حمل‌و‌نقل در مشهد
25 فروردین 1402
مشهد

راهنمای کامل حمل‌و‌نقل در مشهد؛ دوچرخه را امتحان کنید!

مشهد، یکی از بزرگترین شهرها و همچنین دومین شهر‌ پرجمعیت‌ در ایران است. این شهر به دلیل میزبانی از حرم هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام رضا (ع)، مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران خواهد بود. حمل‌و‌نقل در مشهد، مانند سایر شهر‌های بزرگ، می‌تواند برای مردم دشوار باشد؛ علی‌الخصوص اگر شما خود جزو مردم بومی این شهر نباشید.

رزرو تور مشهد

استفاده از حمل‌و‌نقل در مشهد می‌تواند هم در هزینه به‌صرفه باشد و هم در زمان شما صرفه‌جویی کند؛ زیرا به دلیل داشتن جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی، سالانه بازدیدکنندگان زیادی از سرتاسر جهان، شهر مشهد را به عنوان مقصد سفر خود در نظر می‌گیرند. 

ما در این مقاله به بررسی و ارائه راهنمای کامل حمل‌و‌نقل در شهر مشهد خواهیم پرداخت.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد

حمل‌و‌نقل در مشهد

حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد به علت تعدد وسایل نقلیه و بزرگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، یکی از راحت‌ترین روش‌های جابجایی شهری است. این کار با استفاده از مترو، اتوبوس، تاکسی، دوچرخه‌های اشتراکی صورت می‌گیرد. البته در سال‎های اخیر، تاکسی‌های اینترنتی نیز بخش عظیمی از حمل‌و‌نقل عمومی را به خود اختصاص داده‌اند.

شما می‌توانید در سفر به شهر مشهد، با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، به راحتی به نقاط مختلف این شهر دسترسی پیدا کنید؛ اما اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را دارید، باید بدانید که در شهر مشهد، مانند سایر شهرهای بزرگ، طرح زوج و فرد اعمال می‌شود.

البته استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد، می‌تواند گزینه بهتری باشد؛ زیرا ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مشهد، تمام نقاط شهر را پوشش می‌دهند و شما می‌توانید با صرف هزینه و زمان کمتر، از نقاط مختلف این شهر بازدید کنید.  

حمل‌و‌نقل در مشهد به وسیله مترو

یکی از وسایل حمل‌و‌نقل جدید در شهر مشهد، مترو است. متروی مشهد 4 خط دارد که خط 1 و 2 آن به بهره‌برداری رسیده و خط 3 و 4 آن در حال ساخت است. مترو به دلیل ارزان بودن و همچنین سرعت بالا در رسیدن به مقصد، یک وسیله نقلیه بسیار مناسب و پراستفاده در بین مردم مشهد است.

حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد از خط 1 مترو

خط 1 متروی مشهد، 24 ایستگاه دارد. ایستگاه اول این خط، ایستگاه وکیل‌آباد است و این خط در ایستگاه فرودگاه به پایان می‌رسد. فاصله زمانی بین هر دو ایستگاه در این خط بین 4 تا 6 دقیقه است. 

حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد از خط 2 مترو

این خط متروی مشهد، 13 ایستگاه دارد و شمال و جنوب مشهد را به هم متصل می‌کند. این خط از ایستگاه کشف رود شروع می‌شود و ایستگاه شهید جوان آخرین ایستگاه این خط است. فاصله زمانی بین حرکت قطارهای این خط، حدود 10 دقیقه است.

ساعت شروع فعالیت خطوط مترو در شهر مشهد ساعت 6 صبح است و تا ساعت 22 شب نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

حمل‌و‌نقل در مشهد به وسیله تاکسی

تاکسی

تاکسی یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه عمومی در همه شهرهاست و مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاکسی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای حمل‌و‌نقل درون‌شهری است و تاکسی‌های مختلفی در شهر مشهد وجود دارند.

تاکسی‌های شهر مشهد، متشکل‌اند از: تاکسی‌های خطی و گردشی، تاکسی‌های ترمینال و فرودگاه، تاکسی‌های بی‌سیم، تاکسی‌های تلفنی و تاکسی‌های اینترنتی.

حمل‌و‌نقل در مشهد به وسیله اتوبوس

حمل‌و‌نقل با اتوبوس، یکی از پرطرفدارترین و قدیمی‌ترین راه‌های حمل‌و‌نقل است. حمل‌و‌نقل با اتوبوس در مشهد، به دو نوع اتوبوس خطی، و BRT تقسیم می‌شوند.

 اتوبوس‌های BRT در مشهد، دارای 6 خط هستند و خطوط 1،2، 3 ،830 و 831 را شامل می‌شوند. تمام مسیرهای  BRT مشهد، از حرم امام رضا عبور و راه دسترسی به آن را برای مسافرین هموار می‌کند.

در شهر مشهد، ایستگاه‌‌های اتوبوس متعددی وجود دارند که در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند. ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد از 1850 دستگاه اتوبوس تشکیل شده که در 163 خط مختلف، در نقاط شهری و حومه مشهد تردد می‌کنند.

برخی از پایانه‌های اتوبوس‌رانی مهم مشهد، عبارت‌اند از: پایانه اتوبوس‌رانی آزادی، پایانه اتوبوس‌رانی بیت المقدس، پایانه اتوبوس‌رانی وکیل آباد، پایانه اتوبوس‌رانی شهدا

حمل‌و‌نقل در مشهد با دوچرخه

دوچرخه

در سال‌های اخیر، ایستگاه‌های دوچرخه شهری متعددی در سطح شهر مشهد به وجود آمده است؛ این ایستگاه‌ها توسط شرکت بایدو، توسعه یافته و عبور و مرور بی‌دردسری را برای رهگذران فراهم کرده است. استفاده از این دوچرخه‌ها، نیازمند نصب برنامه شهر من مربوط به شهرداری مشهد است. 

ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر مشهد به تعداد 67 ایستگاه می‌رسد و می‌توان 200 دستگاه دوچرخه را در این ایستگاه‌ها یافت. نیم ساعت اول استفاده از این دوچرخه‌ها رایگان است و از نیم ساعت دوم، به ازای هر یک ساعت استفاده، باید هزار تومان بپردازید.

هزینه حمل‌و‌نقل در مشهد

برای آسانی در پرداخت هزینه‎های حمل و نقل، می‌توان از دو نوع کارت استفاده کرد؛ زائر کارت و من کارت. با استفاده از این کارت‌ها، شما می‌توانید هزینه اتوبوس، مترو، BRT، اتوبوس‌های خطی و پارک ماشین را پرداخت کنید.

اگر قصد اقامت طولانی مدت در مشهد و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی این شهر را دارید، می‌توانید با خرید این کارت از باجه‌های فروش بلیط در سطح شهر، پرداخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی خود را آسان کنید.

حمل‌و‌نقل بین شهری مشهد؛ چگونه به مشهد برسیم؟

پس از بررسی مسیرهای مختلف حمل‌و‌نقل در سطح شهر و حومه مشهد، اکنون به راه‌های رسیدن به مشهد خواهیم پرداخت.

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

این فرودگاه، در جنوب شرقی شهر مشهد واقع است و روزانه بالغ بر 22000 مسافر، از گیا‌های این فرودگاه عبور می‌کنند. همچنین این فرودگاه در 18 مسیر داخلی قابلیت دسترسی دارد.

راه‌های حمل‌و‌نقل در مشهد از فرودگاه به سطح شهر: 

تاکسی فرودگاه: یکی از دم‌دستی‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌های دسترسی به شهر از سمت فرودگاه استفاده از خدمات 24 ساعته تاکسیرانی می‌باشد.

اتوبوس: از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای رسیدن به شهر مشهد از فرودگاه، استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد می‌باشد.

مترو: اگر سبک سفر کنید، با استفاده از مترو می‌توانید به سرعت و با هزینه پایین، از فرودگاه، به داخل شهر مشهد برسید.

ایستگاه راه آهن مشهد

یکی از ایستگاه‌های قدیمی راه آهن کشور، ایستگاه راه آهن مشهد است. خط ریلی تهران- مشهد پررفت و آمدترین خط ریلی کل کشور است. مدت‌زمان سفر به مشهد با قطار، بسته به مسافت شهر مبدا و توع قطار متفاوت است.

راه‌های حمل‌و‌نقل در مشهد از ایستگاه راه آهن به سطح شهر: 

برای رسیدن به سطح شهر مشهد می‌توانید از اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که در ایستگاه راه آهن، تعبیه شده است، استفاده کنید.

پایانه‌های مسافربری مشهد

شهر مشهد دارای سه ترمینال است. پایانه امام رضا، اصلی‌ترین و بزرگترین ترمینال مشهد است. دو پایانه دیگر، پایانه‌های راه ابریشم و معراج هستند.

پایانه امام رضا مشهد

این پایانه با مساحتی به حدود 45 هزار کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین پایانه کل کشور شناخته می‌شود. ترمینال امام رضا مشهد در بزرگراه شهید کلانتری، میدان انقلاب اسلامی قرار دارد و فاصله آن تا حرم امام رضا، چیزی در حدود 8 کیلومتر است.

پایانه معراج مشهد

پایانه معراج مشهد

پایانه معراج، دیگر ترمینال اتوبوس مشهد است. مساحت این ترمینال 75 هزار مترمربع است و گنجایش 200 دستگاه اتوبوس در روز را داراست. این ترمینال از سال 1391 به بهره‌برداری رسیده است. این ترمینال مسافربری در شمال غرب مشهد واقع شده و حدود 14 کیلومتر با حرم امام رضا فاصله دارد.

پایانه راه ابریشم مشهد

پایانه راه ابریشم، سومین پایانه مشهد است که برای سفر به شمال شرق استان خراسان استفاده می‌شود مساحت این ترمینال معادل 38 هزار مترمربع است و همچنین گنجایش 300 دستگاه اتوبوس و 9 هزار مسافر در روز را داراست.

ترمینال مسافربری راه ابریشم در شهرک شهید رجایی واقع شده و تقریبا 9 کیلومتر با حرم امام رضا فاصله دارد.

دسترسی به مکان‌های تفریحی با حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد

پارک ملت مشهد: 

شما با استفاده از خط ی1 و 2 مترو و همچنین خطوط 12 و 62 اتوبوس می‌توانید به پارک ملت مشهد بروید.

پارک کوهسنگی:

 با استفاده از خطوط 1 و 2 مترو و خط 86 اتوبوس.

پارک وکیل آباد:

برای رفتن به پارک وکیل آباد مشهد می‌توانید از خطوط 1 و 2 مترو و خط 12 اتوبوس استفاده کنید.

سرزمین موج های آبی:

سرزمین موج های آبی:

برای رسیدن به سرزمین موج‌های آبی شما ابتدا باید با خطوط 1 و 2 مترو خود را به پایانه آزادی رسانده و سپس سوار اتوبوس های خطوط 17، 21 و 31 و یا 830 و 831 شوید

ییلاقات طرقبه شاندیز: 

با سوار شدن در خط 1 مترو و خطوط 111 و 113 اتوبوس در پایانه وکیل آباد می‌توانید به ییلاقات طرقبه شاندیز دسترسی پیدا کنید.

آرامگاه فردوسی: 

برای رفتن به آرامگاه فردوسی، باید در خط 202 از پایانه فردوسی، سوار اتوبوس شوید و به سمت آرامگاه فردوسی بروید.

کلام آخر

شهر مشهد، یک کلانشهر بسیار گسترده و پرجمعیت است. این شهر به وسایل نقلیه بسیار زیادی مجهز شده که می‌تواند رفت‌و‌آمدهای درون‌شهری را برای ساکنین و مسافران آن آسان کند. با استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل در مشهد می‌توانید در هزینه و زمان خود در رفت و آمد صرفه‌جویی کنید و زمان بسیار بیشتری را به اوغات فراغت خود و گشت و گذار در سطح شهر اختصاص دهید.

برای رزرو تور ارزان مشهد همین حالا اقدام کنید!

نظرات کاربران