جزایر ناز قشم
6 اسفند 1401
قشم

قدم زدن روی آب‌های دریای جزایر ناز قشم!

اگر از ساحل جنوب شرقی قشم به آب‌های نیلگون خلیج فارس نگاه کنید، جزایری را می‌بینید که از دل دریا سربرآورده و برایتان خودنمایی می‌کنند. حتما هوس رفتن به آنجا در سرتان می‌افتد اما گمان می‌کنید راهی برای ورود به جزایر وجود ندارد؛ در صورتی که اگر تا پایین آمدن آب دریا صبر کنید، می‌توانید از طریق باریکه‌راه ایجاد شده در آنجا قدم بگذارید و از تماشای ساحل قشم از نمای بالای صخره‌ها لذت ببرید. نام این جزایر که از عجایب هفتگانه و از مهم‌ترین ژئوپارک‌های قشم به شمار می‌رود، جزایر ناز قشم است. 

رزرو تور قشم

همراه ما در این مقاله باشید تا شما را با شگفتی‌های جزایز ناز قشم آشنا کنیم. تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

جزایر ناز قشم در کجا قرار دارد؟

جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم با همه جزیره‌هایی که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد. این جزایر که وسعتی معادل با 3 هکتار دارند، در فاصله یک کیلومتری از ساحل واقع شده‌اند. اگر 22 کیلومتر از مرکز قشم به سمت جنوب شرقی جزیره بروید، این جاذبه شگفت‌انگیز را می‌‌بینید که میان آب‌های دریا چشمک می‌زند. هیچگونه ساحل شنی در جزایر ناز قشم وجود ندارد و تنها صخره‌هایی به ارتفاع 5 تا 10 متر، دورتادور آنجا را پوشانده‌اند.

دو کَرده یا جزایر ناز قشم چه ویژگی‌هایی دارد؟

نام دو کرده را بومیان منطقه بر روی جزایر ناز قشم گذاشته‌اند؛ یعنی جزایری که نیمی از روز در دل دریا قرار دارند و نیم دیگری از روز به خشکی وصل می‌شوند. اما چرا به این جزایر، جزایر ناز می‌گویند؟

علت این نامگذاری در نوع خود جذاب است. هر روز، دریا آنقدر ناز این جزایر را می‌کشد تا آن‌ها را راضی به وصال با خشکی کند. در آن هنگام است که شما می‌توانید با قدم گذاشتن در باریکه راه درخشان ایجاد شده که تامبولو نام دارد، خود را به این جزایر که درواقع دو جزیره هستند، برسانید. وقتی به جزایر ناز قشم می‌رسید، می‌توانید روی سطح صاف و صیقلی آنجا بنشینید و غروب دریا و چشم‌انداز جزیره لارک و تنگه هرمز را تماشا کنید.

چیز دیگری که در جزایر ناز قشم توجه شما را جلب می‌کند، وجود چند اتاقک است. این اتاقک‌ها در گذشته مکانی برای استراحت صیادان بوده‌اند که البته امروز تنها بقایایی از آن‌ها در این جزایر دیده می‌شود.

از چه مسیرهایی به جزایر ناز قشم برویم؟

از چه مسیرهایی به جزایر ناز قشم برویم

برای رفتن به این جزایر سه مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول؛ از بلوار آزادگان شهر قشم به سمت جنوب بروید و پس از آنکه بلوار را تا انتها طی کردید، وارد جاده ساحلی جنوب جزیره (جاده دریا) شوید. وقتی سازه اسکله نفتی و ساحل طلایی را رد کردید، پارکینگ ساحل جزایر ناز قشم نمایان می‌شود.
  • مسیر دوم؛ از شهر درگهان به سمت روستای رمچاه بروید تا به جاده دریا و سپس به مقصد برسید.
  • مسیر سوم؛ از شهر درگهان و از سمت حاشیه روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ به سمت ساحل جزایر ناز قشم بروید.

چه زمانی می‌توانیم از جزایر ناز دیدن کنیم؟

بازدید از جزایر ناز قشم برخلاف دیگر جاذبه‌های گردشگری به دلخواه شما نیست، بلکه به میل طبیعت است. شما باید صبر کنید تا زمان جزر فرا برسد و سه ساعت بعد از پایین آمدن آب، مسیر رسیدن به جزایر برای شما باز شود. فقط باید زمان‌بندی را رعایت کنید و حواستان به ساعت باشد تا درگیر مد نشوید و در جزیره گیر نیفتید که اگر این اتفاق پیش بیاید، باید حدود 5 یا 6 ساعت صبر کنید تا دوباره آب دریا پایین بیاید.

بعد از شروع مد، یک ساعت زمان دارید تا خود را به ساحل برسانید. اضطراب نگیرید، اگر به هر دلیلی نتوانستید، به ساحل بروید، هیچ خطری در آنجا شما را تهدید نمی‌کند. فقط 6 ساعت از زمانتان را بیهوده از دست می‌دهید.

برای آگاهی از زمان جزر و مد دریا هم می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص و هم سایت‌هایی که اطلاعات بالا و پایین آمدن آب را دراختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید؛ سایت‌هایی مانند جزر و مد برای ماهیگیری و پیش‌بینی جزر و مد.

چه تفریحاتی در جزایر ناز وجود دارد؟

جزایر ناز قشم علاوه بر زیبایی چشمگیری که دارد، تفریحات زیادی را نیز در خود جای داده‌است؛ تفریحاتی که لذت سفر به این جزیره ر برای شما دوچندان می‌کند.

اسب‌سوار و شترسواری

اسب‌سوار و شترسواری

در کنار ساحل جزایر ناز قشم، اسب‌ها و شترهایی که انواع زلمبوزیمبوهای سنتی از پیشانی آن‌ها آویزان است با زین‌های رنگینشان منتظر نشسته‌اند تا شما بتوانید شترسواری را در آنجا تجربه کنید. فکرش را بکنید که قرار است تمام مناظر زیبای ساحل و جزایر را از بالای شتر تماشا کنید. یقینا لذتی وصف‌ناپذیر برایتان به همراه خواهد داشت، خصوصا اگر اهل عکاسی باشید، عکس‌های جذابی را می‌توانید ثبت کنید.

آفرودسواری

از آنجایی که جزیره قشم، جزئی از مناطق آزاد به حساب می‌آید، شما می‌توانید با اجاره بهترین ماشین‌های خارجی در جزایرناز آفرودسواری کنید؛ تجربه‌ای مهیج و نو که می‌تواند خاطره سفر به این جزایر را تا همیشه در خاطرتان نگه دارد. البته باید حواستان به زمان جزر و مد آب دریا باشد. سعی کنید از بومیان منطقه برای زمان مناسب آفرودسواری راهنمایی بگیرید تا ماشینتان در ماسه‌ها گیر نیفتد. ذکر این نکته ضروری است که برای حفظ محیط زیست، بهتر است آفرودسواری را تنها محدود به حاشیه ساحل کنید و به جزایر وارد نشوید.

قدم زدن روی آب‌های دریای جزایر ناز قشم

از آرامشبخش‌ترین تفریحات زمینی جزایر ناز قشم، زمانی است که آب دریا تا قسمت مچ پاهایتان پایین می‌آید و شما می‌توانید روی آن‌ها قدم بردارید. قدم گذاشتن در ماسه‌های خیسی که به نرمی از میان انگشتان پاهایتان سر می‌خورد، حس خیلی خوب و لذت‌بخشی دارد. جالب‌تر این است که این کار، خاصیت درمانی نیز دارد. آب دریا شامل عناصری مانند فسفات، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و سدیم است که فواید زیادی برای بدن دارد و از طریق منافذ پوست وارد بدنتان می‌شود.

گذاشتن نقش‌ و نگارهای حنا

حنا

در جزایر ناز قشم، بانوان محلی هستند که هنرمندانه و با ظرافت، نقش و نگارهایی از حنا را روی هر قسمت از بدنتان که بخواهید، رسم می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم تجربه حنا زدن را از دست ندهید و حتما بعد از آن، عکس‌های زیادی را از خود با این نقش‌ونگارها در کنار جزایر ناز قشم ثبت کنید.

بر آسمان جزایر ناز پرواز کنید

پاراگلایدرسواری از جمله مفرح‌بخش‌ترین تفریحات هوایی جزایر ناز قشم به شمار می‌آید. لذت پرواز در بالا این جزایر، برخورد دلنشین باد با صورت، سکوت حاکم بر آسمان و از همه مهم‌تر تماشای چشم‌انداز جزایر ناز از آسمان، تجربه‌ای فوق‌العاده برای عاشقان پرواز است.

بستر مناسب جزایر ناز قشم برای پاراگلایدرسواری باعث شده تا جشنواره‌ نمایش‌های هوایی، هرساله در آنجا برگزار شود.

برای اجاره تجهیزات و آموزش، چادرهایی در ساحل اینجا وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. البته برای پرواز شرایطی همچون مساعد بودن آب‌وهوا دخیل است و شما باید برای پرواز با مربیان هماهنگ شوید.

بلیط‌های پاراگلایدر به صورت اینترنتی نیز به فروش می‌رسد و شما می‌توانید از قبل آن‌ها را رزرو کنید. به علاوه اینکه اگر قصد پرواز دارید، باید لباس بادگیر و کفش مناسب همراه با خود داشته‌باشید. البته داشتن یک فلش مموری هم پیشنهاد می‌شود تا بتوانید تصاویر هوایی را برای خود به یادگار ضبط کنید.

علاوه بر پاراگلایدر، چتربازی، کایت‌بورد و پاراموتور از جمله تفریحات هوایی موجود در جزایر ناز قشم هستند. کایت‌بورد یک ورزش آبی مهیج است که با استفاده از یک برد اسکی و کایت، به وسیله‌ی نیروی باد می‌توانید روی آب‌ دریای فیروزه‌ای خلیج فارس حرکت کنید.

غواصی دردل آب‌های خلیج فارس

غواصی

اگر علاقه‌مند به ماجراجویی در دل دریا هستید، ساحل جزایر ناز قشم از زیباترین سایت‌ها برای غواصی است که زیر آب‌های آن موجودات دریایی رنگارنگ و فوق‌العاده‌ای مانند مرجان‌ها، عروس دریایی، شقایق دریایی، انواع ماهی‌ها و صدف‌ها قابل مشاهده است. اگر قصدتان برای غواصی جدی است، با اسکله سوزا یا مرکز غواصی ساحل طلایی مراجعه کنید و به خاطر داشته‌باشید که بدون داشتن تجهیزات موردنیاز، به هیچ‌وجه دل به اعماق آب دریا نزنید.

پاراسل‌سواری

پاراسل‌سواری از جمله هیجان‌انگیزترین تفریحات جزایرناز قشم است. این تفریح دو یا سه نفره به این صورت است که شما به یک چتر بزرگ متصل هستید که با طنابی بلند به یک قایق تندرو وصل شده. هنگامی که باد به زیر چتر می‌خزد و شما را بلند می‌کند، می‌توانید از ارتفاع بالا، آب دریا را که اشعه‌های خورشید مانند مرواریدی رویش می‌درخشد، مشاهده کنید و از این تجربه لذت ببرید.

جت‌ اسکی روی آب‌های جزایر ناز قشم

جت اسکی از جمله تفریحات جذاب در آب‌های جزایر ناز قشم است که هم سرعت و هم هیجان را همراه با خود دارد. اگر به این تفریح دریایی علاقه دارید، حتما جلیقه نجات و لباس‌های مخصوص به تن کنید چرا که حتما در حین سواری، خیس می‌شوید.

ماهیگیری

ماهیگیری

فکرش را بکنید که روی صخره‌های جزایر ناز نشسته‌اید و قلاب ماهیگیری خود را به دل آب‌های دریا می‌اندازید. خلوت با دریا در انتظار شکار صیدهایی همچون ماهی کپور، سفره‌ماهی و…، آرامشی وصف‌نشدنی در وجودتان پدید می‌آورد. 

از شاتل تا بنانا !

جزایر ناز قشم علاوه بر سه تفریح پرطرفدار نامبرده‌شده، تفریحات دیگری همچون شاتل، پاراسل، بنانا و اسکی روی آب را هم در خود گنجانده که البته در فصل‌های خاصی از سال امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. در این میان گردشگرانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند از تفریحات آبی استفاده کنند، می‌توانند قایق‌سواری را خصوصا به هنگام غروب آفتاب که جلوه‌ای خیره‌کننده به چشم‌انداز جزایر می‌بخشد، انتخاب کنند.

در چه فصلی به تماشای جزایر نازبرویم؟

جزیره قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، از آب‌وهوای گرم و مرطوب برخوردار است که این دما و رطوبت در فصل تابستان به اوج خود می‌رسد. خصوصا اگر در کنار دریا باشید که رطوبت نفستان را بند می‌آورد. به همین علت، فصل پاییز و زمستان که دمای هوا کاهش یافته و مطبوع‌تر می‌شود، بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم و بازدید از جزایر ناز قشم است. اگر در این فصل‌ها به جزیره سفر کنید، می‌توانید لاک‌پشت‌ها و پرندگان مهاجر را نیز مشاهده کنید. دو ماه اول فصل بهار هم برای سفر گزینه مناسبی است.

بخش اصلی ماجرا؛ در کجا اقامت کنیم؟

جزایر ناز قشم

در نزدیکی ساحل جزایر ناز قشم و در بندر سوزا، اقامتگاه‌ بومگردی به نام خانه دوست (ساحل ناز) وجود دارد که می‌توانید برای اقامت به آنجا بروید.

از آنجایی که فاصله جزایر ناز از شهر قشم زیاد نیست، شما می‌توانید در یکی از هتل‌های قشم ساکن شوید و از آنجا به ساحل جزایر ناز بروید. هتل‌های نزدیک به جزایر ناز قشم، هتل سینگو و پرشین‌گلف است. برای رزرو هتل اصلا نگران نباشید و با سه کلیک رزرو هتل را انجام بدین!

در اطراف جزایر ناز قشم، چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

غار خربس

غار خربس که مانند جزایر ناز از ژئوپارک‌های قشم است، دارای 9 دهانه در دل کوهی صخره‌ای است. وقتی وارد دهانه غار می‌شوید، دالان‌ها، دهلیزها و راهروهایی را می‌بینید که روی دیواره‌هایشان آثاری از دورانی که این غار به زیر دریا بوده و آثاری از انسان‌های قدیمی وجود دارد که در نهایت همه آن‌ها شما را به یک تالار مرکزی می‌رساند. غار خربس در فاصله 13.5 کیلومتری از جزایر ناز قرار دارد و بازدید از آنجا اطلاعات تاریخی شما را بالا می‌برد.

پارک زیتون قشم

پارک زیتون قشم

پارک زیتون در ساحل جنوبی قشم قرار دارد که با وسعت زیادش، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری مانند سینما، سکوهایی برای برپایی چادر، دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، فوتبال، بسکتبال، اسکیت و سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و…را در خود دارد. از آنجایی که به نوار ساحلی نزدیک است، تفریحات آبی مانند جت‌اسکی، شاتل، فلای‌برد، غواصی و بنانا را نیز شامل می‌شود. موقعیت این پارک طوری است که چند رستوران که مشهورترین آن‌ها رستوران شب‌های طلایی است، در اطرافش قرار دارد که می‌توانید برای صرف وعده‌های غذایی به آنجا مراجعه کنید. فاصله جزایر ناز از پارک زیتون، 23.8 کیلومتر است.

دره ستارگان از جاذبه‌های اطراف جزایر ناز قشم

دره ستارگان که همانند جزایر ناز از مهم‌ترین ژئوپارک‌های قشم به شمار می‌آید، دارای ستون‌ها و تندیس‌های صخره‌ای بزرگ به اشکال مخروط و سوزن‌ با دیواره‌های بلند است که بر اثر پدیده‌های فرسایشی وزش باد و جاری شدن آب پدید آمده‌است. اگر به مکان‌های اسرارآمیز و کمپینگ‌های شبانه علاقه دارید، بازدید از دره ستارگان تجربه‌ای شگرف برایتان رقم خواهد زد. دره ستارگان که در زبان محلی، استاله کفته و استار کفتیده نیز نام دارد، در فاصله 9.8 کیلومتری از جزایر ناز واقع شده‌است.

روستای شیب دراز

روستای شیب‌دراز که جنوبی‌ترین روستا در جزیره قشم است، به دلیل داشتن بندرگاه و قرار داشتن در مسیر جزیره هنگام، از مهم‌ترین روستاهای استان هرمزگان به شمار می‌آید. تنوع گونه‌های موجودات دریایی مانند ماهی شیر، سفره‌ماهی، کوسه، سنگ‌سر، یوبو، خرچنگ، هامور، گدیر، کرفه و کوسه در فصل‌های تابستان و زمستان، از دیگر موارد تمایز این روستا با سایر روستاهای جزیره قشم است. روستای شیب‌دراز در فاصله 25.3 کیلومتری از جزایر ناز قرار دارد.

چند سؤال متداول

آیا در ساحل جزایر ناز قشم، امکانات رفاهی و مغازه وجود دارد؟

در ساحل جزیره ناز، امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و سوپرمارکت وجود ندارد. بهتر است قبل از رفتن به این جزایر، آب معدنی و خوراکی خریداری کنید و همراه با خود داشته باشید.

آیا برای رفتن به جزایر ناز، ماشین یا وسایل حمل‌ونقل وجود دارد؟

ماشین حمل‌ونقلی که متعلق به جزایر ناز باشد، وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که برای حفظ تمیزی ساحل و دریا از بردن ماشین شخصی خودداری کنید. ضمن اینکه ممکن است لاستیک‌های ماشینتان در گل گیر بیفتد و لذت سفر را از دست بدهید. البته اگر چنین اتفاقی پیش بیاید، امدادخودروهایی در جزیره هستند که به کمک شما بیایند.

آیا در جزیره تابلوهایی وجود دارد که ساعات جزر و مد را اعلام کند؟

خیر، چنین تابلوهای اطلاع‌رسانی وجود ندارد و بهتر است قبل از رفتن به جزیره از طریق سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا با کمک راهنماهای راه‌بلد، از شرایط جزر و مدی جزیره آگاه شوید.

کلام پایانی

جزایر ناز بخشی از ژئوپارک‌ قشم است که با داشتن چشم‌اندازهای زیبا و تفریحات ساحلی متنوع، بستر مناسبی را برای بازدید گردشگران مهیا کرده‌است. پدیده جزر و مد آب دریا، تأثیری شگرف روی این جاذبه طبیعی گذاشته؛ به طوری که برای قدم گذاشتن در آن باید تا پایین آمدن آب دریا صبر کرد. نشستن روی سطح مسطح این جزایر و تماشای موج‌های خروشان آب، خرچنگ‌ها و ساحل، می‌تواند آنچنان آرامش‌بخش باشد که شما را برای ساعاتی از دغدغه‌های فکری خود دور کند. اگر به جزایر ناز سفر کردید، تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

همین حالا بلیط هواپیما قشم را رزرو کنید!

نظرات کاربران