بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان و تماشای برف

با سردتر شدن هوا در فصل زمستان، خیلی‌ها دلشان می‌خواهد برای چند روزی هم که شده به شهری خوش‌آب‌وهواتر سفر کنند تا هم از سرمای زمستان دور شوند و هم از خلوت بودن جاذبه‌های گردشگری به نفع خود استفاده کنند. اما آیا تنها قصد سفر کافی است؟ آیا داشتن اطلاعات درباره بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان هم مهم است؟ بی‌شک مهم است؛ چراکه باعث می‌شود سفرتان را در آب‌وهوای مطبوع‌تر و در فصل خلوت‌تری تجربه کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم کدام شهرها برای سفر در فصل زمستان مناسب‌تر هستند؟ قبل از اینکه به معرفی شهرهای مناسب برای سفر زمستانه بپردازیم، شما را با پیست‌های اسکی که در فصل زمستان برپا می‌شود آشنا می‌کنیم. شاید از بین شما کسانی باشند که بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان را فقط برای فعالیت‌هایی مانند اسکی انتخاب کنند.

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

فصل زمستان کجا بریم اسکی؟

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

اگر اهل اسکی باشید و به سرتان زد که از بین بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان آن‌هایی را انتخاب کنید که پیست اسکی فعال دارند، اصلا نگران نباشید؛ چراکه ما در ادامه شما را با این پیست‌ها آشنا می‌کنیم.

پیست اسکی پیام مرند

پیست اسکی پیام در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و هر ساله زمستان که می‌شود، هم گردشگران و هم مردم مناطق اطراف را به سوی خود می‌کشاند. این پیست از امکانات خوبی نیز برخوردار است؛ امکاناتی همچون پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی، آنتن‌دهی تلفن همراه، جاده آسفالت، دستگاه‌های بالابر و پل روگذر. اگر هوس کردید که در فصل زمستان به پیست اسکی پیام بروید اما اسکی بلد نبودید، اصلا نگران نباشید؛ چراکه امکانات آموزشی با دارا بودن مربی و اسکی‌بازان حرفه‌ای، پیست اسکی کودکان و افراد مبتدی نیز در آنجا وجود دارد.

پیست اسکی بیجار کردستان

یکی از بهترین شهرهای  ایران برای سفر در زمستان که دارای پیست اسکی است، بیجار است. پیست نسار که در دامنه کوه بیجار واقع شده‌، دارای موقعیتی جذاب است؛ چراکه مشرف به شهر است و چشم‌انداز زیبایی دارد. درواقع این پیست در بام شهر بیجار قرار گرفته‌است. البته پیست بیجار، پیستی بین‌المللی است و مسابقات بین‌المللی و کشوری زیادی در آنجا برگزار می‌شود و همچنین مردم زیادی از نقاط مختلف کشور به آنجا می‌روند. البته باید بگوییم که متاسفانه پیست بیجار دارای ضعف امکانات است که امیدواریم به‌زودی برطرف شود.

تاریک دره

یکی از بهترین پیست‌های اسکی در شهرهای ایران برای سفر در زمستان

نوبت می‌رسد به معرفی یکی دیگر از بهترین پیست های اسکی در شهرهای ایران برای سفر در زمستان به نام پیست اسکی تاریک‌دره. این پیست در همدان واقع شده‌است و به‌عنوان یکی از پیست‌های اسکی بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پست تاریک‌دره که چشم‌انداز کوهستانی زیبایی دارد، دارای امکاناتی همچون بالابر، مهمانسرا، رستوران، تأسیسات برق، مدرسه اسکی و تله‌سیژ است که به رفاه حال بازدیدکنندگان کمک می‌کند.

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین، یکی از شناخته‌شده‌ترین پیست‌های فعال ایران و همچنین یکی از بهترین پیست‌های اسکی در شهرهای ایران برای سفر در زمستان است. در این پیست هرساله مسابقات داخلی و بین‌المللی زیادی برگزار می‌شود. علاوه بر اینکه اهالی تهران زیاد به این پیست می‌روند، از شهرهای دیگر نیز همیشه در آنجا بازدیدکنندگانی وجود دارد. پیست دیزین دارای امکاناتی همچون تله‌سیژ، تله‌کابین، رستوران، فودکورت، هتل و زمین تنیس است و البته برای آن دسته عزیزانی که اسکی‌سواری بلد نیستند، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند. 

معرفی بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

نوبتی هم که باشد، نوبت می‌رسد به معرفی آن دسته از شهرهای ایران که برای مسافرت زمستانی مناسب‌اند. از آنجایی که فصل زمستان در بسیاری از شهرها دارای سوز برف و باراش باران است، اغلب افراد ترجیح می‌دهند به شهرهای گرم‌تری پناه ببرند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای جنوب و کویری ایران برای سفر در زمستان می‌پردازیم.

قشم؛ تکه‌ای رویایی برای سفر در زمستان

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

قشم در فصل زمستان دارای آب‌وهوای معتدل‌تری نسبت به تابستان است؛ به‌طوری که بالاترین میزان دما در آنجا 23درجه است. اگر به قشم در فصل زمستان سفر کردید، حتما همراه با خود یک لایه لباس گرم هم بردارید؛ چراکه ممکن است هنگام غروب در آنجا هوا کمی خنک شود. اگر به قشم، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان سفر کردید، حتما از عجایب گردشگری آن مانند دره ستارگان، غار خربس، غار نمکدان، تنگه چاهکوه و دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیزش دیدن کنید.

شاید فصل زمستان، زمان خوبی برای آبتنی در دریای قشم نباشد، اما وجود جاذبه‌ها و رستوران‌های خوشمزه دلیل خوبی است تا شما را به سمت خود بکشاند. علاوه بر همه این‌ها، دو جزیره اسرارآمیز به نام هنگام و هرمز نیز در اطراف قشم وجود دارد. اگر سوار قایق شوید و به این جزیره‌ها قدم بگذارید، بی‌شک از دیدن جاذبه‌هایشان شگفت‌زده می‌شوید. هرمز که با انواع خاک‌های رنگارنگ، جاذبه‌های تاریخی و بازارهای محلی‌اش معروف است و هنگام به ساحل نقره‌ای، ساحل کله‌خماسی، دهکده ماهیگیری، حیات وحش و تفریحاتش می‌نازد.

کیش؛ جزیره‌ای پررونق و آرام

شهر کیش در فصل زمستان از هیاهوی مسافران تابستانی و بهاری دور است و بستری خلوت را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری فراهم می‌کند. البته باید بگوییم که در این فصل، دمای هوا نسبت به فصل‌های دیگر پایین‌تر می‌آید و احتمال بارش‌های شدید نیز وجود دارد؛ به همین دلیل، بیشتر هتل‌ها تخفیف‌های زیادی روی رزرو اتاق‌هایشان می‌گذارند. اگر اهل گشت‌وگزار در جاهای شلوغ نیستید، کیش می‌تواند یکی از بهترین شهرها برای سفر در زمستان باشد؛ چراکه از هجوم مسافران در این فصل دور است. شنا در جزیره کیش، آن هم در فصل زمستان مناسب نیست، اما می‌توانید به جای شنا از جاذبه‌های گردشگری مانند کشتی یونانی، باغ پرندگان، قدم زدن در ساحل و…لذت ببرید.

چابهار؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

چابهار؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

چابهار همانطور که از نامش پیدا است، چهار بهار دارد؛ یعنی حتی در زمستان نیز از آب‌وهوای معتدل و نیمه‌خنکی برخوردار است و همین موضوع چابهار را به یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان تبدیل می‌کند. فصل چابهار در زمستان علاوه بر اینکه از آب‌وهوای بهتری برخوردار است، خلوت‌تر نیز می‌شود. جاذبه‌هایی مانند ساحل نورانی، تالاب صورتی، کوه‌های مریخی، جنگل حرا، قلعه پرتغالی‌ها، آثار باستانی و تاریخی، سواحل ماسه‌ای و خزه‌ای و … چابهار را به مقصدی عالی برای سفر تبدیل می‌کند. قدم زدن در حاشیه دریای عمان و گشت‌وگزار در ساحل درک؛ جایی که کویر و دریا به هم می‌رسند، تجربه‌ای وصف‌ناپذیر است که بندر زیبای چابهار به شما هدیه می‌دهد.

بوشهر؛ سرزمینی با طنین موسیقی محلی

بوشهر یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل زمستان است؛ چراکه دمای هوا در این شهر به 14 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این موضوع یعنی لذت بردن از سفری زمستانه در آب‌وهوایی مطبوع. خانه‌های بوشهر از معماری ساده‌ای برخوردار است که البته همین سادگی باعث تزریق حال‌وهوایی آرامشبخش در خیابان‌های آنجا شده‌است؛ به‌طوری که صدای موسیقی، مردمان بومی، غذاهای محلی، همه و همه دست به دست هم می‌دهد تا شما را وارد فضایی سنتی و چشم‌نواز کند. از آنجایی که بوشهر در مجاورت خلیج فارس قرار دارد، وجود لنج‌ها و قایق‌ها، جلوه‌ای جادویی به فضای شهر می‌بخشد. از جمله جاذبه‌های بوشهر می‌توانیم به خانه دهدشتی، عمارت ملک و گلشن، مدرسه‌های تاریخی گلستان و سعادت، موزه مردم‌شناسی و دریانوردی، کارگاه‌های ساخت قایق و لنج و بارار قدیمی اشاره کنیم.

بندرعباس؛ همجوار زیبای خلیج‌ فارس

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

اگر به بندرعباس سفر کنید، می‌بینید که بازارهای شهر در امتداد خلیج فارس قرارگرفته‌اند و چشم‌اندازی رویایی برای مردم ساخته‌اند. این شهر نیز همچون دیگر شهرهای جنوبی در فصل زمستان از هیاهوی گردشگران دور است و با خیالی آسوده افراد را به سوی بازدید از جاذبه‌هایی مانند مسجد ناصری، مسجد دلگشا، عمارت کلاه‌فرنگی، معبد هندوها و… دعوت می‌کند. ناگفته نماند که بندرعباس نیز از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است و در لیست یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل زمستان قرار می‌گیرد.

شیراز؛ آکنده از عطر بهارنارج در زمستان

اگر بخواهیم از میان بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان، خوش‌عطرترینشان را انتخاب کنیم، می‌رسیم به شیراز. شیراز در فصل زمستان از آب‌وهوای مطبوع و معتدلی برخوردار است و با عطری که میان خیابان‌ها، کوچه پس‌کوچه‌ها و جاذبه‌های دلفریبش می‌پیچد، شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تصور کنید که در فصل زمستان در باغات شیراز مانند باغ ارم یا دلگشا قدم بزنید، بی‌شک با چیزهایی که گفتیم، هوش از سرتان خواهدپرید! حافظیه و سعدیه در فصل زمستان درخشش متفاوت‌تری دارند. تازه اگر در این فصل هوا سرد شد، می‌توانید به جاذبه‌هایی که در فضاهای بسته قرار دارند مانند بازار وکیل سر بزنید و از مغازه‌ها جذاب و سنتی‌اش لذت ببرید.

اصفهان؛ شهری آکنده از پیشکشی‌های قدیمی

از آنجایی که اصفهان شهری کویری است، در فصل زمستان شب‌های سردی خواهدداشت. اما این بدان معنا نیست که شما را از تماشای جاذبه‌ و زیبایی‌های خود بی‌نصیب می‌گذارد؛ چراکه فصل زمستان نیز مانند فصل‌های دیگر در این شهر زمان خوبی برای کشف زیبایی‌ها و تاریخ پنهان‌شده در استخوان‌های اصفهان است. قدم زدن روی سی‌وسه‌پل و گشت‌وگزار در زیر پل خواجو شما را با حال‌وهوای دیگری از شهر آشنا می‌کند؛ حال‌وهوایی که پر است از صدای موسیقی و آواز مردمان خوش‌صدا.

درطول روز نیز زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری است. در این زمان‌ از عرق‌ریزان تابستان و شلوغی عید خبری نیست و به راحتی‌ می‌توانید خود را غرق قدم زدن در میدان نقش جهان، محله جلفا، محله عتیق و پیچ‌وخم‌های بازار کنید. البته که شگفتی‌های نصف جهان تنها به این موارد محدود نمی‌شود و اگر تا صبح بخواهیم آن‌ها را نام ببریم، باز هم زمان کم می‌آید.

