند، عنوان غرورآفرین «شهر جهانی بافت فرش» را به تبریز داده است. 

دومین شهر دانشگاهی ایران

قدمت دانشگاه تبریز به سال ۱۳۲۵ شمسی می‌رسد. همچنین بر طبق جامعه آماری و بررسی‌های مجامع علمی، تحصیلات عالی در این شهر همیشه سیر صعودی داشته و حالا هم بعد از تهران، دومین شهر دانشگاهی ایران است.

کلام آخر

اگر می‌خواهید به شهر زیبای تبریز سفر کنید، می‌توانید با مطالعه راهنمای سفر به تبریز با مهم‌ترین نکات ضروری مانند مکان‌های تاریخی، بهترین رستوران‌‌ها، بهترین‌ هتل‌ها و … آشنا شوید تا بدون دغدغه از اقامت خود در این شهر لذت ببرید. 

نظرات کاربران