بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار و تماشای لاله‌های واژگون

فصل بهار و تعطیلات نوروز، زمانی است که بسیاری را برای دیدن زیبایی‌های طبیعت به شهرهای دیگر می‌کشاند؛ شهرهایی که شکوفه‌های بهاری در آن‌ها جلوه‌ای افسونگر پدید آورده‌است تا افراد بتوانند تجربه‌ای متفاوت از سفر را برای خود رقم بزنند. البته در این فصل، به دلیل هجوم مسافران شهرها شلوغ‌تر می‌شود. در این مقاله بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار را به شما معرفی می‌کنیم.

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

شیراز؛ عروس بهاری ایران

بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

شیراز یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار، مانند عروسی است که با دسته‌گلی از شکوفه‌های خوش‌رنگ و معطر، همه شهر را به بهشت تبدیل می‌کند. این همه زیبایی برای شهری که در دل کویر قرار دارد، واقعا شگفت‌انگیز است. باغ ارم، دلگشا، عفیف‌آباد، جهان‌نما و جنت در این فصل، جلوه‌ای دیگر از خود را پیش چشم مسافران به نمایش می‌گذارند. شیراز بهار، فصل شعر و عاشقی کردن است. قدم زدن در حافظیه و خرید فال در این فصل صفای دیگری دارد. تصور قدم زدن در ویرانه‌های تخت‌جمشید و کشف تاریخ پنهان آن در آب‌وهوایی عالی واقعا شیرین و دلنشین است. جاذبه‌های اطراف شیراز مانند دریاچه مهارلو با آب‌های صورتی‌اش و بافت تاریخی روستای قلات، همانند خود شیراز شما را شگفت‌زده می‌کند.

جزیره کیش؛ یکی از بهترین شهرهای گران ایران برای سفر در بهار

سفر به جزیره‌ مدرنی مانند کیش، یکی از لذت‌های بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است که البته از هزینه زیادی هم برخوردار است. در این فصل، هتل‌های کیش پر می‌شود از مسافرانی که برای گشت‌وگزار، خرید و تفریح به این جزیره آمده‌اند. قدم زدن و دورچه‌سواری در ساحل، کشتی‌سواری، پارک دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها، کشتی یونانی، شهر زیرزمینی و جاذبه‌های گوناگون دیگر، آن هم در آب‌وهوایی دلپذیر، لطف دیگری دارد.

دشت بهشتی در یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

دشت دریاسر

اگر اهل کوهنوردی و طبیعت‌گردی باشید، حتما نام دشت دریاسر به گوشتان خورده‌است. این دشت که در شهر تنکابن واقع شده‌است، مناظر بهشتی مسحورکننده‌ای را پیش رویتان می‌گذارد. البته مسیر رسیدن به دشت دریاسر به‌دلیل شیب زیاد کوه کمی سخت است، اما هرکسی که به آنجا رفته‌است می‌داند که ارزشش را دارد. در طول مسیر می‌توانید آب گوارای چشمه‌های جاری را بنوشید و با تجدید قوا به مقصد برسید. وقتی به دشت می‌رسید، پهنه وسیعی را می‌بینید که سرتاسرش پوشیده از گل‌های زرد است و از گوشه و کنارش رودخانه‌ جریان دارد. دشت دریاسر تکه‌ای از بهشت است که روی زمین واقع شده‌است تا گردشگران زیادی را هرسال در فصل بهار به سوی خود بکشاند. البته شهر تنکابن نیز یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است که همیشه جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های خنکش را به رخ مسافران کشیده‌است؛ جنگل‌های دوهزار، سه‌هزار، لیره‌سر و آبشارهایی که در اعمق جنگل جاری است، این شهر را به یکی از دیدنی‌های بهار تبدیل می‌کند.

رودسر؛ شهری با لباس سبز و هدایای فراوان

رودسر که در استان گیلان واقع شده‌است، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است. رودسر مانند مادری سخاوتمند، شگفتی‌های طبیعی بسیاری را به مسافران و گردشگران هدیه می‌دهد. از قدم زدن بر فراز دشت جواهردشت و عکاسی و کمپینگ در آن تا نوشیدن آب چشمه سجیران و بناهای تاریخی واقع در شهر، همه و همه شما را محو زیبایی خود می‌کند. راستی اگر به رودسر رفتید، گشت‌وگزار در سواحل ماسه‌ای آن را از دست ندهید. بگذارید کف پاهایتان ماسه‌های نرم و خیس ساحل را لمس کند تا بهار با تمام قوا به جانتان بدل شود.

تالش و جاده اسالم به خلخال

بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

جاده اسالم به خلخال، جاده‌ای رویایی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. تصور کنید همانطور که ماشین در پیچ و خم‌های جاده بالا و پایین می‌رود، شاهد درخت‌های سرسبزی باشید که شاخه‌هایش رو به جاده خم شده‌اند و گوشه‌ای از زیبایی طبیعت را به رخ می‌کشد. اگر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به این جاده بروید که شگفت‌زده می‌شوید؛ چراکه شقایق‌های وحشی را می‌بینید که در کنار جاده روییده‌اند و زیبایی آنجا را چندین برابر می‌کنند. از آنجایی که جاده اسالم به خلخال از تالش در استان گیلان شروع و به استان اردبیل ختم می‌شود، خیلی خوب می‌شود اگر تالش را نیز به عنوان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار انتخاب کنید. تالش با داشتن جنگل‌های رویایی گیسوم معروف است و توانسته در دل همه به خوبی جا باز کند. علاوه بر جنگل، شهر تالش زیبایی‌هایی دیگر مانند دریا، کوه، دریاچه و رودخانه، مناطق ییلاقی و پارک جگلی‌اش را پیشکش مسافران می‌کند.

خوانسار؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

شاید اسم خوانسار به گوشتان خورده‌باشد، اما درباره‌اش کمتر بدانید. خوانسار شهری نزدیک به اصفهان است که به لاله‌های واژگون و عسل‌هایش معروف است. همه‌ساله ماه اردیبشهت که می‌رسد، گردشگران برای تماشای زیبایی لاله‌هایی که سر فرود آورده‌اند به این شهر کوچک می‌روند و از دیدن مناظرش لذت می‌برند. خوانسار به معنای چشمه‌سار است و این یعنی شهری که پر شده‌است از چشمه‌های خنک و تازه. خوانسار که یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است، جاذبه‌های تاریخی مانند خانه ابهری‌ها، مقبره پیر باباترک، مسجد جامع خوانسار، خانه حبیبی‌ها و تپه آریایی‌ها را نیز در خود جای داده‌است. پس اگر اهل تاریخ هستید، خوانسار شهر مناسبی برای سفر بهاره شما است.

یاسوج؛ شهری در آغوش کوه دنا

یاسوج

یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمر، شهری است با آبشارهای زیبا و خروشان که در فهرست بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار قرار می‌گیرد. این شهر هر آنچه در طبیعت وجود دارد را مانند نمونه پیش رویتان می‌گذارد؛ از دره‌ها و رودهای فصلی تا دشت‌های پر از گل.  علاوه بر این، یکی از بهترین پیست‌های اسکی کشور، به نام کاکان  را نیز در دل کوه‌ دنای خود دارد. البته خبر خوب این است که کاکان علاوه بر زمستان، در فصل بهار نیز فعال است و پر می‌شود از گردشکر و مسافر. زیبایی‌های یاسوج در فصل بهار دوچندان می‌شود. از جاذبه‌های دیدنی یاسوج می‌توانیم به تنگه تامرادی، روستای کریک، پارک ساحلی، آبشار، دشت راق، غار ده شیخ، تنگ مهریان، چشمه میشی، گورستان لما و جاذبه‌های طبیعی بکر و فراموش‌نشدنی دیگر اشاره کنیم.

چابهار؛ در فهرست بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

چابهار همانطور که از نامش پیدا است، چهار بهار در دل خود دارد. این شهر بندری و زیبا، در فصل بهار آب‌وهوایی معتدل دارد و میزبان مسافران زیادی است. چابهار زیبایی‌های شگفت‌انگیزی دارد. شاید جالب باشد بدانید که در شهر چابهار ساحل صخره‌ای به نام دریا بزرگی وجود دارد. شکاف‌هایی روی صخره‌های این ساحل موجود است که باعث می‌شود در اثر برخورد موج با آن‌ها، آب به‌ شکل فواره و با فشار از داخلشان خارج شود و منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد کند. علاوه بر این، تالاب صورتی لیپار، کوه‌های مریخی، ساحل درک، درک مکرزن، تیس و جاذبه‌های متعدد دیگر، از چابهار شهری دیدنی و رویایی می‌سازد.

کاشان؛ شهر گلاب و گلاب‌گیری

بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

بهار بهترین زمان برای سفر به کاشان است؛ چراکه از اواسط ماه اردیبهشت تا اواسط خرداد، گلاب‌گیری شروع می‌شود و عطر گل و گلاب در کوچه و خیابان‌های شهر می‌پیچد. خصوصا شهر قمصر که پر می‌شود از گلبرگ‌های صورتی و خارق‌العاده و تبدیل می‌شود به یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار. در این فصل بسیاری برای شرکت در مراسم گلاب‌گیری به کاشان می‌آیند. اگر به کاشان رفتید، حتما از جاذبه‌های دیدنی کاشان مانند باغ و حمام فین، حمام سلطان امیر احمد، بازار سنتی، شهر زیرزمینی نوش‌آباد و مساجد و آتشکده‌ها دیدن کنید.

محلات؛ از بهترین شهرهای عطرآگین ایران برای سفر در بهار 

محلات، شهری که مقام اول تولید گل در کشور را دارد و به هلند ایران معروف است. حالا فکرش را بکنید این شهر در فصل بهار دیگر چه می‌شود! تمام شهر پر می‌شود از جشنواره و دهکده‌های گلی که فضای شهر را عطرآگین می‌کند. جشنواره گلی که در فصل بهار در دهکده گل برگزار می‌شود، 120 هکتار مساحت دارد. تصور کنید قدم به دهکده‌ای بگذارید که دست کمی از هلند ندارد. اما دیدنی‌های محلات تنها به باغ‌های گل محدود نمی‌شود؛ بلکه جاذبه‌های دیگری همچون سایت تاریخی خورهه، آتشکده آتشکوه، بوستان سرچشمه، چشمه‌های آب گرم، چنار دوهزار ساله، غار آزادخان، قلعه جمشیدی، پل تاریخی باقرآباد، سد باستانی نیم‌ور، دهکده گل و گیاهان زینتی و غار یکه‌چاه را در خود دارد. حالا متوجه شدید چرا محلات از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است؟

کرمان؛ شهری نزدیک به باغ شازده!

کرمان

کرمان در ماه‌هایی اردیبهشت و خرداد آب‌وهوای خوبی دارد و مسافران را به تماشای زیبایی‌هایش دعوت می‌کند. اگر به کرمان رفتید، حتما به باغ شازده که یکی از دیدنی‌های اطراف کرمان و در شهر ماهان است سر بزنید. این باغ که به ثبت یونسکو رسیده‌است، چشم‌اندازی سبز و خرم مقابل چشمانتان می‌سازد؛ به‌طوری که تعجب می‌کنید که چگونه ممکن است چنین طبیعت زیبایی در دل کویر وجود داشته‌باشد؟ جاذبه‌های تاریخی کرمان، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار، مانند حمام گنجعلی‌خان، هفت باغ علوی، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی و باغ فتح‌آباد از دلایل دیگر سفر به این شهر زیبا است.

تبریز؛ یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

تبریز شهری است که به پایتخت تاریخی ایران مشهور است و جاذبه‌های فراوانی در دل خود جای داده. این شهر در فصل بهار دارای آب‌وهوایی مناسب است و راه را برای گشت‌وگزار و کشف تاریخ پنهان‌شده در جاذبه‌های گردشگری باز می‌کند. جنگل ارسباران که مقصدی فوق‌العاده برای گشت‌وگزار و لذت بردن از طبیعت است نیز در تبریز قرار دارد و با پوشش گیاهی سبز و انواع گونه‌های گیاهی و جانوری‌اش شما را شگفت‌زده می‌کند. از دیگر جاذبه‌های این شهر که یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است، می‌توانیم به موزه آهن، موزه قاجار، موزه مشروطه، مسجد کبود، بازار بزرگ، مقبره‌الشعرا، ائل‌گلی و تفرجگاه عینالی اشاره کنیم.

اصفهان؛ شهری که آبشار و کویر را با هم دارد!

بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار

اصفهان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار است که جاذبه‌های گردشگری‌اش را در قابی پوشیده از درختان سبز و شکوفه‌های خوش‌عطر و گل‌های رنگارنگ به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. گشت‌وگزار در میدان نقش‌جهان و بازدید از بازارهای سنتی در فصل بهار لطف دیگری دارد. جالب است بدانید دیدنی‌های اصفهان تنها مختص به جاذبه‌های داخل شهر نمی‌شود؛ بلکه اطراف اصفهان نیز دارای دیدنی‌های زیبایی است که سفر به آنجا حس و حالی تازه درونتان ایجاد می‌کند. آبشارهایی مانند طامه، پونه‌زار، لادر، شاه لولاک، قنات مون، آب‌ملخ و نیاسر با آب‌های خنکشان حس سرزندگی به شما می‌بخشد. تالاب گاوخونی، نامی که در کتاب‌های جغرافی زیاد شنیده‌اید نیز یکی از مناطق زیبای اطراف اصفهان است. از کویرهای اطراف این شهر نگوییم که پر از اسرار ماجراجویی است؛ کویرهایی مانند ورزنه و مرنجاب که علاوه بر پهنه شنی و زیبای خود، تفریحات هیجان‌انگیزی مانند سافاری و عکاسی در خود دارند.

