غواصی در قشم

غواصی در قشم

غواصی در قشم

غواصی و کشف دنیایی که زیر آب دریاها و اقیانوس‌ها جریان دارد، در فهرست کارهایی است که هر انسانی قبل از مرگ باید انجام دهد. تماشای زندگی شگفت‌انگیز آبزیان بزرگ و کوچک و گونه‌های گیاهی زیبای زیر آب، می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های زندگی هر فردی را رقم بزند. به خصوص اگر پای جزیره قشم در میان باشد، که علاوه بر برخورداری از زیبایی‌های منحصربه‌فرد، امکان تجربه یک غواصی امن و لذت‌بخش را نیز برای علاقه‌مندان فراهم آورده است. بریم سراغ سایت های غواصی در قشم!

رزرو تور قشم

۱. سایت غواصی باغ مرجانی یا اسپرینگی؛ دشت مرجان‌های رنگارنگ

سایت غواصی باغ مرجانی یا اسپرینگی

در همین ابتدا باید بگوییم که با توجه به جریان تند و شدید آب در این منطقه، غواصی در سایت اسپرینگی برای غواصان مبتدی و غیرحرفه‌ای مناسب نیست. اما اگر یک غواص حرفه‌ای به حساب می‌آیید، این سایت می‌تواند لذت‌بخش‌ترین تجربه غواصی شما را رقم بزند.

در سایت اسپرینگی می‌توانید به عمق ۳۸ الی ۴۸ متری دریا بروید و از همنشینی با آبزیانی چون سفره‌ماهی، مرجان‌های بادبزنی، اسب دریایی، کوسه، هامور، شیرماهی و غیره لذت ببرید.

مهم‌ترین ویژگی این سایت، دشت مرجانی بسیار وسیعی است که طوفانی از رنگ‌ها را پیش چشم شما قرار می‌دهد. از همین روست که سایت اسپرینگی، با نام باغ مرجانی نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این، سایت اسپرینگی نسبت به سایر سایت های غواصی جزیره قشم، آب شفاف‌تری دارد و میدان دید وسیع‌تری را پیش چشم غواصان قرار می‌دهد.

آدرس: ۱۶ کیلومتری سواحل جنوبی قشم

دسترسی: با قایق

عمق: ۳۸ تا ۴۸ متر

قیمت بلیط: ۳۰۰ هزار تومان

۲. ساحل زیتون؛ بزرگ‌ترین سایت غواصی در قشم

ساحل زیتون

ساحل زیتون را می‌توان پرطرفدارترین سایت غواصی قشم به حساب آورد. چرا که در نزدیکی یکی از زیباترین سواحل این جزیره واقع شده و دسترسی به آن آسان است. ساحل زیتون تعدادی از بهترین سایت های غواصی جزیره قشم را در دل خود جای داده است، که بزرگ ترین سایت غواصی قشم نیز با عمق ۵۵ متر در میان آنان است.

جریان ملایم آب در این سایت، لذت غواصی را برای شما دوچندان می‌کند. شما می‌توانید از طریق سایت غواصی زیتون به دل آب بزنید و در کنار زیباترین آبزیان مانند فرشته ماهی‌ها، پروانه‌ ماهی‌ها، طوطی ماهی‌ها، جعبه ماهی‌ها، بز ماهی‌ها، ماشه ماهی‌ها، هامورها، آنجل‌ها و دیگر جانوران آبزی شنا کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سایت، برگزاری دوره‌های مبتدی تا پیشرفته غواصی است. علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها مدرک غواصی Try Scuba را تحت نظارت آژانس معتبر SSI دریافت نمایند.

آدرس: بلوار دریا، روبه‌روی پارک ساحلی زیتون

دسترسی: ساحلی

عمق: ۵۵ متر

قیمت بلیط: ۳۰۰ هزار تومان

۳. سایت غواصی تخت جمشید؛ محل ملاقات صخره‌های زیر آب

سایت غواصی تخت جشید

تجت جمشید یکی دیگر از زیباترین سایت های غواصی در قشم به حساب می‌آید که در نزدیکی پارک ساحلی زیتون و درست در مقابل پلاژ ساحلی مردان قرار گرفته است. زمانی که در این سایت غواصی می‌کنید، جریان آرام و ملایم آب، آرامشی وصف‌ناپدیر در شما ایجاد می‌کند. همین‌طور که در دل آب پیشروی می‌کنید، با صخره‌های عظیم و حیرت‌انگیزی مواجه می‌شوید که در گوشه گوشه سایت غواصی تخت جمشید جا خوش کرده‌اند.

پوشش گیاهی و آبزیان این سایت با سایت غواصی ساحل زیتون مشترک است و انواع سفره ماهی‌ها، پروانه ماهی‌ها، فرشته ماهی‌ها، جعبه ماهی‌ها، طوطی ماهی‌ها، ماشه ماهی‌ها، بز ماهی‌ها، اسکات‌ها، آنجل‌ها، ملوان‌ها و زیباترین صدف‌های دریایی را در دل خود جای داده است.

آدرس: کنار پارک ساحلی زیتون، مقابل پلاژ مخصوص  کارکنان منطقه آزاد قشم.

دسترسی: ساحلی

عمق: ۶ تا ۸ متر

قیمت بلیط: ۲۵۰ هزار تومان

۴. دوبه؛ بهترین سایت غواصی قشم برای علاقه‌مندان به بومگردی

سایت غواصی تخت جشید

اگر برای غواصی در قشم به دنبال یک سایت منحصربه‌فرد می‌گردید، بهتر است سایت دوبه در روستای سوزا را امتحان کنید. علاوه بر محل قرارگیری سایت، گونه‌های جانوری این منطقه، دوبه را به یکی از بهترین سایت های غواصی جزیره قشم تبدیل کرده است. در حین غواصی در این سایت با ماهی‌های عظیم‌الجثه‌ای مواجه خواهید شد که بدنی کشیده دارند و با دندان‌های تیز و ترسناک خود شما را نگاه می‌کنند. این ماهی‌ها باراکودا نام دارند و جزء ماهیان شکارچی به شمار می‌روند.

در سایت غواصی دوبه قشم می‌توانید تا عمق ۲۲ متری دریا پایین بروید. همچنین آب زلال و شفاف این سایت به شما این امکان را می‌دهد که در حال شنا کردن در آبی آرام و ملایم، تا فاصله ۱۰ متری خود را تماشا کنید و از زیبایی‌های شگفت‌انگیز دنیای زیر آب لذت ببرید.

آدرس: روستای سوزا

دسترسی: ساحلی

عمق: ۲۲ متر

قیمت بلیط: ۲۵۰ هزار تومان

۵. جزایر ناز؛ غواصی در زیباترین جزیره قشم

سایت غواصی تخت جشید

اگر در سفر به قشم گذرتان به جزیره ناز افتاد، یادتان باشد که حتما سری هم به سایت غواصی این جزیره زیبا بزنید. جزیره ناز که در ضلع شرقی قشم واقع شده توسط صخره‌های پنج تا ده متری احاطه شده است. این جزیره فاقد ساحل شنی بوده و دیواره‌های صخره‌ای، ظاهر خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند.

پس از تماشای این جزیره زیبا، حالا نوبت به آن می‌رسد که تنی هم به آب بزنید و در جریان آب ملایم و دلنشین آن غواصی کنید.

همین که پا به آب بگذارید، گونه‌های جانوری زیبای جزیره ناز قشم، شما را مسحور خود می‌کنند. در این سایت می‌توانید تا عمق ۵ متری دریا پایین رفته و در کنار آبزیان خوش خط و خالی مانند شقایق‌های دریایی، گربه ماهی‌ها، دلقک ماهی‌ها، منقار ماهی‌ها و همچنین لاک‌پشت‌های بازیگوش جزیره ناز به غواصی بپردازید.

آدرس: جزیره ناز در قسمت شرقی قشم

دسترسی: با قایق

عمق: تا ۵ متر

قیمت بلیط: ۳۰۰ هزار تومان

۶. سایت غواصی کشتی سوخته لارک؛ بهترین سایت غواصی قشم برای ماجراجویان

سایت غواصی تخت جشید

اگر دوست دارید یک غواصی ماجراجویانه در دل یک کشتی غرق‌شده به طول ۱۰۰ متر را تجربه کنید، سایت غواصی کشتی سوخته لارک بهترین انتخاب شما خواهد بود. در این سایت می‌توانید تا عمق ۳۳ متری دریا پایین بروید و درون این کشتی قدیمی به کاوش بپردازید. جریان ملایم و آب شفاف سایت کشتی سوخته لارک، به شما این امکان را می‌دهد تا حس و حال فیلم تایتانیک را در محیطی واقعی تجربه کنید.

اگر بدانید که در حین غواصی و کاوش در این سایت، با چه ماهی‌هایی روبه‌رو خواهید شد، لحظه‌ای در انتخاب سایت غواصی کشتی سوخته تردید نخواهید کرد. در این سایت آبزیان شگفت‌انگیز و زیبایی نظیر شیر ماهی‌ها، مار ماهی‌ها، هامورها و جاش‌ها را خواهید دید که تنه به تنه‌ی شما به شنا در کشتی سوخته مشغول هستند.

آدرس: جزیره لارک

دسترسی: با قایق

عمق: تا ۳۳ متر

قیمت بلیط: ۳۰۰ هزار تومان

۷. سایت غواصی دره ستاره ها؛ محل گردهمایی ستاره‌های دریایی

سایت غواصی دره ستاره ها

سایت دره ستاره‌ها، در نزدیکی‌های دره‌ای به همین نام قرار دارد که در جاده کمربندی جنوبی قشم واقع شده است. علاوه بر این سایت غواصی، قسمت‌های کوهستانی و غارهای دره ستارگان نیز از جمله مرموزترین جاهای دیدنی قشم هستند.

دره ستاره‌ها بدون شک متفاوت‌ترین سایت غواصی در قشم است. در اولین شیرجه خود متوجه خواهید شد که در دره ستاره‌ها هیچ خبری از ماهی‌ها نیست. اما وقتی به عمق ۱۲ تا ۲۰ متری دریا برسید، با منظره‌ای تماشایی و ماورایی از ستاره‌های دریایی مواجه خواهید شد. در این عمق، روی شن‌های کف دریا انواع ستاره‌های دریایی را خواهید یافت که به صورت گروهی دور هم جمع شده‌اند تا به شما خوش‌آمد بگویند.

آب این سایت کاملا زلال است، به طوری که به راحتی می‌توانید تا شعاع ۱۰ متری خود را تماشا کنید. اما جریان آب در سایت غواصی دره ستاره‌ها تا حدودی تند است و اگر قصد دارید به قسمت‌های عمیق سایت بروید بهتر است ابتدا با مربی خود مشورت کنید.

آدرس: دره ستارگان واقع در کمربندی جنوبی قشم

دسترسی: ساحلی

عمق: ۲۰ متر

قیمت بلیط: ۳۰۰ هزار تومان

۸. سایت غواصی سکوی نفتی؛ محل زندگی کمیاب‌ترین آبزیان

سایت غواصی سکوی نفتی

چند سال قبل، وقوع یک طوفان دریایی مهیب در آب‌های امارات، یکی از سکوهای نفتی این کشور را از جا کند و به آب‌های ایران آورد. مسئولان مربوطه با وجود تلاش‌های فراوان، در بیرون کشیدن این سکوی غول پیکر از درون آب ناامید شدند و سکو را به حال خود رها کردند.

در این حین اشیاء و قطعات این سکو، انواع آبزیان منحصربه‌فردی که تنها در اعماق دریا یافت می‌شوند را به طرف خود کشاند‌ و سکوی نفتی را به محلی فوق‌العاده برای احداث یک سایت غواصی تبدیل کرد.

شما با غواصی در سایت سکوی نفتی می‌توانید آبزیان کمیابی نظیر خرگوش دریایی، خفاش ماهی، بز ماهی، لابستر، اسب دریایی، باراکودا، ماشه ماهی، پروانه ماهی، سفره ماهی، آنجل، طوطی ماهی، شیر ماهی، ساردین، ملوان، هامور، اسکات و زیباترین صدف‌های دریایی را از نزدیک تماشا کنید.

آدرس: ساحل پلاژ سیمین

دسترسی: ساحلی

عمق: ۱۰ متر

قیمت بلیط: ۲۵۰ هزار تومان

۹. خاص‌ترین سایت غواصی در قشم؛ جرثقیل مغروق

سایت غواصی سکوی نفتی

حکایت این سایت هم شبیه به مورد قبلی است. سال‌ها پیش یک طوفان دریایی به کنده شدن یک دکل نفتی و کشانده شدن آن به سواحل قشم منجر می‌شود. مسئولان تصمیم می‌گیرند که برای بیرون کشیدن این سکو از یک جرثقیل عظیم‌الجثه استفاده کنند، غافل از اینکه جرثقیل نیز به دام دریا افتاده و نهایتا همان‌جا رها می‌شود تا به یکی از خاص‌ترین سایت‌های غواصی در قشم تبدیل گردد.

این سایت نیز محل زندگی بسیاری از آبزیان منحصربفرد نظیر پروانه‌ ماهی، طوطی ماهی، جعبه ماهی، نودی برانچ، ملوان و غیره است. همچنین جریان آب آن ملایم بوده و غواصان مبتدی نیز می‌توانند تا عمیق‌ترین قسمت‌های این سایت شنا کنند.

آدرس: ساحل جرثقیل مغروق

دسترسی: ساحلی

عمق: تا ۱۰ متر

قیمت بلیط: حدود ۲۵۰هزار تومان

۱۰. جذاب ترین سایت غواصی قشم؛ سایت نفتکش مغروق جزیره لارک

سوالات متداول

یکی دیگر از جذاب‌ترین سایت‌های غواصی جزیره قشم نیز در اثر غرق شدن وسایل حمل و نقل دریایی روی آب به وجود آمده است. این نفتکش عظیم ۴۵۸ متری در زمان جنگ ایران و عراق مورد اصابت موشک قرار گرفته و در غرب جزیره لارک غرق شده است.

غواصی در اطراف این نفتکش غول‌پیکر قدیمی و کاوش در قسمت‌های مختلف آن که بیشتر به یک فیلم سینمایی شبیه است، می‌تواند بهترین تجربه غواصی شما را رقم بزند. به خصوص اگر بدانید که در اطراف این نفتکش، آبزیان زیبایی همچون باراکودا، آنجل، شیر ماهی، اژدر ماهی، گیش، مار ماهی، ماهی شهری، ماشه ماهی، فرشته ماهی، پروانه ماهی، جعبه ماهی و هامور نیز پا به پای شما به شنا کردن مشغول هستند.

آدرس: ضلع غربی جزیره لارک

دسترسی: ساحلی

عمق: ۲۱ تا ۳۰

قیمت بلیط: ۳۰۰ هزار تومان

در آخر

اگر به دنبال رازهای دنیای زیرآب هستید؛ خب طبیعتا غواصی در قشم جزو راه هایی است که ما به شما پیشنهاد می کنیم. اما اگر به دریا علاقه دارید ولی از غواصی می ترسید؛ ما در مقاله دیگری، جاهای تفریحی قشم را برایتان آورده ایم تا زمانی که بلیط هواپیما قشم را رزرو کرده و به این جزیره رسیدید؛ سفرتان لحظه ای بدون هیجان نباشد!

سوالات متداول

آیا برای غواصی در قشم باید حتما شنا و غواصی بلد باشیم؟

خیر، شما برای انجام این تفریح مسرت‌بخش لازم نیست حتما شنا کردن و غواصی را بلد باشید.‌ مربیان مجرب سایت‌های غواصی جزیره قشم در مدت زمان اندکی غواصی را به شما آموزش می‌دهند.

غواصی در جزیره قشم برای کسانی که شنا بلد نیستند چه خطراتی دارد؟

غواصی در قشم یکی از بی‌خطرترین تفریحات آبی این جزیره است. مربیان مجرب سایت‌ها علاوه بر آموزش اصول اولیه‌ی غواصی، پا به پای شما به عمق دریا می‌آیند تا یک سفر امن و مهیج در دل دریا را در کمال آرامش تجربه کنید.

برای غواصی در قشم به چه لباس‌ها و وسایلی نیاز داریم؟

سایت‌های غواصی جزیره قشم تمام لباس‌ها و تجهیزات مخصوص غواصی را در اختیار شما قرار می‌دهند و تنها کافی است یک جفت دمپایی و یک حوله به همراه داشته باشید.

آیا امکان عکاسی و فیلمبرداری حین غواصی وجود دارد؟

شما می‌توانید از طریق کانترهای عکاسی و فیلمبرداری، این تجربه خاطره‌انگیز را برای همیشه ثبت کنید.

هزینه عکاسی و فیلمبرداری حین غواصی چگونه است؟

هزینه‌های عکاسی حرفه‌ای در زمان نگارش این مقاله (تیر ۱۴۰۱) برای هر نفر ۵۰ هزار تومان و هزینه یک دقیقه فیلمبرداری حرفه‌ای ۸۰ هزار تومان است.

نظرات کاربران