تنگه چاهکوه قشم
1 اسفند 1401
قشم

رازهایی درباره تنگه چاهکوه قشم؛ همراه ما کاوش کنید!

حتما تا حالا به پیاده‌روی رفته‌اید، اما پیاده‌روی داخل تنگه‌ای با صخره‌های 100متری را بعید می‌دانیم! امروز در این مقاله قصد داریم یک جاذبه طبیعی به نام تنگه چاهکوه را به شما معرفی کنیم؛ جاذبه‌ای که سالیانه گردشگران زیادی را برای بازدید از تندیس‌ها، چاه‌ها و کوه‌های آن به سوی خود می‌کشاند. با سه‌کلیک همراه باشید تا اطلاعات مهمی درباره اینکه تنگه چاهکوه قشم کجا است و چه زیبایی‌های را در دل خود گنجانده، با شما در میان بگذاریم.

رزرو تور قشم

تنگه چاهکوه قشم در کجا قرار دارد؟

تنگه چاهکوه قشم

قبل از آنکه درمورد موقعیت جغرافیایی تنگه چاهکوه به شما اطلاعات بدهیم، بهتر است مفهوم «ژئوپارک» را برایتان شرح دهیم. ژئوپارک، منطقه‌ای است که نشانه‌هایی درباره فعل و انفعالات کره زمین و پدیده‌های زمین‌شناختی بر روی خود دارد؛ به طوری که آن مناطق به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی تبدیل شده‌باشند. در ایران یک ژئوپارک وجود دارد که در خاورمیانه تنها ژئوپارک ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو است و آن چیزی نیست جز ژئوپارک جزیره قشم.

تنگه چاهکوه یک بخش از ژئوپارک جزیره قشم است که با دستان طبیعت و بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی به وجود آمده‌است. در 70 کیلومتری جزیره قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، بخشی به نام «شهاب» وجود دارد که تنگه چاهکوه در آن واقع شده‌است.

چه رازی پشت شکل‌گیری تنگه چاهکوه قشم پنهان است؟

آنقدر که شگفتی‌های تنگه چاهکوه زیاد است که باید هنگام توضیح آن خود را مانند ماجراجویی بپنداریم که قصد رمزگشایی اسرار آنجا را دارد. اگر بخواهیم به صورت خودمانی، علت شکل‌گیری تنگه چاهکوه را توضیح بدهیم، می‌توانیم اینگونه بیانش کنیم:

سال‌ها پیش، کوه‌هایی در دل زمین وجود داشته که در طولانی مدت، بارش باران و وزش باد باعث فرسایش سنگ‌های این کوه‌ها شده و آن‌ها را به شکلی مانند اسفنج سنگی تبدیل کرده‌است.

تنگه چاهکوه دقیقا شبیه به یک اسفنج است؛ صخره‌هایی صیقل داده‌شده که روی هرکدام شیارهایی حلقوی وجود دارد. وقتی به نحوه شکل‌گیری این تنگه فکر می‌کنیم، کوچک بودن ما درمقابل عظمت طبیعت، هرچه بیشتر به ما یادآوری می‌شود.

حال برویم به سراغ گذشته تنگه چاهکوه قشم. سن این تنگه 2میلیون سال است و از سالیان سال پیش، بومیان منطقه به تنگه چاهکوه، دره مقدس می‌گویند. علت این نامگذاری، به باور آن‌ها برمی‌گردد که گمان می‌کنند آب‌ چاه‌های تنگه، بیماران را شفا می‌دهد. گفتیم چاه، اولین چیزی که بعد از ورود به تنگه می‌بینید، تندیسی است که به آن «سر سه نگهبان» می‌گویند. بعد از این تندیس، به چهار چاه آب می‌رسید که محل ذخیره آب‌ شیرین بومیان منطقه است که البته علت نامگذاری تنگه، وجود همین چهار چاه آب است.

تنگه چاهکوه واقعا منحصربه‌فرد است؛ زیرا هم زیبایی و هم برکت را در دل خود دارد.

در تنگه چاهکوه با چه مسیرهایی روبه‌رو می‌شویم؟

بیایید فرض کنیم که همراه هم وارد تنگه چاهکوه قشم شده‌ایم. در ابتدا که تندیس سه نگهبان و چاه‌های آب را رد می‌کنیم، دو مسیر در روبه‌رویمان قرار می‌گیرد که هر کدام ما را به مسیری جدید می‌رساند. فرض کنید که وارد یکی از آن دوراهی‌ها شده‌ایم، هرچه از شمال به جنوب تنگه پیش می‌رویم، صخره‌های دوطرف به هم نزدیک‌تر می‌شوند و شیب زمین بیشتر می‌گردد؛ به طوری که ممکن است پایتان سر بخورد و برای حفظ تعادل، مجبور باشید از چوب صخره‌نوردی یا دیواره‌های اطراف کمک بگیرید. در انتهای دره، مسیری «V»شکل وجود دارد که در آنجا فاصله صخره‌های اطراف به یکدیگر، نیم‌متر است و این نزدیکی باعث می‌شود تا آسمان از روزنه‌های کوچکی نمایان باشد و نور کمی به آنجا بتابد. 

جنس دیواره‌های تنگه چاهکوه قشم از آهک است که وقتی باران می‌بارد، با اسید موجود در آب باران واکنش نشان می‌دهد و حفره‌های ریزی ایجاد می‌کند. آب نمی‌تواند وارد سنگ شود و به همین علت بعد از جاری شدن در حفره‌ها، از آنجا بیرون می‌ریزد و تبخیر می‌شود. تکرار این فرآیند در طول زمان باعث می‌شود که قطر حفره‌ها بیشتر، و درنهایت شبیه به سایر حفره‌های کروی‌شکل تنگه شود.

پوشش گیاهی تنگه چاهکوه قشم چگونه است؟

تنگه چاهکوه قشم

با اینکه تنگه چاهکوه، مسیر عبور آب باران است، اما جز چند درختچه خار و علف بیابانی که در میان دیواره‌های تنگه وجود دارد، گیاه دیگری به چشم نمی‌خورد. اما در عوض وجود منابع آب شیرین باعث شده تا 16 نوع پستاندار و پرنده مختلف، این تنگه را برای زیستگاه خود انتخاب کرده‌‌باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم نوع ارزشمندی از غزال را نام ببریم.

چگونه با هواپیما، خودروی شخصی و قطار به تنگه چاهکوه برویم؟

همیشه هواپیما گزینه‌ای سریع‌ و راحت‌تر برای سفر می‌باشد. شما با استفاده از هواپیما در هر شهری که باشید، می‌توانید خود را به جزیره قشم و سپس به تنگه چاهکوه برسانید. سایت سه‌کلیک برای رفاه شما شرایطی را مهیا کرده که تنها با مراجعه به قسمت پرواز سایت و با جستجوی تاریخ مدنظرتان می‌توانید بلیط هواپیما قشم خود را رزرو نمایید.

سفر زمینی همیشه سختی‌هایی مانند طولانی و خسته‌کننده بودن راه را همراه خود دارد. اگر بخواهید با قطار یا ماشین شخصی به جزیره قشم بروید، ابتدا باید خود را به بندرعباس که در 30 کیلومتری جزیره قشم واقع شده‌است برسانید. 

اگر قصد دارید همراه با ماشین شخصی به جزیره قشم بروید، باید خودتان را به بندر پل برسانید و از آنجا با پرداخت هزینه رفت‌وبرگشت، ماشین‎تان را توسط لندینگ کرافت یا شناورهای خودروبر به جزیره قشم انتقال دهید. در این مسیر، ماشین شخصی شما به جزیره قشم و بندر لافت می‌رسد و از آنجا اتومبیل‌ خود را تحویل می‌گیرید. فاصله بندر لافت تا تنگه چاهکوه چیزی در حدود 47 دقیقه است.

اگر تمایل به بردن ماشین شخصیتان به جزیره را ندارید، می‌توانید ماشین‌تان را در یکی از پارکینگ‌های رسمی و معتبر بندرعباس پارک کنید. سپس خودتان به اسکله شهید حقانی بروید و از آنجا با اتوبوس‌های دریایی راهی جزیره قشم و سپس تنگه چاهکوه شوید.

چگونه از جزیره قشم به تنگه چاهکوه برویم؟

در جزیره قشم برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری، تاکسی‌های زیادی وجود دارد. چه با تاکسی و چه با ماشین شخصی قصد بازدید از جاذبه‌های تنگه چاهکوه قشم را داشته باشید، باید از میدان درگهان قشم، مسیر جاده‌غربی را در پیش بگیرید. بعد از پیمودن دو کیلومتر، دوراهی به نام دیرستان نمایان می‌شود که باید مستقیم بروید. بعد از حدود 11 کیلومتر و عبور از یک میدان، به اولین جاده سمت‌ راست وارد شوید. بعد از 39 کیلومتر به روستای چاهوی شرقی و بعد از حدود 2 کیلومتر به تنگه چاهکوه می‌رسید.
پیشنهاد ما به شما این است که زمانی به دیدن تنگه چاهکوه بروید که نور خورشید عمود نمی‌تابد و ملایم‌تر است؛ در این صورت با حال بهتر و حوصله بیشتری در مسیرهای تنگه قدم برمی‌دارید.

چه تفریحاتی در تنگه چاهکوه قشم وجود دارد؟

تنگه چاهکوه قشم

همانطور که گفتیم، ارتفاع صخره‌های تنگه چاهکوه به 100 متر می‌رسد که مکان خوبی برای صخره‌نوردی است. اگر مهارت و علاقه این کار را داشته باشید، می‌توانید با مسئولین حاضر در آنجا صحبت کرده و پس از کسب اجازه، یک صخره‌نوردی هیجان‌انگیز را در دل سنگ‌های تنگه چاهکوه تجربه کنید.

از دیگر تفریحات تنگه چاهکوه، عکاسی است. ثبت لحظات ناب شما در کنار صخره‌های خوش‌تراش و تندیس‌های سنگی، تجربه خاطره‌انگیزی است که تنگه چاهکوه به شما ارزانی می‌دارد. زیبایی تنگه به قدری است که زوج‌های زیادی از شهرهای مختلف ایران، آنجا را به عنوان لوکیشنی برای عکس‌های فرمالیته خود انتخاب می‌کنند.

ناگفته نماند که هنگام شب، باریکه‌ای از آسمان از میان شکاف سنگ‌های تنگه چاهکوه، چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد و عکاسی از آنجا خصوصا با دوربین‌های حرفه‌ای از پرطرفدارترین عکس‌ها خواهدشد.

برای بازدید از تنگه چاهکوه، چقدر زمان لازم است؟

طول مسیرهای عبور از تنگه چاهکوه به اندازه‌ای است که برای بازدید از همه آن‌ها چیزی در حدود دو ساعت زمان لازم است. زمان بازدید از تنگه، همه روزه است و در ساعت‌های مقرر می‌توانید به این تنگه مراجعه کنید. اگر در طی مسیر خسته شدید، سنگ‌های کف دره را صندلی خود کنید و روی آن‌ها بنشینید تا خستگی‌تان رفع شود. ورودی تنگه چاهکوه برای هر نفر، پنج هزارتومان است.

بهترین فصل برای بازدید از تنگه چاهکوه قشم کدام است؟

سفر در تابستان به علت دما و رطوبت بالای هوا، شما را کلافه می‌کند و سرعت بازدید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را برای شما پایین می‌آورد. بهترین فصل برای سفر به قشم و بازدید از تنگه چاهکوه، فصل پاییز و زمستان است که دمای هوا کاهش یافته و وزش نسیم، فضا را برای شما مطبوع‌تر می‌سازد. اگر هم مایلید در فصل بهار به بازدید از این تنگه بروید، بهتر است دو ماه اول را انتخاب کنید. از نظر ساعتی هم بهترین زمان در فصل پاییز و زمستان بین ساعت 4 تا 6 عصر است.

آیا همه می‌توانند از تنگه چاهکوه دیدن کنند؟

همانطور که اشاره کردیم، تنگه چاهکوه به دلیل وجود مسیرهای سخت، باریک و گاها با شیب تند، ناهمواری‌های زیادی دارد و برای آن دسته از مسافران عزیزی که سالخورده باشند یا برای تردد مشکل داشته باشند، عبور از تنگه کمی سخت است.

اگر به هردلیلی امکان عبور از مسیرهای تنگه چاهکوه قشم را ندارید، نگران نباشید. جزیره پر است از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری. شما می‌توانید به سراغ دیگر جاذبه‌ها با سختی کمتر بروید.

برای گشت‌وگذار در تنگه چاهکوه قشم چه لوازمی همراه خود داشته باشیم؟

عبور از مسیرهای تنگه چاهکوه همانقدر که شگفت‌انگیز است، نیاز به دقت بالایی دارد. در مسیرهای انتهایی تنگه، محل عبور برای شما تنگ‌تر و شیب سنگ‌های کف، تندتر می‌شود. پس بهتر است برای حفظ تعادل، چوب صخره‌نوردی و کفش مناسب کوهنوردی به همراه خود داشته باشید. همچنین برای ذخیره انرژی، بطری آب و چند خوراکی در کوله‌پشتی خود بگذارید.

چه جاهای دیدنی در اطراف تنگه چاهکوه قشم وجود دارد؟

اینکه بدانید چه جاذبه‌هایی در اطراف تنگه چاهکوه قشم وجود دارد، بهتر می‌توانید برای گشت‌وگذار روزانه خود برنامه‌ریزی کنید. در ادامه جاذبه‌های اطراف تنگه را به شما معرفی می‌کنیم.

دره ستارگان 

دره ستارگان 

دره ستارگان که طبق باور مردم محلی قشم از برخورد شها‌ب‌سنگ با زمین به وجود آمده، در فاصله 75 کیلومتری جزیره قشم وجود دارد. در این دره، سنگ‌ها و تندیس‌های بسیاری به شکل‌های عقاب، فیل، تمساح، مخروط‌های نوک‌تیز و دیگر اشکالی که برای کشف آن‌ها باید قوه تخیلتان را به کار بیندازید، وجود دارد. روی برخی از سنگ‌ها درز و شکاف‌هایی است که شب‌ها از میانشان سروصداهای عجیب‌وغریبی بلند می‌شود. بومیان اعتقاد دارند، آنجا سکونتگاه جن‌ها است. البته این تنها یک باور غلط است و این صداها مربوط به پیچش باد، لابه‌لای شیارهای صخره‌ها است.

جنگل حرا

جنگل حرا، جنگل اسرارآمیزی است که در فاصله 25 کیاومتری تنگه چاهکوه قشم قرار دارد و برای بازدید از آن باید سوار قایق شوید. اگر هنگام پایین رفتن آب به این جنگل بروید، با جنگلی شناور روبه‌رو می‌شوید که درخت‌هایش زیر آب پنهان‌اند و اگر هنگام بالا رفتن آب له آنجا بروید، درخت‌هایی را می‌بینید که با ریشه‌های تنومندشان درهم‌تنیده‌اند و نمایی رویایی به این جنگل دریایی بخشیده‌اند.

غار نمکدان قشم

ورود به غار نمکدان مانند ورد به یک نمکدان بزرگ است که در آن قندیل‌های نمکی مانند آویزهای مرواریدی و رنگارنگ از سقف غار آویزان شده‌اند. غار نمکدان در فاصله 43 کیلومتری تنگه چاهکوه واقع شده‌است.

جزایر ناز

جزایر ناز

جزایر ناز، جزیره‌ای بدون ساحل و مشتکل از سه صخره است. جالب است بدانید مسیر ورود به این جزیره تنها در ساعت‌هایی از روز مهیا می‌شود که آب دریا پایین برود. آن موقع می‌توانید با قدم زدن در باریکه‌ای از شن‌های درخشنده به تماشای این جزیره بروید. فاصله جزایر ناز از تنگه چاهکوه قشم، 75 کیلومتر است.

برای سفر به تنگه چاهکوه قشم، چه اقامتگاه‌هایی وجود دارد؟

هنگام سفر به قشم برای راحتی و امکانات رفاهی بیشتر می‌توانید در هتل‌های داخل جزیره قشم اقامت کنید. این هتل‌ها حدود 90 کیلومتر تا تنگه چاهکوه فاصله دارند اما جای نگرانی نیست چون با ماشین شخصی یا تاکسی به راحتی به این تنگه می‌رسید. ذکر این نکته ضروری است که فقط با سه‌کلیک در سایت ما می‌توانید وارد بخش هتل‌ها شده و اقامتگاه مدنظر خود را رزرو نمایید.

یکی دیگر از راه‌های اقامت در جزیره قشم، اجاره خانه‌هایی با امکانات لازم است.

اگر هم تمایل داشته باشید که اقامتگاهی در نزدیکی تنگه چاهکوه قشم داشته باشید، دو اقامتگاه بوم‌گردی آفتاب چاهکوه و نیچدار در اطراف تنگه قرار دارند.

نکاتی که باید هنگام بازدید از تنگه چاهکوه قشم به خاطر داشته باشید

  • درون تنگه چاهکوه، موبایل آنتن نمی‌دهد؛ پس بهتر است قبل از ورود به تنگه، همراهانتان را در جریان بگذارید.
  • برای تماشای تنگه به راهنما نیاز ندارید اما باید جانب احتیاط را برای گذر از مسیرهای صعب‌العبور تنگه رعایت کنید.
  • از آنجایی که در مسیرهای انتهای، صخره‌های در دو طرف تنگه به هم متمایل می‌شوند و روزنه‌های تابش نور کوچک است، بهتر است بازدید خود را به ساعت‌های پایانی روز موکول نکنید.

کلام پایانی

طبیعت ایران پر است از رنگ‌های خاص که درنهایت از ترکیب آن‌ها رنگین‌کمانی تشکیل می‌شود و جلوه زیبایی به کشورمان می‌دهد. جزیره قشم، یکی از رنگ‌های رنگین کمان است که قدم گذاشتن در آن، چیزی جز هیجان و غافلگیری برای شما ندارد. اگر به این حس‌های شگفت‌انگیز علاقه‌مند هستید، سفر به قشم را در برنامه خود قرار دهید و در این جزیره به سراغ شاهکارهای خلقت بروید. تنگه چاهکوه، یکی از آن جاذبه‌ها است که گشت‌وگذار در آن می‌تواند مانند یک ماجراجویی در قلب طبیعت باشد؛ هیجان‌انگیز و آرامشبخش. اگر به این جزیره سفر کردید، برای ما از خاطرات و تجربه‌هایتان بنویسید.

همین حالا تور قشم را رزرو کنید!

نظرات کاربران