باغ وحش وکیل‌آباد
9 اردیبهشت 1402
مشهد

مکان های تفریحی مشهد در یک نگاه

برنامه‌ریزی برای سفر همیشه هیجان‌انگیز است، به‌خصوص اگر مقصدتان شهر تماشایی مشهد باشد. شهری با تاریخ طولانی و غنی که میزبان حرم مطهر امام هشتم شیعیان هم هست. کارهای زیادی برای انجام دادن در شهر مشهد وجود دارد؛ در این میان بازدید از مکان‌های تفریحی مشهد و خوش‌گذرانی برای رفع خستگی از جذاب‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید.این فهرست بهترین مکان های تفریحی مشهد است و همه چیزدر آن وجود دارد. از موزه‌هایی برای بازدید، طبیعتی که می‌توانید در آن تفریح کنید، اماکن تاریخی با ارزش ملی و تمام آن جاهایی که باید به آنها سر بزنید تا طعم زندگی در مشهد را بچشید:

رزرو تور مشهد

آرامگاه فردوسی

مکان های تفریحی مشهد

نشانی: 20 کیلومتری شمال شهر مشهد | میان روستای اسلامیه و توس | در نزدیکی دروازه رزان شهر طابران 

دسترسی با اتوبوس: در ایستگاه اتوبوس حرم مطهر واقع در خیابان شیرازی سوار خط BRT 831 شوید. سپس با عبور از چهارده ایستگاه در چهارراه شهید فرامرز عباسی از ماشین پیاده شوید. حالا باید مجدداً اتوبوس بگیرید و خط (پایانه فردوسی-آرامگاه فردوسی) را سوار شوید. حواس‌تان باشد دقیقاً بعد از 31 ایستگاه به آرامگاه فردوسی می‌رسید و حدوداً 500 متر تا مقصد پیاده‌روی دارید. شما همچنین می‌توانید از از پایانه فردوسی اتوبوس خط 202 را هم سوار شوید.

دسترسی با ماشین شخصی: شما باید در بزرگراه آزادی به طرف جاده قوچان برانید. با رسیدن به سه‌راه فردوسی، مسیرتان را به بلوار شاهنامه در سمت راست تغییر دهید. با طی کردن پنج تا شش کیلومتر حالا باید به طرف راست وارد بلوار بهارستان شوید و تا انتهای بلوار رانندگی کنید. 

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی مکانی از جنس میهن‌دوستی و شعرپارسی است که با بازدید از آن تاریخی کهن ایران را لمس خواهید کرد. مقبره فردوسی از مکان های دیدنی مشهد است که معماری تحسین‌شده‌ای دارد و همچنین از فضای دل‌انگیز و زیبایی بهره می‌برد. با سرزدن به این مکان اساطیری به تاریخ دور مشرق زمین سفر کنید و بر دیوارنوشته‌های اطراف مقبره شاهنامه بخوانید.

فردوسی بزرگ خالق شاهنامه و حماسه‌ساز ایرانی، همواره در میان علاقه‌مندان به اسطوره‌های ملی زبانزد بوده است. آرامگاه کنونی او در زمان پهلوی اول بر اساس سبک معماری دوران هخامنشی و با سنگ مرمری سفید و زیبا ساخته شد. هنگام بازدید از آنجا، مطمئناً متوجه برخی از اشعار باشکوه او می‌شوید که بر روی دیوارها حک شده است. 

با تمام این ویژگی‌ها آرامگاه فردوسی تا حدود زیادی به مقبره کوروش کبیر شباهت دارد و یک استخر زیبا که نور خورشید را در جلوی مقبره منعکس می کند، به جذابیت این مکان می‌افزاید. برای گرامی‌داشت تلاش‌های فردوسی بزرگ، تندیس زیبایی از او در آرامگاه نصب شده است. 

مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی با طبیعت زیبا و یادآواری تاریخ و اسطوره‌های غرورآفرین ایرانی، از بهترین مکان های تفریحی مشهد به‌حساب می‌آید.

باغ وحش وکیل‌آباد

نشانی: مشهد| بزرگراه وکیل‌آباد | انتهای بزرگراه وکیل‌آباد| جنب پارک 

دسترسی با مترو: شما ابتدا باید خط 1 مترو را سوار شده و در ایستگاه وکیل‌آباد از قطار پیاده شوید. حالا با اندکی پیاده‌روی در مسیر پارک وکیل‌آباد مشهد، باغ وحش را مشاهده خواهید کرد.

دسترسی با اتوبوس: پایانه اتوبوسرانی نزدیک باغ وحش است و از تمام مشهد به‌راحتی می‌توانید به این مکان برسید. 

باغ وحش وکیل‌آباد از محبوب‌ترین مکان های تفریحی مشهد است که انواع مختلفی از گونه‌های جانوری را یک‌جا جمع کرده و تجربه جذاب و هیجان‌انگیزی به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. 

باغ وحش وکیل‌آباد تنها باغ وحش مشهد است که درست در کنار پارک وکیل‌آباد و در انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. این پارک جذاب و زیبا یکی از موقوفات حاج حسین ملک است که در سال 1348 برای استفاده عموم وقف شد. مساحت این مجموعه حدود 260000 متر مربع است که با آب قنات آبیاری می‌شود.

 این پارک محل زندگی انواع حیوانات آبزی، خزنده پرنده و همچنین حیوانات علف‌خوار و گوشتخوار است. بد نیست بدانید که این باغ‌ وحش وسیع از 60 گونه پستاندار، 50 گونه پرنده و انواع مختلف خزندگان و آبزیان میزبانی می‌کند. باغ وحش وکیل‌آباد نه‌تنها یکی از بهترین مکان های تفریحی مشهد به‌شمار می‌آید، بلکه در تمام استان خراسان رضوی بی‌مانند است.

 زیبایی طبیعی مجموعه وکیل‌آباد فضای بسیار خوبی را در منطقه ایجاد کرده است و این باغ وحش برجسته در تمام طول سال، گروه‌های زیادی از بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. 

مقبره نادرشاه در مشهد

مقبره نادرشاه در مشهد

نشانی: خیابان شیرازی | ضلع شمال غربی چهارراه شهدا

دسترسی با ماشین شخصی: به خاطر داشته‌ باشید که این مکان در طرح ترافیک قرار دارد. بنابراین بهتر است در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده بروید.

دسترسی با اتوبوس: برای این منظور گزینه‌های زیادی دارید که باتوجه به مکان اقامت‌تان باید نزدیک‌ترین‌شان را انتخاب کنید. اتوبوس‌های تندرو خط 6 از مبدا پایانه فردوسی، خط درون شهری 50 از مبدا پایانه حرم مطهر، خط 51 از مبدا پایانه میامی و خط 57 از مبدا گلشهر مهم‌ترین خطوطی هستند که در ایستگاه چهارراه شهدا توقف می‌کنند. 

دسترسی با مترو:  با سوار شدن خط شماره 2 مترو به‌راحتی به ایستگاه شهدا برسید و تا آرامگاه پیاده‌روی کنید.

آرامگاه نادرشاه یکی از مهم‌ترین مکان های تفریحی مشهد است. نادرشاه آخرین فاتح سلسله افشاریان و پادشاهی مقتدر و تأثیرگذار در تمام تاریخ ایران بود. او در زمان حیاتش دستور داد که برایش مقبره کوچکی از گل و آجر در مقابل حرم مطهر امام رضا (ع) بسازند؛ اما پس از به‌قتل رسیدن و دفن نادرشاه در این مکان، قاجاریان برای ارج نهادن به نام او آرامگاه جدیدی برایش ساختند. جاذبه‌ی امروزی  در سال 1342 هجری شمسی توسط یکی از بزرگ‌ترین اساتید مجسمه‌سازی و معماری هوشنگ سیحون طراحی شد.

شما قبل از ورود به مجموعه، از تماشای مجسمه نادرشاه که در مسیر ورودی قرار دارد حسابی شگفت‌زده می شوید. به‌علاوه در آرامگاه او، یک کتابفروشی و دو تالار موزه نیز وجود دارد که تجربه بازدید شما را لذت‌‌بخش‌تر می‌کند. در تالارهای موزه می‌توانید از وسایل و سلاح‌های مختلفی که نادرشاه استفاده می‌کرد دیدن کنید و به سفر هیجان‌انگیزی در زمان بپردازید.

اما قسمت اصلی و مشهور این مجموعه آرامگاه نادرشاه است که دوازده پله و یک سکو‌ دارد. تالار مربعی این مکان تماشایی نمادپردازی جالب توجهی دارد؛ در طراحی و ساخت این تالار از 16 ستون سنگی عظیم استفاده شده که با بازنمایی خیمه و چادر عشایر ایرانی، محل تولد و مرگ نادر را در اذهان زنده کند. همچنین دیوارهای داخلی این مکان را با سنگ مرمر اُخرایی پوشانده‌اند تا صحنه‌ی مبارزه و قتل نادرشاه به زیباترین شکل شبیه‌سازی شود. بد نیست بدانید اینجا همه‌چیزنمادپردازی شده وحتی فضای باز این تالار هم به صحنه جنگ اشاره می‌کند.

دو شکل اصلی هندسی (مربع و مثلث) برای ساخت بنا به کار رفته است و تلفیق قطعات بزرگ سنگ‌های سخت گرانیت کوهسنگی مشهد با نرده‌های آهنی به شکل تبرزین، عظمت و صلابت نادرشاه را نشان می‌دهد. برجستگی‌هایی با اندازه‌های متفاوت از دو دیوار بیرون آمده‌اند که نشان‌دهنده نبردهای نادر هستند. سنگ مزار نیز در پناه دو دیوار و در گوشه مربع قرار گرفته است.

سرزمین موج های آبی

نشانی: مشهد | قاسم آباد | بلوار اندیشه، | نبش اندیشه ۸۳

دسترسی با ماشین شخصی: بهترین مسیر دسترسی به مجموعه با ماشین شخصی از بزرگراه میثاق است. وارد بزرگراه شوید و از آنجا به بلوار اندیشه بروید. در مسیر بلوار اندیشه به حرکت خود ادامه دهید تا اندیشه 83 را ببینید. سرزمین موج‌های آبی همینجاست.

دسترسی با مترو: ایستگاه متروی پارک ملت، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سرزمین موج‌های آبی است. این ایستگاه در ابتدای بلوار امامت قرار دارد. بعد از سوار شدن به مترو از هرکجای مشهد، حواس‌تان باشد باید در ایستگاه پارک ملت از مترو پیاده شوید. حالا می‌توانید به مقصد قاسم‌آباد تاکسی بگیرید و خیلی راحت به مجموعه برسید.

مجموعه فرهنگی ورزشی پارک آبی موسوم به سرزمین موج‌های آبی به‌عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده در سطح شهر مشهد به شمار می‌رود و از نظر وسعت، مسقف و مجهز بودن در زمره کامل ترین پارک‌های آبی جهان قرار دارد.

 قسمت‌های مختلف پارک آبی عبارتند از: استخر موج، آبشار، رودخانه‌های خروشان، سرسره‌های آهسته و سریع، سیاه‌چاله، حفره فضایی، سونا و جکوزی. این پارک آبی اولین پارک آبی مشهد است که بانوان هم می‌توانند در برخی از روزها به‌صورت جداگانه و ویژه از امکانات آن استفاده کنند.

 پارک آبی مشهد به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین مکان های تفریحی مشهد، مکانی عالی برای گذراندن اوقاتی خوش با همسفران‌تان است. درضمن برای شکموها امکانات مختلفی چون فست‌فود و کافی‌شاپ هم وجود دارد. 

سد چالیدره

مکان های تفریحی مشهد

نشانی: مشهد | طرقبه | کیلومتر 2 جاده نغندر | چالیدره

دسترسی: از شهر طرقبه به کمربندی امام خمینی طرقبه وارد شوید. سپس در میدان شهر به‌طرف جاده نغندر مسیرتان را ادامه دهید. حالا فقط با 3 کیلومتر رانندگی به چالیدره می‌رسید.

چالیدره حدوداً 160 هکتار وسعت دارد و ناحیه‌ای تفریحی-گردشگری در اطراف شهر طرقبه است. عملیات ساخت این مکان در سال 1376 آغاز شد و آرام‌آرام با هزینه‌های بسیار زیادی گسترش یافت. مجموعه تفریحی چالیدره در مجاورت این سد قرار دارد. چالیدره امروزه یکی از مشهورترین مکان های تفریحی مشهد به‌حساب می‌آید و بازدیدکنندگان زیادی برای گشت‌وگذار به این‌جا سفر می‌کنند. 

سد چالیدره با فاصله‌ی ده کیلومتری از شهر، در دره‌ای به همین نام در منطقه‌ی سیاحتی طرقبه قرار گرفته‌است. این سد تماشایی را بر روی رودخانه‌ای به نام جاغرق ساخته‌اند و به‌همین سبب هوای مطبوع و پاکیزه‌ای در اطراف آن جاری‌ست. با بازدید از آنجا نه‌تنها از منظره دلپذیر طبیعت لذت خواهید برد، بلکه از امکانات جالب موجود در آنجا مانند قایقرانی، قایق سواری، جت اسکی، بانجی‌جامپینگ و بسیاری فرصت های خارق العاده دیگر استفاده می‌کنید. 

بد نیست بدانید تله‌کابین سد چالیدره مشهد، با عبور از روی آب و فضای سبز اطراف آن لذت سفر شما را دو چندان می‌کند. 

روستای جاغرق

نشانی: 21 کیلومتری شمال غربی مشهد |  بعد از طرقبه | روستای جاغرق

روستای جذاب و تماشایی جاغرق یکی از مکان های تفریحی مشهد است که در ۲۱‌کیلومتری شمال‌غربی شهر قرار دارد. این روستا با آبشارهای پُرتعداد، چشمه‌ها و رودخانه فصلی زیبایش در کنار رستوران‌ها و مراکز اقامتی، گشت‌و‌گذار دلپذیری برای‌تان خواهد ساخت. 

جاغرق دارای آب و هوای کوهستانی و باغ‌های میوه و دره‌های تماشایی و سرسبز است. با استقبال گردشگران از این منطقه، استراحتگاه‌ها و رستوران‌هایی ایجاد شده است تا برای ساختن یک روز دل‌انگیز هیچ کمبودی وجود نداشته‌باشد. وجود باغ‌های میوه، ارتفاعات بکر، گیاهان منحصر‌به‌فرد و مناظر زیبا توجه عموم را به دره جاغرق جلب کرده است.

 ارتفاعات کوه‌ها برای کوهنوردان مناسب است و یکی از بهترین استراحتگاه‌های مشهد به‌شمار می‌آید. قابل اشاره است که یک درخت ضخیم و کهنسال به قطر حدوداً 2 متر در وسط این روستا کاشته شده که نمادی از منطقه‌ی جاغرق است و قدمت آن به حدود 700 سال پیش باز می‌گردد. شما همواره می‌توانید برای تماشای طبیعت رنگارنگ مشهد و تفریح در این شهر رویایی، به دره‌ی زیبای جاغرق بروید و با نشستن در کنار رودخانه زلال آن خستگی و ملال زندگی را از تن بزدایید. 

کاخ خورشید کلات مشهد

کاخ خورشید کلات مشهد

نشانی: مشهد | کلات نادری | ابتدای جاده کلات

مسیر دسترسی از مشهد به کلات: شما باید ابتدا وارد اتوبان چراغچی مشهد شوید و سپس از خروجی جاده کلات به سمت شهر کلات رانندگی کنید. حواس‌تان باشد این جاده‌ی زیبا کمی پیچاپیچ است و برای رسیدن به شهر مرموز کلات باید حدوداً 3ساعت در این جاده رانندگی کنید. 

مسیر دسترسی از کلات به کاخ خورشید: برای رسیدن به قصر خورشید لازم‌است 150کیلومتر در جاده کلات رانندگی کنید، سپس یک دو راهی پیش روی شماست که یکی از کلات به درگز رفته و دیگری به کلات نادری ختم می‌شود. از جاده دومی می‌توانید به کاخ خورشید برسید.

کلات به معنای قلعه‌ها و روستاهایی است که بر فراز کوه قرار دارند. منطقه کلات مشهد به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند فراوان به سرزمین قلعه‌های نفوذ ناپذیر معروف است. نادرشاه افشار در دوران پادشاهی خود پیروزی‌های زیادی به‌دست آورده بود و در طول پیروزی‌های خود اشیاء با ارزش زیادی هم به غنمیت برده بود. او آنها را در کاخ خورشید کلات مشهد که به دستور او توسط معماران ایرانی و هندی ساخته شده بود نگهداری می‌کرد. 

کاخ خورشید کلات مشهد در میان باغی سرسبز و بزرگ به سبک باغ‌های معروف ایرانی ساخته شده‌است. معماری هندی از نمای این بنا که با تابلوی میوه‌هایی مانند موز و سیب کاج که در آن زمان فقط در هند وجود داشت، کاملاً نمایان است. ورودی این کاخ زیبا یک هشت ضلعی است که به تالار بسیار بزرگی منتهی می‌شود. همچنین بسیاری از اتاق‌ها و بالکن‌های دیگر در کاخ وجود دارد که از تماشای آنها واقعا لذت خواهید برد.  کاخ خورشید کلات در قلب طبیعت کوهستانی شهر از مکان های تفریحی مشهد به‌حساب می‌آید.

خانه‌موزه ملک‌آباد 

نشانی: مشهد | میدان فلسطین |  بلوار شهید منتظری | کوه سنگی | کاخ موزه باغ ملک‌آباد

خانه‌موزه ملک‌آباد در باغ ملک آباد مشهد واقع شده و از مکان های تفریحی مشهد است. این باغ تماشایی از دوران پیش از انقلاب تا به امروز متعلق به آستان قدس رضوی است. حکومت پهلوی از سال 1354 تا 1355 کاخ ملک‌آباد را با ساختمانی به مساحت 1387 متر‌مربع برای شاه‌نشین در وسط باغ ملک‌آباد ساخت. لازم به‌ذکر است که پس از انقلاب اسلامی کاخ ملک‌آباد به کاخ‌موزه ملک‌آباد تغییر یافته است. آثار و اشیای با ارزش و باستانی، تابلو فرش‌ها و تابلوهای نفیس، ظروف و … در کاخ‌موزه ملک‌آباد مشهد برای بازدید عموم موجود هستند و مطمئنا از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد.

جالب‌است بدانید که دکوراسیون داخلی کاخ توسط شرکت فرانسوی دوونسون ساخته شده است، ظروف به کار‌رفته در آن از آلمان و تابلوهای نقاشی این مجموعه هم از ایتالیا خریداری شده‌اند.

مرکز خرید الماس شرق

مکان های تفریحی مشهد

نشانی: مشهد | انتهای بلوار خیام شمالی | محدوده تجاری گردشگری سپاد

دسترسی: این مجتمع تجاری به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در کمربندی صد متری مشهد، از تمام نقاط شهر به‌راحتی قابل دسترسی است. اما اگر د.ست دارید برای رسیدن  به الماس شرق از مترو استفاده کنید، باید در ایستگاه «سه راه خیام» از قطار پیاده شوید و سپس مسیرتان را با تاکسی‌های خطی یا اتوبوس ادامه ادامه دهید.

مرکز خرید الماس شرق، معماری سنتی و مدرن را با هم ترکیب کرده‌است و با سقف گنبدی بزرگ و خیره کننده‌ای از الماس بر بلندای مشهد زیبا می‌درخشد. ساختمان این مجموعه از شش طبقه تشکیل شده است که اکثر آنها نمایندگی و وابسته به فروش و پخش لوازم فروشگاهی مختلف است. هنگام بازدید از این مجموعه نگران جای پارک نباشید، پارکینگ اینجا برای حدود 1300 خودرو گنجایش دارد. 

 مرکز خرید الماس شرق به‌عنوان یکی از بهترین مکان های تفریحی مشهد، برای سرگرمی کودکان شهربازی مجهزی به نام سرزمین عجایب را در قلب مجموعه راه‌اندازی کرده‌است. این شهربازی را می‌توان وسیع‌ترین شهربازی سرپوشیده مشهد دانست که برای ساعت‌ها کودکان را با بازی‌های هیجان‌انگیز سرگرم می‌کند.

از دیگر امکانات تفریحی مجموعه می‌توان به سینمای پنج بعدی و آکواریومی به نام شهر دریای شرق اشاره کرد که کلکسیونی از ماهی‌های دریاهای شور جهان را در خود جای داده است. آب‌نمای این مرکز هم بسیار جذاب و تماشایی است. 

مجتمع تجاری الماس شرق یکی از جذاب‌ترین مکان های تفریحی مشهد به حساب می‌آید که برای ساعت‌های متمادی سرتان را گرم خواهد کرد.

کلام آخر

شهر مشهد با جذابیت‌‌های کم‌نظیر خود هرساله بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر ایران و جهان جذب می‌کند که برای زیارت و البته سیاحت در مکان‌های تاریخی و تفریحی چشمگیر شهر بی‌تاب هستند! 

هنگام بازدید از آرامگاه نادرشاه، بازدیدکنندگان به راحتی تصور خواهند کرد که چگونه این شاه پرقدرت برای حفظ جان خود در چادر عشایر جنگید و توسط سردارانش به قتل رسید. در سرزمین موج‌های آبی، مسافران سوار بر سرسره‌های عظیم‌الجثه با یکدیگر برخورد می‌کنند تا در مسابقه مفرح آب‌تنی اول شوند و در طبیعت زیبای جاغرق، زندگی در لابلای طبیعت رویایی مشهد را تجسم خواهند کرد.

مشهد برای تفریح همه‌چیز دارد و مسافران این شهر رویایی، هرگز از گشت‌وگذار در مکان های تفریحی مشهد دلزده نخواهند شد.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

نظرات کاربران