دره ارغوان

همه چیز درباره دره ارغوان؛ به رنگ زیبایی، به وقت مشهد!

دره ارغوان

مشهد را می توان کامل ترین مقصد گردشگری ایران دانست. در کنار بارگاه امام رضا(ع) بعنوان قلب تپنده ی شهر، مکان های گردشگری،امکانات تفریحی و مراکز رفاهی بی نظیری در این شهر وجود دارد که بدون اغراق هر سلیقه ای را در سفر راضی خواهد کرد. مشهد طبیعت متنوع و بسیار زیبایی دارد. اطراف این شهر را باغ ها، دره های سرسبز و کوههای بلندی که زمستان لباس سفید برف می پوشند فراگرفته و به آن زیبایی چهارفصل داده اند. هر فصلی که به مشهد سفر کنید می توانید بخشی از زیبایی های رنگارنگ این شهر را تماشا و از آن لذت ببرید. اگر همین حالا هوس سفر به مشهد و تماشای دره ارغوان کرده اید، می توانید در سایت سه کلیک بهترین بلیط هواپیما مشهد را بصورت آنلاین رزرو و یا بهترین هتل مشهد را برای اقامتی دلپذیر رزرو کنید.

رزرو تور مشهد

کمی درباره دره بنفش ارغوان !

دره ارغوان یا ارغوان دره، یکی از این جاذبه های طبیعی مشهد است که در نزدیکی منطقه خوش آب و هوا و کوهستانی طرقبه قرار دارد. برای فهمیدن اینکه چرا به این دره زیبا ارغوان می گویند، باید در فصل بهار به تماشای آن بروید. درباره درخت ارغوان چیزی می دانید؟ این درخت یکی از زیباترین درخت‌های موجود در طبیعت است که ظاهری شگفت انگیز و جذاب با شکوفه‌ها و گل‌های ارغوانی و بنفش رنگ دارد. برگ‌های این درخت به شکل قلب بوده و به همین دلیل به آن درخت عشق نیز می‌گویند. درخت ارغوان معمولا ارتفاعی بین ۳ الی ۱۰ متر دارد و در فصل بهار برگ‌ها و شکوفه‌هایش پدیدار می‌شوند.

این گل‌ها حتی بر روی تنه درخت نیز می‌رویند و منظره‌ای چشم نواز خلق می‌کنند. تمام این زیبایی توصیف شده  را می توانید در این دره مشاهده کنید. درختچه ها و بوته های ارغوان سرتاسر دره را به شکل حیرت انگیزی رنگ آمیزی می کنند و شما هم متوجه می شوید که اسمی مناسب تر از ارغوان، برازنده این همه زیبایی نیست.

دشت ارغوان کجاست؟

دره ارغوان

دشت ارغوان در منطقه خوش آب و هوای طرقبه در شمال غرب مشهد قرار دارد. طرقبه یکی از دروازه­های طبیعی ورود به دل رشته کوه های بینالود و قله های مرتفع آن است. در این منطقه دره های سرسبز فراوانی وجود دارند که در دل کوههای به هم پیوسته ی بینالود امتداد دارند. دره میانی دره ارغوان نام دارد.  ابتدای دره مسیری بسیار سرسبز با درختهای میوه، و چشمه ها و رودخانه های فصلی است.

در ادامه  این دره و با بیشتر شدن ارتفاع، از پوشش درختان کم شده و درختچه های ارغوان بیشتر خودنمایی می کنند. بخش اصلی اینجا، یک دره فرعی در نزدیکی روستای کلاته آهن است که حدود 5 کیلومتر طول دارد. در این بخش است که بیشترین فراوانی درختان ارغوان را مشاهده می کنید. انتهای این مسیر به کوههای به هم پیوسته می رسد که انتهای آن چشمه ای کوچک و زیبا به نام چشمه  دره ارغوان از دل زمین جوشیده، که سرچشمه ی اصلی  آبی است که در این دره جریان دارد. البته در طول تابستان و فصول  گرم سال آب به کمترین میزان خود می رسد. هر قسمت از دره ارغوان زیبایی های خود را دارد که تماشای آن شما را به وجد خواهد آورد.

چرا دره ارغوان را ببینیم؟

همانطور که گفته شد؛ دشت ارغوان یک جاذبه ی طبیعی است. تماشای این دره برای کسانی که عاشق طبیعت، کوه پیمایی و گردش در مناظر طبیعی هستند بسیار هیجان انگیز است. حرکت در میان  بوته های زیبای ارغوان در کنار رودخانه و آبگیرهای زیبایی که در دره قرار دارد، احساس آرامش بی نظیری را به شما می دهد. اگر عاشق طبیعت، پیاده روی و کوه پیمایی هستید، حتما به بنفش ترین دره ایران بیایید!

چه مکان هایی اطراف دره ارغوان وجود دارد؟

روستای دهبار

دره ارغوان یکی از مکانهایی است که در نزدیکی طرقبه قرار دارد. به موازات این دره ، دو دره ی دیگر وجود دارند که در آن روستاهای زیبا و سرسبزی به چشم می خورد. اگر در فصل گرم سال به این منطقه سفر می کنید می توانید با اقامت در این روستاها از تماشای طبیعت و زندگی روستایی نهایت لذت را ببرید و آرامش بی نظیری را تجربه کنید.

نزدیک ترین روستاها به دره ارغوان روستاهای کلاته آهن، شهرک ارغوان؛ روستای دهبار، روستای جاغرق و روستای  است. منطقه تفریحی چالیدره نیز در نزدیکی دره ارغوان قرار دارد که می توانید با یک برنامه ریزی مناسب از این منطقه نیز بازدید کنید و از امکانات آن استفاده کنید.  

چطور برویم؟

برای رسیدن به دره ارغوان از مرکز شهر مشهد بایدحدود 35 کلیومتر رانندگی کنید که بطور میانگین 45 دقیقه طول خواهد کشید. بعد از رسیدن به طرقبه، می توانید از دو مسیر به طرف دره ارغوان بروید.

 مسیر اول:  با ماشین به طرف روستای کلاته آهن بروید  و نرسیده به روستا وارد فرعی دره ارغوان شوید . ماشین را نزدیک روستا پارک کنید و شروع به پیاده روی در دره کنید.

و مسیر دوم:  از طرقبه و از خیابان ارغوان وارد  دره ارغوان شوید. ماشین را در انتهای خیابان پارک کنید و پیاده روی در ابتدای مسیر ارغوان دره شروع کنید. بعد از طی مسیری 3 کلیومتری به بخش اصلی ارغوان دره میرسید.

چه فصلی ببینیم؟

روستای دهبار

خب مسلما ارغوان دره ی واقعی را فقط در فصل بهار می توانید ببینید. گلهای ارغوان در آخرین روزهای اسفند و با  گرم شدن هوا کم کم خود را برای شکفتن اماده می کنند. بسته به اینکه گرمای هوا چه زمانی آغاز شود بازه ای که می توان گلهای ارغوان را تماشا کرد در فاصله  روزهای آخر اسفند تا روزهای آخر اردیبهشت قرار دارد. پیشنهاد ما این است که در روزهای اول اردیبهشت که زیبایی و طراوت دره به  اوج خود رسیده این بهشت زیبا را تماشا کنید.

تور مشهد در بهار را از دست ندهید!

چه دیدنی هایی دارد؟

خب بسته به زمانی از سال که به دره ی ارغوان می روید چیزهایی که می بینید متفاوت خواهد بود. اما هر زمان از سال که به دره ارغوان بروید می توانید طبیعت بکر، اسمان آبی و بی نظیر، کوهستان زیبا و دلپذیر و چشم اندازی به روستاها و شهر مشهد را تماشا کنید. در طول مسیر می توان از هوای دلپذیر وصدای پرنده گان که در میان درختان حرکت می کنند لذت ببرید. اگر در بهار به این دره سفر کنید ، می توانید اوج طراوت آن را مشاهده کنید.

در تابستان و با گرم شدن هوا می توانید از هوای مطبوعی که در دره جریان دارد استفاده کنید و با شب مانی در باغ ها و روستاهای اطراف خاطره ای دلپذیر از همراهی با طبیعت برای خود بسازید. در پاییز برگهای رنگارنگ درختهای انبوه ، بویژه در ابتدای دره زیبایی خاصی به ان می دهد و زمستان نیز می توان انتظار برف و سفیدپوش شدن این منطقه را داشت و یک پیاده روی زمستانی را تجربه کرد. ارغوان دره در هر فصلی شما را سرشار از آرامش و هیجان خواهد کرد.

چه امکانات رفاهی دارد؟

با توجه به اینکه ارغوان دره یک مکان طبیعی بکر به شمار می رود، امکانات رفاهی در آن وجود ندارد. حتی ممکن است آنتن دهی موبایل با مشکل روبرو شود اما در نزدیکی این مکان تماشایی روستاها و اقامت گاه های تفریحی وجود دارد که شما می توانید با کمی پیاده روی به آن برسید. پس اگر به دنبال مکانی با امکانات تفریحی و رفاهی کامل هستید، بهتر است به منطقه ی چالیدره و یا طرقبه بروید تا هم از طبیعت لذت ببرید و هم امکانات رفاهی بیشتری داشته باشید. اما اگر عاشق طبیعت، پیاده روی، و مخصوصا کمپینگ در طبیعت هستید، ارغوان دره بهترین تجربه برای شما خواهد بود.

تماشای ارغوان دره چقدر زمان می برد؟

دره ارغوان

اگر از مشهد بخواهید برای بازدید ارغوان دره برنامه ریزی کنید، باید یک برنامه ی یک روزه را در نظر بگیرید که در طی آن بتوانید با خیال راحت چند ساعت را در دل طبیعیت به گردش و آرامش بگذرانید. ضمن آنکه می توانید از دیدنی هایی که در نزدیکی این مکان وجود دارد نیز دیدن کنید.

هتل های نزدیک دشت ارغوان

با توجه به اینکه دره ارغوان در فاصله یک ساعت تا شهر مشهد قرار دارد، می توانید با اقامت در بهترین هتل های مشهد، یک روز از سفر خود را به تماشای این جاذبه ی دیدنی اختصاص دهید. بهترین هتل های مشهد را می توانید در سایت سه کلیک مشاهده و بصورت آنلاین رزو کنید. اما اگر می خواهید نزدیک این منطقه دیدنی اقامت کنید می توانید هتل های  هتل پارک حیات، هتل بام طرقبه، هتل آبان و هتل پارس را برای اقامت انتخاب کنید. بطور کلی برای کاهش هزینه ها پیشنهاد ما به شما استفاده از تور مشهد در سایت سه کلیک است که در آن بتوانید با هزینه ی مناسبی بلیط هواپیما تهران مشهد و هتل مناسب خود را رزرو کنید.

در آخر

دره ارغوان مشهد یکی از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای مشهد به شمار می رود که تماشا و قدم زدن در آن می تواند شما را سرشار از انرژی و آرامش کند. در این نوشته سعی کردیم مطالبی که برای بازدیدی بهتر از این جاذبه تماشایی به شما کمک می کند بیان کنیم. امیدواریم در سفر بعدی به مشهد بتوانید با برنامه ریزی مناسب دره ارغوان زیبا را تماشا کنید. درخواست آخر ما از شما این است برای حفظ محیط زیست و طبیعت سرزمینمان، اگر به تماشای این دره بی نظیر رفتید حتما مراقب باشید تا به لطافت این جاذبه طبیعی آسیبی وارد نشود.

نظرات کاربران