غذاهای قشم
29 بهمن 1401
قشم

غذاهای محلی قشم؛ داستان های خوشمزه قشم را بخوانید!

جزیره قشم علاوه بر تنوع بسیار جاذبه‌های گردشگری، غذاهای محلی متفاوتی دارد که فقط مخصوص به خود این جزیره است. از آنجایی که شغل ساکنان جزیره صیادی است، طبخ غذاهای دریایی در قشم رواج زیادی دارد. غذاهای محلی قشم با ادویه‌های ویژه‌ای پخت می‌شوند که طعم تندی دارند و امتحان آن‌ها برای هر گردشگری از واجبات است. در این مقاله به معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای قشم می‌پردازیم تا با خیال راحت، از منوی رستوران‌های این جزیره که احتمالا برایتان ناآشناست، غذای مدنظرتان را سفارش دهید.

رزرو تور قشم

تور قشم را رزرو کرده‌اید؟

خوشمزه‌ ترین غذاهای قشم کدام است؟

غذاهای قشم

از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به هر شهر و منطقه‌ای چشیدن غذاهای محلی آن شهر است؛ غذاهایی که در منو روزمره زندگی شما وجود ندارد و تجربه چشیدن آن‌ها فقط در شهر مورد نظر یافت می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا خوشمزه‌ترین غذاهای قشم را با شما به اشتراک بگذاریم.

مهیاوه؛ کشف ابن سینا!

مهیاوه از ترکیب دو واژه «ماهی» و «آوه» تشکیل شده که آوه به معنی آب است. این غذا رنگ قهوه‌ای دارد و برای پخت آن، ماهی ساردین را می‌شورند، خشک می‌کنند و سپس آن را می‌کوبند و با ادویه‌های مخصوص جنوبی مانند رازیانه و گشنیز ترکیب می‌کنند.

مهیاوه طعمی تند و شور دارد و به عنوان وعده غذای اصلی به همراه نان محلی سرو می‌شود. جالب است بدانید فرمول این غذا را ابن‌سینا و یک دانشمند ایرانی دیگر تهیه کرده‌اند و معتقد بودند خوردن مهیاوه از بروز بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

عنکاس یکی دیگر از غذاهای محلی قشم

عنکاس نام یک ماهی جنوبی است. این ماهی طبع سردی دارد و به همین دلیل برای پخت، آن را تکه‌تکه می‌کنند و در شیره خرما می‌پزند. این غذا در مناطق جنوب به شیوه‌های مختلف پخت می‌شود؛ مثلا بعضی‌ها در ابتدا ماهی عنکاس را خشک می‌کنند، سپس گوشت‌های خشک‌شده را کباب می‌کنند و با خرما سر سفره می‌آورند. اگر طرفدار طعم شیرین هستید، این غذا پیشنهاد خوبی برای شما است.

پودینی کوسه و یک تجربه متفاوت

پودینی کوسه

پودینی کوسه همانطور که از نامش پیدا است، از فیله کوسه درست می‌شود. به این صورت که ابتدا فیله کوسه را آب‌پز و سپس له می‌کنند و در نهایت با مخلوطی از گشنیز، شنبلیله، سیر، پیاز، فلفل و زردچوبه تفت می‌دهند. خوردن این غذا مانند ماهی‌های دیگر سخت نیست؛ زیرا قبل از پخت، گوشت کوسه را از استخوان‌هایش جدا می‌کنند. این غذا نسبت به سایر غذاهای دریایی طعمی متفاوت دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده این غذا را امتحان کنید.

برنج دیشو، غذایی که در شیره خرما پخته می‌شود

تا به حال برنج را به غیر از آب، در چیز دیگری جوشانده‌اید؟ جالب است بدانید یکی از غذاهای محلی قشم، برنج دیشو است که در شیره خرما پخته می‌شود و در نهایت با ماهی تلال سرخ‌شده سرو می‌شود. شاید با خود بگویید برنج با طعم شیرین با ذائقه شما سازگار نیست، اما پیشنهاد ما این است که قبل از امتحان، آن را قضاوت نکنید. شاید به یکی از طرفداران برنج دیشو تبدیل شدید. سرخ کردن ماهی برای این غذا قلق خاصی دارد؛ ابتدا در یک ظرف، آرد، زردچوبه، فلفل و نمک را با هم مخلوط می‌کنند و سپس ماهی را در آن می‌غلتانند و سرخ می‌کنند.

کاتوغ از غذاهای محلی قشم

کاتوغ از غذاهای خوشمزه قشم است که با ماهی شور تهیه می‌شود. نگران نباشید، قبل از پخت، نمک اضافی ماهی را می‌گیرند و بعد گوجه فرنگی، سبزیجات، پیاز و ادویه به آن اضافه می‌کنند تا طعم خوبی بگیرد. در نهایت نیز با آب می‌پزند. بسیاری از محلی‌ها برای طعم دادن به این غذا از تمبر هندی استفاده می‌کنند.

زیبون غذایی برای همه ذائقه‌ها

زیبون

برای آن دسته از مسافرانی که زیاد اهل ادویه‌های زیاد و طعم‌های متفاوت نیستند، این غذا پیشنهاد خوبی است. برای تهیه زیبون ابتدا ماهی (هر نوع ماهی می‌تواند باشد) را تکه تکه می‌کنند و با نمک، فلفل و زردچوبه مزه‌دار و سپس سرخ می‌کنند. نان تموشی که از نان‌های محلی قشم است را کف قابلمه می‌گذارند، ماهی‌ها را روی آن می‌چینند و برنج را روی آن‌ می‌ریزند؛ دقیقا چیزی مانند ته‌چین. در مورد نان تموشی گفتیم، در مایه خمیر این نان از پنیر و تخم‎‌مرغ استفاده می‌شود و به عنوان عصرانه میان‌وعده بسیار خوشمزه‌ای است.

کلمبا یا همان حلیم ماهی!

کلمبا ظاهری مانند حلیم یا سوپ دارد؛ به همین علت به آن حلیم‌ماهی نیز می‌گویند. برای تهیه این غذا استخوان‌های ماهی را جدا می‌کنند و آن را در قابلمه همراه با جو پرک، گشنیز و شوید خردشده می‌جوشانند. برای تهیه کلمبا از روغن حیوانی استفاده می‌شود و این باعث می‌شود غذا طعمی متفاوت به خود بگیرد.

ماهی کبابی یک غذای خوشمزه محلی قشم

محلی‌ها در جزیره قشم، شکم ماهی سنگسر یا سرخو را تخلیه می‌کنند و با سبزی‌های معطر مثل گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل‌سبز در یک ورقه آلومینیومی می‌پیچند و درون آتش و ذغال قرار می‌دهند تا کباب شود. این غذا طبع سردی دارد و بهتر است همراه با خرما و رطب میل شود. اگر از ماهی‌های کوچک مانند ساردین، گاریز یا بیاح استفاده شود، شکم آن‌ها را خالی نمی‌کنند. زمانی که به قشم سفر کردید حتما این غذا را امتحان کنید.

هواری از معروف ترین غذاهای محلی قشم

هواری

ممکن است اسم غذای هواری زیاد به گوشتان خورده باشد. این غذا از معروف‌ترین غذاهای محلی قشم است که برای تهیه آن، ماهی را به ترکیب گشنیز، شوید، شنبلیه و سیر اضافه و سرخ می‌کنند. بعد از سرخ شدن، مقداری آب به آن اضافه می‌کنند تا کاملاً روی مواد را بپوشاند. وقتی که آب جوش آمد، برنج را که از قبل خیسانده بودند به آن اضافه می‌ کنند تا آبش کاملاً بخار شود و دم بکشد.

هواری از پرطرفدارترین غذاهای محلی قشم است. حتما در سفرتان به قشم این غذای لذیذ را امتحان کنید.

موفلک با ترکیب خاص و طعمی نو

برای تهیه این غذا در ابتدا گندم یا جو پرک را در دیگ برشته می‌‌کنند تا رنگش قهوه‌‌ای شود. بعد گندم‌‌های برشته‌شده را در آب خیس می‌دهند. ماهی فیله‌شده را که از قبل در آب‌ نمک و زردچوبه جوشانده‌‌ بودند را با پیاز سرخ می‌‌کنند سپس روی آن آب می‌ریزند و هنگامی که آب جوش آمد، گندم‌‌های خیس‌شده را به آن اضافه می‌‌کنند و صبر می‌کنند تا کامل بخار شود و دم بکشد. موقع دم کشیدن نیز کمی تخم گشنیز روی گندم‌ها می‌پاشند. این غذا از سری غذاهای محلی قشم است که طعمی نو دارد و چشیدن آن خالی از لطف نیست.

رنگینک از میان‌وعده‌های محلی خوشمزه قشم

شاید با شنیدن اسم رنگینک به یاد رنگینک‌های شیراز بیفتید، اما رنگینک قشم متفاوت است. این میان‌وعده خوشمزه در جنوب یک نوع شیرینی است که از ترکیب  خرما، روغن، خاک قند، دارچین درست می‌شود. رنگی تیره دارد و با چای بسیار می‌چسبد.

قلیه میگو را حتما امتحان کنید

قلیه میگو

برای تهیه قلیه میگو در ابتدا میگوها را خوب تمیز می‌کنند و در مقداری نمک و آب جوش خیس می‌دهند. سپس سبزی‌های خردشده و تمبرهندی رقیق‌شده را به همراه ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل قرمز و سیاه و پودر سیر سرخ می‌کنند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند. پنج دقیقه آخر میگوها را درون خورشت می‌ریزند. قلیه میگو از غذاهای لذیذ جزیره قشم و جنوب است که خوردن آن تجربه‌ای لذیذ و متفاوت است.

آیا جزیره قشم به غیر از غذاهای دریایی، غذاهای دیگری دارد؟

بعضی‌ها به هر دلیلی ممکن است از غذاهای دریایی قشم خوششان نیاید و مایل به خوردن نوع دیگری از غذا باشند. یکی از غذاهای بسیار خوش‌طعم و پرطرفدار در قشم کباب بز است.  این کباب در سیخ‌های کوچک مانند سیخ جگر سرو می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. بی‌شک شما هم بعد از امتحان کردن این غذا از طرفدارانش خواهید شد.

چه میوه‌های محلی در قشم وجود دارد؟

میوه‌های محلی قشم همانند غذاهای این جزیره از تنوع بالایی برخوردارند؛ میوه‌هایی که احتمالا در شهرهای شما یافت نمی‌شود. 

از جمله میوه‌های این جزیره می‌توان به پاپایا، آووکادو، کنار هندی، گواوا، استارفروت، رامبوتان، کیوانا، لیچی، نارگیل سبز و دراگون‌فروت اشاره کرد. می‌بینید؟ حتی اسم‌ این میوه‌ها عجیب‌وغریب است چه برسد به اینکه بخواهید مزه آن‌ها را امتحان کنید. چشیدن طعم این میوه‌ها حتما تجربه متفاوتی برایتان خواهد داشت.

کلام پایانی

قشم نه‌تنها سرزمین جاذبه‌های اعجاب‌انگیز است، بلکه غذاهای این منطقه با طعم متفاوتشان تجربه‌ای جدید برایتان رقم می‌زند. ذکر این موضوع حائز اهمیت است که بیشتر این غذاها تند هستند، اگر به غذاهای تند حساسیت دارید، حتما در خوردن آن‌ها احتیاط کنید. شما این غذاهای محلی را می‌توانید در رستوران‌های جزیره صرف کنید. البته اگر به ماجراجویی علاقه‌مند هستید، با گشتی در روستاهای جزیره و محله‌های اطراف می‌توانید این غذاها را با دست‌پخت زنان محلی بچشید. ما در سایت سه‌کلیک با معرفی غذاهای محلی قشم، سعی کرده‌ایم به شما برای انتخاب بهترین غذاها در سفر به این جزیره کمک کنیم. اگر قصد سفر به قشم را دارید، برای خرید بلیط هواپیما قشم و رزرو هتل قشم می‌توانید وارد بخش‌های مربوطه شوید و با جستجوی تاریخ موردنظرتان برای سفر، از بهترین پیشنهادهای سایت سه‌کلیک بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران