پارک کروکدیل ‌های قشم
8 اسفند 1401
قشم

درباره پارک کروکدیل‌های قشم و بابا خان معروف!

کروکدیل‌ها از جمله خزندگانی هستند که در مناطق گرمسیری وجود دارند؛ خزندگانی که تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز و شاید ترسناک به نظر بیاید. در سراسر دنیا پارک‌هایی برای پرورش و نگهداری کروکدیل‌ها وجود دارد که یکی از این پارک‌ها در مجموعه نوپک جزیره قشم قرار دارد و به تنها پارک کروکدیل در کشور تبدیل شده‌است. اما اینکه در بازدید از پارک کروکدیل های قشم با چه چیزهایی مواجه می‌شوید و در چه زمینه‌هایی اطلاعات کسب می‌کنید، در این مقاله به طور واضح و شفاف به آن پرداخته‌ایم.

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

ماجرای وارد شدن کروکدیل خان بابا و دوستانش به جزیره قشم

پارک کروکدیل ‌های قشم

جزیره قشم، جزیره‌ای بدون کروکدیل بود تا اینکه یک خانوم جانورشناس به نام مژگان روستایی تصمیم گرفت ایده پارک کروکدیل های قشم را عملی کند. آن‌ها برای این کار نیاز به کروکدیل داشتند به همین علت به کشورهای آسیای شرقی رفتند و 8 کروکدیل به قشم آوردند و وقتی تعدادشان پس از زاد و ولد به 20 سر رسید، پارک کروکدیل های قشم را افتتاح کردند که امروزه تعداد این کروکدیل‌ها به 100 سر رسیده‌است.

میان این کروکدیل‌ها، یک کروکدیل قلدر و غول‌پیکر به نام خان بابا وجود دارد که از همه، چه از نظر سنی و چه وزنی بزرگ‌تر است؛ کروکدیلی با 400 کیلو وزن و 4 متر طول!

حقایقی عجیب درباره کروکدیل‌های آب شور قشم

ممکن است بپرسید کروکدیل آب شور چیست؟ کروکدیل‌های آب شور یا (porosus)، کروکدیل‌هایی هستند که توانایی زندگی در آب شور را دارند و نسبت به گونه‌های دیگر کروکدیل‌ها از اندازه بزرگ‌تری برخوردار هستند. تمامی کروکدیل‌های موجود در پارک کروکدیل قشم از نوع کروکدیل های آب شور هستند. در ادامه شما را با چند واقعیت عجیب درباره کروکدیل‌ها آشنا می‌کنیم:

  • اگر دیدید کروکدیلی با سرعت در آب شنا می‌کند تعجب نکنید؛ دم کروکدیل‌ها آنقدر قوی است که مانند پروانه قایق موتوری به بدنشان نیرو برای شنا تزریق می‌کند!
  • اگر هنگام بازدید در پارک کروکدیل های قشم، کروکدیلی را دیدید که دهانش باز بود، نترسید؛ او این کار را انجام می‌دهد تا هوا وارد بدنش شود و گرمای بدنش کم شود.
  • اگر دیدید صدایی از تخم کروکدیل‌ها بیرون می‌آید تعجب نکنید؛ نوزادان آن‌ها عادت دارند قبل از بیرون آمدن از تخم صدا ایجاد کنند.
  • کروکدیل‌ها برخلاف دیگر خزندگان، زبان نیش‌داری ندارند! اصلا زبانی ندارند که بخواهند شما را نیش بزنند؛ چراکه زبان آن‌‌ها به سقف دهانشان چسبیده‌است.
  • اگر هنگام شب با دو تیله قرمز مواجه شدید، نگران نشوید. چشم کروکدیل‌ها در تاریکی مانند چراغ‌های کوچک LED از خود نور سرخ پخش می‌کند.
  • اگر دیدید مسئولان پارک به کروکدیل‌ها غذا می‌دهند و آن‌ها بدون جویدن قورتش می‌دهند تعجب نکنید؛ کروکدیل‌ها عادت به جویدن غذا ندارند و یک راست وارد معده‌شان می‌کنند.
  • تا حالا واژه کروکودیلین به گوشتان خورده؟ باید بگوییم که یک آنتی‌بیوتیک قوی است که در خون کروکدیل‌ها وجود دارد و یکی از اهداف پرورش کروکدیل در پارک نوپک نیز همین است.

در پارک کروکودیل های قشم چه خبر است؟

کروکدیل ‌های قشم

کروکدیل‌ها با وجود اینکه موجوداتی هستند که در آب شنا می‌کنند، اما تخم‌هایشان را در خشکی می‌گذارند. این موجودات شناگران ماهری هستند و به دلیل انگشتان به هم چسبیده پاهایشان به سرعت می‌توانند در آب تغییر مسیر دهند. دندان آن‌ها بسیار تیز است و شکار خود را تکه تکه می‌کند، ولی اگر دهانشان بسته باشد و شما آن را با دست نگه دارید، قدرت باز کردن دهانشان را ندارند.

مسئولان پارک به کروکدیل‌ها غذای مخصوص می‌دهند؛ به همین علت گردشگران نباید برایشان غذا ببرند. 

کروکدیل‌ها اگر در فضای محافظت‌شده‌ای نباشند، با غذای کم مثلا 500 گرم گوشت هم سیر می‌شوند. به این صورت که شکار خود را به زیر آب می‌برند و بعد از آنکه زیر آرواره‌های خود فشردند، آن را می‌بلعند. شاید هم غذایشان را کنار رودخانه پنهان کنند.

کروکدیل‌ها حدود 70 تا 80 سال زندگی می‌کنند. مسن‌ترین کروکدیل پارک کروکدیل های قشم، باباخان است که 27 سال سن دارد.

تخم‌گذاری آن‌ها به این صورت است که کروکدیل ماده در فصل بارندگی حفره‌ای به عمق نیم‌متر می‌کند و 20 تا 60 تخم درونش می‌گذارد و رویش را شن می‌ریزد. بعد از سه ماه که وقت بیرون آمدن فرزندان از تخم فرامی‌رسد، کروکدیل مادر برای کمک به آن‌ها شن‌ها را کنار می‌زند.

کروکدیل‌های تازه از تخم بیرون آمده، اندازه‌ای برابر با 20 تا 25 سانتی‌متر دارند و روی بدن و دمشان نوار و نقطه‌های تیره‌رنگ است که طی مرور زمان از بین می‌رود. در پارک کروکدیل های قشم کروکدیل های تازه متولد شده برای مدتی در انکوباتور، که محفظه‌ای برای کنترل دمای و اکسیژن است، نگهداری می‌شوند و بعد از آنکه خیال مسئولین از سلامت آن‌ها راحت شد، به جمع دیگر کروکدیل‌ها می‌پیوندند.

کروکدیل‌ها موجوداتی خونسرد هستند که می‌توانند حتی مدت طولانی بدون غذا باقی بمانند.

پارک کروکدیل های قشم در کجا قرار دارد؟

اگر مبدأ را درگهان درنظر بگیریم، باید در میدان درگهان به خروجی چهارم بروید و بعد از خروج از دوربرگردان، در میدان پیش رو به خروجی دوم و به طرف بزرگراه خلیج فارس بروید. بعد از ورورد به بزرگراه و بعد از طی 9 کیلومتر به سمت چپ بزرگراه بپیچید و پس از دو کیلومتر به سمت راست بروید تا پارک کروکدیل های قشم نمایان شود.

پارک کروکدیل ‌

پارک کروکدیل های قشم علاوه بر اینکه فضایی را برای بازدید عموم فراهم کرده‌است، خدمات دیگری را نیز ارائه می‌دهد. خدماتی همچون مشاوره به دیگر پارک‌ها و مزرعه‌های نگهداری کروکدیل، آموزش پرورش کروکدیل به کسانی که قصد یادگیری دارند، فروش کروکدیل به مراکزی که مجوز دارند و درمان و حمایت از حیوانات آسیب‌دیده جزیره. کروکدیل‌ها هنگامی که به بلوغ برسند، به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند. 

لازم به ذکر است که دمای محیط و کیفیت غذای کروکدیل‌ها در پارک نوپک به صورت مداوم کنترل می‌شود. 

مجموعه نوپک علاوه بر کروکدیل چه حیوانات دیگری دارد؟

مجموعه نوپک علاوه بر کروکدیل، جانوران دیگری را نیز در خود جای داده‌است. پرندگان رنگارنگ و خوش‌تراشی همانند عقاب، مرغ مینا، مرغ شاخدار، طوطی سبز، کبک، شترمرغ آفریقایی، سار و طاووس در این پارک وجود دارند که تضاد جذابی را با کروکدیل‌های زمخت پارک ایجاد کرده‌اند. همچنین، خزندگان دیگری همچون مار‌، لاک‌پشت‌، سوسمار و ایگوانا و پستاندارانی مثل بز تالی، میمون، بز کوهی، جوجه تیغی، جوجه‌تیغی نیز در این مجموعه وجود دارند.

آیا اطراف پارک کروکدیل های قشم هتل وجود دارد؟

برای بازدید از پارک کروکدیل‌ها می‌توانید در یکی از هتل‌های شهر قشم اقامت کنید و از آنجا به تماشای پارک بروید. هتل سینگو که در شهر درگهان و در طبقه دوم مجتمع دریا واقع شده به این پارک نزدیک است. برای رزرو هتل اصلا نگران نباشید و با سه کلیک رزرو هتل را انجام بدین!

برای بازدید از پارک کروکدیل های قشم چه فصلی مناسب‌تر است؟

پارک کروکدیل‌های قشم

برای سفر به جزیره قشم و بازدید از جاذبه‌های گردشگری، اگر در فصل‌های خنک سال مانند پاییز، زمستان و دو ماه ابتدایی بهار به آنجا بروید، می‌توانید در هوای مطبوع‌تری به گشت‌وگزار بپردازید. در غیر اینصورت، فصل تابستان، دما و رطوبت بسیار بالایی دارد که ممکن است کلافه‌تان کند.

البته اگر بخواهید در حراجی‌های قشم و جشن نوروز صیاد شرکت کنید، فصل تابستان گزینه مناسبی است.

هنگام بازدید از پارک کروکدیل های قشم نکات زیر را درنظر بگیرید

  • دانستن اینکه چه جاذبه‌های گردشگری در اطراف پارک وجود دارد، به شما برای برنامه‌ریزی بهتر سفر کمک می‌کند. جاذبه‌های طبیعی دره ستارگان، جزایر ناز و غارخربس در نزدیکی مجموعه نوپک قرارگرفته‌اند.
  • برای حفظ سلامت خود، از حریم مکان‌های مشخص‌شده برای بازدیدکنندگان تجاوز نکنید.
  • از پرت کردن خوراکی و انواع شیء به سمت کروکدیل‌ها و سایر امکانات مجموعه پرهیز کنید. یادتان باشد که این حیوانات از ارزش بالایی برخوردار هستند؛ پس فقط با تماشای آن‌ها سعی کنید اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید.
  • از کشیدن سیگار و ریختن ذباله در مجموعه پرهیز کنید.
  • ورود به پارک کروکدیل های قشم ملزم به پرداخت ورودی است.
  • اگر حین بازدید متوجه شدید که حیوانات آسیب‌دیده یا بیمارند، حتما به مسئولان مربوطه گزارش دهید.
  • از امکانات رفاهی پارک کروکدیل های قشم می‌توانیم به فضای سبز، آلاچیق و غرفه‌های فروش صنایع‌دستی اشاره کنیم.
  • حداقل زمان موردنیاز برای بازدید از این مجموعه بین 1 الی 2 ساعت می‌باشد.

کلام پایانی

ورود به پارک کروکدیل های قشم می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از آشنایی با کروکدیل و سایر حیوانات موجود در مجموعه را برایتان رقم بزند. شیوه زندگی و چگونگی پرورش این حیوانات علاوه بر اینکه اطلاعات عمومی شما را بالا می‌برد، چشم‌انداز جدیدی از زندگی این حیوانات را برای شما به نمایش می‌گذارد.

اگر به بازدید از پارک کروکدیل ها و مجموعه نوپک رفتید، تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

همین حالا بلیط هواپیما قشم را رزرو کنید!

نظرات کاربران