دره تندیس‌های قشم
6 اسفند 1401
قشم

دره تندیس‌ های قشم؛ یادگار دیرینه دریا!

دره تندیس‌های قشم

جزیره قشم با وسعت زیادی که دارد، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری گوناگونی را در خود جای داده‌ که یکی از این جاذبه‌ها، دره تندیس‌ های قشم است. دره تندیس‌ها شبیه به دره ستارگان دارای صخره‌هایی است که که در اثر پدیده‌های فرسایشی به شکل‌های مختلفی تراش خورده که تماشای آن‌ها عظمت طبیعت خارق‌العاده را به رختان می‌کشد.دره تندیس‌ ها یکی از 25 ژئوسایت ژئوپارک قشم است که از نظر قدمت و مسائل زمین‌شناختی از اهمیت بالایی برخوردار است. همراه ما باشید تا در این مقاله به شرح و تفسیر دره تندیس‌ های قشم یا دره مجسمه ها بپردازیم.

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

دره تندیس‌ های قشم در کجا قرار دارد؟

موقعیت جغرافیایی دره تندیس‌ ها به گونه‌ای است که قسمت غربی جزیره قشم را پوشش می‌دهد. در بخش شهاب شهرستان قشم، روستای طبل قرار دارد که در فاصله 5.5 کیلومتری جنوب غربی آن، دره تندیس‌ ها واقع شده‌است. اگر موقعیت جغرافیایی دره تندیس‌ها را با دیگر جاذبه‌های طبیعی ژئوپارک قشم درنظر بگیریم، باید به جنگل حرا اشاره کنیم که در جنوب دره تندیس‌ های قشم قرار دارد.

از چه مسیرهایی به دره تندیس‌ های قشم می‌رسیم؟

رفتن به دره تندیس‌های قشم بستگی به این دارد که مبدأ شما کجا باشد؟ اگر فرض کنیم که با هواپیما به جزیره قشم سفر کردید و مبدأ شما فرودگاه بین‌الملیی قشم است، از فرودگاه هم با تاکسی و هم با ماشین اجاره‌ای می‌توانید به دره تندیس‌ها بروید. چرا که فاصله فرودگاه تا این جاذبه طبیعی چیزی در حدود 25 کیلومتر است. 

اما اگر با ماشین قصد سفر به جزیره قشم و بازدید از دره تندیس‌ ها را دارید، دو مسیر پیش روی شما قرار دارد. مسیر اول، عبور از شهرهای اصفهان، شیراز، جهرم و لار برای رسیدن به بندرپل. بعد از رسیدن به این نقطه، ماشین شخصی خود را با استفاده از لندینگ‌کرافت به جزیره قشم و از آنجا به دره تندیس‌ ها می‌برید.

مسیر دوم، عبور از شهرهای یزد و سیرجان برای رسیدن به بندرعباس. سپس از آنجا به بندرپل بروید و ماشین خود را با استفاده از شناورهای خودروبر به جزیره قشم و دره تندیس‌ ها ببرید.

اگر قصد دارید همراه با ماشین شخصی به جزیره قشم بروید، باید خودتان را به بندر پل برسانید و از آنجا با پرداخت هزینه رفت‌وبرگشت، ماشین‎تان را توسط لندینگ کرافت یا شناورهای خودروبر به جزیره قشم انتقال دهید. در این مسیر، ماشین شخصی شما به جزیره قشم و بندر لافت می‌رسید که فاصله این بندر تا دره تندیس‌های قشم، 37 کیلومتر است.

اگر از شهر قشم قصد رفتن به دره تندیس‌ها را دارید، باید از قسمت غربی جزیره قشم به سمت جنگل حرا و سپس از آنجا به روستای طبل بروید. از جنوب روستای طبل به سمت روستای سلخ به سمت بام قشم حرکت کنید تا تندیس‌های دره درنظرتان نمایان شود.

ماجرای شکل‌گیری دره تندیس‌های قشم

دره تندیس‌ های قشم، میلیون‌ها سال قبل زیر آب دریا قرار داشته‌است و جانوران دریایی بسیاری درون شیارها و روزنه‌های آن زندگی می‌کردند که به تدریج با عقب رفتن ساحل از آب بیرون آمده‌است. اگر به شیارهایی که روی صخره‌ها قرار دارد نگاه کنید، صدف‌هایی را می‌بینید که باقی‌مانده آثار به جا مانده از دریا است. سنگ‌ها و صخره‌های آن طی پدیده‌های فرسایشی مانند وزش باد، جاری شدن آب باران و فشارهای زمین به شکل‌های مختلفی درآمده‌اند.