طبس؛ یکی ازبهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

طبس؛ یکی از بهترین شهرهای کویری در ایران برای سفر در زمستان

درمیان کویرهای موجود در ایران، کویر طبس مانند عروسی زیبا می‌درخشد. اگر به معماری و بافت شهر طبس نگاه کنید، حس می‌کنید که در تاریخی زنده نفس می‌کشد. طبس در دوره ساسانیان و اشکانیان یکی از مراکز مهم نظامی بوده و همچنین در دوره اسماعیلیون و قاجار نیز بسیار درخشیده‌است. از آنجایی که طبس شهری کویری است، دارای آب‌وهوایی گرم و خشک است که البته در فصل زمستان درجه حرارت کم‌تر می‌شود و زمان مناسبی را برای سفر گردشگران فراهم می‌آورد.

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهر طبس، کال جنی است. کال به معنی دره و جنی به معنی حضور اجنه است! مردم محلی گمان می‌کنند دره کال‌جنی پر است از موجودات ماوراءالطبیعی! از این باورهای خرافی که بگذریم، بد نیست کمی از شگفتی‌های این دره به شما بگوییم. قدم زدن میان دیواره‌های مرتفع سنگی، تماشای دودکش‌ها و تنورهای جن، جریان آب، حفره‌های شگفت‌انگیز، نقش‌ونگار روی صخره‌ها و…اسراری است که این دره برایتان فاش می‌کند.

یزد؛ شهر قنات و بادگیر

سفر به یزد مانند سفر با ماشین زمان است. قدم زدن میان بافت قدیمی شهر و تماشای بادگیرهایی که قدم علم کرده‌اند، بازدید از میدان امیر چخماق و گشت‌وگزار در بازار سنتی، باغ دولت‌آباد و حمام خان و هر جاذبه‌ای که در این شهر وجود دارد، شما را به وجد می‌آورد؛ چراکه با روی دیگری از تاریخ، آشنایتان می‌کند. البته باید بگوییم از آنجایی که یزد یک شهر کویری است، در فصل زمستان شب‌های سردی دارد. پس اگر این شهر را به عنوان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل زمستان انتخاب کردید، حتما لباس گرم در چمدان خود بگذارید.

شهرهای استان خوزستان؛ از بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان

استان خوزستان همه را به یاد گرمای خرماپزان و تبخیرکننده می‌اندازد؛ درواقع آنقدر گرما در ذهن همه پررنگ می‌شود که زیبایی‌ها و جاذبه‌های شهرهای این استان پشت پرده گرما پنهان می‌ماند. فصل زمستان، فصل مناسبی برای بازدید از شهرهای استان خوزستان است؛ چراکه در این فصل دمای هوا در طول روز بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد و هنگام شب حدود 10 درجه سانتی‌گراد می‌شود. این دمای مناسب و مطبوع مژده بازدیدی راحت در شهرهای این استان را می‌دهد. شهرهایی همچون اهواز، شوش، دزفول، کارون و شوشتر علاوه بر جذابیت، دارای تاریخ و تمدنی غنی نیز می‌باشند. مردمان خونگرم با لباس‌های رنگارنگ محلی، آوازهای سنتی، رودخانه‌های کارون و کرخه، پل‌های رویایی و فلال و سمبوسه‌های تند و خوشمزه، چیزهایی است که هر گردشگری را برای سفر به آنجا هیجان‌زده می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با بهترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان آشنا کنیم. اگر قصد فرار از سرمای زمستان شهرتان را دارید، سفر به شهرهایی که از آب‌وهوای معتدل‌تری برخوردارند، می‌تواند تنوع خوبی برای شما باشد. البته بعضی از این شهرها مانند یزد و اصفهان، کویری هستند و ممکن است شب‌های سردی را در آن‌ها تجربه کنید. به‌ هرحال حتما جایی برای قراردادن لباس‌های گرم در چمدان خود باز کنید. همچنین در این مقاله چند پیست اسکی هم به شما معرفی کردیم تا بتوانید زمستانی هیجان‌انگیزتری برای خود رقم بزنید.

نظرات کاربران