ساحل نقره ای قشم

شب های جادویی در ساحل نقره ای قشم

ساحل‌ها به‌عنوان یکی از زیباترین و مهم‌ترین آثار طبیعی کره زمین، همواره جذابیت‌های بی‌کرانی را به ما بخشیده‌اند. در این بین، ساحل نقره‌ ای قشم با زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود به‌عنوان یک مقصد گردشگری بی‌نظیر و شگفت‌انگیز موردتوجه بسیاری از گردشگران است. در این گزارش به معرفی و بررسی ساحل نقره ای جزیره قشم می‌پردازیم و زیبایی‌های آن را بررسی می‌کنیم. با مجله گردشگری سه‌کلیک همراه باشید:

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

ساحل نقره‌ ای کجا قرار دارد؟

یکی از سواحل معروف جنوب کشور و اماکن دیدنی هرمزگان -که قطعاً نام آن را شنیده‌اید- ساحل نقره ‌ای قشم است. این ساحل جذاب و توریستی در قسمت شمال غربی جزیره هنگام واقع‌شده است.
زیبایی‌های این ساحل هر مسافر و گردشگری را به‌سوی خود جذب می‌کند. زمین این ساحل به‌وسیله‌ی شن‌های نقره‌ای و سیاه فرش شده است. قدم زدن روی شن‌های درخشان جزیره و تماشای امواج خیره‌کننده خلیج‌فارس، تجربه منحصربه‌فردی از درهم تنیدگی خیال و واقعیت را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.

متأسفانه به علت خارج کردن شن‌های ساحل نقره‌ای توسط برخی از مسافران و توریست‌ها و آسیبی که به این جاذبه طبیعی وارد شد؛ برای جلوگیری از نابودی دائمی آن اجازه ورود گردشگر به ساحل داده نمی‌شود. امروزه گردشگران تنها می‌توانند از فاصله دور و سوار بر کشتی یا لنج، به تماشای ساحل بپردازند.

مسیر دسترسی به ساحل نقره ای قشم

مسیر دسترسی به ساحل نقره ای قشم

برای رسیدن به جزیره هنگام شما باید از بندرعباس به سمت قشم حرکت کنید. طی کردن فاصله بندر شهید ذاکری قشم تا اسکله کندالو یا شیب دراز ۵۰ دقیقه طول می‌کشد که مسافت آن حدود ۵۶ کیلومتر است.

 اگر برای سفر به قشم هواپیما را انتخاب کنید باید در فرودگاه قشم که در نزدیکی اسکله کندالو قرار دارد، فرود بیایید. این دو نقطه ۱۲ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند که حدود ۱۴ دقیقه زمان می‌برد.

حال که به اسکله کندالو رسیدید باید با تهیه بلیت به‌وسیله شناورها و قایق‌ها به جزیره هنگام سفر کنید. در صورتی شرایط جوی ایده‌آل و دریا نیز طوفانی نباشد، در دو کیلومتری جنوب قشم کشتی‌های گردشگری به ‌سمت جزیره هنگام حرکت می‌کنند. مدت زمان تقریبی این سفر دریایی نیز حدود ۱۰ دقیقه است.

شهرت ساحل نقره‌ ای قشم برای چیست؟

ساحل نقره ‌ای قشم از اماکن دیدنی هرمزگان و بدون اغراق زیباترین ساحل ایران است. دلیل محبوبیت بالای این منظره طبیعی خاص، ماسه‌های درخشان آن است. شما هم در روز و به هنگام شب در ساحل زیبای نقره‌ ای جزیره هنگام با یک منظره چشم‌نواز و زیبا مواجه هستید. هنگامی که امواج دریا به ساحل می‌رسند، با ذرات نورانی آن برخورد می‌کنند؛ طی این برخورد، درخشندگی آن‌ها چندین برابر می‌شود و این تلالو چشم‌نواز تا چند ثانیه باقی می‌ماند.

درخشش ساحل نقره‌ ای قشم

درخشش ساحل نقره‌ ای قشم

شاید با خود بگویید درخشش جذاب ساحل نقره‌ای برای چیست؟ پاسخ این سؤال در دل ساحل و دریا نهفته است. کانی‌های معدنی براقی که در ساحل وجود دارند، زیر نور آفتاب می‌درخشند و باعث انعکاس نور می‌شوند. صدف‌های دریایی پودر شده و همین‌طور پلانکتون‌ها هم نقش بسزایی در درخشش ساحل دارند.

موجودات مغذی زنده و ریزی که در آب اقیانوس‌ها و دریاها زندگی می‌کنند، فیتوپلانگتون‌ها هستند. حضور این‌گونه جانوری در آب به علت داشتن سبزینه، رنگ سبزی به دریا می‌بخشد. وقتی دریا ناآرام می‌شود، نور آبی از پلانکتون‌ها ساطع می‌شود. این پدیده چشم‌نواز طبیعی اغلب در ظهر فصل پاییز اتفاق می‌افتد. این درخشش در هنگام شب جلوه‌ای چند برابر زیباتر دارد.

بهترین زمان سفر به ساحل نقره‌ ای قشم چه زمانی است؟

در فصل تابستان هوای جنوب کشور به‌ویژه جزایر خلیج‌فارس به‌شدت گرم و شرجی است و همین امر موجب می‌شود گردشگران کمتری در این فصل به این نواحی سفر کنند.
بهترین زمان برای بازدید از اماکن دیدنی هرمزگان و جزیره هنگام، فصل پاییز و اوایل بهار است. در زمستان ممکن است به‌ علت طوفانی بودن دریا امکان سفر به این جزایر فراهم نشود؛ پس ضروری است که پیش از سفر به جزایر جنوبی کشور شرایط جوی را چک کنید.

در سفر به ساحل نقره ای قشم به چه تجهیزاتی نیازمندیم؟

تجیزات مسافرت

بسیاری از افراد سفر یک‌روزه‌ای برای بازدید از جزیره هنگام برنامه‌ریزی می‌کنند و طبیعتاً امکانات خاصی نیاز ندارند. به ‌همراه داشتن لباس نخی و خنک، کفش راحت، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب و دوربین عکاسی برای یک تجربه راحت‌تر و دل‌نشین‌تر لازم است. اگر به‌منظور تماشای آسمان جذاب شب و همین‌طور سواحل پر از فیتوپلانگتون‌های درخشان، به ساحل نقره ای قشم سفر می‌کنید، ضروری است که لوازم کمپ مثل کیسه‌خواب، چادر مسافرتی، وسایل پخت‌وپز و همین‌طور چراغ‌قوه با خود به همراه داشته باشید.

در اطراف ساحل نقره‌ ای

جزیره هنگام اماکن دیدنی بسیار جذاب و منحصربه‌فردی دارد که می‌توانید در بازدید از آن‌ها، تجارب زیبایی کسب کنید. در ادامه این مطلب به معرفی برخی از جاذبه‌های اطراف ساحل نقره ای قشم خواهیم پرداخت.

تماشای دلفین‌ها

یکی از نمادهای جزیره هنگام دلفین‌هایش است. با فرارسیدن فصل پاییز، دلفین‌ها مهمان خلیج نیلگون فارس می‌شوند و یکی‌یکی به هنگام نزدیک می‌شوند. این موجودات بانمک دریایی تا اواسط ماه اردیبهشت در این منطقه حضور دارند.
تا به امروز در آب‌های خلیج‌فارس چیزی حدود ۱۳ گونه از ۴۰ گونه دلفین شناخته‌شده در جهان، دیده‌شده‌اند. تماشای دلفین‌های دوست‌داشتنی و بازیگوش که در آب بالا و پایین می‌پرند و برای بسیاری از گردشگران و مسافران جذابیتی بی‌بدیل دارند.

برای دیدار و گرفتن عکس یادگاری با دلفین‌ها باید صبح زود، به‌قصد جزیره هنگام، دل به دریا بزنید. صبح زود که آب سرد است، دلفین‌ها سرشان را از آب بیرون می‌آورند و فرصت تماشای بازیگوشی‌هایشان را به مسافران می‌دهند!

بازار محلی

بازار محلی

بدون شک یکی از دیدنی‌ترین بازارهای محلی کشور، بازار هنگام است که با مصالح بومی منطقه درست ‌شده است و به هنگام گشت‌وگذار در آن رنگ و بوی اصالت و سنت‌های کهن جزیره را می‌توانید حس کنید. در بازار محلی جزیره، زنان محلی با لباس سنتی هنگام به طبخ انواع غذا می‌پردازند که یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین این غذاها، سمبوسه‌‌های محلی است. این بازار همچنین بهترین مکان برای خرید ادویه‌جات  خاص برای پخت ماهی و میگو است.

دست‌سازه‌های صدفی زیادی همچون گردنبند، دستبند و گوشواره نیز در بازار محلی هنگام به دست بومیان جزیره به فروش می‌رسد.

از دیگر سوغات هنگام طراحی روی پوست با حنا است که در بازار محلی انجام می‌شود و طرفداران زیادی نیز دارد. هم‌صحبتی و معاشرت با فروشندگان بازار که لباس‌های بومی خوش‌رنگ و لعابی بر تن دارند نیز یکی دیگر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این سفر خاص تلقی می‌شود.

تأسیسات بندری انگلیس

جزیره هنگام به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی بسیار موردتوجه متجاوزان قرار داشته است. طبق روایت اسناد و مدارک تاریخی، انگلیسی‌ها در دوره قاجار با ساختن خانه و تأسیساتی چون انبار و تلگراف‌خانه به جزیره هنگام نفوذ کرده بودند تا بر خطوط کشتی‌رانی خلیج‌فارس نظارت کنند. این استعمار در زمان حکومت پهلوی پایان یافت؛ اما بقایای آن در جزیره برای بازدید و عبرت گرفتن همچنان باقی است و به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد.

سنگ مادر و دختر

سنگ مادر و دختر

سنگ مادر و دختر در نزدیکی روستای غیل و بین هنگام جدید و قدیم قرار دارد. این دو سنگ در هیبت دو انسان به نظر می‌آیند و مردم محلی بر این باورند که این سنگ‌ها مادر و دختری هستند که در گذشته از دست زورگویان زمان خود فرار کرده‌اند. به اعتقاد بومیان مادر و دختر برای نجات از دست افرادی که به‌دنبال آن‌ها بودند از خدا طلب کمک می‌کنند و خداوند آن‌ها را به سنگ تبدیل کرده و به این وسیله نجات می‌یابند.

کشتی به‌گل‌نشسته پرتغالی

در زمان صفویه پرتغالی‌ها به جزیره هنگام پا گذاشتند و مدتی آن را تسخیر کردند. امروزه بقایای ناچیزی از کشتی به‌گل‌نشسته پرتغالی در اطراف جزیره وجود دارد. این جاذبه تاریخی در نزدیکی بخشی از جزیره هنگام واقع‌شده است که به آکواریوم طبیعی معروف است.

کلام آخر

ساحل نقره‌ای جزیره قشم با زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش، گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند. از شن‌های نرم و طلایی تا دریای کریستالی، از مناظر زیبای غروب آفتاب تا پرندگان و جانوران دریایی، این ساحل تجربه‌ فوق‌العاده و جذابی از طبیعت به ما ارائه می‌دهد.

نظرات کاربران