تنوع اشکال و احجام موجود در این دره به این علت است که بخش‌های مختلف سنگ‌ها مقاومت‌های یکسانی ندارند و فرسایش به شکل‌های متفاوتی در آن‌ها ظهور پیدا کرده‌است. به گونه‌ای که با قدم زدن در آنجا گمان می‌کنید که وارد یک نمایشگاه از تندیس‌های سنگی با نقش‌ونگارهای متنوع شده‌اید. ممکن است با تماشای تندیس‌های سنگی دره، به یاد دره ستارگان هم بیفتید که البته نمی‌توان از شباهت میان آن دو گذشت. تنها تفاوتی که باهم دارند این است که دره تندیس‌ها وسعت بیشتری دارد و پراکندگی صخره‌ها در آنجا کمتر است.

در دره مجسمه های قشم، چه کار کنیم؟

دره تندیس‌ های قشم درواقع باقی‌مانده دشتی است که به بام قشم می‌رسد و تفریح در این دره به روحیه ماجراجویی شما بستگی دارد. می‌توانید از صخره‌ها بالا بروید و عکس‌های خلاقانه‌ای ثبت کنید، می‌توانید پیاده‌روی کنید و یا اشکال گوناگون تندیس‌های دره را با قوه تخیلتان حدس بزنید. بعضی اوقات، محلی‌ها بساط صنایع‌دستی خود را به دره می‌آورند و شما می‌توانید یادگاری‌های ساخته‌شده از صدف و گوش‌ماهی را برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید. از دیگر تفریحات موجود در دره تندیس‌ های قشم، سوار شدن بر شترهای مردم بومی منطقه است و شما می‌توانید چشم‌انداز دره را سوار بر شترهای مزین به زلمبوزیمبوهای رنگی تماشا کنید.

از آنجایی که دره تندیس‌ها در فاصله 5.5 کیلومتری روستای طبل قرار دارد، می‌توانید به آنجا بروید و با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های بومی، معاشرت با مردم محلی و تماشای بازارهای سنتی، لذت بازدید از دره تندیس‌ های قشم را برای خود چندبرابر کنید. ناگفته نماند که پشت هرکدام از آن صنایع‌دستی، یک دنیا عشق و زحمت و امید خوابیده‌است و شما با خرید آثاردستی روستاییان می‌توانید به رونق اقتصادی آن منطقه کمک کنید.

اگر اهل گشت‌وگزار در بندر و هیاهویی که در آنجا جریان دارد هستید، می‌توانید سری بزنید به بندر لافت که تنها 30 دقیقه با دره تندیس‌های قشم فاصله دارد.

دره تندیس‌های قشم

چه اقامتگاه‌هایی در نزدیکی دره تندیس‌های قشم وجود دارد؟

اگر قصد دارید که شب را در نزدیکی دره تندیس‌های قشم بگذرانید، می‌توانید به اقامتگاه‌های بومگردی که در اطراف دره وجود دارد بروید. اقامتگاه‌هایی چون بومگردی علیشاه، باغ آیین‌های زینت، پرویز، باغ هنر و درشه. همه این اقامتگاه‌ها محیطی سنتی دارند و با انواع غذاهای محلی و دریایی از شما پذیرایی می‌کنند. اغلب این اقامتگاه‌ها از امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، حمام و اینترنت نیز برخوردارند.

یک راه دیگر این است که در یکی از هتل‌های شهر قشم اقامت کنید و از آنجا به بازدید از دره تندیس‌ها بروید. برای رزرو هتل اصلا نگران نباشید و با سه کلیک رزرو هتل در قشم را به راحتی انجام بدین!

در اطراف دره تندیس‌های قشم چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

جنگل حرا

جنگل حرا که در فاصله 23 کیلومتری از دره تندیس‌های قشم قرار دارد، جنگلی دریایی است که هنگام جزر از آب بیرون میاید و با پوشش گیاهی منحصربه‌فرد و همیشه سبز خود، جلوه‌ای رویایی به چشم‌انداز دریا می‌بخشد. جنگل حرا زیستگاه پرندگان و جانوران دریایی گوناگونی است که در فصل‌هایی از سال به آنجا مهاجرت می‌کنند. اگر قصد بازدید از جنگل حرا را دارید، باید سوار بر قایق آن هم هنگامی که آب دریا پایین می‌آید به آنجا بروید، در غیر اینصورت تنها با یک جنگل شناور روبه‌رو خواهیدشد.

تنگه چاهکوه از جاذبه‌های اسرارآمیز اطراف دره تندیس‌ها

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه همانند دره تندیس‌ها یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم است که شگفتی‌های زیادی را در خود گنجانده‌است. هنگام ورود به این تنگه با تندیسی به نام سر سه نگهبان مواجه می‌شوید و بعد از آن 4 حلقه چاه ‌آب را می‌بینید که آب شیرین بومیان منطقه را تأمین می‌کنند. هرچه در مسیر تنگه پیش می‌روید، صخره‌های دو طرف به یکدیگر متمایل می‌شوند تا جایی که آسمان تنها از روزنه‌های کوچک قابل مشاهده‌است. بازدید از تنگه چاهکوه، از شگفت‌انگیزترین و مهیج‌ترین تجربه‌های شما خواهدشد. تنگه چاهکوه قشم در فاصله 22 کیلومتری از دره تندیس‌های قشم واقع شده‌است.

بام قشم

بام قشم نیز از جمله سایت‌های ژئوپارک قشم است که از دره تندیس‌های قشم، 10.5 کیلومتر فاصله دارد. همانطور که از نامش پیدا است، بام قشم مکانی مرتفع است که بین روستای طبل و سلخ قرار دارد.

اگر به آنجا بروید، می‌توانید چشم‌اندازی از جزیره و ساحل شمالی خلیج فارس را مشاهده کنید. اگر شب در بام قشم بمانید، شاهد ستاره‌هایی خواهید بود که گمان می‌کنید در فاصله بسیار نزدیک به شما هستند. اگر تلسکوپ یا دوربین چشمی دارید، حتما همراه با خود به آنجا بروید و تجربه‌ای رویایی برای خود رقم بزنید.

غار نمکدان از ژئوسایت‌های اطراف دره تندیس‌های قشم

غار نمکدان

غار نمکدان مانند تالاری نمکی است که هنگام ورود به آن شاهد قندیل‌های نمکی هستید که از سقف آویرانند و جوی‌های آبی که در غار جریان دارند. این غار شامل سه دالان است که بازدید از دالان اول برای عموم راحت است اما برای ورود به دالان‌های دوم و سوم باید سینه‌خیز بروید و تجهیزاتی همانند چراغ‌قوه با خود به همراه داشته باشید. هرچه در این غار پیش می‌روید، علاوه بر رنگ سفید، لایه‌های رنگینی را می‌بینید که دیواره‌های غار را پوشانده‌اند. غار نمکدان در فاصله 38 کیلومتری از دره تندیس‌های قشم قرار دارد.

چه زمانی برای بازدید از دره تندیس‌ های قشم مناسب است؟

از آنجایی که تابستان‌ها در دره تندیس‌های قشم بسیار داغ است و پوستتان آفتاب‌سوخته می‌شود و زمستان‌ها دره از هوای سردی برخوردار است، بهترین زمان برای بازدید از آنجا اواسط پاییز و اوایل بهار است که هوا رو به خنکی می‌رود و مطبوع‌تر است.

بلیط هواپیما قشم را همین حالا رزرو کنید!

کلام پایانی

دره تندیس‌ها از جمله جاذبه‌های جزیره قشم است که صخره‌های سنگی موجود در آن مانند تندیس‌هایی با اشکال گوناگون در فضای اطراف دره پخش شده‌اند. بازدید از این ژئوسایت قشم، می‌تواند اطلاعات زیادی درباره پدیده‌های زمین‌شناختی دراختیار شما قرار بدهد. اگر به دره تندیس‌های قشم رفتید، مشاهدات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

آیا در دره تندیس ها، امکانات رفاهی و فروشگاه موادغذایی وجود دارد؟

خیر. دره تندیس ها از سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و اقامتگاه برخوردار نیست. پس بهتر است قبل از ورود به آنجا آب و خوراکی همراه با خود داشته باشید. اگر قصد برپایی کمپینگ در این دره را دارید، حتما باید از راهنمایی تورلیدر و راهنماهای آگاه به مسیرهای دره استفاده کنید. البته چند اقامتگاه بومگردی در اطراف دره تندیس‌ها وجود دارد که می‌توانید شب را در آنجا بمانید.

آیا مسیر دره تندیس های قشم صعب‌العبور است؟

بله، مسیر دره تندیس‌های قشم صعب‌العبور است و اگر قصد صخره‌نوردی در آنجا را دارید، حتما باید علاوه بر مهارت، تجهیزات مناسب را همراه با خود داشته باشید. ممکن است در بعضی از جاها با باتلاق‌هایی مواجه شوید که براثر بارندگی به وجود آمده‌‌است و باید خیلی حواستان را جمع کنید که در آن‌ها گرفتار نشوید و جانتان درخطر نیفتد. به همین علت همیشه چراغ‌قوه با خود داشته باشید.

چه تجهیزاتی هنگام بازدید از دره تندیس‌های قشم با خود داشته باشیم؟

کفش مناسب کوهنوردی، خوراکی‌های مقوی، آب معدنی، کرم ضدآفتاب، کلاه، عینک آفتابی، میوه، چراغ‌قوه و اگر قصد صخره‌نوردی دارید، تجهیزات صخره‌نوردی. آب‌وهوای دره تندیس‌های قشم در فصل زمستان رو به سردی می‌رود؛ به همین دلیل اگر در آن فصل به دره رفتید، حتما لباس‌های گرم همراه با خود ببرید.

نظرات کاربران