بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان و تجربه حس خنکی!

تابستان فصلی است که اغلب مردم آن را برای سفر و گشت‌وگزار انتخاب می‌کنند. تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بعضی ادارات موجب می‌شود تا بعضی از شهرها شلوغ شوند و میزبان مسافران باشند. اما آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان کدامند؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا این شهرها را به شما معرفی کنیم و در تجربه ساخت خاطره‌ای دلنشین در فصل تابستان با شما همراه شویم.

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان کدام است؟

بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

از آنجایی که تابستان فصل عرق‌ریزان و آتش گرما است، مسافران ترجیح می‌دهند به مناطقی سفر کنند که از هوای خنک‌ و آبشار و چشمه برخوردار باشد. در ادامه شما را با بهترین شهرهای خنک ایران برای سفر در تابستان آشنا می‌کنیم.

املش؛ تحقق یک رویا

شمال همیشه مقصد جذابی برای همه به‌خصوص اهالی تهران بوده‌است. همه شهرهای شمالی از زیبایی خاصی برخوردارند و آرامش را به روحتان تزریق می‌کنند. املش، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است که در استان گیلان واقع شده. در جنگل‌های این شهر زیبا خبری از دود و آلودگی نیست. در حقیقت املش شما را غرق در طبیعتی بکر و ناب می‌کند. دیدنی‌های املش علاوه بر جنگل‌های سبز که پر است از آواز پرندگان، شامل آبشار سیاه‌تاش، تالاب زربیجار، عمارت صوفی‌ها و قلعه شاه‌نشین نیز می‌شود. ناگفته نماند که این بهشت زیبا ییلاقاتی همچون خصیل‌دشت و هلودشت نیز در دل خود دارد.

ماسوله؛ بهشت طبقه‌ای ایران

کمتر کسی است که وقتی اسم ماسوله به میان می‌آید، به یاد خانه‌های زیبا با معماری ساده و دلنشینش نیفتد؛ خانه‌هایی که حیاطشان پشت‌بام خانه دیگری است و روی ایوانشان گلدان‌های شمعدانی به زیبایی کنار هم چیده شده‌است. روح زندگی در میان راه‌های باریک و مغازه‌های محلی جریان دارد؛ به‌طوری که هر مسافری از دیدن صحنه‌های ساده و دلنشین موجود در آن‌ها لذت می‌برد. ماسوله در لیست یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان قرار دارد و در این فصل دارای آب‌وهوایی خنک است. اگر به ماسوله رفتید، سری هم به آبشار لارچشمه بزنید. راستی، یادتان نرود که از بازارهای ماسوله، شیرینی‌های تازه و داغ بخرید؛ شیرینی‌هایی که در دهان آب می‌شود و مزه‌اش همیشه در خاطرتان می‌ماند.

آلاشت؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در فصل تابستان مازندران

آلاشت یکی از شهرهای استان مازندران است که در منطقه سوادکوه قرار دارد. این شهر به دلیل دارا بودن معماری و آثار بومی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. جالب است بدانید این شهر را بهشت ستاره‌شناسان و منجمان می‌نامند؛ چراکه ارتفاع این منطقه زیاد است و آسمانی صاف و بدون غبار و آلودگی و همچنین یک رصدخانه نیز دارد. وقتی در کوچه‌های باریک آلاشت قدم برمی‌دارید، محو خانه‌های خشتی با سقف‌هایی چوبی می‌شوید و دلتان می‌خواهد مدت زیادی را در آنجا و به دور از هیاهوی شهرهای شلوغ بگذرانید. درختان گیلاس، گردو و فندق، سیاه‌ریشه، زرشت، زالزالک، ازگیل، تلکا، ممرز، صنوبر، سرو، کاج و…آنجا را به فضایی رویایی تبدیل کرده‌است. گونه‌های حفاظت‌شده پرندگان مانند قرقاول، عقاب، کلاغ سیاه، گوزن، ببر، پلنگ، بز کوهی، خرگوش و حیوانات دیگر نیز در آنجا وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های دیدنی آلاشت می‌توانیم به موزه مردم‌شناسی، رصدخانه، محوطه تاریخی، معبد دختر پاک و مسجد امام حسین علیه‌السلام اشاره کنیم.

فیلبند؛ بام رویایی مازندران

اگر به فیلبند بروید، بی‌شک تکه‌ای از بهشت را خواهیددید. این روستای زیبا که در قسمت جنوبی بابل قرار گرفته‌است، 2700 متر از سطح دریا فاصله دارد. به‌طوری که وقتی به آنجا می‌رسید، انبوهی از ابرها را می‌بینید که زیر پایتان به نرمی جابه‌جا می‌شوند و منظره‌ای رویایی مقابل چشمانتان می‌سازند.

ماسال؛ یکی از باصفاترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

شهر ماسال، شهری سبز، خرم و باصفا است که با آب‌وهوای مطبوع و زیبایی‌های طبیعی‌اش برای مسافران دلبری می‌کند. این شهر که یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است، ییلاق‌های سرسبز با چشم‌اندازهایی دلنشین در خود جای داده‌است. ازجمله ییلاقات معروف ماسال می‌توانیم به اولسبلانگاه اشاره کنیم؛ جایی که بر فراز آن می‌توانید شاهد مناظر رویایی اطراف باشید. مانند هر شهر شمالی دیگر، خوردن غذاهای محلی در آنجا می‌تواند خاطره‌ای خوشمزه در ذهنتان ثبت کند.

منطقه جنگلی ناهارخوران

حالا که گذری به استان‌های گیلان و مازندران زدیم، بد نیست که به استان زیبای گلستان هم سری بزنیم. پارک جنگلی ناهارخوران، از جاذبه‌های شهر گرگان، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است که با پوشش سبزش در فصل گرما می‌درخشد. تنها رودخانه‌ای که در جنگل ناهارخوران جاری است، رودخانه زیارت است که 40 کیلومتر طول دارد. همچنین چندین چشمه مانند سفیدچشمه در ارتفاعات جنگل وجود دارد. اگر گرگان را به عنوان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان انتخاب کردید، حتما به ناهارخوران بروید و در جنگل‌های زیبایش هوای پارک را تنفس کنید.

روستای کندوان؛ بهشت صخره‌ای ایران

شهر تبریز یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است که در دل خود روستایی صخره‌ای به نام کندوان جای داده‌است. خانه‌های این روستا از آهک، گچ و خشت ساخته شده‌اند و در کنار هم منظره‌ای جذاب پدید آورده‌اند. جالب است که اگر نگاهی به داخل آن خانه‌ها بیندازید، می‌بینید که بخش‌هایی همچون نشیمن و آشپزخانه دارند و البته سیستم لوله‌کشی و برق نیز در آنجا وجود دارد. از جاهای دیدنی روستای کندوان می‌توانیم به رودخانه و چشمه کندوان، باغ‌ها، روستای حیله‌ور و…اشاره کنیم.

شهرکرد؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

بی‌شک شهرکرد مقصدی خنک برای فرار از آتش گرمای تابستان است. شهرکرد لقب بام ایران را دارد و به دلیل قرارگیری در قسمت شمالی رشته‌کوه زاگرس دارای آب‌وهوایی معتدل و خنک در فصل گرما است. اگر به شهرکرد، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان رفتید، حتما به جاهای دیدنی آنجا مانند بوستان ملت، پارک جنگلی تهلیجان، پارک ملی تنگ صیاد، پیست اسکی چلگرد، آبشار زرد لیمه، دره عشق و جاذبه‌های تاریخی مانند مسجد اتابکان، سقاخانه ارباب میرزا، مسجد خان و حمام خان سر بزنید.

اردبیل؛ مقصدی عالی برای یک فرار تابستانی

شهر اردبیل مقصدی خنک برای یک فرار تابستانی است! تابستان‌های این شهر معتدل است و می‌تواند پذیرای مسافران باشد. اردبیل دارای جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبایی مانند دریاچه شورابیل، آبشار سردابه، جنگل فندقلو، دریاچه نئور و تالاب پته‌خور است، همچنین جاذبه‌های تاریخی هچون حمام تاریخی پیر زرگر، برج شاطر، خانه رضازاده، آرامشگاه شیخ صفی‌الدین، کلیسای مریم مقدس و بسیاری موارد دیگر اردبیل را برای مسافران به عنوان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان، دلنشین و پربار می‌سازد.

سرعین؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

حتما شما هم سرعین را با چشمه‌های آب گرمش می‌شناسید. سرعین به‌عنوان یکی از شهرهای اردبیل دارای آب‌وهوایی خنک است؛ به‌طوری که در فهرست بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان قرار می‌گیرد. چه چیزی لذت‌بخش‌تر از اینکه در هوایی خنک، تن به آبی گرم بزنید؟ آن هم آب‌هایی که خواص درمانی نیز دارند. جاذبه‌های سرعین به آب گرم محدود نمی‌شود؛ بلکه جاذبه‌های تاریخی مانند آتشکده و طبیعت زیبا از دیگر دیدنی‌های آنجا است.

ارومیه؛ شهر اولین‌ها

شهر ارومیه یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است که همه نوع جاذبه برای هر سلیقه‌ای دارد. ارومیه در فصل تابستان دارای آب‌وهوایی خنک است که هر مسافری را از سفر راضی نگه می‌دارد. از جاذبه‌های تفریحی این شهر می‌توانیم به پارک تخم‌ومرغی، پارک جنگلی شیخ‌تپه، دهکده ساحلی چی‌چست و جاذبه‌های تاریخی مانند یخچال دوقوز پله، کلیسای ننه مریم، مسجد جامع ارومیه، خانه انصاری، کلیسای مارسرگیز، غار تمتمه، موزه‌ها و دریاچه‌ها مانند دریاچه ارومیه اشاره کنیم.

زنجان؛ یکی از شهرهای تاریخی ایران

بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

یکی از شهرهایی که می‌تواند مقصدی خنک برای تابستان باشد، شهر زنجان است؛ شهری تاریخی که قبلا زنگان نام داشته‌است. زنجان در فهرست بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان قرار دارد و مسافران زیادی را مجذوب زیبایی‌های خود کرده‌است. این شهر با داشتن جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌های رنگارنگ آلاداغ‌لار، غارهای کتله‌خور و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی همچون موزه مردم‌شناسی، گند سلطانیه، مسجد بهستان، معبد داش‌کسن، مجموعه تفریحی ائل‌داغی، حمام سنتی حاج داداش و جاذبه‌های گوناگون دیگر در دل مسافران و گردشگران برای خود جا باز کرده‌است.

سنندج؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

سنندج یکی از شهرهای زیبای کردنشین است که در فصل تابستان آب‌وهوایی مطبوع دارد و مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این شهر که یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است، قدمتی تاریخی دارد و دارای قلعه‌ای مشهور به نام سنه‌دژ است که پای کوه قرار دارد. البته جاذبه‌های تاریخی سنندج به قلعه محدود نمی‌شود و مواردی همچون عمارت خسروآباد، عمارت آصف‌وزیری، عمارت سالار سعید، عمارت امجدالاشرف، کلیسای سنندج، حمام شیشه و جاذبه‌های تاریخ متعدد دیگری در دل خود دارد. طبیعت سنندج نیز مثال‌زدنی است. اگر به این شهر رفتید، حتما سری به پارک آبیدر بزنید و در فضای زیبایش قدم بزنید.

کرمانشاه؛ شهر ضربه‌خورده از تیشه فرهاد!

کرمانشاه، شهری تاریخی و زیبا است که یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان محسوب می‌شود. از شیرینی‌های خوشمزه تا طبیعت بکر و بی‌ستون فوق‌العاده، همه و همه این شهر را به مقصدی فوق‌العاده تبدیل می‌کند. تابستان در کرمانشاه دارای آب‌وهوایی معتدل و خوب است و فرصت خوبی را برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگردی مانند معبد آناهتیا، غار قوری‌قلعه، غار شهربانو، سراب نیلوفر، طاق بستان، پل صفوی، دخمه‌های مادها، قبرستان مادها، ماهی‌دشت، چشمه‌های آب گرم، چشمه هندی آباد و جاذبه‌هایی دیگر که نشانی از تاریخ دارد، فراهم می‌کند.

دماوند؛ گنجینه آبشار و چشمه

دماوند که در دامنه کوه دماوند قرار دارد، یکی از بهترین شهرها برای سفر در تابستان است. موقعیت جغرافیایی این شهر، آنجا را به گزینه‌ای خنک در تابستان تبدیل می‌کند. آبشارها و چشمه‌های زیادی در این شهر جاری‌اند که چشم‌اندازی رویایی به دماوند بخشیده‌اند؛ چشمه‌هایی مانند سیاه‌سنگ، اعلا، آبشارهایی مانند برف تنگه‌لار، جنگلک و… همه این‌ها باعث می‌شود که دماوند به‌عنوان مقصدی خوش‌آب‌وهوا برای سفر در فصل گرما شناخته‌شود. علاوه بر این، جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند برج شیخ شبلی، غار رودافشان، دشت مشا، امامزاده عبدالله و خلیل‌الله، حمام محله درویش و دژ گل خندان نیز آنجا را به مقصدی تاریخی نیز تبدیل می‌کند.

همدان؛ شهری که تاریخ در آن نفس می‌کشد

بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان، همدان است؛ شهری تاریخی که گوشه به گوشه‌اش نشانی از دوره‌های گوناگون تاریخی و تمدن چندین هزارساله دارد. این شهر در تابستان داراب آب‌وهوایی مناسب است. البته اگر در این فصل به غار علیصدر بروید، امکان ندارد حتی ذره‌ای احساس گرما کنید. شهر قدیمی هگمتانه یکی دیگر از نشانه‌های تاریخی غنی در همدان است که دروازه‌ آشنایی با تمدنی قدیمی را به روی شما باز می‌کند. مجموعه گنجنامه ازجمله جاهای دیدنی دیگر این شهر است که گشت‌وگزار تابستانی در آن بسیار می‌چسبد. البته همدان از جاذبه‌های زیاد دیگری همچون آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر، کلیسای گریگوری استفان، گنبد علویان، شیرسنگی، دشت زیبا و سرسبز میشان و… نیز برخوردار است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا مانند یک راهنما بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان را به شما معرفی کنیم. همه این شهرها از نظر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیار غنی هستند و شما را به سفری ماجراجویانه دعوت می‌کنند. اگر تجربه سفر به این شهرها را داشته‌اید، در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران