تنگه-عالی-محمد

تنگه عالی محمد قشم و بازی نور و سایه

متاسفانه کمتر کسی در سفر به استان هرمزگان تنگه عالی محمد قشم را در برنامه‌ی بازدیدهای خود قرار می‌دهد. این تنگه با فاصله‌ی 75 دقیقه‌ای از شهر قشم در مجاورت «تنگه‌ چاهکوه» قرار دارد.

رزرو تور قشم

ساختار این تنگه ترکیبی است از تنگه چاهکوه و تنگه کریان و حفره‌ها و شیارهای فراوانی در ظاهرش جای گرفته‌است. در انتهای مسیر این تنگه، «گنبد نمکی» و «غار نمکدان» هم در دسترس شماست که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. در این مطلب همراه‌مان باشید تا با نگاهی اجمالی به جزیره زیبای قشم، تنگه عالی محمد را به شما معرفی کنیم:

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

قشم

قشم با مساحتی بالغ بر 1491 کیلومتر مربع، بزرگترین جزیره خلیج فارس و دریای عمان است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. قشم یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق هرمزگان و حتی ایران است. زیبایی و جاذبه‌های این منطقه تمامی ندارند. از دهه‌ی 70 قشم به منطقه آزاد تجاری تبدیل شد و همین امر گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کرده‌است.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

ژئوپارک به  مناطقی گفته می‌شود که تنوع زیستی، جانوری و زمین‌شناسی بالایی دارند. بخش غربی جزیره‌ی قشم به دلیل وجود پدیده‌های زمین‌شناختی متعدد مثل جنگل‌های حرا، تنگه چاهکوه، کورکورا کوه، دولاب، دره ستارگان، بام قشم، غار نمکدان و … و نیز پوشش گیاهی غنی و تنوع بالای گونه‌های جانوری به عنوان تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه معرفی شده و حتی به ثبت جهانی یونسکو هم رسیده است.

مناسب‌ترین زمان برای سفر به قشم

آب و هوا می‌تواند تاثیر زیادی روی صنعت گردشگری داشته باشد. در بیشتر فصل‌ها، آب و هوای قشم گرم و مرطوب است. بالاترین دمای ثبت شده در قشم، 46 درجه سانتی‌گراد و پایین‌ترین دمای ثبت شده 16 درجه سانتی‌گراد است. اگر گرمای زیاد هوا برایتان آزاردهنده و غیرقابل تحمل است، در بهار و تابستان به این جزیره سفر نکنید؛ البته قیمت تورهای قشم در این ماه‌ها بسیار ارزان‌تر و بصرفه‌تر است. اما در پاییز و زمستان آب و هوای بسیار عالی و دلنشینی را می‌توانید در قشم تجربه کنید. اگر در تعطیلات نوروز به قشم مسافرت کنید، بازار تفریحات و سرگرمی‌های قشم بسیار داغ است وسفر دلچسبی در انتظارتان خواهد بود. جاذبه‌های قشم آنقدر زیاد است که قطعا در یک سفر نمی‌توانید از همه‌ی این مکان‌ها دیدن کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یک بار در فصل زمستان و یک بار در بهار به قشم سفر کنید.

موقعیت مکانی

قشم در استان هرمزگان و تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره از شمال به بندر عباس، از جنوب به جزیره هنگام، از شرق به جزیره لارک و از غرب به جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک ختم می‌شود.

مناطق دیدنی قشم

اگر خرید کردن در منطقه آزاد قشم را نادیده بگیریم، مناطق طبیعی قشم شهرت و محبوبیت زیادی را برای این منطقه به ارمغان آورده. مناطقی مثل جزیره هنگام، دره‌ی ستارگان، جزایر ناز، تنگه‌ی چاهکوه، غار خَربَس، جنگل‌های حرا، غار نمکدان، سد گوران، دره‌ی تندیس‌ها، قلعه‌ی پرتغالی‌ها، فرش خاکی، معدن خاک سرخ و تنگه‌ی عالی محمد.

مناطق دیدنی قشم را هرچقدر بکاویم بازهم این فهرست به انتها نمی‌رسد و فرصت برای برشمردن زیبایی‌های این منطقه کافی نیست. بنابراین به طور اختصاصی به معرفی تنگه عالی محمد قشم می‌پردازیم که کمتر شناخته شده و آنچنان مورد بحث قرار نگرفته است. این تنگه در روستای چاهوی شرقی قرار دارد.  

تنگه عالی محمد قشم ؛ روستای چاهوی شرقی

تنگه عالی محمد قشم

روستای چاهوی شرقی از توابع قشم است از سه طرف به کوه و از یک طرف به دریا منتهی می‌شود. این روستا در 90 کیلومتری قشم واقع شده و بالغ بر 1200 نفر جمعیت دارد. یکی از دیدنی‌های اصلی این روستا «تنگه‌ی چاهکوه» است که در زمره‌ی عجایب هفتگانه قشم قرار دارد. این دره با سه ملیون سال قدمت، یکی از مناطق ژئوپارک جهانی قشم و مقصد بسیاری از گردشگران برای عکاسی و طبیعت‌گردی است.

معرفی تنگه عالی محمد قشم

«تنگه‌ عالی محمد» در بزرگترین جزیره‌ی خلیج فارس (قشم)، در بخش حرا واقع در جنوب غربی روستای چاهوی شرقی قرار دارد. از آنجا که در بخش‌هایی از تنگه حوضچه‌های آب به چشم می‌خورند، آن را «تنگه آب نما» یا « تنگه سنگ آب» هم می‌نامند.

تنگه عالی محمد قشم از سال 1399 به ثبت ملی رسیده است. ساختار این تنگه بسیار شبیه تنگه چاهکوه است هرچند که وسعت بیشتری دارد. مسیر منتهی به این تنگه ماشین‌رو نیست. به همین خاطر ناچارید از روستا تا دهانه‌ی تنگه را پیاده طی کنید؛ البته مسیر رسیدن به این تنگه آنقدر جذاب و بکر است که از مسیر لذت خواهید برد.

 عرض دهانه‌ی تنگه نسبتا وسیع است اما هرچقدر جلوتر می‌رویم عرض تنگه باریک و باریک‌تر می‌شود. تا جایی که عبور از برخی از مناطق به راحتی امکان‌پذیر نیست و ناچار هستید با دست خود را بالا بکشید و به مسیر ادامه دهید. صعب العبوری و تنگ وتاریک بودن مسیر برای گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی هستند می‌تواند بسیار جذاب باشد.

  وجود ترک‌های گِلی و پوشش گیاهی غنی، نشان‌دهنده‌ی وجود آب و رطوبت کافی در لایه‌های زیرین تنگه عالی محمد قشم است. دیوارهای اطراف تنگه پر از حفره‌های بیضی و قاشقی شکل است که زیبایی مسحورکننده‌ای به مسیر می‌دهد. این حفره‌ها به مرور زمان و بر اثر فرسایش‌های ناشی از حرکت سریع سیلاب و بارندگی ایجاد شده‌اند. در انتهای این تنگه به گنبد نمکی و غار نمکدان می‌رسید.

برای کسانی که به صخره نوردی علاقه دارند، تنگه عالی محمد قشم می‌تواند یک سفر هیجان‌انگیز و فراموش نشدنی باشد؛ اما اگر در فصل زمستان به هرمزگان سفر می‌کنید، صبح زود به دیدن تنگه عالی محمد قشم بروید. در ساعات پایانی روز این تنگه خیلی سریع‌تر تاریک می‌شود و وجود دیوارهای بلند در اطراف شما و فضای تاریک آن، می‌تواند بسیار وهم‌آلود و ترسناک باشد.

علت نامگذاری

تنگه عالی محمد قشم

نامگذاری این تنگه به عالی محمد ریشه در داستان‌های عامیانه دارد. محلی‌ها معتقدند ناخدایی به نام «محمد عالی» در راه رسیدن به دریا بود که معشوقه‌ی خود را در این تنگه‌ی مهیب گم می‌کند. دخترک در تنهایی آنقدر اشک می‌ریزد که از اشکش حوضچه‌ها تشکیل می‌شوند. محلی‌ها می‌گویند اگر در سکوت شب به صدای باد گوش کنید، صدایی شبیه به «عالی» خواهید شنید. این صدای معشوقه‌ای است که هنوز به دنبال ناخدای محبوبش می‌گردد.

گنبد نمکی

گنبد نمکی با ارتفاع تقریبی 237 متر بلندترین منطقه قشم محسوب می‌شود. پدیده‌های سطحی و عمقی زیادی در این گنبدها وجود دارد. طولانی‌ترین غار این مجموعه با نام غار نمکدان 3 (غار سه مرد برهنه)، تقریبا 6400 متر طول دارد و به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود. این غار تحت حمایت یونسکو و یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم است. سن نمک‌ها در گنبد نمکی قشم به بیش از 570 سال می‌رسد و به دوره‌ی پیش از کامبرین برمی‌گردند.

کلام آخر

زیبایی‌ها و شگفتی‌های مناطق دیدنی قشم در کلام نمی‌گنجد. هرچقدر از رازآلودگی و مسحورکنندگی این مناطق صحبت کنیم، باز هم نتوانسته‌ایم حق مطلب را بگوییم. تنگه عالی محمد قشم را فقط باید به چشم دید تا بتوان زیبایی خیره‌کننده‌اش را درک کرد. هنگام سفر به قشم، این جاذبه‌ی رمزآلود را به خاطر داشته باشید.

نظرات کاربران