بازار سرشور مشهد

بازار سرشور مشهد یا بازار زنجیر؟

بازار سرشور مشهد کجاست؟

برای کسانی که قصد دارند در کنار زیارت امام رضا، با خرید سوغاتی یاد دوستان خود را نیز زنده نگه‌ دارند، بازار سرشور مشهد، بهترین گزینه به حساب می‌آید. چراکه علاوه بر نزدیکی به حرم و ارائه بهترین سوغاتی های مشهد با قیمت‌های مناسب‌تر، از جمله جاهای دیدنی و تاریخی این شهر نیز به حساب می‌آید. برای گشت و گذار در این بازار آماده اید؟

محله سرشور مشهد؛ محل آماده شدن برای دیدار معشوق

محله سرشور مشهد

محله سرشور مشهد در ضلع غربی حرم مطهر قرار گرفته است. این محله در گذشته جزء محله‌های گران‌قیمت و اعیان‌نشین شهر مشهد به حساب می‌آمده است. همچنین بازار سرشور نیز راسته‌ی ورودی به بازار اصلی مشهد بوده است.

از آنجا که امام رضا در دیدگاه شیعیان از اجر و منزلت فراوانی برخوردار است و زیارت این امام معصوم، به منزله‌ی حج فقرا در نظر گرفته می‌شود، حضور در حرم این امام معصوم با مناسک خاصی همراه است.

در گذشته زائران پیش از حضور در حرم، از طریق حمام‌هایی که در محله سرشور وجود داشته است، خود را نو نوار کرده و با رخت و لباسی تمیز و معطر قدم به بارگاه امام هشتم شیعیان می‌گذاشتند.

کوچه‌های این محله، تنگ و باریک بوده و قدم زدن در میان هرکدامشان می‌تواند احساس سفر در زمان گذشته را در شما ایجاد کند. در هر کوچه‌ای که پا بگذارید با تعدادی هتل و مهمانپذیر مواجه خواهید شد که به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، دری، انگلیسی و غیره به شما خوش‌آمد گفته و به سمت خود می‌کشانند. مسافرخانه‌های محله سرشور از جمله ارزان ترین هتل های مشهد به شمار روند و می‌توانید با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان نیز در این مراکز اقامت کنید.

بازار سرشور؛ بازاری با حال و هوای قدیمی

محله سرشور مشهد

بازار سرشور مشهد یکی از معدود مراکز خرید این شهر به شمار می‌رود که هنوز حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده است.

این بازار روباز از دوران صفویه تاکنون بارها مورد بازساری قرار گرفته است، با این وجود، همچنان همان سرزندگی و جنب و جوش بازارهای سنتی مشرق زمین را می‌توانید در این بازار حس کنید.

در بازار سرشور بهترین سوغاتی های مشهد با قیمت‌های مناسبی عرضه می‌شوند. تقریبا هر چیزی که بخواهید در این بازار پیدا می‌شود؛ از خوراکی‌های مخصوص مشهد نظیر شیرینی‌جات و انواع عرقیات گرفته تا کیف و کفش و لباس و پارچه و غیره را از بازار سرشور مشهد می‌توانید با قیمت‌های پایین‌تری خریداری کنید.

اگر می خواهید بدانید که سوغات مشهد برای کسانی که دوستشان دارید، چه بخرید؛ مقاله دیگرمون را از دست ندین!

جاذبه‌های دیدنی بازار سرشور مشهد

علاوه بر بازار سنتی سرشور با آن حال و هوای خاص و صمیمی، در محله تاریخی سرشور می‌توانید از تماشای جاذبه‌های تاریخی دیگری نیز لذت ببرید.

– خانه‌های تاریخی

خانه‌های تاریخی

همان‌طور که غرفه‌های بازار سرشور را یک به یک پشت سر می‌گذارید، به کوچه‌ باصفایی می‌رسید که به کوچه آشتی کنان معروف است. در این کوچه سه خانه زیبای اعیانی به چشم می‌خورد که قدمت دوتای آن‌ها به دوره قاجار بازمی‌گردد و دیگری در عصر پهلوی بنا نهاده شده است. این خانه‌ها هنوز به ثبت رسمی نرسیده‌اند ولی شما می‌توانید از آنها بازدید کنید و به تماشای شکوه معماری ایرانی بنشینید.

گفتنی است که تعداد خانه‌های تاریخی این محله به همین سه خانه خلاصه نمی‌شود. اگر در کوچه‌های بازار سرشور مشهد پرسه بزنید با خانه‌های تاریخی دیگری مواجه خواهید شد که هر یک از زیبایی‌های به‌خصوصی برخوردارند و از شاهکارهای معماری ایرانی به حساب می‌آیند. در این میان می‌توان به خانه صاحب علم، خانه جواهری و همچنین خانه دختر ملک، که به دختر یکی از خیرین مشهور مشهد تعلق داشته و به ثبت ملی رسیده است، اشاره کرد.

– حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک نیز یکی از حمام‌های تاریخی بازار سرشور مشهد است. این حمام در دوره صفویه ساخته شده و از جمله آثار ملی ثبت شده کشورمان به حساب می‌آید. حمام مهدی قلی بیک معماری باشکوهی دارد. به محض ورود به این حمام، معماری خیره‌کننده و نقش و نگارهای حکاکی شده روی سقف و ستون‌های حمام، شما را مات و مبهوت زیبایی خود می‌کنند.

در اطراف حوض زیبای حمام مهدی قلی بیک تعدادی تخت سنتی گذاشته شده است که می‌توانید روی آن‌ها بنشینید و غرق در زیبایی‌های این حمام تماشایی بشوید.

– هیات‌های مذهبی

هیات‌های مذهبی

اگر در روزهای میلاد یا وفات چهارده معصوم گذرتان به محله سرشور بیفتد، با حال و هوای عجیبی مواجه خواهید شد. هیات‌های مذهبی این محله، از جمله قدیمی‌ترین و معروف‌ترین هیات‌های مذهبی مشهد به شمار می‌روند و مراسم‌های مذهبی را با شور و اشتیاق عجیبی برگزار می‌کنند. تماشای دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در روزهای محرم در این محله می‌تواند تجربه جالبی باشد.

بازار سرشور مشهد کجاست؟

بازار سرشور مشهد کجاست؟

بازار سرشور مشهد در ضلع غربی حرم مطهر و در سمت چپ خیابانی به نام خسروی نو قرار دارد. این بازار روباز است و مغازه‌های آن در راسته‌ی اصلی و در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی این بازار واقع شده‌اند.

آدرس بازار سرشور مشهد؛ خیابان اندرزگو، اندرزگوی ۱۴، خیابان خسروی نو، محله سرشور (محله آیت‌الله خامنه‌ای)

نظرات کاربران