قشم
24 بهمن 1401
قشم

راهنمای سفر به قشم؛ جزیره‌ای با طلای سبز و دره ستارگان!

قشم جزیره‌ای اسرارآمیز در ایران است که هنگام ورود به آن، باید خود را مانند ماجراجویی بپندارید که در پی کشف راز این زیبایی وصف ناپذیر، قدم به آنجا می‌گذارد. اگر ایران را حلقه یک انگشتر در نظر بگیریم، جزیره قشم الماس آن است که اگر نباشد، یک چیزی در انگشتر کم است. بسیاری از گردشگران گمان می‌کنند مناطق زیبا فقط در خارج از کشور وجود دارد. از طرفی هم به دلیل هزینه بالای سفر به آن کشورها، توانایی مسافرت به آنجا را ندارند؛ در صورتیکه غافل از این هستند که در ایران ما گوهر نایابی به نام جزیره قشم وجود دارد که مانند آن در هیچ جایی یافت نمی‌شود. به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این مقاله راهنمای سفر به قشم را در اختیار شما قرار دهیم تا کمکی باشیم به کشف الماس برای شما ماجراجویان.

رزرو تور قشم

قشم در یک نگاه!

همه چیز درباره راهنمای سفر به قشم

اغلب شما عکس‌های زیبای جزیره قشم را در پست‌های شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید و دلتان خواسته تا تور قشم را رزرو کنید! اما جزیره قشم کجاست؟ این جزیره پرجمعیت در خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد. قشم از شمال با بندر عباس، از شمال شرقی با جزیره هرمز، از شرق با جزیره لارک، از جنوب با جزیره هنگام و از جنوب غربی با تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی همسایه است. 

همسایگی قشم با شهر بندرعباس باعث شده رفت و آمد مردم به این جزیره زیاد شود. ساکنین قشم، اغلب بومی هستند اما به دلیل تعدد بازارهای تجاری، مهاجران زیادی به این جزیره زیبا روی آورده‌اند. بندرهای تجاری، صیادی و گردشگری بسیاری در قشم وجود دارد که راه دسترسی به آن‌ها از اسکله‌های اطراف قشم است؛ اسکله‌هایی که اگر در آنجا قدم بگذارید، کشتی‌هایی را می‌بینید که در پهنۀ نامتناهی دریا پراکنده شده‌اند و جلوه‌ای خارق‌العاده به شکوه آب‌های نیلگون خلیج فارس بخشیده‌اند.

از دیگر شگفتی‌های قشم می‌توان به تنوع سواحل و کرانه‌ها اشاره کرد. هر قسمت، رنگ و لعاب مخصوص به خود را دارد؛ از سواحل صخره‌ای زیتون گرفته تا سواحل گلی جنگل حرا. همین ویژگی‌ها است که این منطقه را به یکی از مقاصد جادویی برای گردشگران تبدیل کرده‌است.

راهنمای سفر به قشم؛ بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به قشم

اگر بخواهیم خیلی خلاثه درباره شرایط جوی قشم بگوییم؛ باید گفت که اگر گرمایی هستید؛ آب و هوای قشم شما را اذیت خواهد کرد!

اگر قصد اقامت در فضای باز را دارید، از اوایل دی تا اواخر بهمن راهی قشم شوید؛ زیرا در این دوره زمانی، دمای هوا از 25 درجه بیشتر نمی‌شود. اگر به هدف خرید به قشم سفر می‌کنید، فصل تابستان گزینه خوبی برای شما است؛ چون در این فصل بازارها خلوت است و تمام مغازه‌ها سیستم سرمایشی دارند. البته در فصل تابستان جشن‌های معروفی مانند «نوروز صیاد» در آخر تیرماه یا جشن «نخل خرما» در اواخر شهریور نیز برگزار می‌شود.

همه چیز بستگی به طبع، حوصله، هدف و علاقه شما از سفر دارد. طبق نکات گفته شده می‌توانید بهترین زمان را برای سفر به قشم انتخاب کنید.

دیدنی‌های قشم تمامی ندارند!

طبیعت، جزیره قشم را به بهترین شکل ممکن صورتگری کرده؛ به طوریکه شما از هر طرف که وارد این جزیره شوید، به جاذبه هایی برمی‌خورید که مانند آن را هیچ ‌جایی پیدا نمی‌کنید. تنها به این بستگی دارد که شما برای ماجراجویی کدام جهت را انتخاب کنید. اگر به شمال بروید، با روستای برکه خلف و اگر هم به جنوب بروید، با جنگل حرا، غارهای خربس، جزایر ناز، هنگام و دره ستارگان وارد دنیایی اسرارآمیز و جادویی می‌شوید. عجیب نیست که به این جزیره، عجایب هفت‌گانه می‌گویند. در ادامه راهنمای سفر به جزیره قشم، به سراغ عجایب جذاب و دیدنی قشم می‌رویم.

دره ستارگان قشم

راهنمای سفر به قشم

بگذارید این دره را با یک داستان برایتان شرح دهم:

سال‌ها پیش، زمینی بود فراخ بدون هیچ گونه پستی و بلندی. تا اینکه ناگهان یک شب شهاب‌سنگی به زمین برخورد کرد و ستون‌ها و تندیس‌هایی را به اشکال گوناگون پدید آورد. بعد از این اتفاق، جن‌ها به آنجا مهاجرت کردند و صدای گفت‌وگوهای عجیب و غریبشان هر شب به گوش می‌رسید.

این داستان کوتاه، چکیده‌ای بود از باورهای مردم محلی قشم درباره دره ستارگان. به همین دلیل ‌آن‌ها به دره ستارگان، «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌ معنای «ستاره افتاده» می‌‌گویند.

سنگ‌ها در دره ستارگان مانند ستون‌هایی برافراشته در اطراف مسیر سربرآورده‌اند و مسیر عبور گردشگران با سنگ‌ریزه مشخص شده‌است. در طول مسیر، شما با تندیس‌های سنگی به شکل عقاب، فیل، تمساح و مخروط‌های نوک‌تیز روبه‌رو می‌شوید. روی برخی از سنگ‌ها درز و شکاف‌هایی وجود دارد که شاید همان سکونتگاه اجنه باشد! البته نگران نباشید این تنها یک باور غلط است. سروصدای موجود در دره ستارگان به علت پیچش باد لابه‌لای همین شیارها است.

دره ستارگان فقط منحصر به پیاده‌روی نیست و شما می‌توانید به غرفه‌های فروش صنایع‌دستی سر بزنید و همچنین از موزه سنگ که برای آشنایی با انواع کانی‌ها و انواع سنگ‌های منطقه است دیدن کنید.

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

واژه چاهکوه از ترکیب «چاه» و «کوه» ساخته شده است؛ یعنی چاه‌هایی که در دل کوه‌های صخره‌ای وجود دارد. 

بیایید خود را در مسیر چاهکوه تصور کنیم: 

در حالی که باریکه‌ای از آسمان بالای سرتان است و پاهایتان را روی سنگ‌های ناهموار می‌گذارید، چشمانتان مترصد و حیران از زیبایی تنگه، به اطراف خیره شده‌است. در اطرافتان دیواره‌های بلندی وجود دارد که سوراخ‌های کروی روی آن‌ها قرار دارد. هر چه جلوتر می‎‌روید، دیواره‌ها در دو طرف به سمت یکدیگر متمایل می‌شوند؛ به طوریکه در بعضی از قسمت‌ها آفتاب نورش را از آنجا دریغ کرده و آسمان را تنها از روزنه‌های کوچک می‌توانید تماشا کنید. در مسیر به چهار حلقه چاه برمی‌خورید که توسط ساکنان روستاهای نزدیک تنگه برای مصارف شخصی حفر شده‌است. همزمان با تنگ‌تر شدن عرض تنگه، شیب تنگه بیشتر می‌شود و شما برای عبور، از سنگ‌های اطراف کمک می‌گیرید. در نهایت این معماری طبیعت است که شما را شگفت‌زده می‌کند.

جنگل حرا

آدمی بود غمین اما امیدوار. روزی آنقدر اشک ریخت که از اشک‌هایش جنگلی رویید به نام جنگل حرا.

این هم یکی از افسانه‌های بومیان است و دلیل شکل‌گیری چنین داستانی، روییدن و رشد کردن گیاهان آن منطقه در آب شور است.

حتما تاکنون سوار قایق شده‌اید، اما بعید می‌دانم قایق‌سواری را در یک جنگل دریایی سحرآمیز تجربه کرده باشید. اگر هنگام پایین آمدن آب به آن جنگل بروید، با درختان سبزی مواجه می‌شوید که ریشه‌های ضخیمشان مانند خانواده‌ای عاشق در هم تنیده‌اند. اگر هم هنگام بالا آمدن آب به آنجا بروید، با جنگلی شناور روبه‌رو می‌شوید که درخت‌های آن زیر آب پنهان هستند. شگفت‌انگیز نیست؟ تحقق این همه زیبایی تنها با سفر به جزیره قشم امکان‌پذیر است.

غار نمکدان قشم

غارنوردی میان انبوهی از قندیل‌های نمک، یک ماجراجویی خاطره‌انگیز و خارق‌العاده است. این غار در 90 کیلومتری مرکز شهر قشم قرار دارد و به شکل کمانی خمیده است. هنگام ورود، لایه‌های رنگارنگ نمک را می‌بینید که در کنار هم منظره‌ای زیبا را پدید آورده‌اند. 

غار خربس قشم

غار خربس قشم

این غار از بیرون صخره‌ای نه چندان مرتفع است که تپه‌های مرجانی اطرافش را پوشانده‌اند. دلیل شکل‌گیری این غار، فروکش کردن آب دریا درون کوه است. ناگفته‌ نماند که مردم در گذر زمان با کنده‌کاری‌های روی این غار اشکال جدیدی روی آن به وجود آورده‌اند.

این غار متشکل از 9 روزنه ورودی است که هرکدام به تالاری 4 یا 5 متری ختم می‌شود؛ بسیار شبیه به یک خانه مرموز.

دره تندیس‌های قشم

دره تندیس‌ها دره‌ای است که متعلق به ساکنان دریا بود اما بعد از میلیون‌ها سال با دریا قهر کرد و به خشکی پناه آورد. هنوز هم صدف‌های زیادی به یادگار از دریا در اطرافش وجود دارد. این دره بسیار شبیه به دره ستارگان است با این تفاوت که تندیس‌های آن در مکانی بزرگ‌تر واقع شده‌اند.

سد گوران قشم

در دل صخره‌های سخت و سنگین قشم، سدی وجود دارد که آب موجود در آن حیات بومیان آن جزیره را فراهم می‌کند. این روستا در شمال جزیره قشم واقع شده و در طول تاریخ تمدن ایران ساخته شده‌است؛ یعنی هر قسمت از این سد متعلق به یک دوره تاریخی است. این سد در روستای گوران وجود دارد و شما بعد از مراجعه به این روستا علاوه بر دیدن سد، می‌توانید از تماشای مراحل ساخت کشتی، قایق و لنج توسط روستاییان بازدید کنید.

جزایر ناز قشم

معرفی قشم!

در ادامه راهنمای سفر به قشم به سراغ جزایر ناز از زیبایی‌های اعجاب‌انگیز که در جنوب شرق جزیره قشم قرار دارد می‌رویم.

مردم محلی نام «دو کرده» را روی جزیره ناز گذاشته‌اند؛ زیرا این جزیره صخره‌ای، نصف روز با باریکه‌ای از شن‌های درخشنده به خشکی وصل می‌شود و نصف دیگر روز زیر آب می‌رود. جزایر ناز متشکل از دو جزیره است که مساحت این دو جزیره که ساحل شنی ندارند، روی هم به سه هکتار می‌رسد. حتما بعد از خواندن این بخش شگفت‌زده شده‌اید، نه؟ پس سفر به قشم و بازدید از این جزیره را از دست ندهید!

جزیره سرخ هرمز

سفر به قشم، سفری به وسعت تمام کهکشان‌ها و سیاره‌ها است. تا به حال به مریخ سفر کرده‌اید؟ جزیره هرمز این امکان را برای شما مهیا می‌کند. همه چیز در این جزیره سرخ است: از شن‌ها و سنگ‌های ساحل تا پهنه زیبای دریا. این جزیره فقط نیم‌ساعت با جزیره قشم فاصله دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، از آن به عنوان کلید خلیج فارس یاد می‌شود.

جزیره هنگام

 جزیره هنگام، جزیره‌ای کوچک و خوش‌منظر است که در جنوب جزیره قشم قرار دارد و مقصد جذابی برای سفر نیم‌روزه یا یک‌روزه است. شما می‌توانید با قایق از اسکله کندالو قشم وارد این جزیره رویایی شوید و جاذبه‌ها و دیدنی‌هایی مثل تماشای دلفین‌های بازیگوش، قدم زدن روی ماسه‌های نرم و شن‌های براق و بازارهای سنتی لذت ببرید.

موزه ژئوپارک قشم

از راهنمای سفر به قشم چه میدانید؟

اگر اهل موزه‌گردی و آشنایی با پوشش گیاهی و جانوری مناطق مختلف هستید، این موزه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان، خزندگان و صدف‌ها در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته و شما با بازدید از آن با محیط زیست جزیره به خوبی آشنا می‌شوید. 

تاریخی های قشم را ببینید!

مکان‌های تاریخی یک منطقه همیشه نشانگر اصالت و هویت آنجا هستند و این مهم در جزیره قشم نیز وجود دارد. مقبره بی‌بی‌ مریم، قلعه پرتقالی‌ها و گورستان تاریخی از مکان‌های گردشگری تاریخی قشم هستند. از دیگر جاذبه‌های تاریخی می‌توان آب‌انبار بی‌بی در داخل شهر قشم و سد گوران در قسمت غربی جزیره را نیز نام برد که برای شیفتگان تاریخ و معماری کهن، گزینه‌ای خاص و خوشایند است.

بازارهای قشم معروفند!

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، قشم دارای مراکز خرید متعددی شامل پاساژهای مدرن و بازارهای سنتی مانند مجتمع تجاری سیتی‌سنتر، بازار ستاره و الماس‌مال است.برای گردشگرانی که به دنبال مراکز خرید ارزان‌قیمت هستند، گزینه‌هایی نظیر بازار قدیم قشم، بازار بزرگ فردوسی قشم، مرکز خرید پردیس قشم، بازار خلیج فارس و مرکز خرید سیمرغ پیشنهاد می‌شود.

چرا به قشم سفر کنیم؟

Travel guide to Qeshm

مگر می‌شود به قشم سفر کرد و به دور از هیاهو و دغدغه زندگی شهری، از تفریحات گوناگون آن لذت نبرد؟ 

سواحل و دریای قشم مکانی فوق‌العاده برای تفریح است. دریا همبازی خوبی برای غواصی، فلای‌بورد، پاراسل، شاتل و جت‌اسکی است. آسمان پناه خوبی برای پرواز با پاراگلایدر و ساحل جاده نرمی برای موتورسواری است. علاوه بر بازی‌های نامبرده شده، مکان‌های تفریحی بسیاری مانند پارک زیتون، پارک کروکودیل و آکواریوم پروانه طلایی برای ثبت لحظات خوش گردشگران ساخته شده است.

از قشم چه بیاوریم ؟

شغل مردم جزیره قشم صیادی و نخل‌داری است به همین علت بهترین سوغات این منطقه انواع ماهی و میگو و خرما است. در کنار این محصولات، نان‌های قشم، انواع ادویه‌های محلی، کیک هلر(نوعی کیک اسفنجی) و شیرینی مسقطی قشم، از دیگر سوغات‌های خوراکی این جزیره به شمار می‌روند.

انواع صنایع دستی و پوشاک محلی از پارچه‌های سنتی خوش‌رنگ و زیبنده در جزیره قشم زیاد است و شما می‌توانید به عنوان سوغاتی خاص برای عزیزانتان به یادگار ببرید. انواع زیورآلات و وسایل تزیینی با صدف، گوش‌ماهی، مرجان، حلزون و سنگ‌های دریایی، وسایل تولیدی با حصیر و برگ نخل و لباس‌های محلی را می‌توانید از بازارهای شهر تهیه کنید.

قشم را بدون نان های معروفش ترک نکنید!

برجسته‌ترین ویژگی غذاهای جنوبی، تند و معطر بودن آن‌ها است که به دلیل وجود ادویه‌های ویژه‌ای است که تنها در همان‌جا یافت می‌شود. 

غذای محبوب مردم قشم ماهی برشته است. اگر تمایل به چشیدن غذاهای جدید دارید، پیشنهاد ما به شما غذایی کلمبا، زیبون، موفلک، هواری‌پلو، عنکاس‌پلو ،دیشو و پودینی‌ است.

از نان‌های محلی معروف قشم نان تمشی است که توسط بانوان این جزیره طبخ می‌شود.

قلیه ماهی غذای لذیذی است که شاید امتحان کرده باشید اما اگر راهی قشم شدید، قلیه‌ماهی که با روش مخصوص خود محلی‌ها پخت می‌شود را هرگز از دست ندهید. اگر هم به غذاهای دریایی علاقه ندارید، جای نگرانی نیست. کباب بز از معروف‌ترین غذاهای قشم است که ساختاری شبیه جگر و طعمی مشابه کباب چنجه دارد.

از دیگر غذاهای معمول در قشم،‌ کوکو ماهی شیر و مهیاوه است. خوردن میوه‌های استوایی مانند پاپایا، آووکادو، گوادا، استارفروت و دراگون‌فروت، تجربه‌ای است که تنها در سفر به جزیره قشم نصیبتان می‌شود.

خوشمزه گردی کوتاه در قشم!

راهنمای سفر به قشم

دغدغه بسیاری از گردشگران به شهری که تجربه حضور در آن را از قبل نداشته‌اند، پیدا کردن رستوران‌هایی با ارائه غذای باکیفیت است. به همین علت در بخش آخر راهنمای سفر به قشم به شما رستوران‌های نمونه را معرفی می‌کنیم.

رستوران‌های نعیم قشم (غذاهای گوناگون از کباب تا غذاهای دریایی)، رستوران دفاری قشم (رستوران سنتی با انواع غذاهای ایرانی، عربی، دریایی)، رستوران خوان بوم (غذای ایرانی، دریایی، فست‌فود)، رستوران بادیل (غذاهای مدرن دریایی)، رستوران شاورما (غذاهای لبنانی) و رستوران‌های محلی که عمدتا از مرکز شهر فاصله کمی دارند، پیشنهاد ما به شما است.

راهنمای سفر به قشم؛ چگونه در جزیره جابه‌جا شویم؟

در جزیره قشم اغلب جاذبه‌های گردشگری با فاصله از هم قرار دارند. اگر ماشین شخصی داشته باشید، مشکلی برای جابه‌جایی ندارید، اما اگر این امکان برایتان مهیا نبود، تاکسی، ون و ماشین اجاره‌ای در قشم وجود دارد و می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از مسافران علاقه زیادی به سوار شدن در تاکسی و جابه‌جایی‌های متناوب را ندارند، به همین دلیل اجاره ماشین شخصی گزینه خوبی برای این دسته از افراد است.

در قشم کجا اقامت کنیم ؟ رزرو هتل در قشم با سه کلیک را امتحان کنید!

در آخر

در یک کلام، قشم خارق‌العاده است. این حرف را تنها کسانی درک می‌کنند که حداقل یک بار به این بهشت رویایی سفر کرده باشند. ما در راهنمای سفر به قشم، ذره‌بین ماجراجویی را روی تمام جاذبه‌های گردشگری گذاشتیم تا شما بزرگ‌تر و واضح‌تر به شکوه جزیره قشم پی ببرید. به یاد داشته باشید که سه‌کلیک با ارائه ارزان‌ترین بلیط‌ هواپیما قشم، مسیر شما را برای رسیدن به جزیره قشم هموار می‌کند.

نظرات کاربران