بهترین روستاهای شهرهای ایران برای سفر در بهار

روستاهای کشورمان همیشه از فضایی ساده و صمیمی برخوردارند. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند به جای گشت‌وگزار در دل تجملات شهرها، به مناطق روستایی سفر کنند و از گرد آرامشی که در هوای آنجا پیچیده‌است، استشمام کنند. به همین دلیل در این بخش ما به معرفی بهترین روستاهای شهرهای ایران برای سفر در بهار اشاره می‌کنیم. جالب است بدانید روستاهایی که برایتان آورده‌ایم، همگی نزدیک به شهرهایی که در بالا معرفی کرده‌ایم، قرار دارد. اولین روستایی که قصد معرفی‌اش را داریم، روستایی است سرخ به نام ابیانه که در دامنه یک کوه زیبا قرار دارد. اما چرا می‌گوییم سرخ؟ زیرا خاک این روستا به‌دلیل داشتن آهن به رنگ قرمز درآمده و خانه‌های آنجا از همین خاک ساخته شده‌است. روستای ابیانه که به ثبت یونسکو نیز رسیده‌است، دارای جاذبه‌های زیبایی همچون موزه مردم‌شناسی، دو امامزاده و آتشکده است. روستای ابیانه در نزدیکی کاشان قرار دارد؛ پس اگر به شهر کاشان در بهار سفر کردید، با رفتن به ابیانه، با یک تیر دو نشان بزنید!

اکنون می‌رویم سراغ روستای اسرارآمیز دیگر. تا به حال شاید با خود فکر می‌کردید که غارنشینی تنها برای انسان‌های زمان گذشته بوده‌است. اما باید بگوییم امروزه روستایی در کشورمان وجود دارد که خانه‌هایش درون غار است؛ روستایی به نام کندوان در نزدیکی تبریز، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در بهار. درواقع در دل غارهای دست‌کن، خانه، آخور حیوانات، یخچال طبیعی و…وجود دارد. به دلیل شکل خاصی که کندوان دارد، هرساله گردشگران زیادی در فصل بهار به آنجا سفر می‌کنند.

روستایی به نام خورهه

روستای بعدی، روستایی به نام خورهه است و در فهرست بهترین روستاهای شهرهای ایران برای سفر در بهار قرار می‌گیرد. این روستا در نزدیکی محلات قرار دارد فکرش را بکنید که در کوچه‌های خاکی خورهه، در میان دیوارهای خشتی کوتاه قدم برمی‌دارید و به خانه‌هایی که از خشت و چوب ساخته شده‌اند نگاه می‌کنید و سادگیشان را در دلتان تحسین می‌کنید. بعد از آن، می‌روید کنار رودخانه‌های فصلی این روستا قدم می‌زنید و هوای پاک طبیعت را به ریه‌هایتان می‌رسانید. این روستا جاذبه‌های دیدنی مانند محوطه تاریخی خورهه  که یک خانه اربابی متعلق به دوران سلجوقی، اشکانی و اسلامی است نیز در خود دارد که می‌توانید به آن‌ سر بزنید.

اگر به استان یزد سفر کردید، حتما سری به روستای خرانق بزنید. این روستا که از دو بخش قدیم و جدید ساخته شده‌است، یکی از بهترین روستاهای ایران برای سفر در بهار است. بخش قدیم روستا مانند یک ماکت بزرگ خشتی است و مربوط می‌شود به 4500 سال پیش! قلعه معروفی در این روستا وجود دارد که خانه‌هایی دوطبقه در آن ساخته شده‌است. بازدید از این قلعه می‌تواند تجربه هیجان‌انگیزی از سفر به تاریخ را برای شما رقم بزند. می‌گویند این قلعه برای حفاظت از روستاییان در برابر دزدان و راهزنان ساخته شده‌بود. اگر به این روستا رفتید، حتما از جاذبه‌های تاریخی آن مانند کاروانسرا، حمام، منارجنبان و…دیدن کنید.

جمع‌بندی

اگر فصل بهار را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید، اصلا نگران نباشید. چراکه ما در این مقاله فهرستی از بهترین شهرهای برای برای سفر در بهار را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. بی‌شک سفر به این شهرها آن هم با وجود طراوت و شکوفه‌های بهاری، تجربه‌ای به‌یادماندنی برایتان می‌سازد. شما کدام مقصد را برای سفر بهاره خود انتخاب می‌کنید؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران