بام قشم
17 اردیبهشت 1401
قشم

بام‌ قشم؛‌ خاطره‌ای برای همیشه!

بام قشم

اگر برای بار اول است که به جزیره‌ قشم سفر می‌کنید؛ پیشنهاد می‌کنم تور قشم را انتخاب کنید و پا به این جزیره بگذارید تا چیزی را از دست ندهید. چون ممکن است برگردید و دوستان‌تان با شوق از حس مشترک تماشای جاهایی از جزیره ‌قشم برای‌تان بگویند که شما روح‌تان هم ازشان خبر نداشته باشد! این تنها یک توصیه نیست‌،‌حاصل تجربه‌ای است که البته خیلی هم بد نبود چرا که باعث شد دوباره به قشم برگردم!شاید برای شما هم مثل من عجیب و درعین حال جالب باشد که بخواهید بدانید یکی از کم ارتفاع‌ترین بخش‌های ایران چرا باید بام داشته باشد و یا اصلا بلندترین نقطه در یک شهر کم ارتفاع چه جذابیتی خواهد داشت؟! برای اینکه بدانید بام قشم که یکی از کم ارتفاع‌ترین بام‌های ایران است، برای چه این همه طرفدار دارد با ما همراه باشید.

رزرو تور قشم

بام قشم کجاست؟

بام قشم روی نقشه

اگر هنگامی که به جزیره قشم رسیدید به ناحیه غربی‌اش سری بزنید، ارتفاعات گسترده‌ای را خواهید دید که از دور برای‌تان دست تکان می‌دهند. به این مجموعه ارتفاعات، بام قشم می‌گویند. جایی که از آن می‌توان چشم اندازهای بی نظیری از سواحل خلیج فارس، جنگل‌های حرا و… را تماشا کرد. این بام که در فاصله تقریبا 5 کیلومتری جنوب روستای طبل و حدودا 4 کیلومتری شمال شرقی روستای سلخ قرار دارد یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم محسوب می‌شود و فاصله‌اش با فرودگاه قشم چیزی نزدیک به 25 کیلومتر است. 

ژئوپارک‌ها مجموعه مکان‌هایی با پدیده‌های جذاب زمین شناسی هستند که ممکن است دارای آثار تاریخی، فرهنگی و و بومی نیز باشند.

شاید باورتان نشود ولی بام قشم یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم نیز محسوب می‌شود که بخش‌های حاشیه‌ای و دامنه‌هایش از جنس ماسه‌سنگ،‌ سیلت‌ و مارن است که هر چه به نقاط بالاترش نزدیک می‌شویم سنگ‌ها آهکی‌تر می‌شوند‌،‌ به‌شکلی‌که در محدوده قله،‌‌ می‌توان به‌راحتی پوسته صدفی آن را مشاهده و لمس کرد.

راه‌های دسترسی به بام قشم یا چگونه بام قشم را فتح کنیم؟!

اگر فرض کنیم که شما با توجه به توضیحات داده شده، کنجکاو شده‌اید که بلافاصله پس از ورود به قشم و پیاده شدن از هواپیما بام قشم را ببینید، کافی است یک تاکسی به مقصد بام بگیرید تا نیم ساعت بعد در حوالی بام باشید. حالا چرا حوالی؟! انتظار ندارید که تا نوک بام از ماشین پیاده نشوید؟! ناسلامتی می‌خواهید بام قشم را فتح کنید! پس مجبورید از ماشین پیاده شوید چون از یک جایی به بعد مسیر ماشین‌رو وجود ندارد و شما باید روی پای خودتان بایستید و بام را فتح کنید! خیال‌تان راحت باشد مسیر کاملا مشخص و بسیار هموار است پس گم نمی‌شوید!

اما اگر مدتی است که در قشم مانده‌اید و کمی بعدتر می‌خواهید بام قشم را ببینید، باید خودتان را به روستای طبل برسانید. سپس از آنجا به‌سمت روستای سَلخ رفته و خودتان را آماده یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای کنید. پیشنهاد می‌کنم قبل از آمدن به بام ‌قشم اگر با تور‌ گردشگری نیامده‌اید حتما پرس‌و‌جو کنید تا غافلگیر نشوید.

 بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم

بام قشم

جزیره‌ قشم به‌خاطر قرارگیری در منطقه جنوبی کشورمان دارای آب‌و‌هوای گرم یا شاید حتی بتوان گفت بسیار گرم است. دانستن این نکته برایتان بسیار ضروری است؛ ‌چرا که می‌تواند شما را برای انتخاب زمان مناسب سفر راهنمایی کند. به همین خاطر تمام تابستان‌،‌ اواخر بهار و یا حتی اوایل پاییز نمی‌توانند زمان مناسبی برای سفر به جزیره‌ قشم باشند و دلیل ارزان‌تر بودن تورهای مسافرتی به جزیره‌ قشم در این ایام نیزهمین است. برای همین پیشنهاد ما برای سفر به جزیره‌ قشم اواخر پاییز‌، زمستان یا اوایل بهار است.

روز یا شب؟

راستی یادتان باشد همواره حتی در بهترین زمان‌های سفر نیز تورهای مسافرتی ارزان وجود دارد. پس بیشتر در سایت‌های گردشگری ‌بچرخید تا مناسب‌ترین را انتخاب کنید و کلاه سرتان نرود! راستی بد نیست این را هم بدانید که بام ‌قشم به هیچ‌وجه مکانی برای بازدید در روز نیست و خورشید در این منطقه بی رحمانه می‌تابد. پس اگر دوست دارید زمانی به‌جز شب را هم در بام‌ قشم بمانید‌،‌ تنها و تنها اوایل صبح که خورشید هنوز کامل بیرون نیامده را انتخاب کنید تا با کمی زودتر آمدن بتوانید طلوع خورشید را هم ببینید‌،‌ که چگونه بر فراز خلیج‌فارس بالا می‌آید و در سِحرش غوطه‌ور شوید. کمی که گذشت،‌ هندزفری خود را بیرون آورده و گوش‌های خود را مهمان چند موزیک ملایم کنید.مطمئن باشید بعدها این موزیک‌ها را با بام‌ قشم و سحرِ سِحرانگیزش به خاطر خواهید آورد

شب در بام‌ قشم

بام قشم

وقتی به جزیره‌ قشم می‌آیید با یک شیب ملایمی وارد جهانی دیگر می‌شوید که انتهایش بام‌ قشم است. دنیایی خیلی دورتر از اتفاقات صنعتی پیرامون‌مان‌،‌ تکنولوژی‌ و ماشین‌هایی که فکر می‌کردیم جزو جدایی ناپذیرمان هستند! اینجا در بام‌ قشم همه‌چیز بر‌می‌گردد به سالیان دور و شما می‌توانید در آرامش تمام از فضای مسحور‌کننده‌اش لذت ببرید. تمام بام‌ها شب‌های جذاب‌تری دارند اما فکر می‌کنم بام‌ قشم یکی از بهترین آنهاست. وقتی به بام‌ قشم می‌رسید ‌،‌ جنگل‌های حرا‌،‌ سواحل شمالی خلیج‌فارس‌،‌ دره‌ تندیس‌ها‌ و دره‌ ستارگان، در دیدرس شما هستند. پس خودتان را حسابی آماده کنید چون اتفاقات شگفت انگیزی انتظارتان را می‌کشند.

شاید باورتان نشود اما این منطقه قدیمی‌ترین بافت را در سرتاسر خلیج‌فارس دارد و به نوعی اولین سکونتگاه بشر در این حوالی بوده‌ است. پس مراقب باشید و با احتیاط قدم بردارید‌، ‌چرا که شما در منطقه‌ای هستید که روزگاری خانه انسان‌های اولیه بوده است! و ممکن است با هر قدم که بر‌می‌دارید به هزار‌ها‌ سال قبل برگردید. به دنیای پارینه‌سنگی؛ یعنی حدود صد‌و‌پنجاه‌هزار‌سال پیش!

جاهای دیدنی نزدیک بام قشم

دره تندیس ها

دره تندیس ها

اگر با تور گردشگری به قشم سفر کرده‌اید،‌حتما شما را پس از بازدید از بام‌ قشم به دره ‌تندیس‌ها ‌می‌‌آورند؛ اما اگر خودتان به قشم سفر کرده‌اید‌،‌ خیلی حیف است تا بام ‌قشم بیایید و به دره‌ تندیس‌ها که تنها نیم ساعت با بام فاصله دارد‌،‌ سری نزنید. به‌ویژه اینکه حالا شما آن را از بام دیده‌اید و اشتیاق‌تان برای دیدنش یقینا چندین برابر شده است. تندیس معمولا به اجسامی اطلاق می‌شود که با هدف و برنامه خاصی به دست بشر درست شده‌اند. اما اینجا پر از تندیس‌هاییست که هیچ نسبتی با آنچه از مفهموم تندیس می‌دانیم‌، ‌ندارند. آن‌ها آنقدر زیبا هستند که گویی آن‌ها را برای رسیدن به طرح خاصی تراشیده‌اند.

جالب است بدانید که این دره قبل‌تر بخشی از بستر دریا بوده ‌است. برای همین می توانید علاوه‌بر دیدن حجم های زیبا از نقش‌ها و سنگواره‌های دریایی کنده شده در آن‌ها همچون ماهی‌ها،‌ نرم‌تنان و سایر آبزیان نیز لذت ببرید.

دره ستارگان

دره ستارگان

یکی دیگر از عجایب هفتگانه قشم ، همین دره‌ستارگان است. که آن هم همچون دره‌تندیس‌ها حدود نیم ساعتی با بام‌قشم فاصله دارد  . فکر می‌کنم تنها اسمش برای اینکه وسوسه شوید برای دیدن آن کافیست. حال آنکه شما کمی قبل‌تر بخشی از آن را از بام‌ قشم دیده‌اید‌. پس توضیح اضافه‌ای لازم نیست فقط ذکر این نکته خالی از لطف نیست که موقع تماشای دره‌ ستارگان چند بار به خودتان تلقین کنید چیزی که می‌بینید عین حقیقت است و خیال نکنید دچار پریشانی و توهم‌های احتمالی پس از صرف آذوقه‌های‌تان در بام‌ قشم شده اید.

برای اینکه حرفم را باور کنید بد نیست بدانید خود بومیان این منطقه به این دلیل اسم این دره را دره‌ستارگان گذاشته‌اند که باور دارند این دره از برخورد ستاره یا شهاب‌سنگی به آن ایجاد شده است!

دره مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها

یکی دیگر از شگفتی‌های اطراف بام، همین دره است. دره‌ای که می‌تواند شمایی که در اوج خود هستید را بیشتر سر ذوق آورد. کافیست نگاهی به آن بیندازید و کمی در توهمات، ببخشید! تخیلات خودتان غوطه‌ور شوید تا مجسمه هر چیزی که در ذهن دارید را اینجا در جلوی چشمان‌تان ببینید! مطمئن باشید اگر بعدتر مجموعه این خاطرات را برای کسی بازگو کنید، حتما زیر لب یا اگر باهاتان رودرواسی نداشته باشند بلند بلند در صورت‌تان خندیده و خواهند گفت حالت را در آن لحظه خریدارم! شک نکنید حال‌تان بالای بام قشم خریدنی است! پس نهایت لذت را برده و آن‌ها که به شما می‌خندند را هم سری بعد با همین بهانه به اینجا بیاورید تا با هم بخندید نه به هم!

جنگل حرا

جنگل حرا

به جنگل‌های روی آب، حرا می‌گویند. که از زیباترین جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند. وقتی سطح آب پایین می‌رود شما می‌توانید ریشه‌های درختان را هم ببینید! جنگل‌های حرا یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان جزیره است. این ریشه‌ها حتی بعنوان آب شیرین‌کن‌های طبیعی هم در میان جنگل عمل می‌کنند. چرا که آن‌ها توانایی تبدیل کردن آب شور دریا به آب شیرین را دارند! بله همه چیز اینجا عجیب است. خیلی عجیب!

کوه کلات کشتاران

کوه کلات کشتاران

یکی دیگر از این عجایب، همین کوه است. این کوه در یک کیلومتری جنوب روستای طبل واقع است. روستایی که خودش هم داستان عجیبی دارد. به اعتقاد مردمان بومی، گذشته آنجا به جنگی نسبتا قدیمی بین دو قبیله بزرگ آنجا بازمی‌گردد. اما در همان بحبوحه، عده در محل کنونی روستا جمع می‌شود و بر طبل می‌کوبند تا طنین صلح را به گوش همگان برسانند و به جنگ پایان دهند. از آن زمان این روستا، طبل نام گرفت! اگر تا به حال فکر می‌کردید که این طبل، همان طبل خودمان نیست، حالا بدانید که هست!

داستان های کوه کلات کشتاران

کوه کلات کشتاران یکی از آن جاذبه‌های تاریخی قشم است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد. حتی برخی از قشم‌وندان نیز از وجود آن بی‌خبرند! از تاریخچه‌ی این کوه اطلاعات دقیقی موجود نیست، اما شایعات و داستان‌های زیادی پیرامون‌اش وجود دارد. در بالای این کوه فضای وسیعی وجود دارد که دارای انبوهی از خانه‌های خشتی نیمه ویران است. از طرفی دیگر چند حلقه چاه و دو آب‌انبار هم در آن دیده می‌شود که گمان را بر آن می‌گذارد که در گذشته، احتمالا زمان حضور پرتغالی‌ها در جزیره، روستایی در این ارتفاعات بنا ‌شده است. اما چون در آن زمان منطقه‌ طبل فاقد امنیت بوده است، مردم به بالای کوه کلات پناه می‌برده‌اند تا هم در امنیت باشند و هم دید کاملی به اطراف خود داشته باشند.

البته برخی نیز می‌گویند که این کوه کاربرد نظامی داشته، برخی دیگر معتقدند که در این محل آذوقه نگهداری می‌شده یا مردم دام‌های خود را در محل‌های خالی از خشت نگه‌می‌داشتند. درباره‌ سرگذشت این خشت‌های گلی داستان‌های زیادی روایت می‌شود که شنیدن آن‌ها از زبان محلی‌ها بسیار شیرین و دلچسب است. توصیه می‌کنم برای اینکه به چیزهایی که خورده‌اید شک نکنید حتما با محلی‌ها هم‌صحبت شوید! البته منابع دیگری نیز وجود دارد که  قدمت این کوه را به دوره‌ اسلامی ربط می‌دهد اما از آن‌جا که تا به امروز هیچ محققی جرأت قدم گذاشتن در این منطقه برای کاوش را نداشته، نمی‌توان به هیچکدام از این حرف‌ها اطمینان کرد!

روستای کاسه سلخ

روستای کاسه سلخ

برای رسیدن به روستای سلخ باید 75 کیلومتر از مرکز قشم دور شوید. نتیجه چنین فاصله زیادی تا مرکز، بی‌خبری گردشگران و حتی برخی ساکنان منطقه از این روستای شگفت‌انگیز بوده است. این روستا هم از دیگر سورپرایزهای ما برای شما در سفر به قشم است! روستای کاسه سلخ در محوطه‌ای بیابانی واقع است که در طول حدودا 7 کیلومتر و عرض حدودا 5 کیلومتری خودش هیچ پوشش گیاهی‌ای ندارد. برهوت مطلق! اما پر است از کوه‌هایی با شکل‌هایی عجیب و غریب. کوه‌هایی که بر اثر منجمد شدن گدازه‌های جوشیده از زمین به وجود آمده‌اند. چیزی شبیه کوه های مریخی معروف چابهار یا کلوت های کرمان.با ورود در این ناحیه شاید تصور کنید که به سیاره ای دیگر پا گذاشته اید. به تصورتان اعتماد کنید. شما با این حجم از تخیل که البته خوشبختانه واقعی‌اند، قطعا روی زمین نیستید!

تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر

چاکاویر یکی دیگر از ژئوسایت‌های زیبای قشم است. فاصله چاکاویر تا شهر قشم حدودا 92 کیلومتر است. این تنگه زیبا که  بر اثر فرسایش آبی بوجود آمده است دارای حفره‌ها و فرورفتگی‌های مقعری است که مناظر بسیار شگفت انگیزی را ایجاد کرده‌. برای بازدید از این تنگه بهتر است یک تور لیدر حرفه‌ای همراه‌تان باشد.چون ممکن است در مسیر دچار مشکل شوید. آن هم با حالی که شما دارید!

اما اگر بدون تور به جزیره سفر کرده‌اید حتما از اهالی روستای گوران برای رفتن به تنگه چاکاویر راهنمایی بخواهید. عموم مردم این منطقه با خون‌گرمی و مهمان‌نوازی بی حد و حصرشان، زمان زیادی را صرف می‌کنند تا مسیر را به خوبی برایتان تشریح کنند. مسیری که می‌توانید آن را با اتومبیل شخصی هم به راحتی طی کنید. اما در هر صورت حدود نیم ساعت باید پیاده روی کنید ولی مطمئن باشید مناظر تنگه چاکاویر قشم، بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند و شما از این پیاده روی احساس خستگی نخواهید کرد.

کمی درباره چاکاویر

تنگه چاکاویر قشم به دلیل تندباد‌ها و فرسایش آبی بوجود آمده است و میلیون‌ها سال زمان طی شده تا دیواره‌های چاکاویر شکل بگیرند. اشکال بسیار زیبا و متنوعی بر دیوار‌ه‌ها و کف تنگه دیده می‌شوند که معمولاً به رنگ سفید مایل به خاکستری می‌باشند. کف این تنگه‌ سراسر با حفره‌های بزرگ و کوچک پوشیده شده است. حفره‌هایی که بخش زیادی از روزهای سال با آب پر می‌شوند و رنگی همانند آسمان به خود می‌گیرند. افزون بر آن، دیواره‌ها نیز رنگ روشن خود را به نگاه بینندگان هدیه می‌دهند و در نتیجه، ترکیب چشم‌نوازی از رنگ‌ها ساخته می‌شود.

بسیاری از گردشگران که به بازدید از چاکاویر، یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم می‌آیند، به صخره پیمایی در این تنگه می‌پردازند. اما شخصا توصیه می‌کنم شما با توجه به مسیری که طی کرده و حالی که دارید این یک مورد را بی خیال شوید!

سوالات متداول

وسایل مورد نیاز برای صعود به بام‌ قشم؟

قطعا کفش مناسب، لباس نه‌چندان گرم و کلاه آفتابی از ضروریات سفر به جزیره‌قشم و رفتن به بام‌قشم است. اما ضروری‌ترین مورد داشتن آب آشامیدنی و غذای مناسب به میزان کافیست. چرا که به دلیل نبود امکانات توریستی مناسب ممکن است تهیه‌اش شما را به زحمت انداخته و سفر را به تجربه ای نه چندان جذاب تبدیل کند.

اقامت در بام ‌قشم

یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید تجربه ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را برایتان ماندگار کند‌،‌همین بام‌قشم است. به‌دلیل فاصله نسبتاً زیاد بام با مرکز شهر حضور در این اقامتگاه‌ها منطقی‌تر به نظر می‌رسد تا رفتن به هتل‌های در مرکز. البته فاصله تا مرکز شهر قطعا بهانه‌ای بیش نیست‌،‌ چرا‌که دل کندن از بام‌ قشم به این راحتی‌ها نیست. پس با خیال راحت در یکی از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید و لذتش را ببرید.

هزینه بلیط برای بام قشم چقدر است؟

تمامی مکان‌های گردشگری معرفی شده در سفر به قشم در این مقاله کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه ورودی ندارند.

نظرات کاربران