قشم
28 بهمن 1401
قشم

جاهای دیدنی قشم؛ از ترکیب ماسه و اکلیل تا یادگارهایی از دریا !

جاهای دیدنی قشم باعث شده تا به این جزیره لقب عجایب هفت‌گانه بدهند. این منطقه به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوان به یکی از مناطق توریستی ایران تبدیل شده که همه‌ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از آن دیدن می‌کنند. جاهای دیدنی جزیره قشم نه با دست انسان‌ها، بلکه با دستان طبیعت به بهترین شکل ممکن صورتگری شده و تبدیل به قلب تپنده آب‌های نیلگون خلیج فارس گشته‌است. حیف است اگر شما تماشای این زیبایی‌ها را از خود دریغ کنید. پیشنهاد ما به شما این است که بازدید از جاهای دیدنی قشم را در فصل بهار و پاییز که هوا دلپذیرتر است، از دست ندهید و برای آشنایی بیشتر با این جاذبه‌ها، این مقاله را تا انتها بخوانید.

پاسپورت دومینیکا

تور قشم را رزرو کرده اید؟

دره ستارگان قشم؛ لحاف ستاره‌ای آسمان که بر روی زمین افتاده

دره ستارگان قشم

یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم دره ستارگان است که دو میلیون سال سن دارد، اما همچنان سرزنده باقی مانده و آغوشش برای پذیرایی از گردشگران و مسافران باز است. مردم محلی شایعاتی برای دره ستارگان ساخته‌اند که این دره بر اثر برخورد شهاب‌سنگ با زمین به وجود آمده است؛ در صورتی که واقعیت این است دره ستارگان به دلیل پدیده‌های زمین‌شناسی مانند فرسایش بر اثر باد و باران و…شکل گرفته‌است. این جاذبه مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌ها است که توسط طبیعت به اشکالی زیبا تراش خورده است.

اگر به کمپینگ علاقه دارید، شب‌های پاییز می‌توانید در این دره اقامت کنید و از زیبایی‌هایش لذت ببرید.آسمان شب در آنجا مانند لحاف ستاره‌ای است که انگار روی دره افتاده و شما را در خود غرق می‌کند. البته اگر هنگام شب با سروصداهای عجیب‌وغریبی مواجه شدید، نترسید؛ این صداها به علت پیچیدن باد لابه‌لای دالان‌های صخره‌ها است و خبری از ارواحی که محلی‌ها می‌گویند نیست.

تنگه چاهکوه قشم؛ صخره‌هایی با چند دهان که فریاد می‌زنند

تنگه چاهکوه، دره‌ای با عمق 100 متر است که دورتادورش را صخره‌هایی فراگرفته‌اند که روی هر کدام از آن‌ها سوراخ‌های کروی شکل وجود دارد؛ دقیقا مانند صورتی که چند دهان دارد و همه دهان‌هایش فریاد می‌زنند. اولین چیزی که پس از ورود به این دره می‌بینید، تندیس «سه نگهبان» است و بعد از آن به چهار چاه آب برخورد می‌کنید.

رزرو تور قشم

این چاه‌ها مصارف آب آشامیدنی بومیان منطقه را تأمین می‌کنند؛ چاه‌هایی که قدمت آن‎‌ها به 400 سال می‌رسد. قدم زدن در این تنگه تجربه‌ای جذاب است؛ زیرا ساختار این تنگه طوری است که هرچه در آن پیش بروید، صخره‌ها از دوطرف به هم نزدیک‌تر می‌شوند و مسیر عبور را برایتان تنگ‌تر می‌کنند تا جایی که ممکن است هیچ دیدی به آسمان نداشته باشید. جالب است بدانید در این تنگه امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، اقامتگاه بومگردی و حتی غرفه‌های صنایع دستی وجود دارد تا تجربه بازدید از این دره برای شما شیرین‌تر شود.

جنگل حرا قشم؛ جنگلی میان عشق دریا و آسمان

جنگل حرا قشم

جاهای دیدنی قشم بسیار است، اما در میان آن‌ها جنگلی وجود دارد که میان زمین و آسمان گیر افتاده‌است. جنگل‌ حرا، جنگلی است که درختانش در آب شور دریا رشد کرده‌اند و ریشه‌های ستبر درهم‌تنیده‌اش جلوه‌ای زیبا به آنجا بخشیده‌اند. برویم سر صحبت اول؛ هنگام جزر، جنگل به زیر آب دریا فرومی‌رود و هنگام مد، جنگل از زیر آب بیرون می‌آید تا در کنار آسمان نفسی تازه کند. شگفت‌انگیز نیست؟ با کمک پدیده جزر و مد، دو چشم‌انداز متفاوت از این جنگل را می‌توانید تماشا کنید.

این جنگل، زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان است و اگر هنگام زمستان به قشم سفر کنید، می‌توانید پرنده‌های مهاجر را هم در این جنگل تماشا کنید؛ پرنده‌هایی مانند حواصیل هندی، کفچه نوک‌تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی.

غار خربس قشم؛ تالارهایی در دل صخره‌های خوش‌تراش

غار خربس، در روستای خربس واقع شده است. این غار که از پدیده‌های زمین‌شناختی به شمار می‌آید، همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم، دنباله چین‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ های زاگرس است که قرن‌ها پیش از زیر آب بیرون آمده‌اند. درون این غار، دهلیزها و اتاق‌های متعددی با ابعاد 5.5*4 وجود دارد که نشانگر حضور مردمان در دوران قدیم است. قدمت این غار به زمان مادها برمی‌گردد. عده‌ای می‌گویند این غار به دلیل حمله دزدان دریایی، پناهگاه مردم بوده و عده‌ای دیگر می‌گویند به دلیل اینکه غار خربس بربلندی قرار دارد و دارای معماری اسرارآمیزی است، نیایشگاه آیین مهرپرستی بوده است. به هرحال هرچه که باشد، از جاهای دیدنی قشم به شمار می‌آید که بازدید از آن شگفتی‌های زیادی برایتان به ارمغان می‌آورد.

غار نمکدان قشم؛ نمکدانی با قندیل‌های بلورین

ورود به غار نمکدان، مانند رفتن به درون یک نمکدان بزرگ است. شما با هر قدم در این غار، شاهد تماشای قندیل‌های بلورینی هستید که گوشه و کنار آنجا را مزین کرده‌اند. حجم زیاد نمک‌ها حکایت از قدمت طولانی این غار دارد. اگر بخواهید این غار را تا انتها بروید، حتما باید یک چراغ‌قوه به همراه خود داشته باشید؛ زیرا نور خورشید به مسیرهای انتهایی غار نفوذ نمی‌کند. سقف غار، پوشیده از قندیل‌های بلورین است که مانند رگه‌های سفید از سقف آویزان شده‌اند و کف آن را استالاکتیت‌های بلورین نمک پوشانده‌است. غار نمکدان در فاصله 100 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد و از اعجاب‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم به شمار می‌آید.

سد گوران قشم؛ دستی بخشنده و حیات‌بخش

سد گوران قشم

سد گوران در 78 کیلومتری جزیره قشم، در دل روستای گوران و در منتهی‌علیه غربی جنگل حرا قرار دارد. این سد، توسط حکومت ساسانیان پی‌ریزی، و بنای نهایی آن در دوران پهلوی تکمیل و ساخته شد تا جایی که درنهایت به محلی برای جمع‌آوری آب شیرین اهالی منطقه تبدیل گشته‌است. قایق‌ها، لنج‌های ماهیگیری، لنج‌های باری و مسافربری که در این سد رفت‌وآمد می‌کنند، زیبایی خارق‌العاده‌ای به چشم‌انداز سد گوران می‌بخشند؛ لنج‌هایی که به دست استادان و کارگران زحمتکش قشمی ساخته شده‌اند. لازم به یادآوری است که در جزیره قشم، صنعت لنج‌سازی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مشاغل این منطقه به شمار می‌رود به طوری که از گذشته تا به حال و از نسلی به نسل دیگر این هنر بین مردم انتقال یافته‌است. بازدید از این روستا، دریچه جدیدی برای ماجراجویی به روی شما باز می‌کند.

دره تندیس‌های قشم؛ یادگاری‌هایی سنگی از دریا

این دره میلیون‌ها سال قبل، زیر دریا قرار داشته و با گذر زمان، دریا آن را به عنوان یادگاری به خشکی تقدیم کرده‌است. دره تندیس‌ها بیش از هر جای دیگری با روح و روانتان بازی می‌کند، به طوری که فکر می‌کنید دره پر از مجسمه‌های مرموز است. دره تندیس‌ها در بخش جنوبی جنگل حرا قرار دارد. شما بعد از عبور از روستای طبل، به دره تندیس‌ها‌ می‌رسید. دلیل نامگذاری این دره، وجود اشکال طبیعی شگفت‌انگیزی است که در جای‌جای دره سربرآورده‌اند.

درواقع این دره، بازمانده دشت مرتفعی است که زمانی به بام قشم وصل بوده. بالاآمدگی تدریجی جزیره، باعث عقب رفتن ساحل و گسترش مساحت خشکی شده‌است. دره تندیس‌ها یکی از بخش‌هایی است که پس از بیرون آمدن از زیر آب، متحمل فرسایش ساحلی و تخریب گسترده و چشمگیری شده‌است. شما با قدم گذاشتن در این دره، کوه‌ها و صخره‌هایی را می‌بینید که به شکل‌های مختلف و ناهمگون تراش خورده‌اند و زیبایی آن‌ها، دره تندیس‌ها را به یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم تبدیل کرده‌است.

دره مجسمه‌ها؛ موجوداتی که با جادو به سنگ تبدیل شده‌اند

دره مجسمه‌ها

قدم زدن در این دره با تماشای عجایب ویژه‌ای همراه است. در سال‌های دور که هنوز انسان‌ها خلق نشده بودند، حیوانات و موجودات زیادی در جزیره قشم ساکن بودند. روزی جادوگر سنگی برای تصرف جزیره به آنجا حمله کرد و با عصای جادویی‌اش آن موجودات را به سنگ تبدیل کرد. چیزی که برایتان تعریف کردیم، تنها یک داستان زاده تخیل ما بود برای اینکه شکل و شمایل این دره در نظرتان به صورت شفاف و واضح ترسیم شود!

در دره مجسمه‌ها، دست‌فروشانی حضور دارند که خوراکی و سوغاتی می‌فروشند. در بخشی دیگر نوازندگان مشغول نواختن هستند که گوش دادن به آن‌ها روحتان را به پرواز درمی‌آورد. حضور در دره مجسمه‌ها زمانی که خلوت است و خبری از دست‌فروشان و نوازندگان نیست، حال و هوای ویژه‌ای دارد؛ سکوت عجیبی آنجا را فرامی‌گیرد که خالی از لطف نیست و به شما برای کشف شکل سنگ‌ها کمک می‌کند. هرچه طول دره را بیشتر می‌پیماییم، مسیر باریک‌تر می‌شود تا جایی که به پرتگاهی با حدود ۴۰ متر ارتفاع می‌رسید. تماشای دریای فیروزه‌ای و ساحل زیبا از ارتفاع دره، صحنه‌ای بی‌نظیر در ذهنتان ثبت می‌کند. 

دشت بوخو؛ خانه دسته‌جمعی خرگوش، روباه و آهو

دشت بوخو در قسمت کوهپایه بلندترین قله قشم یعنی قله بوخو قرار دارد. ارتفاع قله بوخو، 350 متر است. وقتی در این دشت فراخ، سبز و پرنشاط قدم می‌گذارید، شاهد چشم‌انداز زیبایی از قله خواهید بود. دشت بوخو، زیستگاه خرگوش، روباه و آهوهایی است که در آنجا می‌خرامند و بازیگوشی می‌کنند و البته بر جذابیت این منطقه نیز اضافه می‌کنند. از جاهای دیدنی قشم در پاییز می‌توانیم این دشت را نام ببریم که در این فصل نمایی زیبنده دارد. اگر به محصولات طبیعی علاقه‌مند باشید، می‌توانید عسل‌های طبیعی دشت بوخو را تهیه کنید.

چاه‌های تلا قشم؛ چاه‌هایی با عیار بالای طلا

چاه‌های تلا قشم

چاه‌های تلا در اصل از ترکیب دو واژه «تل» و «آو» تشکیل شده‌است. تل به معنای تپه و آو در گویش محلی به معنای آب است؛ یعنی چاه‌های آب کنار تپه. تپه‌های بالای چاه‌های تلا از جنس مرجان است و این باعث می‌شود تا آب به بهترین شکل به داخل چاه‌ها هدایت شود. پس از اینکه چاه‌ها با آب باران پر شد، مردم درِ چاه‌ها را می‌بندند و هر روزی که بخواهند، در یک چاه را باز می‌کنند تا از آب آن استفاده می‌کنند. این چاه‌ها حدود 60 حلقه هستند که پیشینیان آن‌ها را برای ذخیره آب باران حفر کرده‌اند. دیواره این چاه‌ها سنگی است و باعث می‌شود آب تا مدت زیادی در این چاه‌ها خنک باقی بماند. اگر علاقه به دیدن آثار به جا مانده از انسان‌های قدیمی را دارید، چاه‌های تلا از جاهای دیدنی قشم، می‌تواند انتخابی جذاب برایتان باشد.

کاسه سلخ؛ معنا در عین پوچی

کاسه سلخ، در جنوب جزیره قشم قرار دارد که وسعت آن به هفت کیلومتر مربع می‌رسد. اطراف این منطقه جز برهوت، هیچ چیزی نیست و درواقع عریان از هرگونه پوشش گیاهی است. چندین هزار تپه‌ کوچک و بزرگ مخروطی‌شکل در اطراف این منطقه وجود دارد که در اثر منجمد شدن گدازه‌های جوشیده از زمین به وجود آمده‌اند و به همین علت چشمه‌های درمانی زیادی با گوگرد فراوان در این منطقه به چشم می‌خورد. می‌بینید؟ در ظاهر شاید پوچ به نظر آید اما در باطن سرشار از سود و فایده است. اگر تمایل به بازدید از این منطقه را دارید، باید به جاده شهرک گورزین به سلخ رفته و مسیر خود را ادامه دهید تا به روستای طبل برسید. بعد از آنکه این روستا را پشت سر گذاشتید، می‌توانید روستای کاسه سلخ را مشاهده کنید.

پارک کروکدیل‌های قشم؛ خزندگانی با ظاهری ترسناک اما قلبی مهربان

در جنوب ایران کروکدیل‌های زیادی زندگی می‌کنند و به همین علت پارکی به نام پارک کروکدیل‌ها در سال 1389 تأسیس شد تا این خزندگان در فضایی محافطت‌شده نگهداری شوند. شما می‌توانید به این پارک بروید و با دستان خود و البته در محدوده محافظت‌شده برای کروکدیل‌ها غذا بریزید؛ آن‌موقع متوجه می‌شوید که این موجودات چقدر قدردان محبت شما هستند و شما از روی ظاهر ترسناک، قضاوتشان کرده بودید! در پارک کروکدیل‌ها علاوه بر کروکودیل، حیوانات دیگری نیز نگهداری می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. سار، مرغ مینا، کبک، طوطی، بلدرچین، کرکس مصری، مرغ شاخدار، طاووس، عقاب تالابی و شترمرغ آفریقایی گردن‌خاکستری از جمله پرندگان این مجموعه هستند. راسو، بز کوهی، بز تالی، میمون، جوجه‌تیغی، انواع خزندگان چون لاک‌پشت‌ کوهی و ایگوانا، مار پیتون برمه و آبزیان زیبا نیز از دیگر حیوانات این پارک است.

درخت انجیر معابد؛ زیبای اعیانی!

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد، 600 سال سن دارد که می‌توان گفت این درخت در زمان ایلخانیان یا تیموریان به ایران وارد شده‌‌است. درخت انجیر معابد در مناطقی گرمسیری و شرجی، رشد می‌کند و در حال حاضر در روستای توریان قشم و در نزدیکی بقعه‌ای تماشایی به نام زیارت پیر قرار گرفته‌است. از جادویی‌ترین جاهای دیدنی قشم است و برخلاف گیاهان دیگر که توسط کاشت دانه در خاک رشد می‌کنند، روش رشدش به این شیوه است که از درختی به درخت دیگر و توسط فضله پرندگان منتقل می‌شود. ظاهرش مانند این است که از پس هر شاخه، شاخه‌ای دیگر روییده و همه شاخه‌های متصل به هم، یک درخت را تشکیل داده‌اند.

جزایر ناز؛ خط اتصال صخره و ساحل

جزایر ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار گرفته‌‌است و از ساحل چیزی در حدود یک کیلومتر فاصله دارد. مساحت جزایر ناز در حدود سه هکتار است. این جزایر شامل سه صخره با ارتفاع 5 تا 10 متر است که در کنار یکدیگر شکلی زیبا به خود گرفته‌اند. جالب است بدانید جزایر ناز، فاقد ساحل شنی هستند. به گمان ما جزایر ناز، عشق آتیشینی به ساحل دارند؛ به همین علت وقتی آب پایین می‌رود، باریکه‌راهی برای رسیدن به ساحل پیدا می‌کنند و شما در همان موقع می‌توانید به آنجا بروید و از چشم‌اندازی که دارد، دریا و خرچنگ‌ها را مشاهده کنید.

جزیره هرمز؛ موهبت هزار رنگ قشم

پس از گشت‌وگذار در قشم می‌توانید برای کشف شگفتی‎‌های بیشتر راهی جزیره هرمز شوید. گشت‌های هرمز از اسکله‌های قشم با قایق‌های بزرگ منتظرتان هستند تا شما را به آغوش جزیره سرخ برسانند. در ادامه به چند جاذبه گردشگری در جزیره هرمز اشاره می‌کنیم:

دره سکوت؛ دره‌ای به دور از حاشیه

دره سکوت

برای رسیدن به دره سکوت باید چندصدمتر پیاده بروید اما ارزش تماشای نتیجه را دارد. فرسایش باد، کوه‌های این دره را به شکل و شمایلی متفاوت درآورده‌است. برخی با تماشای کوه‌های این دره به یاد پیامبر اسلام می‌افتند و برخی تصویر مسیح و حواریون را از آنجا برداشت می‌کنند. ترکیب رنگی نمک‌ها در دره سکوت جزیره هرمز به حدی زیباست که سخت می‌توان باور کرد همه این پدیده‌ها به شکل طبیعی ساخته شده باشند. این دره با سروصدا بیگانه است؛ به همین دلیل صخره‌ها، اطرافش را به گونه‌ای فراگرفته‌اند که هیچ صدایی در آنجا شنیده نمی‌شود. تصور قدم زدن میان صخره‌های نمکی و تزریق آرامش به روحتان چیز شگفتی است که این جاذبه را به یکی از شگرف‌ترین جاذبه‌های دیدنی قشم تبدیل می‌کند.

قلعه پرتقالی‌ها؛ سلاح‌خانه‌ای سرخ با چشم‌اندازی زیبا

قلعه پرتغالی‌ها که از خاک سرخ هرمز ساخته شده، به زمان حضور پرتغالی‌ها در جزیره قشم بازمی‌گردد و محلی برای نگهداری اسلحه‌ها، آب‌انبار و سالن‌های متعدد برای اسکان بوده‌است. اگر به این قلعه بروید، با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ زیرا این قلعه کنار ساحل قرار دارد و شما بعد از بیرون آمدن از آن می‌توانید به کنار ساحل بروید و از آنجا به تماشای امواج دریا، پلیکان‌ها و مرغ‌های دریایی بنشینید. به همین علت ما این قلعه را از رویایی‌ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می‌آوریم.

فرش خاکی هرمز؛ فرشی سرخ با ترنج‌های بی‌بدیل

در جزیره هرمز، خاک‌ها تنوع رنگ بالایی دارند و این ویژگی سبب شده تا جاذبه‌ای به نام فرش خاکی هرمز شکل بگیرد. فرشی که ادعا می‌شود بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان است و با نقش‌ونگار بی‌بدیلش، نظر هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند.‌ این فرش خاکی، ترکیبی از 18 رنگ مختلف است که توانسته 10 نماد فرهنگی این شهر از خوراکی تا صنایع را در خود جای دهد. خاک‌های این فرش زیر نور آفتاب تلألو وصف‌ناپذیری دارند.

جزیره هنگام؛ نورافشانی ساحل

جزیره هنگام

این جزیره بخشی از قشم است و برای رفتن به آنجا باید سوار قایق موتوری شوید. مسیر رسیدن به جزیره پر از زیبایی است؛ زیرا دلفین‌های بازیگوش شما را تا رسیدن به جزیره همراهی می‌کنند.

در جزیره هنگام جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که به معرفی چندتا از آن‌های می‌پردازیم:

ساحل نقره‌ای؛ ترکیب ماسه و اکلیل

هنگامی که پاهایتان را در ماسه‌های نرم ساحل نقره‌ای می‌گذارید، گمان می‌کنید همراه با ماسه، اکلیل‌های رنگی از میان انگشتانتان سر می‌خورد و شما از این شگفتی به هیجان می‌آیید. علت این موضوع پلانگتون‌هایی هستند که موج‌، آن‌ها را به ساحل آورده تا با رنگ‌های سبز و آبی خود، ساحل را جادویی‌تر از همیشه به رخ گردشگران بکشانند. شما می‌توانید از این ساحل زیبا به تماشای دلفین‌های بازیگوش بنشینید و سری به بازارهای محلی، تأسیسات بندرانگلیسی‌ها، سنگ مادر و دختر و کشتی به گل‌نشسته پرتغالی‌ها بزنید.

بازارچه محلی هنگام؛ عطر خوش دست‌سازه‌های صدفی

بازارچه‌های محلی هنگام که ساخته شده از مصالح بومی است، سرشار از زنان زحمت‌کشی است که با صدف‌های دریا، دست‌سازه‌های زیبایی ساخته‌اند و می‌فروشند و برای گردشگران با گویش شیرین خود افسانه‌های محلی تعریف می‌کنند. اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، می‌توانید انواع ادویه‌های محلی برای طبخ غذاهای دریایی را در این بازارچه خریداری کنید. اگر هم عاشق خوراکی‌های محلی دیگر مانند سمبوسه و نان‌های محلی هستید، مغازه‌هایی در این بازارچه وجود دارد که داغ داغ آن‌ها را برایتان آماده می‌کنند تا نوش جان کنید.

ساحل خنیزی؛ ماجراجویی اعجاب‌انگیز در زیر دریا

ساحل خنیزی

ساحل خنزیری مخصوص کسانی است که شیفته کشف دنیای زیر آب هستند. با غواصی در آب‌های این ساحل می‌توانید موجودات رنگارنگ و عجیب زیادی را مشاهده کنید و از این تجربه لذت ببرید. شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از مسافران، این ساحل را برای شیرجه زدن انتخاب می‌کنند. صخره‌های بلند ساحل خنزیری، آنجا را به نقطه‌ای هیجان‌انگیز برای شیرجه تبدیل کرده‌است. هنگام شیرجه احتمالا آدرنالین بدنتان زیاد می‌شود و قلبتان به شدت می‌کوبد اما وقتی به عمق آب می‌رسید، مشاهده جانوران و سنگ‌های زیبای آن زیر، آرامش را به وجودتان بازمی‌گرداند.

کلام پایانی

اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای این مقاله درباره گردونه جادویی جزیره قشم صحبت کردیم. حالا که با جاهای دیدنی قشم آشنا شدید، کدام جاذبه را برای تماشا انتخاب می‌کنید؟ مطمئنا انتخاب شما به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود و چیزی شما را برای بازدید از همه جاذبه‌ها قلقلک می‌دهد. این مقاله را با سایر دوستانتان هم به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم به زیبایی‌های این جزیره آگاه شوند. خدا را چه دیدید؟ شاید همسفرهای زیادی پیدا کردید!

همین حالا بلیط هوایپما قشم را رزرو کنید!

نظرات کاربران