کریسمس در ایران

همه چیز درباره کریسمس در ایران؛ جشنی زیبا به سبک مسیحیان

وقتی به دی ماه نزدیک می‌شویم کم‌کم بازارهای ایران به‌ویژه تهران رنگ‌وبوی کریسمس به خود می‌گیرد. با اینکه مردم ایران کریسمس و تولد عیسی مسیح را جشن نمی‌گیرند اما به علت حضور تعداد زیادی از مسیحیان در ایران و به‌خصوص در تهران و اصفهان بازارهای متفاوتی برپا می‌شود و تزیینات جشن کریسمس را به فروش می‌رسد. کریسمس در ایران حال‌وهوای متفاوتی دارد. بعضی از مردم در کنار مسیحیان این شب زیبا را جشن می‌گیرند. در این مقاله قرار است همه چیز درباره کریسمس در ایران را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک همراه ما باشید.

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

تاریخچه کریسمس

 کریسمس در ایران

جشن کریسمس یک جشن سالانه است که در روز تولد عیسی مسیح انجام می‌شود. این جشن مخصوص مسیحیان است و هر سال در 25 دسامبر، میلاد عیسی مسیح را گرامی می‌دارند. شاید جالب باشد که بدانید کلیساهای ارتدکس شرقی که از تقویم خاصی استفاده می‌کنند کریسمس را در 7 ژانویه تقویم میلادی جشن می‌گیرند. البته هنوز سندی مبنی بر اینکه 25 دسامبر که جشن کریسمس برپا می‌شود واقعا همان زادروز عیسی مسیح است وجود ندارد اما این رسم دیرینه همچنان پابرجاست. 

گروهی از تاریخ‌دانان معتقدند ریشه جشن کریسمس به انقلاب زمستانی بازمی‌گردد. وقتی در شروع زمستان روز به سمت طولانی‌تر شدن می‌رفت مسیحیان جشن می‌گرفتند و نوید تولد دوباره بهار و خورشید را می‌دادند. سپس وقتی جشن 25 دسامبر میان مسیحیان پذیرفته شد تاریخ‌نویسان تولد عیسی مسیح و تولد خورشید را مرتبط دانستند. 

رسم هدیه‌دادن به اعضای خانواده

رسم هدیه دادن به اعضای خانواده ابتدا در قرن پانزدهم شروع شد و بعد در قرن هجدهم میان مردم رواج یافت. مسیحیان معتقدند این هدیه نمادی از هدیه خداوند و حضرت مسیح به مردم است. در کشورهای اروپایی هدایای کریسمس شب 24 دسامبر به اعضای خانواده داده می‌شود اما در امریکا صبح روز 25 دسامبر زمانی که از مراسم عشای ربانی برمی‌گردند به یکدیگر هدیه می‌دهند. این هدیه به‌خصوص برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است.هدیه‌های کریسمس را با کاغذ کادو و روبان تزیین می‌کنند و زیر درخت کریسمس قرار می‌دهند. 

همه چیز درباره کریسمس در ایران؛ درخت کریسمس

 کریسمس در ایران

اولین درخت کریسمس در آلمان تزیین شد و سپس در اوایل قرن نوزده وارد انگلستان شد. در ابتدا مردم درختان کاج واقعی را می‌‌بریدند و به داخل خانه می‌بردند تا برای جشن کریسمس تزیین کنند اما در سال 1880 آلمانی‌ها درخت کریسمس مصنوعی را ساختند تا جایگزینی برای درخت واقعی باشد. امروزه در کشورهایی که تهیه درخت کاج تازه دشوار است و یا مخالف حمایت از محیط‌زیست است از درختان مصنوعی استقبال می‌شود. 

این درخت معمولا با چراغ، ستاره‌های طلایی، شمع، جوراب‌، گلوله‌های رنگی، میوه خشک، عروسک، ریسه‌های نورانی، روبان‌های رنگی، کلوچه‌ها و آبنبات‌های عصایی تزیین می‌شود. این هدایا روز کریسمس به اعضای خانواده داده می‌شود و هر کسی هدیه‌اش را باز می‌کند. استفاده از درخت کاج سبز در شب سال نو ریشه در اعتقاد مسیحیان دارد که می‌گویند درخت کاج نماد زندگی ابدی است. تزیین درخت کاج از آداب و رسوم کریسمس در ایران و جهان است. 

بابا نوئل دوست‌داشتنی

اگر فیلم بابانوئل را دیده باشید با این مرد مهربان آشنا هستید. پیرمردی چاق و مهربان با ریش و موی سفید و لباس قرمز که سوار بر کالسکه‌ای بزرگ که توسط گوزن‌ها هدایت می‌شود برای بچه‌ها هدیه می‌آورد. بابانوئل را با نام سانتا کلاوس و سنت نیکولاس هم می‌شناسند. اما بابانوئل که بود؟ مشهور است در قرن چهارم میلادی یک اسقف اهل ترکیه با کودکان رفتار خوبی داشت و به همین دلیل مشهور شد. نام این اسقف سنت نیکولاس بود. به همین علت بابانوئل و رسم شب کریسمس برای همیشه پابرجا ماند.

تاریخ کریسمس در ایران 

 کریسمس در ایران

جشن کریسمس 2024  با تاریخ 5 دی 1402 در تاریخ شمسی مصادف است. همچنین سال نو میلادی در تاریخ 11 دی 1402 آغاز می‌شود. مسیحیان ارمنستان و ارتدوکس معتقدند سالروز تولد حضرت عیسی پنجم ژانویه است و به همین علت جشن کریسمس را در تاریخ 15 و 16 دی ماه برگزار می‌کنند. 

تعطیلات کریسمس در ایران

تعطیلات کریسمس در کشورهای مسیحی معمولا از 25 دسامبر آغاز می‌شود و تا یک هفته بعد از شروع سال نو میلادی ادامه دارد. در آمریکا و کانادا این تعطیلات تنها سه روز است. همچنین در ارمنستان از 30 دسامبر تا 8 ژانویه تعطیلات رسمی کریسمس است. این جشن در ایران تعطیلات رسمی ندارد اما مسیحیان مقیم ایران با هماهنگی قبلی به تعطیلات کریسمس می‌روند. 

شام شب کریسمس در ایران

شام شب کریسمس یکی از آداب و رسوم مخصوص این شب است که طی جشن کریسمس در ایران نیز انجام می‌شود. مسیحیان ایران در شب سال نو میلادی بوقلمون شکم‌پر تهیه می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید بعضی از مسیحیان مقیم ایران سبزی‌پلو با ماهی را هم به سفره شام کریسمس اضافه کرده‌اند و این را از شام شب عید و شب یلدا الهام گرفته‌اند. 

علاوه‌بر شام از خوراکی‌های خوشمزه کریسمس در ایران می‌توان به نان زنجبیلی، آبنبات عصایی، کوکی‌های رنگارنگ و شکلات‌های مخصوص اشاره کرد. معمولا بچه‌ها برای این خوراکی‌ها ذوق زیادی دارند. طی جشن کریسمس در ایران این شیرینی‌های مخصوص را در شیرینی‌فروشی‌های معروف پایتخت پیدا خواهید کرد. 

همه چیز درباره کریسمس در ایران؛ خیابان میرزای شیرازی 

 کریسمس در ایران

خیابان میرزای شیرازی یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران است که قبل از جشن کریسمس در ایران بازار تزیینات سال نو میلادی را در این خیابان می‌توانید پیدا کنید. اگر چند هفته قبل از کریسمس به خیابان میرزای شیرازی بروید با صحنه جالبی روبرو خواهید شد؛ درختان کاج، گوی‌های رنگی، عروسک بابانوئل، ریسه‌های نورانی و آدم برفی در گوشه خیابان برای فروش عرضه می‌شود. 

اگر می‌خواهید حال‌وهوای کریسمس در ایران را از نزدیک ببینید به خیابان میرزای شیرازی بروید. همچنین در محله‌های نارمک، محله مجیدیه، خیابان حشمتیه، خیابان نادری یا میرزا کوچک‌خان و خیابان آرارات که باشگاه آرارات در آن واقع شده است هم در طول این مدت حال‌وهوای کریسمس را به خود می‌گیرد.

جشن کریسمس در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای ایران است که مسیحیان زیادی در آن زندگی می‌کنند. جلفا مهم‌ترین منطقه اصفهان و محل زندگی بیشتر مسیحیان مقیم ایران است. یکی از مهم‌ترین آثار موجود در محله جلفای اصفهان کلیسای وانک است که محل عبادت مسیحیان مقیم اصفهان محسوب می‌شود. این کلیسا در محله جلفا، کوچه آلفرد واقع شده است و طی جشن کریسمس در ایران حال‌وهوای متفاوتی دارد. 

برای خرید بلیط هواپیما اصفهان و هتل اصفهان میتوانید از طریق سه کلیک راهی این شهر تاریخی شوید.

سخن پایانی سه کلیک درباره کریسمس در ایران

همراه با نزدیک شدن به تولد عیسی مسیح مسیحیان مقیم ایران برای جشن کریسمس آماده می‌شوند. کریسمس در ایران با تزیین درخت کاج سبز، پختن بوقلمون شکم‌پر و هدیه‌دادن به اعضای خانواده همراه است. حالا نوبت شماست، شما کدام یکی از آداب و رسوم کریسمس را بیشتر دوست دارید؟

نظرات کاربران