ژئوپارک قشم
3 اسفند 1401
قشم

0 تا 100 درباره ژئوپارک قشم؛ از دره ستارگان تا جنگل حرا!

جزیره قشم، جزیره‌ای در دل آب‌های خلیج فارس است که اگر وارد آن شوید، جاذبه‌هایی را می‌بینید که توسط طبیعت، تراش خورده‌اند و به بهترین شکل ممکن صورتگری شده‌اند. درواقع جزیره قشم مانند یک کلاه جادویی است که همه چیز را در خود گنجانده‌است؛ از دریا و کوه و غار بگیرید تا جنگل، پرندگان و جانوران خاص و زیبا. وجود تنوع در همین ویژگی‌های زمین‌شناختی، طبیعی، باستان‌شناسی و حیات‌وحش باعث شده تا جزیره قشم به عنوان اولین منطقه خاورمیانه در لیست ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شود و این خود نشانگر ارزش بالای جزیره قشم و طبیعت بکر و ناب آن است.ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که ژئوپارک چیست و ژئوپارک قشم چه چیزهایی را در خود جای داده است؟ ما در این مقاله به همه پرسش‌های شما به صورت جامع و کامل پاسخ داده‎‌ایم.

رزرو تور قشم

تعریف ژئوپارک به زبان ساده

ژئوپارک قشم

شاید تا به حال از ژئوپارک تعریف‌هایی شنیده باشید که شما را گیج کرده باشد. ما در این بخش قصد داریم که یک تعریف ساده از ژئوپارک را به شما ارائه بدهیم. اسم دیگر ژئوپارک، پارک زمین‌شناسی است و شما می‌دانید که پارک، یک فضایی با وسعت زیاد است که تفریحاتی را در بخش‌های مختلف در خود جای داده. پارک زمین‌شناسی هم یک زمین وسیع است که چندین جاذبه طبیعی درون آن وجود دارد و مرزهای این جاذبه‌ها به وضوح مشخص است.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، پدیده‌های دیگری همچون آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی نیز می‌تواند در ژئوپارک وجود داشته باشد.از دیگر ویژگی‌های بارز یک ژئوپارک این است که باید باعث رونق اقتصاد محلی شود و دانش مردم و گردشگران را درباره مسائل زمین‌شناسی، حفظ میراث طبیعی و…بالا ببرد.

در سال 2004 ژئوپارک‌های جهانی با حمایت سازمان یونسکو تشکیل شدند و تاکنون تعدادشان به 161 مورد رسیده‌است. در این میان، ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک ایران و اولین ژئوپارک خاورمیانه در آن سازمان، ثبت شده‌ و مانند یک جواهر، عیار سرزمینمان را بالاتر برده‌است.

همین حالا تور قشم را برای کاوش بیشتر رزرو کنید!

چرا قشم به ژئوپارک تبدیل شده‌است؟

جزیره قشم که بزرگ‌ترین جزیره ایران است، به چند دلیل به ژئوپارک تبدیل شده‌است:

دلیل اول: پدیده‌هایی مانند فرسایش خاک، وزش باد و بارش باران، باعث تغییرات زمین‌شناختی اساسی در سنگ‌ها و صخره‌های این جزیره شده؛ به طوری که جاذبه‌های طبیعی بسیاری مانند دره ستارگان، تنگه چاهکوه و… را شکل داده‌است.

دلیل دوم: تنوع زیستی در جزیره قشم به‌خصوص زیستگاه‌های ساحلی بسیار بالا است. به عنوان مثال، ساحل‌های صخره‌ای، مرجانی، ماسه‌ای و جنگل‌های مانگرو که به صورت جداگانه در کل خلیج فارس پخش شده‌اند، اما در جزیره قشم به صورت یک‌جا وجود دارند. دلیل این موضوع را می‌توان هم مرز بودن جزیره با دو اکوسیستم دریایی متفاوت (خلیج فارس و دریای عمان) دانست که چنین چیزی باعث به وجود آمدن انواع گوناگون و ویژه‌ای از زیستگاه‌ها شده‌است.

