حرم امام رضا

جاهای دیدنی مشهد؛ 71 پیشنهاد برای یک مشهدگردی کامل!

شهر زیبای مشهد به یمن بارگاه امام رضا (ع)، سالیان سال است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. این شهر در کنار اینکه آرام دل های غریب و گرفته است. سراسر جاذبه های تاریخی و طبیعی ناشناخته است. شهر مشهد با قدمت طولانی که دارد، در وهله اول برگی از تاریخ کهن و دیرینه ایران زمین در قبل و بعد از اسلام است. همچنین به سبب موقعیت جغرافیایی که داشته است، گوشه به گوشه اش برای عاشقان طبیعت و طبیعت گردی گنج های پنهان و شگفت انگیزی دارد. مشهد شهری است که نباید دید، بلکه باید با جان و دل آن را کشف کرد. آماده سفر شوید و بلیط هواپیما مشهد را رزرو کنید و پس از زیارت حرم رضوی به سراغ بازدید از جاهای دیدنی مشهد بروید.

رزرو تور مشهد

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

از حرم امام رضا شروع کنیم!

حرم امام رضا

بدون شک معنا و مفهوم سفر به مشهد با زیارت حرم امام رضا (ع)، گره خورده است. گذشته از فضای معنوی و آرامبخش حرم امام رضا، معماری اسلامی حرم، بارگاه، موزه و حیاط بزرگ آن با حوض ها و فواره ها مجذوب کننده و از جاهای دیدنی مشهد هستند. وارد حیاط حرم که بشوید حس و حالتان به گونه ای تغییر خواهد کرد که انگار زمان ایستاده است. صدای نقاره ها که بلند می شود یا صدای اذان که در کل حرم و خیابان های اطراف طنین می اندازد، قلب را به لرزه می اندازد.

مسجد گوهرشاد

مسجدی با نام بانویی از دوره تیموریان که داستان های زیادی در خود پنهان دارد. برخی داستان ها اشاره به این دارند که چون گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ تیموری، زنی مذهبی و علاقمند به ائمه بوده است، دستور ساخت مسجد گوهرشاد را می دهد و داستان دیگری از دلدادگی کارگری جوان به گوهرشاد در روند ساخت مسجد اشاره دارد. که پس از ابراز علاقه خود، گوهرشاد از او می خواهد چهل شبانه روز در خانه اعتکاف کند، پس از چهل شب جوان از بند عشق زمینی رها شده و به عشق آسمانی می رسد.

گذشته از تمام داستان های مسجد گوهرشاد، مرگ غم انگیز بانویی که مسبب ساخت مسجد شد، دردناک تر است. گوهرشاد بیگم در 88 سالگی و در هرات با دسیسه و توطئه سیاست مداران دربار به قتل رسید. در کنار داستان های غم انگیز پشت ساخت مسجد، معماری زیبای بنا و شبستان های این مشجد از جاهای دیدنی مشهد، مجذوب کننده هستند.

مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد نه تنها همسایه مسجد گوهرشاد است، بلکه شاید بتوان گفت خواهر اوست. زمانی که گوهرشاد بیگم باقی مانده مصالح مسجد را به ندیمه اش بخشید، او بلافاصله دستور ساخت یک مدرسه را داد که با فاصله زمانی کمی پس از مسجد گوهرشاد ساخته شد تا محلی برای آموزش طلاب باشد. این مدرسه نامش را از واقف خود، بانو پریزاد دارد و سراسر نمود معماری و تزئینات عصر تیموریان است که امروزه بخشی از مجموعه آستان قدس رضوی و از جاهای دیدنی مشهد محسوب می گردد.

مقبره شیخ بهایی

مقبره شیخ بهایی

مقبره ای که زمانی محل تدریس عالم و دانشمند بزرگ بهاءالدین محمد بن حسین، معروف به شیخ بهائی بوده است. این مقبره در یکی از رواق های حرم مطهر رضوی، بعد از رواق امام خمینی قرار دارد. علاوه بر کتیبه های خوشنویسی روی دیوارها که زمان تولد و وفات شیخ بهایی بر روی آنها نقش بسته است، پس از ورود به مقبره شیخ بهائی، مزار سنگی که با محفظه ای شیشه ای محافظت می شود، کف رواق که از سنگ مرمر سفید پوشیده شده و دیوارها و سقف که آینه کاری شده است، چشم ها خیره می کند. بازدید از این مقبره در بین جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی حرم خالی از لطف نخواهد بود.

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس در سال 1316 برای نگهداری از هدایا و پیشکش های تجار و امیران و پادشاهان به حرم امام رضا (ع) ساخته شد. پیش از ساخت موزه اشیای گران بهای متعلق به حرم در مکانی به نام خزانه محافظت می شدند. اما پس از ساخت موزه به عنوان دومین موزه بقاع متبرکه در ایران، گنجینه های ارزشمند و آثار تاریخی از خزانه به موزه منتقل شد و مورد بازدید عموم قرار گرفت. موزه آستان قدس رضوی دارای بخش های متنوعی از جمله موزه تمبر، موزه سلاح، موزه نجوم، موزه ظروف، موزه سکه و موزه صدف است. امروزه این موزه یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم است که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

آرامگاه پیر پالاندوز

در اطراف حرم امام رضا، چشم ها خیره به آرامگاهی با سر دری زیبا و نقش های مینیاتوری می شوند. اینجا آرامگاه پیر پالاندوز از عرفای شیعه مذهب ذهبیه که برای امرار معاش پالاندوزی می نموده و نام او از پیشه ای که داشته است، گرفته شده. بنای آرامگاه پیر پالاندوز در زمان شاه محمد خدابنده صفوی پدر شاه عباس ساخته شد و تا به امروز چندین بار درگاه ورودی، رواق ها و صحن آن مورد بازسازی قرار گرفته است. کاشی کاری، طاق نماها و قاب درها از جمله جذابیت های مقبره پیر پالان دوز هستند. این آرامگاه از جاهای دیدنی مشهد است که در اردیبهشت ماه سال 56 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

مگر می شود به مشهد بیایید و محبوب ترین بازار سرپوشیده آن را نبینید؟! بعد از زیارت و گشت و گذار در حرم، خرید سوغاتی و صنایع دستی، حال و هوای دیگه ای داره. بازار رضا در نزدیکی حرم و با فاصله کمی از وسایل نقلیه عمومی جاییه که با گذشتن از دهانه بازار سبز و آبی فیروزه ها، برق نقره های پشت ویترین و عطر زرشک و نبات هوش از سر می بره. بازار رضا یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم است که ساعت ها می شود در آن گشت و خسته نشد.

مسجد هفتاد و دو تن

جاهای دیدنی مشهد در اطراف حرم تمام که نمی شوند هیچ، یکی از دیگری جذاب تر و پر رمز و رازتر هستند. مسجد هفتاد و دو تن که قدیمی ترها آن را با نام مسجد شاه می شناسند. در واقع مقبره امیر غیاث‌الدین ملک معروف به “ملکشاه”، از امرای دربار تیمور لنگ بوده است. مسجد شاه در قرن هشتم هجری ساخته شد و به عنوان آرامگاه ملکشاه بسیار مورد احترام مردم بوده است. در دوران صفوی بازسازی هاییی داشته است تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، که نام آن به مسجد هفتاد و دو تن تغییر یافت.

حمام مهدی قلی بیک

می دانستید در دوران کدام پادشاهان حمام های عمومی زیادی در ایران ساخته شد؟! دوران صفویه و قاجار بیشترین حمام ها در ایران ساخته شده است. که از بین آن ها حمام مهدی قلی بیک مشهد، یک نمونه بی نظیر برای درک زیبایی حمام های قدیمی است. این حمام را در کنار بازار فرش فروشان نزدیک به حرم امام رضا (ع) می توان پیدا کرد. اگرچه امروز تبدیل به موزه مردم شناسی شده است، اما فضای داخلی دست نخورده مانده است و امکان بازدید از خزینه، نظافت خانه چال حوض و … وجود دارد. حمام مهدی قلی بیک یکی از جاهای دیدنی مشهد است که شاید به فکر کسی نرسد سقف یک حمام عمومی قدیمی تا این حد می تواند مزین به نقاشی های زیبا و نگارگری ها باشد.

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان به قدمت 360 سال، از میراث کهن ایرانیان در شهر مشهد است. قبل از ورود نوشته سر در مدرسه با خط خوش نستعلیق، به شما می گوید که این بنا در عهد صفویان و توسط عباسقلی خان شاملو در سال 1077 هجری ساخته شده است. جذابیت و شکوه کاشی کاری و مقرنس کاری های حجره های دور تا دور حیاط، چشم ها خیره می کند. مدرسه عباسقلی خان از در کنار آنکه شکوه معماری ایرانی را به رخ می کشد، یکی از جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی حرم رضوی است.

خانه‌ی تاریخی داروغه

یکی از خانه های تاریخی مشهد که به دستور یوسف خان هراتی آخرین داروغه مشهد در دوران قاجار ساخته شد، تا از مهمانان های اعیانی یوسف خان در آن پذیرایی شود. از نکته های جالب این خانه تاریخی، سکونت ورثه یوسف خان تا سال 1360 در این خانه بوده است. بعدها به عنوان تکیه و حسینیه از آن استفاده شد تا کنون که برای بازدید عموم باز است تا این خانه ساخته شده به دست معماران روسی که نشان از ترکیب معماری روسی و ایرانی دارد، را به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد بازدید کنند.

خانه‌ی تاریخی توکلی

خانه ای مرموز از دل تاریک در بافت شهری مشهد که به خانه ارواح معروف است! اما واقعیت داستان چیست؟! اولین مالک این خانه تاریخی، یکی از تجار معروف خشکبار مشهد، آقای کشمشیان بوده است که تا دوره پهلوی نیز در این خانه سکونت داشته، پس از او، خانه توسط فردی به نام توکلی خریداری می شود که نام این خانه از ایشان مانده است. پس از فوت توکلی، خانه متروکه شده و سرنوشت آن بلاتکلیف می ماند. پس اجنه و روح از کجا آمده؟! رفت و آمد کارتن خواب ها در سال های متروکه بودن خانه سبب شده تا داستان هایی از ارواح برای خانه تاریخی توکلی ساخته شود. اما امروز می توانید این خانه از جاهای دیدنی مشهد را تحت فعالیت با نام موزه مکتب خانه، در کنار معماری نفیسش بازدید کنید.

خانه اردکانی مشهد

خانه اردکانی مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی حرم که با چند دقیقه پیاده روی از حرم رضوی می توان از آن بازدید کرد، خانه اردکانی ها یا خانه دولابیان است. مالک اولیه این خانه حاج حسین اردکانی تاجر پشم، روغن و پنبه در مشهد بوده است که با خانواده در این خانه زندگی می کرده است، پس از فوت ایشان خانواده دولابیان که از اقوام اردکانی ها بودند خانه را خریده و تا سال 1353 در آن زندگی می کرده اند. اما شهرت این خانه به عنوان جاذبه ای گردشگری به دلیل این است که تمام عناصر خانه های قدیمی و سنتی ایران شامل حیاط مرکزی، بخش تابستان نشین و زمستان نشین، آب انبار، حوض خانه و تنورخانه را دارد.

باغ خونی

باغ خونی، که به دلیل داشتن یک چشمه با نام باغ چشمه نیز شناخته می شود، یکی از نمادهای طراحی باغ ایرانی در کشور است. اما شهرت آن به دلیل طراحی باغ ایرانیش نیست، این باغ شاهد یک کشتار بوده است. اما کدام کشتار؟ داستان چیست؟ برگردیم به سال 1248 پس از ساخت باغ که مالک آن  حاج محمد مهدی تاجر قندهاری بود. با بهم ریختن اوضاع سیاسی کشور در آن سال ها، باغ به کنسولگری روسیه واگذار و تبدیل به جایی شد که روس ها از آن مسجد گوهرشاد در حرم رضوی را به توپ بستند و هموطنان ما را کشتند. این یادگار از عهد قجری، یکی از جاهای دیدنی مشهد است که فضای سرسبز و عمارت دیدنی آن برای یک گردش عصرانه خانوادگی بسیار جذابیت دارد.

خانه امیری

خانه ای قجری در نزدیکی حرم که در میان انبوه ساختمان های مدرن و جدید همچنان پابرجا مانده است. عمارت امیری نمونه ای از معماری ارباب رعیتی را نشان می دهد، قسمتی از خانه برای اسکان خدمتکاران و قسمتی دیگر برای سکونت ارباب خانه ساخته شده است. اما وزن معماری قسمت اربابی به صورتی است که کاملا بر قسمت خدمتکاران سایه انداخته و نور چندانی به آن بخش نمی رسد. این عمارت از جاهای دیدنی مشهد است که بازدید از آن برای آشنایی با شیوه ساخت خانه های شمال شرق ایران، ارزشمند است.

مدرسه میرزا جعفر

مدرسه میرزا جعفر

میرزا جعفر سروقدی از تاجران قدیمی مشهد، در حوالی سال ۱۰۵۹ قمری مدرسه علمیه میرزا جعفر را برای آموزش علوم دینی تاسیس کرد. این مدرسه که از بناهای ارزشمند دوره صفویه و از جاهای دیدنی مشهد است، بزرگ ترین مدرسه شهر نیز می باشد. مدرسه میرزا جعفر اکنون هم برای آموزش های دینی فعالیت داشته و جزئی از دانشگاه علوم رضوی در نزدیکی حرم امام رضا (ع) است.

بازار عباس قلی خان

اگرچه اطراف حرم پر است از بازارهای نو و شیک، اما هنوز هم بازار قدیمی و فرسوده عباسقلی خان یا همان کاروانسرای عزیزالله اف یکی از جاهای دیدنی مشهد است که برای خرید و عکاسی، طرفداران خودش را دارد. کوچه پس کوچه ها و حجره های درهم و بدون نظمی که هنوز شکل و شمایل قدیمی خودشان را حفظ کرده اند و حتی گاهی اجناسی به قدمت مغازه ها در آن چیدا می شود. داستان پشت این بازر یا همان کاروانسرا داستان یهودیانی است که توسط مسلمانان سرکوب شدند و رفته رفته خانه و تجارتشان را رها کردند و گریختند.

جاهای دیدنی مشهد در شب

کوه سنگی مشهد

کوه سنگی مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد در شب، پارک کوه سنگی از کوه های بسیار قدیمی مشهد است. منطقه کوه سنگی از زمان صفویه مورد توجه بوده است. این منطقه تا سال 1310 منطقه ای بکر و کم ارتفاع مناسب صعود بوده و آب و هوای معتدل و پوشش سرسبز آن در کنار رودخانه آن را به منطقه ای ییلاقی و محبوب مردم تبدیل کرده بوده است تا اینکه در سال 1318 آلمانی ها با ساخت یک ساختمان دو طبقه و نرده کشی گل کاری این منطقه را به یک پارک طبیعی تبدیل کردند. در سال 1340 هم توسط یک خیابان پارک کوه سنگی به شهر مشهد وصل شد. پارکی که نامش به دلیل وجود دو قله سنگی از رشته کوه بینالود در دو طرف پارک است.

پارک پلکانی بابا کوهی یا بام هفت تیر

مردم محلی آن را با نام کوه آب و برق یا بام هفت تیر می شناسند. یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در شب است که آب و هوای فوق العاده و فرصت قدم زدن در آن را نباید از دست داد. از کوه های قدیمی مشهد است که سر از بافت شهری درآورده و به صورت پلکانی طراحی و سنگفرش شده تا در شب هم امکان صعود داشته باشید. تمام مسیر نورپردازی شده و روشنایی دارد به همراه استراحت گاه هایی که هر لحظه احساس کردید نمی توانید ادامه دهید، متوقف شوید و هوایی تازه کنید. اما سعی کنید تا آخرین پله را بروید تا مشهد را از فراز پام هفت تیر در شب ببینید، شهری چراغانی که گل سر سبدش حرم امام رضا است.

کوه پارک مشهد 

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در شب، کوه پارک در ارتفاعات جنوبی شهر است. این پروژه که احداث یک جنگل مصنوعی و دست ساز بود، در سال 99 افتتاح شد و اکنون با یک میلیون درخت مورد استقبال گردشگران و مردم محلی قرار گرفته است. این پارک ریه های تنفسی مشهد هستند که برای فرار از ازدحام و آلودگی شهر می توانید به آن پناه ببرید و بین درخت ها و چشمه های آن قدم بزنید.

شاندیز

شاندیز

ییلاقات شاندیز با آب و هوای فوق العاده، دره های باصفا و رودهای جاری در تمام فصول سال، از جاهای دیدنی مشهد است که در شب جلوه ای چندین برابر دارد. برای بازدید از شاندیز مشهد یک روز را در سفر اختصاص دهید، تا هم از آثار تاریخی آن مانند آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، رصدخانه نجومی، پارک جنگلی شاندیز و … دیدن کنید، هم ناهار را در مجموعه تفریحی شاندیز صرف کنید و همچنین با تاریکی هوا در هوای مطبوع ییلاق شاندیز از شب و آسمان پرستاره و صاف لذت ببرید.

شهربازی سرزمین عجایب

شهربازی سرپوشیده سرزمین عجایب در طبقه فوقانی مجتمع تجاری الماس شرق یکی از جاذبه های دیدنی مشهد در شب است که می توانید همراه با خانواده و خصوصا کودکان ساعات خوشی را بگذرانید، سرگرم شوید و پر انرژی به سراغ سواری ها و بازی های جایزه دار بروید.

سرزمین موج‌های آبی

بهترین گزینه برای بی خوابی شبانه استخر و سرسره های آبی است. هیجان و آدرنالین ناشی از سرسره موج، لوپ و تورنادو در سرزمین موج های آبی مشهد حسابی انرژی شما را تخلیه می کند. حتی با این همه هیجان ممکن است احساس گرسنگی کنید، که رستوران موج های آبی منتظر سفارش شماست. سرزمین موج های آبی یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد در شب است.

سرزمین موج‌های خروشان

سرزمین موج‌های خروشان

بزرگ ترین پارک آبی سرپوشیده جهان در مشهد قرار دارد، بنابراین بازدید و تفریح در یکی از خاص ترین جاهای دیدنی مشهد را نباید از دست بدهید. این پارک نیز قابلیت استفاده همزمان بانوان و آقایان به صورت مجزا را دارد. سقوط آزاد، چاله هوایی، زیپ لاین در آب، همگی برای رفتن به این پارک آبی به شدت وسوسه انگیز هستند.

مجتمع تجاری گردشگری الماس شرق

اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی مشهد در شب هستید که گشت و گذارتان با سرعتی آرام و همراه با خرید بگذرد، مجتمع الماس شرق مقصد اول و آخر شما خواهد بود. این مجتمع تجاری در 6 طبقه هرآنچه نیاز داشته باشید از لوازم آرایشی، پوشاک، لوازم خانگی و طلا را در اختیارتان خواهد گذاشت و در پایان هم می توانید گردشتان را در رستوران مجموعه به پایان برسانید و یا به سراغ سینمای 5 بعدی، آبنمای جامپینگ و یا آکواریوم شهر دریایی بروید و شب زنده داری را ادامه دهید.

جاهای دیدنی مشهد با مترو

پارک ملت مشهد

یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک های مشهد، پارک ملت است. ساخت این پارک با ایده دو مهندس انگلیسی کلنگ خورد و در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی به روی عموم باز شد. در کنار فضای سبز فوق العاده و انبوه درختان پارک، زمین چمن فوتبال، زمین والیبال، بسکتبال و تنیس آن محبوب گردشگران و جوانان است. پارک ملت یکی از جاهای دیدنی مشهد با متر است که از طریق ایستگاه متروی ملت به راحتی می توانید به آنجا برسید.

بام مشهد یا کوهستان پارک خورشید

بام مشهد

پارک خورشید بزرگ ترین پارک کوهستانی شهر مشهد و یکی از جاهای دیدنی مشهد با مترو می باشد که محبوب گردشگران و مشهدی ها است. برای رسیدن به بام مشهد کافیست با مترو به ایستگاه هاشمیه بروید. بام مشهد دارای زمین والیبال و فوتبال برای سرگرمی جوانان و آلاچیق ها بزرگ برای پیک نیک های خانوادگی است. همچنین موقعیت مناسب پارک و دسترسی به آن با متر سبب شده است تا در فصل بهار و تابستان پاتوق ورزشکاران سحرخیز باشد تا دسته جمعی به نرمش و ورزش بپردازند.

منطقه گردشگری سپاد

مجهزترین منطقه گردشگری کشور، در بخش شمالی شهر مشهد واقع شده است. این مجتمع گردشگری را می توان لوکس ترین بازار مشهد نیز نامید، چرا که دو مرکز خرید مهم شهر یعنی الماس شرق و وصال در این مجموعه قرار دارند. در کنار بازارها در این مجتمع گردشگری، پارک ساحلی آفتاب، سیرک، سرزمین عجایب، پارک علمی، آکواریوم آب شور، تونل باد صبا و سرزمین بازی خورشید قرار دارد. در واقع این دهکده گردشگری برای سرگرمی همه افراد خانواده با هر سن و هر سلیقه ای مناسب است.  منطقه گردشگری سپاد از جاهای دیدنی مشهد است که با مترو می توان به بازدید آن رفت، ایستگاه متروی خیام در نزدیکی این مجتمع شما را در کمترین زمان به سپاد می رساند.

پارک ساحلی آفتاب

پارک آبی آفتاب در 7 طبقه بزرگ ترین پارک آبی طبقاتی در جهان است. این پارک از جاهای دیدنی مشهد با مترو است که دسترسی به آن از طریق ایستگاه متروی خیام امکان پذیر می باشد، پارک ساحلی آفتاب، ویژگی استفاده همزمان آقایان و بانوان به صورت مجزا را دارد، پس یک تفریح همزمان خانوادگی برای فرار از خواب شبانه است. البته این مجموعه به جز سرسره های پر از هیجان دارای حمام آفتاب، ماساژ و استخر نمک نیز می باشد. در پارک آفتاب، کودکانه از سرسره ها سرازیر شوید، ماساژ بگیرید و آرام شوید و حتی به سراغ آب درمانی بروید.

باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد

باغی که آرامگاه آخرین جهانگشای شرق، نادر شاه افشار را در آغوش کشیده است. شاید باورتان نشود فضای آرام و سرسبز این باغ زیبا، آرامگاه پادشاهی است که دوران حکومتش پر از هیاهو و لشکرکشی برای محافظت از قلمرو ایران و کشورگشایی بوده است. نادرشاه در زمان حکومتش دستور ساخت آرامگاهی برای خود را داد اما ساخت آن نیمه ماند و خودش فوت شد. وارثانش زمین های اطراف باغ را فروختند و در دوره قاجاریه، آقا محمد خان بقایای جسد او را به تهران منتقل کرد. تا در سال 1292 خورشیدی، مجلس به پاس خدمات ارزنده نادرشاه دستور ساخت آرامگاه او را در باغ نادری صادر کرد. شکوه مجسمه ساخته شده نادرشاه و یارانش در یکی از جاهای دیدنی مشهد، کنار مزارش که بر سکویی دوازده متری ساخته شده، مجذوب کننده است. آرامگاه نادرشاه را به راحتی با مترو و از طریق ایستگاه متروی شهدا می توانید بازدید کنید.

مجتمع تفریحی و تجاری آرمیتاژ

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد با مترو، مجتمع تفریحی آرمیتاژ است که از متروی هفت تیر با حدود 15 دقیقه پیاده روی به راحتی به آن خواهید رسید. این مجتمع برای یک گردش خانوادگی و بازی کودکان به دلیل داشتن زمین بازی مخصوص کودکان مناسب است. همچنین دارای فودکورت، پردیس سینمایی، بخش بازی های کامپیوتری و بولینگ است. در آرمیتاژ بزرگسال و کودک همه سرگرم خواهند شد.

جاهای تاریخی مشهد

گنبد سبز مشهد

اگر بگوییم یکی از جاهای دیدنی مشهد در وسط یک میدان قرار دارد، شاید کمی تعجب آور باشد. گنبد سبز مشهد در خیابان خراسانی، در وسط میدانی با همین نام قرار دارد و در واقع آرامگاه شیخ محمد مؤمن از عرفای شیعه مذهب دوران صفوی است. اما چرا گنبد سبز؟ پاسخ در اولین نگاه به گنبد روشن می شود. رنگ فیروزه ای متمایل به سبز گنبد سبب نام گذاری این مقبره به گنبد سبز شده است.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

در دوره پهلوی اول اجازه ساخت کلیسایی برای ارامنه مشهد که در دوران صفوی و افشاریه مورد بی مهری قرار گرفته بودند و حتی روابط آنها با مسلمانان محدود شده بود، صادر شد و در نتیجه آن کلیسای مسروپ مقدس ساخته شد و نام مسروپ ماشتوش، که حروف زیبای ارمنی را ابداع کرده است، بر آن گذاشته شد. کلیساهایی در اراک، رشت و اهواز نیز با همین نام وجود دارند. کلیسای مسروپ مشهد که با نام های “مریم مقدس” و “ده دی” نیز شناخته می شود تا اواخر دهه 70 نیز فعالیت داشت و کشیش در آن مستقر بوده است، اما با مهاجرت ارامنه تقریبا تعطیل شد تا نهایت در سال 1384 به عنوان آثار ملی به ثبت رسید و یکی از جاهای دیدنی مشهد برای بازدید در سفر است.

گنبد خشتی

از نامش پیداست که معماری بنا از خشت بوده و نامش را گنبد خشتی نهاده اند. اما چه کسی در این آرامگاه آرمیده است؟ ابتدا باید بگوییم که گنبد خشتی، پس از حرم امام رضا (ع) یکی از قدیمی ترین زیارتگاه شهر مشهد است. اینجا مدفن امامزاده سید محمد از برادرزادگان امام رضا (ع) است و قدمت آن به 500 سال پیش باز می گردد. گنبد خشتی مشهد هم از نظر مذهبی و هم گردشگری یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در سال 1345 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه‌ی تاریخی کوزه کنانی

تافته جدا بافته محله چهار باغ مشهد از محله های اعیان نشین شهر، خانه تاریخی مرحوم حاج کوزه کنانی با مساحت و معماری بی نظیرش است. این خانه قدیمی از دوره قاجاریه که در قدیم با نام حسینیه فروشانی ها شناخته می شده، با اینکه بخش های زیادی از آن تخریب شده است اما هنوز هم از جاهای دیدنی مشهد به حساب می آید و در دوران رونق خود، مدتی به عنوان کنسلوگری در خدمت روس ها و آمریکایی ها فعالیت داشته است. امروز هم با عنوان موزه مشروطیت، ساعت ها می توان در حیاط ها، 42 اتاق قدیمی و شاه نشین آن غرق در تاریخ شد.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

شاید اگر بگوییم آرامگاه شاعر خوش آوازه ایران، در طی سال ها بارها تخریب شده تا در نهایت این چنین بنا و باغی از آن مانده است، باور نکنید؟! پس از مرگ فردوسی، به دلیل اینکه شیعه مذهب بود اجازه دفنش در گورستان را ندادند و پیکرش در باغ خانه اش به خاک سپرده شد. بعدها یکی از سپهداران توس در اولین آرامگاه را برای فردوسی بنا کرد. این آرامگاه در زمان حمله مغول و سلسله های مختلف چندین بار با خاک یکسان شد تا ابتدا در زمان ناصرالدین شاه بنایی دو طبقه برای آن ساخته و سبب در زمان پهلوی، باغی که آرامگاه در آن قرار داشت پیشکش شاه شد تا آرامگاهی در خور این شاعر پارسی ساخته شود.

مجموعه وسیع کنونی آرامگاه فردوسی شامل مقبره، باغ، موزه، یادبود حکیم ابوالقاسم فردوسی است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد و بخشی از تاریخ توس، ارزش بازدید دارد. اگرچه ارزش این بنا با به خاک سپردن ملک الشعرای بهار و استاد شجریان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

خانه ملک مشهد

خانه تاریخی ملک، یکی دیگر از خانه های تاریخی مشهد است که به عنوان سرآمد خانه های تاریخی شهر شناخته می شود. این خانه متعلق به حاج حسین ملک، از تجار و ملاکان قدیمی است که به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد ایران در صد سال گذشته شناخته می شود. حسین ملک پس از به دست گرفتن اداره املاک پدری، بسیاری از این املاک را در مشهد وقف نمود. خانه ملک نیز در گذشته بسیار وسیع تر بوده و امروز تنها نمای بیرونی آن به عنوان خانه تاریخی ملک و یکی از جاهای دیدنی مشهد، شهرت دارد. در بازدید از معماری خانه ملک به اواخر دوران قاجار باز میگردد، می توانید کارگاه های مختلف هنری که امروز در آن برگزار می شود را نیز بازدید کنید.

چهارطاقی بازه هوره

جاهای دیدنی مشهد به خود شهر محدود نمی شوند، بلکه در اطراف شهر مشهد هم می توان جاذبه های فراوانی را یافت. یکی از این جاذبه ها، چهار طاقی بازه هوره است که به عنوان قدیمی ترین چهار طاقی ایران شناخته می شود. اینکه چهارطاقی هوره از دوره اشکانیان است یا ساسانیان مشخص نیست، اما محققان می گویند، این سبک ساخت چهار طاقی مربوط به دوره ساسانیان است. در اینکه این چهار طاقی در راه مشهد به تربت حیدریه، برای نگهبانی بوده یا آتشکده نیز، همچنان مشخص نشده است.

میل اخنگان

میل اخنگان

بنایی مرموز که به علت کمبود اسناد تاریخی نه زمان ساخت آن به طور قطع مشخص است و نه اینکه دقیقا محل دفن چه کسی است. این آرامگاه پر رمز و راز از جاهای دیدنی مشهد با فاصله 20 کیلومتری از شهر، طبق نظر محققان احتمالا مربوط به دوره تیموریان ست و گمانه زنی ها از نقش و نگار های زنانه بر روی برج، حکایت از این دارد که که میل اخنگان محل دفن یک بانو است. برخی معتقدند محل دفن گوهرتاج، خواهر گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری است و برخی دیگر می گویند آرامگاه دختری هندی است که از مریدان امام رضا (ع) بوده و در راه سفر برای زیارت از دنیا رفته است و اینجا به خاک سپرده شده است، اما در نهایت صحت هیچ یک از این ادعاها تاکنون به اثبات نرسیده است.

فرهنگسرای بهشت

بنایی 90 ساله از دوران پهلوی که ابتدا به عنوان دبیرستان مستوفی فعالیت داشت و مدتی هم به عنوان تالار عروسی از آن استفاده می شد. اما طی اقدامی توسط شهرداری مشهد، این بنای قدیمی و تاریخی امروز معرف هویت و فرهنگ شهر مشهد است. فرهنگسرای بهشت، در بافت مرکز شهر، یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در آن می توان با مفاخر، حوادث تاثیرگذار، خصوصیات مردمی و آداب و رسوم مشهدی ها به خوبی آشنایی پیدا کرد.

مقبره خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع از معروف ترین شخصیت های اسلامی، در انتهای خیابان خواجه ربیع قرار دارد. این مقبره به توصیه شیخ بهایی توسط شاه عباس اول ساخته شد. این آرامگاه علاوه بر اینکه پس از گذشته 14 قرن همواره مورد احترام مردم محلی و بازدیدکنندگان است، یک از جاهای دیدنی مشهد است که گنبد فیروزه ای آن با دیوارهای کاشی کاری آبی و سبز چشم ها را خیره می کند.

بند گلستان

بند گلستان

یکی از بندهای تاریخی مشهد از دوره تیموریان، که پس از گذشت 500 سال همچنان پابرجاست و نشان از مهندسی شاهکار ایرانیان دارد. این بند بر روی دریاچه گلستان ساخته شده و به همین دلیل به بند گلستان معروف شده است. گمانه زنی های تاریخی نشان از آن دارد که گوهرشاد بیگم بانویی که در تاریخ تیموریان ساخته های زیادی از ایشان به جای مانده است، بند گلستان را نیز ساخته است.

خانه پیشه وران

خانه تاریخی پیشه وران که گمان می رود از اواخر دوره قاجار و ابتدای پهلوی اول باشد، یکی از جاهای دیدنی مشهد با سقف و در و پنجره های چوبی و قدیمی است که نشان از سبک و سیاق زندگی مردم مشهد در سال های دور دارد، همچنین دستگاه های ریسندگی به جای مانده در خانه، حرفه ای که اهالی به آن مشغول بودند را نشان می دهد.

خانه موسوی مشهد

خانه پریشانی یا همان خانه موسوی در محله نوغان مشهد قرار دارد. خانه ای قدیمی با نیم قرن قدمت که بخش هایی از آن به مرور زمان تخریب شده است، اما هنوز هم گوشه هایی از معماری شاهکار ایرانی را در آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد می توان بازدید کرد. زمانی که حاج آقا موسوی، خانه از مالک اولیه آن خرید، بنا را به نام همسرش خانم پریشانی زد و از آن پس، این خانه با نام خانه پریشانی شناخته می شود و برای حفظ هویت تاریخی شهر با آنکه در مسیر پیاده سازی شارستان قرار داشت، تخریب نشده و حفظ شد.

خانه غفوری

خانه غفوری

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در خیابان نواب صفوی که شاید اگر فقط از بیرون خانه را نگاه کنید، باور نکنید درون آن سراسر زیبایی و نمادی از معماری باشکوه دوره قاجاریه با قدمتی بیش از 150 سال نهفته باشد. مردم محلی می گویند خانه را یهودی ها ساخته اند و سال ها بعد آقای چوب دار آن را خریداری نموده است، خانه پس از فوت همسر به خانم غفوری رسیده و نام او بر خانه نهاده شده است. خانه ای که تا سال 60 مسکونی بود و پس از آن 18 سال رها شد و مدتی هم به عنوان مهمانخانه از آن استفاده می کردند تا نهایت در سال 1384 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه وطن چی

یکی از جاهای دیدنی مشهد که کمتر دیده و شنیده شده است، خانه وطن چی است. خانه ای تاریخی از دوره قاجار که در خیابان خسروی قرار دارد. این بنا که آثار معماری دوره های صفوی و افشاریه در آن دیده می شود، جزو بناهایی بوده است که فتحعلی شاه پس از برکناری نوه نادرشاه، دستور تخریب آنها را داد. به همین دلیل بخش اعظم این خانه تخریب شده است.

خانه مسکونی بلخاست

خانه بلخاست، در بافت قدیمی مشهد و از خانه های تاریخی است که همچنان مسکونی مانده است. آنچه در مورد بافت قدیمی مشهد جالب است، کمرنگ بودن آثار مروبط به دوران صفوی و افشاریه در آن است که دلیل آن عملکرد حاکمان ایران خصوصا فتحعلی شاه بوده است، که بعد از به سلطنت رسیدن دستور داد تا همه ابنیه و آثار مربوط به دوره صفوی و افشاریه با خاک یکسان شوند. خانه بلخاست نیز از دوره قاجاریه به جای مانده است اما صاحب آن غلامرضا بلخاست ادعا می کند بخشی از بنا صفوی بوده است و البته رگه های کمرنگی از معماری صفوی و افشاری در این بنا از جاهای دیدنی مشهد، قابل مشاهده است.

سنگ‌ نگاره باستانی شتر سنگ

سنگ‌ نگاره باستانی شتر سنگ

سنگ نگاره ای به حق باستانی در جاده مشهد به شاندیز که سراسر نقش های حک شده ای از بز کوهی، شیر، گاو و انسان های شکارچی است. نقوش روی سنگ نگاره همه در جهت شرق و غرب هستند که نشان از هوش خالقان اثر دارد، چرا که با گذشت سالیان طولانی، هنوز نگاره ها پاک نشده اند و باقی مانده اند. در فاصله ای دورتر از این سنگ نگاره سنگ های بزرگ گردی دیده می شوند که شبیه به شترهای خوابیده بر روی زمین هستند، احتمالا به همین دلیل است که نام منطقه از جاهای دیدنی مشهد را شتر سنگ گذاشته اند.

خانه اکبرزاده

خانه های تاریخی مشهد بخش اعظمی از تاریخ این شهر را به دوش می کشند و سبب جذابیت بیش از پیش جاهای دیدنی مشهد می شوند. از دیگر خانه های تاریخی شهر، خانه اکبرزاده به تملک آقای غلامحسین اکبرزاده است. خانه ای قدیمی از عهد قاجار که باید توصیه کرد برای دیدنش زودتر به مشهد بروید، چرا که در خطر تخریب قرار دارد و ممکن است به زودی به تاریخ بپیوندد.

خانه تاریخی هوشمند

از جاهای دیدنی مشهد با قدمتی از دوران تاریخی پس از اسلام، خانه تاریخی هوشمند در چهارراه شهدا پشت آرامگاه نادری است که در مرداد 1384 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

قلعه دختر بازه هوره

قلعه دختر بازه هوره

قلعه ای از دوران قبل از اسلام در نزدیکی چهارطاقی بازه هوره که در سال 1310 به عنوان اولین بنای تاریخی خراسان به ثبت ملی رسیده است. شاید نام بازه هوره کمی متعجب کننده باشد. “بازه” از واژگان فارسی دری و به معنای بسیار زیبا است.  در زبان فارسی دری، منظور از بازه قسمتی از کوه است که خورشید از وسط آن که بازه به زیبایی می درخشد و طلوع می کند. موقعیت این قلعه نیز درست شبیه قسمتی از کوه است که خورشید از میانش می تابد، به همین دلیل نام آن را بازه هوره گذاشته اند. این قلعه از جاهای دیدنی مشهد، احتمالا کاربرد نجوم و اخترشناسی داشته است.

خانه رجایی مشهد

از جاهای دیدنی مشهد که به عنوان نماد ساده زیستی باید بازدید کرد، خانه شهید رجایی در قلب بافت قدیمی مشهد است. خانه که در بدو ورود حوض آبی وسط حیاط و باغچه های دورتادور آن چشم ها خیره می کنند. باغچه هایی که از عشق و علاقه آقای رجایی به گیاهان، جان گرفتند. تا چند سال قبل خانواده آقای رجایی در این منزل سکونت داشتند و به همین دلیل خانه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. اما اکنون به عنوان مسافرخانه پذیرای مهمانان و مسافران شهر مشهد است.

محله چهارباغ

یکی از جاهای دیدنی مشهد که می توان یک روز را برای گشت و گذار در آن وقت گذاشت، محله چهار باغ از محله های اعیان نشین قدیمی شهر است. که از دوره تیموریان به جای مانده و تا دهه 20 نیز از محلات درجه یک مشهد محسوب می شده است. علت نام گذاری محله به چهار باغ، وجود باغ های سبز و بزرگ در خانه های این منطقه بوده است. خانه هایی با حوض و حوضخانه و اصطبل و درشکه خانه که تا پیش از رونق گرفتن محلات جدید، محل استقرار حاکم شهر بوده اند.

قبرستان ارامنه مشهد

قبرستان ارامنه مشهد

از دیگر جاهای دیدنی مشهد، گورستان قدیمی شهر، قبرستان تاریخی ارامنه است. قدمتی بیشتر از 100 سال داشته و محل دفن مسیحیان مقیم توس و مشهد بوده است. در گذشته های دور خارج از شهر مشهد بوده است و امروز با گسترش شهر، به نوعی در بافت مرکزی مشهد قرار دارد. یک کلیسای هفتاد ساله نیز در این قبرستان وجود دارد که بنا به نوشته کتیبه سر در کلیسا، دو راهبه به یاد مادر و مادر زن شان که در این قبرستان دفن شده اند، این کلیسا را ساخته اند.

آرامگاه خواجه مراد

روایت های منتسب به جاهای دیدنی مشهد، تمام شدنی نیستند. بر بلندی های مشرف به کوه بینالود، آرامگاه خواجه مراد به چشم می خورد که روایاتی می گویند که خواجه مراد حاکم خراسان در زمان هارون ابن رشید بوده و پس از دستگیری در زندان کشته می شود. اما روایتی دیگر نقل می کند که خواجه مراد از سردار های مامون عباسی بوده که امام رضا را تا توس مشایعت کرده است و پس از شهادت امام، بر ضد مامن دست به افشاگری زده و به قتل رسیده است. در مسیر این آرامگاه بازارچه ای سنتی برپاست که خرید و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

موزه شه لافتی (موزه آیین های پهلوانی)

موزه ای نسبتا جدید برای احیا و زنده نگه داشتن آیین های باستانی و پهلوانی. سال 84 پهلوان رستم کلنگ ساخته موزه شه لافتی در روستای چهار برج را زد و کلیه کارهای آهنگری، نجاری و جمع آوری اشیا و تزئین موزه را خودش انجام داد. این موزه که از جاهای دیدنی مشهد است، تمام جذابیتش را از پهلوان رستم و عتیقه های قدیمی که اطرافش جمع کرده، می گیرد. از کارهای جالبی که پهلوان رستم انجام داده سفر به شهرهای ایران و 15 کشور دیگر است، که در این سفرها پهلوانان دیگر را پیدا کرده و از آنها خواسته عکس یا وسیله برای یادگاری در موزه به او بدهند، حالا تمام آن یادگاری ها شده اند یکی از جاذبه های جاهای دیدنی مشهد.

موزه نان

موزه نان

موزه نان مشهد، نخستین موزه نان در ایران خاورمیانه برای آشنایی با نان های سنتی و محلی در سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف از تاسیس این موزه آشنایی نسل جدید با مراحل پخت نان های سنتی و فرهنگ نان های محلی است که نسبت به نان های حجیم جدید از سلامت بالایی برخوردارند. در این موزه از جاهای دیدنی مشهد، کلیه مراحل تهیه آرد و پخت انواع نان ها و همچنین رقص اپر یکی از آیین های محلی خراسان که از باورهای زراعی مردم می باشد، به نمایش درآمده است.

آرامگاه خواجه اباصلت

خواجه اباصلت از یاران نزدیک و محرم امام رضا در هنگام مرگ ایشان بوده است. سال ها است که آرامگاه او مورد توجه مسافرانی است که برای زیارت به مشهد می آیند. در تاریخ عده ای او را غلام و برده و برخی دیگر متکلم و محدث می دانند. اما آنچه مهم است، حضور ایشان در کنار امام رضا در زمانی است که آثار زهر را در خود دیدند و از خواجه اباصلت خواستند درهای حجره را بسته و پرده ها را بیاندازد. مرگش 34 سال پس از شهادت امام رضا بوده و مدفنش در جاده فریمان به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد، قرار دارد.

موزه آب

موزه آب شهر به همت اداره آب استان در سال 1378 برای بررسی و شناخت سازه های قدیمی و سنتی آب در استان مانند سدها، آب انبار ها، یخدان های طبیعی، قنوات و خصوصا قنات های 2500 ساله شهرستان گناباد شروع به فعالیت نموده است. یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم این شهر ارزش بازدید دارد.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

بزرگ ترین موزه ایران و خاورمیانه با 12 طبقه آثار تاریخی شامل انواع ظروف سنگی، ابزار فلزی، اشیای شیشه ای، سفالی، نسخ خطی و چرم و … در شهر مشهد و در پارک معروف کوه سنگی قرار دارد. طراحان موزه را با الهام از عمارت خورشید و بنای هارونیه ساخته اند تا بخشی از تاریخ کشور در بنایی از میان تاریخ به نمایش دربیاید. این موزه یکی از جاهای دیدنی مشهد است که باید در خلال گشت و گذار در کوه سنگی، از آن بازدید نمود.

بهترین جاهای دیدنی مشهد که نرفته اید!

جنگل جیغ

چقدر اهل ریسک کردن و ماجراجویی هستید؟ اگر به اندازه رفتن به جنگل اجنه نترس هستید، جنگل جیغ از جاهای دیدنی مشهد را از دست ندهید. براساس داستان های محلی، این جنگل محل زندگی شیاطین و اجنه است. راستش اینکه داستان های محلی تا چه حد واقعی هستند را نمی دانیم، اما تا بحال هرکس به این جنگل رفته از صدای جیغ های واقعی پا به فرار گذاشته و نتوانسته است در جنگل بماند. باید بگوییم این ها برای جذب گردشگر نیست و دقیقا با تاریک شدن هوا صدای جیغ و سوت های گوشخراش و ترسناک از درون جنگل دل هرکسی را به لرزه درمی آورد.

باغ گل های مشهد

باغ گل های مشهد

از زیباترین باغ های ایران و خصوصا از جاهای دیدنی مشهد، که شاید تابحال در سفر به مشهد به آن سر نزده باشید، باغ گل های مشهد با مساحت سه هزار هکتار است. اگر می توانستید از بالا باغ را ببینید، متوجه طراحی باغ به شکل گل بنفشه می شدید. علاوه بر گل های رنگارنگ و خاصی که در این باغ پرورش داده شده اند، تئاتر کودکان و یک آبنمای بی نظیر نیز در این باغ وجود دارد. جذاب ترین بخش در این باغ، باغ گل رز است که انطباق خوبی با اقلیم مشهد دارد و زیبایی خیره کننده آن مجذوبتان خواهد کرد.

پارک علمی پروفسور بازیما

کارتون سفرهای علمی رو یادتونه؟! معلمی که همراه با دانش آموزانش با اتوبوس جادویی مدرسه، کوچک می شدن و به همه جا سفر می کردند. پارک علمی بازیما در مشهد، شبیه سفرهای علمی است. یکی از جاهای دیدنی مشهد که برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار مهیج خواهد بود. در پارک بازیما سوار بر ماشین زمان به ابتدای خلقت جهان می روید و در یک سفر هیجان انگیز از آفرینش به امروز می رسید. در این سفر آموزش، بازی و تفریح را همزمان تجربه خواهید کرد. در بخش های دیگر با یک زیردریایی به اعماق دریا رفته و جانوران آبزی را بشناسید یا همراه با پروفسور بازیما از طریق دهان یک انسان غول پیکر به کشف اسرار بدن بپردازید.

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان مشهد درست شبیه عکس های باغ های ژاپنی است. یکی از جاهای دیدنی مشهد که شاید تابحال نرفته باشید، ولی باید حتما آن را ببینید. تصور کنید در حال قدم زدن در دره ای پوشیده از درختچه های ارغوان قرمز و بنفش، وسط یک دشت سرسبز هستید که صدای گذر آب رودخانه شما رو به سمت آب می برد. صبر کنید، نیاز نیست فقط تصور کنید، این دره همان دره ارغوان در مشهد است. منطقه ای ییلاقی که با چشمه ها و رودخانه اش برای برنامه پیک نیک یکروزه و فرار از شلوغی شهر بهترین گزینه است.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد

یکی از بهترین زمان های سفر به مشهد برای زیارت در خلوتی شهر و حرم، فصل زمستان است. اما این فصل یک مزیت دیگر هم دارد و آن اسکی در قله شیرباد، بلندترین قله رشته کوه بینالود است. این پیست اسکی از چشم گردشگران به مشهد تقریبا دور مانده است. اما باید بدانید که به دلیل قرارگرفتن در بلندترین قله استان که به بام خراسان معروف است، در اکثر ماه های سال پوشیده از برف است. اما فصل زمستان بهترین زمان برای اسکی در این پیست می باشد. درست است که این بخش از جاهای دیدنی مشهد، 38 کیلومتر با شهر فاصله دارد اما برای عاشقان برف و اسکی مسافت زیادی نیست.

دره آل

از نام این دره میشه حدس زد داستانی ترسناک پشت آن قرار دارد. دره آل به نام روستایی که در آن قرار دارد یعنی روستای آل نام گذاری شده است و عده ای محلی ها معتقدند که در این دره “آل” همان موجودات ترسناک و نامرئی که در قصه ها شنیده ایم به سراغ زن زائو می روند و نوزاد را می دزدند، وجود دارند. برخلاف داستان های ترسناکی که پشت این دره می گویند، اینجا یکی از جاهای دیدنی مشهد با طبیعتی زیبا همراه با آواز دلنشین پرندگان است. تصمیم با شماست، انتخاب گشت در طبیعتی بکر یا فرار از داستان های مخوف قدیمی و آل!

باغ ملی

باغ ملی به عنوان قدیمی ترین و اولین پارک تفریحی شهر مشهد شناخته می شود. این پارک در واقع باغی متعلق به یکی از ثروتمندان شهر مشهد بوده است که در ورودی پارک مجسمه آهنی او را خواهید دید. حاج حسین ملک در سال 1345 باغ را در اختیار شهرداری مشهد قرار داد. درگذشته علاقه مردم به این پارک نزدیکی به ارگ حکومتی بوده است و تمام رویدادها و جشن های شهر در این پارک برگزار می شده است. این باغ یکی از جاهای دیدنی مشهد است که به دلیل وجود پارک هایی چون کوه سنگی و پارک وکیل آباد معمولا دور از چشم می ماند. در مجاورت باغ ملی یکی از قدیمی ترین بازارهای مشهد با حجره های سنتی قرار دارد که برای خرید سوغاتی و صنایع دستی مشهد جای مناسبی است.

بقعه هارونیه

بقعه هارونیه

بنایی ناشناخته و مرموز که جزو جاهای دیدنی مشهد است که تا به حال ندیده اید. بقعه هارونیه، یگانه اثر به جای مانده از شهر باستانی و قدیمی طوس است. عوام آن را به نام زندان هارون می شناسند و به همین دلیل آن را هارونیه می نامند. اما این بنا نه از نظر شکل و شمایل شبیه به زندان است و نه در اسناد تاریخی ارتباطی بین آن و هارون الرشید خلیفه عباسی وجود دارد. بنای هارونیه به سبب معماری خاص در کف، گنبد و ستون ها مورد توجه بازدید کنندگان است. کاربری اصلی این بنا احتمالا خانقاه و محل دفن امام محمد غزالی بوده است، گرچه برخی آن را مسجدی بر روی خرابه های آتشکده ساسانی می دانند.

باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاهشناسی مشهد از جاهای دیدنی مشهد است که در مقابل باغ وکیل آباد و پارک کوهسنگی ناشناخته باقی مانده و هنوز وارد لیست اولویت های بازدید گردشگران قرار نگرفته است. اما باید بدانید این باغ وسیع که یک روز برای بازدید کامل آن کم است، خانه درختان، درختچه ها و گل ها و گیاهان کمیاب و زیبایی است که باید یکبار آنها را دید. در مسیر پیاده روی باغ قدم زد، از میان پرچین ها گذشت و با داستان های راهنمای محلی باغ همراه شد. از بین بخش های مختلف باغ، باغ صخره ای، بانک بذر گیاهان و کلکسیون گیاهان معطر و دارویی محبوبیت بیشتری دارند.

بوستان مینیاتوری

بوستان مینیاتوری مشهد به دنبال پیشرفت هنر مینیاتور و نمایش بناهای تاریخی در مقیاس کوچک، در سال مرداد ماه سال 95 به بهره برداری رسید. در این پارم ماکت هایی از آثار باستانی و تاریخی ایران زمین در اندازه های کوچک و جذاب وجود دارد. به عنوان یک ایرانی هرکس می بایست با نمادهای فرهنگی و تاریخی کشور خود آشنا باشد، و چه جایی بهتر از پارک مینیاتوری که این نمادهای شاخص را یکجا در کنار هم آورده است. در بوستان مینیاتوری به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد، ماکت پل خواجو، سد کارون، تخت جمشید، روستای کندوان، آرامگاه فردوسی، آرامگاه عطار نیشابوری، باغ شازده ماهان کرمان و راه آهن مشهد را که نتیجه تلاش شبانه روزی طراحان و مهندسان ایرانی است خواهید دید.

همین حالا تور مشهد را رزرو کنید و سری به 71 پیشنهاد ما بزنید!

نظرات کاربران