موزه سنگ دره ستاره قشم
2 اسفند 1401
قشم

اسرار دره ستارگان قشم؛ چه رازی در اینجا مخفی است؟

جزیره قشم جاذبه‌های زیادی را با قدمت بالا در دل خود گنجانده‌است، اما چیزی که این جاذبه‌ها را پررنگ می‌کند، این است که بیشتر آن‌ها با دستان طبیعت شکل گرفته‌اند و انسان هیچ دخالتی در آفرینش آن‌ها نداشته‌است. دره ستارگان قشم یکی از همین جاذبه‌های طبیعی است که در اثر پدیده‌های زمین‌شناسی مانند فرسایش خاک، باد و باران به وجود آمده. گویی طبیعت با چوب جادویی خود، دره ستارگان را به مکانی سحرآمیز تبدیل کرده‌است. در این مقاله قصد داریم با معرفی دره ستارگان قشم، اسرار این دره مرموز را فاش کنیم.

رزرو تور قشم

تور قشم را رزرو کرده‌اید؟

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان قشم

در فاصله پنج کیلومتری جزیره قشم، روستایی به نام برکه‌خلف وجود دارد که دره ستارگان در نزدیکی همین روستا قرار دارد. شما به راحتی می‌توانید تنها با طی کردن مسافت 30 دقیقه از مرکز قشم، به دره ستارگان بروید و از این جاذبه شگفت‌انگیز دیدن کنید؛ جاذبه‌ای که مانند جواهری گران‌قیمت می‌درخشد و مانند آن در جهان خیلی کم است و تنها یک مورد شبیه به این دره، در آمریکا به ثبت رسیده‌است.

چگونه به دره ستارگان برویم؟

مسیر رسیدن به دره ستارگان، مسیری زیبا و تماشایی است. وقتی از مرکز جزیره قشم به سمت دره ستارگان به راه می‌افتید، باید در امتداد نامتناهی دریا پیش بروید و پس از 22 کیلومتر و عبور از روستای برکه‌خلف، خود را به دره ستارگان برسانید. شما می‌توانید هم با ماشین شخصی، هم اجاره‌ای و همچنین با تاکسی به دره ستارگان بروید.

چرا به دره ستارگان قشم، استاله کفته یا استار کفتیده می‌گویند؟

استاله کفته یا استار کفتیده، نام‌هایی است که بومیان منطقه روی دره ستارگان گذاشته‌اند. حتما برایتان سؤال پیش آمده که علت این نامگذاری چیست؟ بیایید علتش را با تعریف یک داستان برایتان بگوییم.

سالیان سال پیش، زمین وسیع و خالی از سکنه‌ای وجود داشت تا اینکه یک شب، شهاب‌سنگ بزرگی به آن برخورد کرد که حاصل برخورد، ایجاد تورفتگی بزرگی به نام دره شد. برخورد آنقدر شدید بود که ماسه‌های زمین، به هوا پرتاب شدند و صخره‌های نوک‌تیز، مخروطی‌شکل و اشکال مختلف دیگری را به وجود آورند. بعد از آن، جن‌ها آنجا را به سکونتگاه همیشگی خود تبدیل کردند و هر شب صدای گفتگویشان به گوش مردم می‌رسید.

این داستان، چکیده‌ای است از باورهای مردم محلی قشم درباره شکل‌گیری دره ستارگان. آیا شما این داستان را باور می‌کنید یا به دنبال دلیل علمی ایجاد دره ستارگان هستید؟

دلیل علمی شکل‌گیری دره ستارگان چیست؟

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم یکی از عجایب هفت‌گانه قشم است که به دلیل ویژگی‌های حیرت‌انگیزی که دارد، به عنوان بخشى از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو ثبت شده‌است. درمورد چگونگی شکل‌گیری دره ستارگان قشم، دو نظریه وجود دارد.

نظریه اول: دو میلیون سال پیش، صخره‌هایی سنگی وجود داشت که بارش باران، وزش باد و جاری شدن رودخانه از میان این صخره‌ها، دره ستارگان را به وجود آورد. ممکن است با خود بگویید مگر وزش باد، قدرت تغییر شکل سنگ‌ها را دارد؟ باید بگوییم که باد، همراه با خود، شن و سنگریزه‌هایی را بلند می‌کند که برخورد آن‌ها با صخره، باعث تغییر شکل سنگ‌ها می‌شود.

سؤال دیگر این است که چرا هر صخره، شکل ویژه‌ای به خود گرفته و شبیه به هم نیستند؟ جالب است بدانید که جنس سنگ‌ها و شن‌های این دره با هم متفاوت است؛ پس مقاومتشان نیز در برابر پدیده‌های فرسایشی با یکدیگر فرق می‌کند. به همین دلیل در طولانی‌مدت، هرکدام به شکل خاصی درآمده‌اند. پس طبق این نظریه، هنوز هم صخره‌های دره ستارگان بر اثر فرسایش، تغییر شکل می‌دهند.

نظریه دوم: طبق این نظریه، دره ستارگان در گذشته زیر آب دریا قرار داشته است و دلیل شکل‌گیری صخره‎های آن، رسوب‌گذاری مواد زیر آب بوده. بعدها این دره از زیر آب بیرون آمده و با گذشت زمان، به دره ستارگان کنونی تبدیل گشته‌است.

دره ستارگان قشم در شب چگونه است؟

ممکن است بعد از شنیدن افسانه‌های محلی درباره دره ستارگان و وجود اجنه و ارواح در آنجا، از بازدید دره ستارگان قشم در شب منصرف شده باشید. اما ما می‌خواهیم خیال شما را از بابت این خرافات راحت کنیم. صداهای عجیب‌وغریبی که هنگام شب از این دره شنیده می‌شود، حاصل بادهایی است که در حفره‌ها و لابه‌لای شیارهای صخره‌های این دره می‌پیچد. 

اتفاقا پیشنهاد ما به شما این است که تماشای دره ستارگان قشم را هنگام شب از دست ندهید؛ آسمان ستاره‌باران شب در این دره به قدری به شما نزدیک است که انگار یک لحاف ستاره‌ای شکل روی زمین این دره پهن کرده‌اند.

اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید یک شب را به تماشای شگفتی ستارگان این دره بنشینید و لذت ببرید. شب‌های این دره، احساس رهایی و آرامش مطلق را برای وجودتان به ارمغان می‌آورد.

عمده سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر نخواهیم کمپ بزنیم، هتل یا اقامتگاهی در نزدیکی دره ستارگان وجود دارد؟

در اطراف دره ستارگان هیچ هتلی وجود ندارد و تنها یک اقامتگاه کوچک در فاصله 5000متری این دره قرار دارد که اگر قصد ماندن در آنجا را دارید، از قبل باید درمورد خالی بودن اتاق‌هایش اطمینان پیدا کنید.

چه تفریحاتی در دره ستارگان قشم وجود دارد؟

دره ستارگان قشم

اولین تفریح در این دره، قدم زدن در مسیرهای باریک و پهن درون دره و تماشای صخره‌هایی است که به شکل تندیس‌های مخروطی، نوک‌تیز و دیواره‌های بلند در اطراف مسیر، سربرآورده‌اند. برای اینکه در دره ستارگان، راه را گم نکنید، محل عبور برای شما با سنگریزه مشخص شده‌است.

جالب است بدانید هر چه در مسیر دره پیش می‌روید، سنگ‌هایی را می‌بینید که طبیعت آن‌ها را به شکل‌هایی شبیه به فیل، تمساح، عقاب و حتی چهره‌های وهم‌انگیز تراش داده‌‌است و اگر مسیر را ادامه دهید، به بام دره می‌رسید که از آنجا می‌توانید چشم‌انداز دره را از ارتفاع مشاهده نمایید. دیدن زیبایی‌های دره ستارگان قشم از نمای بالا، حس غریبی به شما القا می‌کند؛ حس اینکه چقدر دربرابر عظمت خالق یکتا کوچک هستیم و چه شگفتی‌هایی در این دنیا وجود دارد که هنوز آن‌ها را ندیده‌ایم.

اما تماشای دره ستارگان فقط به دیدن تندیس‌ها محدود نمی‌شود. در ادامه به چند تفریح در دره ستارگان اشاره می‌کنیم.

گشت‌وگذار در بازارچه‌های صنایع‌دستی دره ستارگان قشم

یکی از تفریحات دره ستارگان قشم، بازدید از غرفه‌های مردم محلی است که صنایع‌دستی‌های ساخته‌شده از صدف و گوش‌ماهی را می‌فروشند. شما می‌توانید سوغاتی‌هایی را به عنوان یادگاری برای خود، دوستان و اقوامتان از آنجا خریداری کنید تا هروقت به آن‌ها نگاه کردید، شکوه دره ستارگان در ذهنتان دوباره پدیدار شود.

عکاسی در دره ستارگان قشم

حتی اگر اهل عکس و عکاسی نباشید، زیبایی دره ستارگان شما را به وجد می‌آورد تا درکنار تندیس‌ها و طبیعت بکر و ناب این دره، عکس‌هایی ثبت کنید که تا همیشه خاطره بازدید از آنجا رابرایتان زنده نگه دارد.

بازدید از موزه سنگ دره ستاره قشم

موزه سنگ دره ستاره قشم

حیف است اگر تا دره ستارگان بروید اما از موزه سنگ آنجا بازدید نکنید. سنگ‌های این دره آنقدر جادویی و شگفت‌انگیز هستند که برای کشف راز و کسب اطلاعات درباره آن‌ها باید به سراغ بازدید از موزه سنگ بروید تا با انواع سنگ‌ها و کانی‌های تشکیل‌دهنده دره ستارگان آشنا شوید. همچنین در این موزه اطلاعاتی به شما داده می‌شود تا بیشتر با علت صداهای شب‌هنگام دره‌ستارگان و پیشینه این دره آشنا شوید.

شترسواری دره ستارگان قشم

شترسواری تجربه جذابی است که در دره ستارگان وجود دارد. نحوه سوار شدن بر روی شتر و همچنین قدم برداشتن‌های پر تکان و عجیب آن‌ها، در نوع خود تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای شما می‌سازد.

روستای برکه‌خلف

روستای برکه‌خلف، لقب تمیزترین روستای جزیره قشم را به خود اختصاص داده‌است. قدم زدن در میان کوچه پس‌کوچه‌های صمیمی این روستا و آشنایی با آداب‌ورسوم، غذاهای محلی و معماری خانه‌های آنجا بسیار شیرین و لذت‌بخش است. شما همچنین می‌توانید غذاهای محلی این روستا را نوش‌جان کنید، روی دست‌هایتان نقش‌ونگار حنا بزنید، لباس‌های سنتی مردمان آن روستا را بپوشید و تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای خود بسازید.

بهترین زمان سفر به دره ستارگان قشم چه موقع است؟

جزیره قشم، آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد. تابستان‌های این جزیره طوری است که انگار وارد کوره مواد مذاب شده‌اید و عرق از هفت بند بدنتان می‌چکد. به همین علت هر چه از فصل تابستان فاصله بگیریم، آب‌وهوا مطبوع‌تر می‌شود. 

در پاییز و زمستان، هوا خنک‌تر است و لذت سفر به جزیره برای شما بیشتر می‌شود. دو ماه اول بهار نیز برای سفر خوب است.

البته بعضی از مسافران برای استفاده از حراجی‌های بازارهای قشم و شرکت در جشن نوروز صیاد، تابستان را برای سفر به جزیره قشم انتخاب می‌کنند.

چقدر زمان برای گشتن در دره ستارگان قشم نیاز است؟

 دره ستاره قشم

شما بعد از پرداخت ورودی، وارد این دره می‌شوید. همانطور که تا اینجای مقاله خواندید، نقطه به نقطه دره ستارگان پر از زیبایی و شگفتی‌هایی است که انتظار شما را می‌کشد، پس حداقل یک ساعت زمان برای بازدید از این دره نیاز است.

اطراف دره ستارگان قشم چه جاذبه‌های گردشگری وجود دارد؟

دانستن اینکه چه جاذبه‌های گردشگری در اطراف دره ستارگان وجود دارد، به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای بازدید از دره داشته باشید.

پارک ساحلی زیتون قشم

پارک زیتون از معروف‌ترین پارک‌های جزیره قشم است که در ساحل جنوبی این جزیره قرار دارد. وجود آلاچیق‌های سرپوشیده، نخل‌های زیبا و چشم‌انداز دریا، به زیبایی این پارک افزوده‌است. در این پارک، جایگاه‌هایی برای چادرهای مسافران وجود دارد و از امکانات رفاهی و تفریحاتی مانند جت‌اسکی، غواصی، شنا، سرویس بهداشتی و زمین بازی برخوردار است. همچنین در نزدیکی‌ پارک، رستوران و سوپرمارکت نیز وجود دارد. فاصله پارک زیتون تا دره ستارگان قشم حدود 22 دقیقه است.

غار خربس 

غار خربس 

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که در نزدیکی دره ستارگان قشم وجود دارد، غار خربس است. این غار از دالان‌ها و اتاق‌هایی تشکیل شده که بیانگر حضور انسان‌ها در زمان قدیم (دوره مادها) است. البته بعضی‌ها می‌گویند این غار پناهگاه انسان‌ها از حمله دزدان دریایی بوده و بعضی نیز می‌گویند که نیایشگاه زرتشتیان بوده‌است. این غار، با خودرو حدود 12 دقیقه از دره ستارگان قشم فاصله دارد.

صخره خرچنگ‌ها

آیا تا به حال تعداد زیادی خرچنگ با شکل‌های مختلف را یک جا دیده‌اید؟ اگر به صخره‌ خرچنگ‌ها بروید، انواع مختلف خرچنگ‌ها را می‌بینید که در این صخره زندگی می‌کنند. بازدید از این صخره، یکی از تجربه‌های جدیدی است که سفر به جزیره قشم به شما ارزانی می‌دارد. فاصله صخره خرچنگ‌ها با ماشین از دره ستارگان قشم حدود 8 دقیقه است.

جزایر ناز

جزایر ناز همانطور که از نامش پیدا است، زیبایی زیادی دارد و نسبت به سایر جزیره‌های قشم، خاص‌تر است؛ زیرا این جزیره، ساحل شنی ندارد و برای بازدید از آن باید صبر کنید تا آب دریا پایین بیاید و یک مسیر برای رسیدن به جزیره ناز برای شما باز شود. فاصله جزایر ناز از دره ستارگان قشم، چیزی در حدود 13 دقیقه است.

چگونه در جزیره قشم برای خود اقامتگاه پیدا کنیم؟

جزایر ناز

برای بازدید از دره ستارگان باید به جزیره قشم بروید؛ جزیره‌ای پر از شگفتی که گوشه و کنارش پر است از جاذبه‌هایی که تماشای آن برای هر انسانی، جز آرامش و تجربه‌ای خاطره‌انگیز چیزی در پی ندارد. سایت سه‌کلیک امکان خرید بلیط هواپیمای قشم و رزرو هتل‌های قشم را برای شما فراهم کرده‌است. فقط کافی است تا وارد بخش هواپیما و هتل سایت ما شوید و تاریخ سفرتان را جستجو کنید تا بهترین پرواز و هتل‌ها برای شما نمایش داده شود.

کلام پایانی

در این مقاله جاذبه‌ای را به شما معرفی کردیم که صفر تا صدش توسط طبیعت شکل گرفته‌است. همچنین با معرفی جاذبه‌های گردشگری اطراف دره ستارگان قشم، سعی کردیم به شما برای برنامه‌ریزی بهتر برای گشت‌وگذار در این جزیره کمک کرده‌باشیم. اگر به این دره رفتید، تجربه خود از سفر را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران