غار خربس قشم
4 اسفند 1401
قشم

غار خُربس قشم؛ سفر به پرستشگاه آناهیتا!

غارها همیشه از بهترین مکان‌ها برای ماجراجویی هستند. خصوصا اگر غاری همچون غار خربس قشم باشد که وسعت زیادی برای کشف پدیده‌ها و گشت‌وگزار دارد. خانه‌هایی که در فیلم‌ها و کارتون‌ها در دل کوه هستند، در غار خربس قشم به واقعیت وجود دارند و بازدید از آنجا می‌تواند برای شما بسیار مهیج باشد.این جاذبه طبیعی یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم است که قدمت تاریخی زیادی دارد و حرف‌های زیادی برای گفتن. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی غار خربس قشم و بیان ویژگی‌هایش بپردازیم.

رزرو تور قشم

ماجراجویی در غار خربس قشم

غار خربس قشم

بیایید تصور کنیم که همراه هم به بازدید از غار خربس قشم رفته‌ایم. در ابتدا صخره‌ای با طول زیاد را می‌بینیم که چین‌خوردگی‌هایی روی آن وجود دارد که می‌گویند دنباله رشته کوه زاگرس است. در فکرمان غار خربس را مانند ساختمان دوطبقه سنگی می‌بینیم که همه رازها و شگفتی‌ها در طبقه دوم وجود دارد. 9 روزنه روی صخره‌های 20 تا 30 متری غار، توجه ما را به خود جلب می‌کند؛ یک روزنه در قسمت پایین صخره، دو روزنه در وسط و 6 روزنه در قسمت بالایی که البته فقط می‌توانیم از یک روزنه وارد شویم و از روزنه‌ای دیگر خارج. به همین علت مسیر پلکان سنگی را برای ورود به روزنه اول در پیش می‌گیریم.

کمی نزدیک تر

در قسمت دهانه غار، یک برکه را می‌بینیم که محل تجمع آب باران است. وقتی وارد غار می‌شویم، سوی نور آفتاب کم می‌شود. یکی از چیزهایی که هنگام ورود به چشممان می‌خورد، دو طاقچه کوچک است که قبلا برای جاچراغی از آن‌ها استفاده می‌کردند که این جاچراغی‌ها فضای غار را برایمان مرموزتر از قبل می‌کند. هرچه در مسیر پیش می‌رویم، روی دیواره‌های غار نشانه‌هایی مانند صدف‌ها را می‌بینیم که به ما می‌گوید این غار، یک زمانی زیر دریا قرار داشته‌است. همچنین کنده‌کاری‌هایی روی بخشی از دیواره‌ها است که نشان می‌دهد انسان‌ها در این غار رفت‌وآمد داشته‌اند. آنقدر که دهلیزها، اتاق‌ها و دالان‌های غار تو در توی هم قرار دارند که شاید بتوانیم نام هزارتو را روی آن‌ها بگذاریم. ابعاد هر اتاق از غار، 4 در 5.5 متر است که درنهایت همه اتاق‌ها ما را به یک تالار اصلی به مساحت 25متر مربع می‌رساند.

در مسیر داخلی غار، روزنه‌های کوچکی نگاه ما را به خود خیره می‌کند. وقتی چشممان را به آن روزنه‌ها نزدیک می‌کنیم، سرسبزی‌های پایین غار را می‌بینیم. در قسمت سمت راست غار، دالان‌هایی است که هنرمندان امروزی روی آن‌ها کنده‌کاری‌هایی با الهام از طرح‌های باستانی انجام داده‌اند تا به گردشگران اطلاعات بیشتری درباره ساختار قدیمی غار بدهند که البته وجود آن‌ها، زیبایی غار را چندین برابر بیشتر کرده‌است. غار خربس قشم، چشم‌اندازی به سمت دریا و یک قبرستان قدیمی دارد که به رازآلود بودن غار افزوده‌است.

چه نظریه‌هایی درباره غار خربس قشم وجود دارد؟

درباره اینکه غار خربس قشم متعلق به چه دوره‌ای است، نظریه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها این غار را مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان می‌دانند که دلیل آن‌ها روستای خربس است که در زمان ساسانیان رواج پیدا کرده‌بود. عده‌ای دیگر اما آن را به دوره مادها نسبت می‌دهند که علت آن‌ها شباهت غار به معبد کلات خورموج در بوشهر است. آن‌ها گمان می‌کنند که در دوران مادها این تمدن پیشرفته شکل گرفته‌است. نکته جالب اینجا است که فاصله زمانی بین این دو دوره، چیزی در حدود 800 سال بوده‌است. اما اگر بخواهیم نگاه کلی به قدمت غار داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم نزدیک به 1500 سال از عمر آن می‌گذرد.

درمورد کاربری غار خربس قشم هم باز دو نظریه وجود دارد: نظریه اول می‌گوید که این غار در گذشته پناهگاه مردم از شورش دزدان دریایی بوده‌است که البته اتاق‌هایی از این غار که برای ذخیره آب و غذا استفاده می‌شده، این نظریه را تاحدودی تأیید می‌کند.

نظریه دوم!

نظریه دوم هم در نوع خود جالب است. در زمان‌های خیلی دور، افرادی بودند که خورشید را می‌پرستیدند و غار خربس قشم را به عنوان عبادتگاه خود انتخاب کرده‌بودند. البته بعد از گذر زمان و گرایش مردم به دین زرتشت، تغییراتی در کاربری غار به وجود آمد و زرتشتیان در آنجا استخوان مردگان خود را نگه‌داری می‌کردند. اما اینکه چرا آن‌ها استخوان مرده‌ها را در این غار جمع‌آوری می‌کردند، داستان عجیبی دارد.

همانطور که می‌دانید، سه عنصر آب، خاک و آتش در آیین زرتشتیان باستان بسیار مهم و مقدس به شمار می‌آید. آن‌‌ها معتقد بودند زمانی که انسان می‌میرد، جسم بی‌روحش، فرصت را برای نفوذ اهریمن به داخل آن باز می‌کند. به همین علت جسد مرده‌ها را در جاهایی می‌گذاشتند که جانوران گوشت آن‌ها را بخورند و سپس استخوان‌هایشان را در نقطه بالایی که از آب و آتش و زمین دور بود، قرار می‌دادند. استودان یا استخوان‌دان همان جایی بود که استخوان مرده‌ها در آنجا جمع‌آوری می‌شد و غار خربس قشم به عنوان استودان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

غار خربس قشم در کجا قرار دارد؟

غار خربس قشم

اگر سمت راست جاده قشم به سمت روستای خربس و رمچاه را در پیش بگیرید و 15 کیلومتر از آن دور شوید، غار خربس با تپه‌های مرجانی که دورتادورش را پوشانده، در نظرتان نمایان می‌شود. البته باید بگوییم که غار خربس یکی از آثار تاریخی روستای خربس (خربز) است که البته از آن روستا چیز زیادی باقی نمانده‌است.

در غار خربس چه جانورانی زندگی می‌کنند؟

غار خربس علاوه بر معماری جذابی که دارد، زیستگاه جانوران و پرندگان هم هست. به عنوان مثال، عقاب ماهیگیر در بالای این غار زندگی می‌کند یا خفاش دم‌موشی که داخل غار را به سکونتگاه خود تبدیل کرده‌است. هم عقاب از گونه‌های کمیاب است و هم خفاش دم‌موشی از گونه‌های در حال انقراض. پس یکی از وظایف ما به عنوان بازدیدکننده این است که آرامش آن‌ها را به هم نریزیم.

چقدر زمان برای بازدید از غار خربس قشم لازم است؟

جذابیت‌های غار خربس قشم به اندازه‌ای است که برای بازدید از آنجا حداقل به یک الی دو ساعت زمان نیاز است. ناگفته نماند که برای ورود به این غار باید ورودی بپردازید. ذکر این موضوع برای آن دسته از گردشگرانی که پادرد یا کمردرد دارند ضروری است که بالا رفتن از پله‌های غار خربس ممکن است برایشان سخت باشد. به همین علت برای عزیزانی که معلولیت دارند یا روی ویلچر می‌نشینند هم مناسب نیست.

از چه مسیرهایی به غار خربس قشم برویم؟

غار خربس قشم

اگر ماشین شخصی ندارید که بهترین گزینه برای رفتن به غار خربس قشم، استفاده از تاکسی تلفنی است که خود راننده آدرس را می‌داند. اما اگر با ماشین شخصی هستید، بهترین مسیر این است که از پارک زیتون قشم، به خیابان دریا وارد شوید. وقتی خیابان را تا انتها طی کردید و به جاده رسیدید، از روستای تورگان (جمال‌آباد) گذر کنید و پس از دو کیلومتر، بپیچید در یک فرعی که در سمت راست قرار دارد. آن فرعی شما را به غار خربس قشم می‌رساند.

چه امکاناتی در غار خربس قشم وجود دارد؟

از ویژگی‌های خوب غار خربس قشم، فضای سبزی است که مقابل غار قرار دارد و هم جلوه‌ای زیبا به نمای ظاهری غار بخشیده و هم برای قدن زدن جای مناسبی است. همچنین فروشگاه‌هایی برای خرید نوشیدنی و خوراکی، سرویس بهداشتی و حتی مغازه‌های کوچک صنایع‌دستی نیز برای رفاه حال مسافران و گردشگران در آنجا ساخته شده‌است.

بهترین زمان برای بازدید از غار خربس قشم چه موقعی است؟

از آنجایی که آب‌وهوای جزیره قشم، گرم و مرطوب است و در فصل تابستان شما را از عرق خیس می‌کند، بهترین زمان برای سفر به قشم و بازدید از آنجا فصل‌های پاییز، زمستان و دو ماه اول فصل بهار است. البته اگر قصد شرکت در حراجی‌های قشم و جشن نوروز صیاد را داشته باشید، می‌توانید در فصل تابستان به آنجا بروید اما هوای گرم جزیره را هم باید در نظر بگیرید.

همچنین تعطیلات نوروز، ممکن است باعث شلوغی جمعیت در غار خربس قشم شود. اگر دوست دارید با صبر و حوصله به بازدید بروید، بهترین زمان برای شما فصل‌‌های پاییز و زمستان است.

همین حالا تور ارزان قشم را رزرو کنید!

چه جاذبه‌هایی در نزدیکی غار خربس قشم قرار دارد؟

جزایر ناز

جزایر ناز

جزایر ناز از زیبایی‌های اسرارآمیز و از جمله سایت‌های ژئوپارک قشم است که 16 کیلومتر تا غار خربس فاصله دارد. منظور از جزایر ناز، سه صخره‌ای است که در میان آب‌های دریای قرار دارند. این جزایر، ساحل شنی ندارند و رفتن به آنجا تنها زمان پایین آمدن آب دریا امکان پذیر است که در آن موقع، مسیری باز می‌شود که ساحل را به جزایز ناز متصل می‌کند.

دره ستارگان یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم

فاصله دره ستارگان از غار خربس قشم، چیزی در حدود 9 کیلومتر است. این دره هم جزئی از ژئوپارک قشم است که تمام صخره‌ها، ستون‌ها و تندیس‌های آن توسط طبیعت تراشیده و ساخته‌شده‌اند. قدم زدن در میان ستون‌های سنگی برافراشته با شکل‌های عجیب و خاص، تجربه‌ای است که این دره به شما هدیه می‌دهد. شب‌های دره ستارگان آنچنان زیبا است که انگار ستاره‌ها در فاصله‌ای بسیار نزدیک به شما قرار دارند.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها از جمله آثار تاریخی جزیره قشم است که به دوران حضور پرتغالی‌ها در جزیره قشم برمی‌گردد. این قلعه در 14 کیلومتری غار خربس قشم واقع شده‌است. اگر به بازدید از قلعه پرتغالی‌ها بروید، با آب‌انبارها، سلاح‌خانه‌ها، سربازخانه‌ها، مقر فرماندهی و کلیسا روبه‌رو می‌شوید. تماشای این قلعه برای گردشگرانی که شیفته کشف آثار تاریخی هستند، تجربه‌ای جذاب را رقم می‌زند.

مراکز خرید درگهان قشم

مراکز خرید درگهان قشم

در قسمت غربی شهر قشم، محله‌ای به نام درگهان وجود دارد که بازارهای آن بسیار شناخته‌شده و پرطرفدار هستند. درگهان مراکز خرید متعددی را در خود جای داده و برای علاقه‌مندان به بازارگردی و خرید، گزینه‌ای مناسب است. مراکز خرید درگهان در فاصله 15 کیلومتری غار خربس قشم قرار دارند.

کلام پایانی

غار خربس از جمله مناطق ژئوپارک قشم است که بازید از آن می‌تواند تجربه‌ای قابل‌تأمل و شگرف برای شما در پی داشته باشد. تلفیق طبیعت و آثار به جا مانده از انسان‌های قدیم، بنایی را خلق کرده که هر دالان و اتاقش هزاران حرف برای گفتن دارد. علاوه بر این‌ها، غار خربس قشم به دلیل نزدیکی از شهر قشم و فاصله تقریبا کمی که با بعضی از جاذبه‌های گردشگری قشم دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای بازدید باشد. اگر به تماشای این غار رفتید، مشتاقیم که مشاهدات و تجریبات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

همین حالا بلیط هواپیما قشم را رزرو کنید!

نظرات کاربران