دلیل سوم: وجود جنگل‌های حرا، جنگل‌های بارانی و بسترهای مرجانی، باعث شده تا تنوع زیادی از گیاهان در جزیره قشم رشد کنند و جانوران بسیاری در آنجا زندگی کنند. به عنوان مثال، جنگل‌های حرا وسعتی در حدود 1000 هکتار دارند و گونه‌های مختلفی از پرندگان و پستانداران را در خود جای داده‌اند.

دلیل چهارم: جزر و مدهایی که در جزیره قشم وجود دارد، باعث شده تا مناطقی که تحت‌تأثیر این پدیده قرار دارند، به عنوان یک اکوسیستم مهم شناخته شوند. به عنوان مثال، جنگل‌های حرا به دلیل بالا و پایین رفتن مداوم آب، دو تنوع زیستی مختلف را در خود جای داده‌است.

موقعیت جغرافیایی ژئوپارک قشم چیست؟

ژئوپارک قشم، در قسمت غربی جزیره واقع شده‌است که وسعتی برابر با 30هزارهکتار دارد. این منطقه از شمال و جنوب به سواحل شمالی و جنوبی، از شرق به روستای طبل و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی می‌رسد.

منظور از ژئوسایت‌های قشم چیست؟

ژئوسایت مکانی است که پدیده‌های کمیاب یا ارزشمند علمی و زمین‌شناختی را شامل می‌شود. چنین جاذبه‌هایی در جزیره قشم در قالب ۲۵ ژئوسایت معرفی شده‌اند و برای حفظ این میراث طبیعی و گرانبها، به طور فعال تحت محافظت قرار دارند. در ادامه درباره هر یک از ژئوسایت‌ها توضیح می‌دهیم تا با شگفتی‌های طبیعی این جزیره آشنا شوید.

دره ستارگان

دره ستارگان قشم

دره ستارگان یکی از شگفت‌انگیزترین ژئوسایت‌های قشم است که وقتی وارد آنجا می‌شوید، گمان می‌کنید که قدم در سرزمینی جدید گذاشته‌اید که ستون‌های مخروطی‌شکل، دیواره‌های عمودی و شیارهای متعدد آنجا شما را جادو کرده‌است. دره ستارگان یکی از زیباترین نتایج فرسایش خاک، وزش باد و بارش آب باران است و چون همه سنگ‌های این دره از مقاومت یکسانی برخوردار نبوده‌اند، پدیده‌های فرسایشی باعث شکل‌گیری اشکال و ستون‌های ناهمگون در این دره شده‌است.

کورکوراکوه

لذت تماشای تپه‌ماهورهایی که پشت به پشت هم صف‌آرایی کرده‌اند، تجربه‌ای است که این بخش از ژئوپارک قشم به شما هدیه می‌دهد. کورکوراکوه در فاصله 25 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد و برای رفتن به آنجا باید از قسمت شرقی روستای گیاهدان عبور کنید.

این ژئوسایت هم مانند دیگر ژئوسایت‌های قشم به دلیل پدیده‌های فرسایشی به وجود آمده‌است، ولی نکته قابل توجه و البته زیبایی‌شناختی‌اش این است که دره‌ها و تنگه‌هایی به نام‌های بدبوم، بدلند و هزاردره در میان تپه‌ماهورها قرار دارد که جلوه‌ای مسحورکننده به آنجا بخشیده‌است.

دره تندیس‌ها

برای ورود به دره تندیس‌ها باید خود را مانند کاشفی ببینید که قدم در دنیایی خیالی می‌گذارد و قصد دارد تا اشکال گوناگون تندیس‌های آنجا را حدس بزند. این دره هدیه دریا به طبیعت است و میلیون‌ها سال پیش در زیر دریا قرار داشته و این موضوع سبب شده تا از فرسایش سنگ‌ها، اشکال عجیب‌وغریبی مانند مجسمه‌های غول‌پیکر شکل بگیرد.

بام قشم

بام قشم

وقتی صحبت از بام می‌شود، اولین چیزی که در ذهن ما نقش می‌بندد، مکانی با ارتفاع زیاد است که همه چیز از آنجا پیدا است. بام قشم نیز همین ویژگی را دارد؛ بامی با ارتفاع 120متر که اگر آنجا بایستید، دره مجسمه‌ها، جنگل حرا و سواحل جزیره، زیرپایتان قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های جذاب این ژئوسایت ژئوپارک قشم، تماشای آسمان شب است که گویی ستارگان در فاصله‌ای بسیار نزدیک به شما قرار دارند.

تنگه چاهکوه

ماجراجویی در ژئوسایت تنگه چاهکوه قشم، تجربه‌ای وصف‌نشدنی است. این تنگه دارای دو دیواره صخره‌ای است که هرچه در مسیر آن پیش بروید، مسیر عبور تنگ‌تر و شیب سنگ‌های کف، بیشتر می‌شود. در ورودی این تنگه،  تندیس سر سه نگهبان و 4 چاه آب وجود دارد. حفره‌ها، مسیرها و سنگ‌های تراش‌خورده، همه و همه حاصل فرسایش خاک، وزش باد و جاری شدن آب است و بازدید از آنجا هیجان و لذتی شگرف را برایتان به وجود می‌آورد.

دره شور

در نزدیکی روستای سلخ و در جنوب جزیره قشم، مکانی به وسعت 12 کیلومترمربع به نام دره شور، قرار دارد.

دره شور که از دیدنی‌ترین ژئوسایت‌های قشم است، به نام‌های تنگ مکینه یا هوباد نیز شناخته می‌شود. وقتی وارد این منطقه می‌شوید، زیبایی صخره‌ها، تپه ماهورهای مارنی و آهکی، چشم شما را به سمت خود خیره می‌کند، اما این تمام ماجرا نیست. بخشی از زیبایی‌ها مربوط به آبراهه‌ای می‌شود که بر روی دامنه جاری است و مانند نبض طبیعت می‌تپد و چشم‌انداز دره را زنده‌تر و بی‌نظیرتر می‌سازد.

غار نمکدان

غار نمکدان از کریستالی‌تریت ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم است که طول عمرش بیشتر از 500 میلیون سال است. وقتی وارد این غار می‌شوید، قندیل‌های سفید و مرمرینی را می‌بینید که از سقف غار آویزانند و جلوه‌ای سفید و درخشان به فضای داخلی آنجا بخشیده‌اند. جالب است بدانید که سالیانه زمین‌شناسان بسیاری از کشورهای مختلف برای بازدید از سنگ‌های نمک، صخره‌ها، استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌ها به این غار می‌روند.

تنگه کریان

تنگه کریان

تنگه کریان در دل کوه‌های دولاب قشم قرار دارد. در این تنگه چاله‌هایی وجود دارد که آب آن‌ها بعد از بارندگی بالا می‌آید و زیبایی منحصربه‌فردی به آنجا می‌بخشد و بهترین زمان برای بازدید از آنجا را برای گردشگران فراهم می‌آورد. این چاه‌ها برای ذخیره آب شیرین منطقه‌ای از ارزش بالایی برخوردارند و جالب است بدانید قدمتی قدیمی دارند و از سالیان دور برای تأمین آب شیرین بومیان منطقه استفاده می‌شده‌اند. 

پهنه‌های گلی

پهنه‌های گلی همانطور که از نامش پیدا است، زمین فراخ پوشیده از گل است که محدوده آن شامل سواحل روستای باسعیدو تا روستای تم گز و روستاهای دوستکو و کانی در سواحل جنوبی جزیره است. این پهنه گلی که در سطح جهانی به عنوان پهنه‌ای خاص به شمار می‌رود، سومین اکوسیستم حساس منقطه بعد از جزایر مرجانی و جنگل‌های حرا است و از خاص‌ترین ژئوسایت‌های قشم است.

دره قاضی

وقتی به دره قاضی وارد می‌شوید، صخره‌های عمودی را می‌بینید که به صورت پلکان، اشکال‌های عجیب‌وغریب سوزنی و قارچی‌شکل درآمده‌اند و علت این موضوع، پدیده فرسایش خاک است. ستون‌های سنگی، زمین‌های باتلاق‌مانند و ساختار لایه لایه تپه ماهورها از جمله زیبایی‌هایی است که در این دره وجود دارد و آنجا را به یکی از ویژه‌ترین ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم تبدیل کرده‌است.

ساحل کرق

ساحل شنی کرق، بعد از کرانه روستای گامبرون قرار دارد و چیزی در حدود پنج کیلومتر طول دارد. چیزی که این ساحل  بکر و تمیز را بااهمیت کرده، جانوران ویژه‌ای است که در آنجا زندگی می‌کنند و از این رو دارای ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی است.

تنگه عالی

تنگه عالی

تنگه عالی یکی از ژئوسایت‌های قشم است که در جنوب روستای چاهوی شرقی واقع شده. از زیبایی‌های تنگه، وجود لایه‌های ضخیم خاک رس و مارون در کف آن است که وقتی آب با آن‌ها برخورد می‌کند، ترک‌های گلی رویش به وجود می‌آورد و شکل متفاوتی به ظاهر تنگه می‌بخشد.

بصیرا

می‌دانستید آب‌های خروشان می‌تواند ساختمان‌های پلکانی به وجود آورد؟ در حد فاصل روستای گوری و مرادی ژئوسایتی به نام بصیرا وجود دارد که در اثر جاری شدن آب، به شکل برج، بارو و ساختمان‌های پلکانی درآمده‌است.

تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر دز نزدیکی روستای گوران قشم قرار دارد. وقتی به این تنگه می‌روید، شیفته نقش‌های سفید و خاکستری می‌شوید که روی دیواره‌های آنجا خودنمایی می‌کنند. فرسایش بر اثر جریان آب و تندباد از علت‌های شکل‌گیری این تنگه است. گودال‌هایی در کف تنگه چاکاویر وجود دارد که بعد از بارش باران، از آب پر می‌شوند و به زیبایی آنجا می‌افزایند.

باسعیدو

تا به حال به این فکر کرده‌اید که نقطه انتهایی جزیره قشم کجا است؟ نقطه پایانی جزیره قشم، روستایی به نام باسعیدو است که جزئی از ژئوپارک قشم به شمار می‌رود. انگلیسی‌ها در سالیان سال پیش، قرارگاهی در آنجا داشتند و این موضوع سبب شده تا آثاری همچون انبار زغال‌سنگ، گورستان و مهمانسرا از آن زمان در روستای باسعیدو باقی بماند. مرغ دریایی و حواصیل از جمله پرندگانی هستند که این روستا را برای سکونتگاه خود انتخاب کرده‌اند.

جزایر ناز

جزایر ناز

جزایر ناز از آن دسته ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم است که پدیده جزر و مد تأثیر بسزایی رویش داشته‌است. این جزایر شامل سه صخره‌ بدون ساحل است. هنگام پایین رفتن آب، یک مسیر برای ورد به جزیره باز می‌شود و هنگام بالا آمدن آب دوباره از ساحل جدا می‌شود. تنوع زیستی گونه‌های مختلف جانوری در این جزیره حائز اهمیت است.

ژئولینک

در نزدیکی روستای سلخ جزیره قشم، مجموعه ای از پدیده‌های ناقدیسی و تاقدیسی وجود دارد که شما را محو زیبایی خود می‌کند. این مجموعه، ژئولینک نام دارد. بگذارید تعریف کوتاهی از تاقدیس و ناقدیس ارائه دهیم؛ تاقدیس به چین‌خوردگی‌های گنبدی‌شکل روی زمین می‌گویند. ناودیس، متضاد تاقدیس است و انحنای چین‌خوردگی، مانند یک چاله به سمت پایین است. ژئولینک متشکل از همین منحنی‌های سینوسی است. این بخش از ژئوسایت قشم به دلیل نزدیکی به سواحل جنوبی، فرسایش بیشتری را تجربه کرده و پدیده‌های زمین‌شناختی بیشتری را در آنجا به وجود آورده‌است. 

خلیج دیرستان

خلیج دیرستان، سکونتگاه دلفین‌های بازیگوش در اواخر پاییز و اوایل فصل بهار است. اگر شیفته دلفین‌ها هستید، با استفاده از قایق به این خلیج بروید و دلفین‌ها را تماشا کنید. در آب‌های خلیج دیرستان علاوه بر دلفین، انواع ماهی‌های زینتی و لاک‌پشت‌های دریایی نیز وجود دارد؛ به همین دلیل اکوسیستم آن منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جنگل حرا

جنگل حرا

جنگل حرا از جمله ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم است که تحت‌تأثیر پدیده جزر و مد قرار دارد. این جنگل زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان و پستانداران است. درخت‌های سبز جنگل حرا هنگام جزر به زیر آب می‌روند و زمان مد، سر از آب بیرون می‌آورند و با ریشه‌های ستبر درهم‌تنیده‌شان، زیبایی منطقه را دوچندان می‌کنند. عکاسی، قایق‌سواری و تماشای پرندگان از جمله تفریحات جنگل حرا است.

ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها

لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی در اوایل فصل بهار، مهمان روستای شیب‌دراز می‌شوند و در سواحل آنجا تخم‌گذاری می‌کنند. تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌ها در سه مرحله و طی 20 روز انجام می‌شود. از زیبایی‌های این ساحل، زمانی است که بچه‌لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند.

صخره خرچنگ‌ها

تا حالا گونه‌های مختلف خرچنگ را یک‌جا دیده‌اید؟ صخره خرچنگ‌ها، صخره‌ای است که انواع گوناگون خرچنگ‌ها آنجا زندگی می‌کنند و دیدن آن‌ها تجربه‌ای جدید برایتان رقم می‌زند. این منطقه جزء مناطق حساس ژئوپارک قشم به شمار می‌رود.

روستای لافت

روستای لافت

روستای لافت، بیش از 1000 سال قدمت دارد و در شمال غربی جزیره قشم واقع شده‌است. این روستا قدیمی‌ترین روستای جزیره قشم است و در گذشته نقش پررنگی در تجارت‌ دریایی ایران با کشورهای مختلف ایفا کرده‌است. روستای لافت دارای جاذبه‌های بسیاری مانند نخلستان‌ها، بادگیرها، اسکله باستانی، چاه‌های تلا، قلعه نادری و گورستان‌های تاریخی است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست و بیانگر تاریخ غنی این روستا است.

تالاب پرندگان دوکوهک

همانطور که از نامش مشخص است، تالاب پرندگان دوکوهک، زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان است. این تالاب در قسمت شمالی جزیره قشم قرار دارد و هنگام پایین رفتن آب، مساحتی برابر با یک کیلومتر دارد. 120 نوع آبزی و پرنده، این تالاب را به سکونتگاه دائمی خود تبدیل کرده‌اند.

غار خربس

غار خربس، از مهم‌ترین ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم است که میلیون‌ها سال بر اثر پدیده‌های زمین‌شناسی دچار تغییر شده‌است. درون غار خربس، تالارها و دالان‌هایی وجود دارد که مردمان گذشته به عنوان یک پناهگاه از شر دزدان دریایی وارد آنجا می‌شدند، البته بعضی نیز می‌گویند که این غار، عبادتگاه آیین مهرپرستی زرتشتیان بوده‌‌است.

چه چیزهایی در موزه جهانی ژئوپارک قشم وجود دارد؟

اگر تمایل دارید که با پدیده‌های طبیعی، انسان‌شناسی و حیات‌وحش جزیره قشم آشنا شوید، می‌توانید به بازدید از موزه جهانی ژئوپارک قشم بروید. این موزه در سال 1374 با مساحتی بیش از 1000مترمربع افتتاح شد.

با قدم زدن در راهروهای این موزه، با بیش از 3000 نوع گونه جانوری آشنا می‌شوید که هرکدام مربوط به یک بخش خاص از پرنده‌شناسی و انسان‌شناسی است. جالب است بدانید در این موزه مناطق مختلف مانند دره ستارگان، جنگل حرا، غارنمکدان، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی، به همراه صدا و جانوران تاکسیدرمی شده در آن‌ها، شبیه‌سازی شده‌ که جذابیت موزه را هزار برابر کرده‌است.

علاوه بر این، بخشی از موزه به صنایع‌دستی‌های بانوان منطقه اختصاص دارد و نمونه‌هایی مانند لباس‌های محلی با انوع دوخت‌های مختلف، صنایع دریایی، چوبی، گلیم، سازهای محلی مانند عود، دف، دهل و…در آن وجود دارد.

در ادامه همراه ما باشید تا درباره هر بخش از موزه ژئوپارک قشم، توضیحاتی به شما ارائه دهیم.

قسمت جانورشناسی موزه ژئوپارک قشم

موزه جهانی ژئوپارک قشم

این بخش از موزه به قدری هوشمندانه طراحی شده‌است که از بازدید آنجا قطعا به وجد خواهید آمد. در این موزه می‌توانید سیر تکاملی موجودات و انسان‌ها را مشاهده کنید و با انواع موجوداتی که در جزیره قشم وجود دارد، آشنا شوید؛ از جمله بزرگ‌ترین پستاندار تاریخ جهان یعنی «وال گوژپشت» و کوچک‌ترین پستاندار دنیا به نام «حشره‌خوار کوتوله» که اسکلت‌ آن‌ها در قسمت جانورشناسی موزه یافت می‎‌شود.

پرنده‌شناسی

می‌دانیم که بسیاری از شما عاشق دیدن پرنده‌های مختلف هستید اما در شهر شما امکان دیدن آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید به این قسمت از موزه ژئوپارک قشم بروید و گونه‌های مختلف و رنگارنگ پرندگان را تماشا کنید؛ پرندگانی مانند «پلیکان پا خاکستری» که یک پرنده سنگین درحال انقراض است، یا کوچک‌ترین پرنده دنیا به نام «شهدخوار کوچک».

موجودات دریایی؛ از بخش‌های اسرارآمیز موزه ژئوپارک قشم

اگر از غواصی واهمه دارید اما در عین حال مایلید که موجودات زیر آب را تماشای کنید، می‌توانید به قسمت موجودات دریایی موزه ژئوپارک قشم بروید و گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها مانند ماهی بادکنکی، اره ماهی، سفره ماهی، مانتاری‌ها و بسیاری دیگر از موجودات دریایی دیدن کنید.

دنیای فسیل‌ها

موزه جهانی ژئوپارک قشم

از سایت‌های مختلف ژئوپارک قشم مانند دره ستارگان، دره تندیس‌ها و…فسیل‌هایی استخراج شده که قدمت بالایی دارند. قسمت فسیل‌های موزه، مختص به نگهداری این فسیل‌ها است.

ماکت‌های موزه ژئوپارک قشم

یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های موزه ژئوپارک قشم، قسمت مربوط به ماکت‌ها است. فکرش را بکنید، تمام جاذبه‌های طبیعی مانند دره ستارگان، غار نمکدان، جنگل حرا، غار خربس و…به صورت ماکت، در اندازه‌ای کوچک اما با مهارت بالا و دقیق ساخته شده‌اند و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

مردم‌شناسی

قدم زدن در بخش مردم‌شناسی موزه ژئوپارک قشم، حس خوب آشنایی با مردم محلی جزیره، صنایع‌دستی ساخته‌شده توسط آن‌ها، لباس‌های محلی، سازهای محلی، انواع دوخت و صنعت لنج‌سازی را در پی دارد.

نکته جال توجه این است که شخصی به نام عبدالخالق طاهری، عکس‌هایی از چهره‌های اصیل مردم جزیره قشم ثبت کرده‌است که همه آن‌ها در بخش مردم‌شناسی موزه ژئوپارم قشم وجود دارد. شما با تماشای این عکس‌ها می‌توانید خیلی بیشتر با سبک زندگی محلی و صنایع دستی بومیان جزیره آشنا شوید. 

علاوه بر این، شاید برایتان جالب باشد که می‌توانید در این قسمت، آثاری درباره زندگی انسان‌های اولیه و دوران پارینه‌سنگی مشاهده کنید و بدانید که آن‌ها چگونه روزگارشان را می‌گذراندند. یک ماکت سه‌بعدی از جزیره قشم نیز در این بخش وجود دارد که همه جزئیات جغرافیایی جزیره در آن مشخص است.

آدرس موزه ژئوپارک قشم: خیابان ولیعصر، چهارراه پردیس، جنب ضلع شمالی مرکز خرید ستاره قشم.

چقدر زمان می‌برد تا از مجموعه ژئوپارک قشم دیدن کنیم؟

همانطور که تا اینجا خواندید، تعداد ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم زیاد است و بازدید از آن‌ها بیشتر از دو روز طول می‌کشد. درواقع شما وقتی وارد یکی از سایت‌ها می‌شوید، آنچنان زیبایی آنجا مسحورتان می‌کند که گذر زمان را از یاد می‌برید. حداقل نیاز است که 5 روز در قشم اقامت داشته‌باشید، که باز هم زمان برای بازدید از همه جا کم می‌آورید اما در طی 5 روز می‌توانید به خیلی از مناطق سر بزنید.

برای سفر به قشم، نگران تهیه بلیط هواپیما و اقامتگاه نباشید. سایت سه‌کلیک امکانی را برای شما فراهم آورده که تنها با مراجعه به بخش هواپیما و هتل، تاریخ موردنظرتان را جستجو کنید و با خیال راحت به سفر بروید.

چه زمانی برای بازدید از ژئوپارک قشم بهتر است؟

جزیره قشم به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد، از تابستان‌های بسیار گرم و مرطوبی برخوردار است. اواخر پاییز که خنکای هوا بیشتر می‌شود، اوایل بهار و سه ماه زمستان، بهترین زمان‌ها برای سفر به جزیره زیبای قشم است. ناگفته نماند که اگر عاشق تماشای دلفین‌ها هستید، باید در فصل زمستان به جزیره قشم سفر کنید.

شما چه زمانی بلیط هواپیما قشم را رزرو خواهید کرد؟

هنگام بازدید از ژئوپارک قشم، این نکات را درنظر بگیرید

  • نوشتن یادگاری روی آثار طبیعی و گردشگری، عادت بدی است که متأسفانه بعضی از مسافران دارند. یادتان باشد موقع بازدید از جاذبه‌های طبیعی ژئوپارک قشم، روی آن‌ها یادگاری ننویسید.
  • برای حفظ ارزش منطقه، خاک‌ سواحل جزیره قشم را جمع نکنید. برای یادگاری گزینه‌های جذاب‌تر از خاک نیز وجود دارد.
  • به درختان و جانوران منطقه آسیب نرسانید.
  • جلوه طبیعت را با ریختن ذباله و وسایل دورریختنی، زشت نکنید.

سخن پایانی

ژئوپارک قشم با داشتن ژئوسایت‌های طبیعی و زیبایی که در خود جای داده، چندین برابر به ارزش جزیره افزوده‌است؛ به طوری که مسافران و گردشگران زیادی حاضرند قبل از تفریحات دریایی و گشت‌وگذار در بازارها، از مناطق طبیعی، شگفت‌انگیز و جذاب این ژئوپارک دیدن کنند. اگر در سفرتان به قشم از این ژئوپارک دیدن کردید، مشتاقیم که تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران