مشهد

خرید سوغاتی در بازار رضا مشهد؛ به همراه اطلاعات کامل

بازار رضا مشهد

برای ما ایرانی‌ها سفر به یک شهر زیارتی به غیر از زیارت و معنویاتی که به همراه دارد؛ خرید سوغاتی از بخش‌های اصلی سفر به شمار می‌آید. سوغاتی‌های که وقتی دوستان و آشنایان به دیدنمان می‌آیند به عنوان هدیه به آنها می‌دهیم. خوب، مشهد هم با زعفران و زرشک و دیگر اقلامش معروف‌اش از این قاعده مستثنی نیست. جاهی زیادی در مشهد وجود دارد که می‌توانید هر نوع سوغاتی‌که دلتان بخواهد را بخرید و ببرید. اما، یکی از بهترین بازارهای آن، بازار رضا مشهد است که حتی قدم زدن در آن و عطر بوی خاصی که دارد، از بهترین خاطرات عمرتان خواهد شد.

رزرو تور مشهد

آماده رزرو تور مشهد هستید؟

کمی درباره بازار رضا مشهد

بازار رضا را می‌توان هم از مراکز خرید معروف مشهد دانست و هم از جاذبه‌های گردشگری آن. جذابیت و رنگارنگی این بازار و سوغاتی‌های خوش عطر و بوی‌اش از صحنه‌هایی است که هیچ وقت از ذهنتان بیرون نمی‌رود. بازار بزرگ و طولانی با انواع مختلف مغازه‌ها و فروشندگان خوش برخورد که هر طور شده شما را برای خرید ترغیب می‌کنند.

این بازار با توجه به ایام تعطیلات مذهبی زیادی که در تقویم وجود دارد؛ می‌توان گفت که در بیشتر مواقع از سال شلوغ است و مردم در حال رفت و آمد هستند. البته، بخشی از این شلوغی به خاطر نزدیکی بازار رضا مشهد به حرم امام هشتم (ع) است.   

در این بازار اقلام مختلفی از جمله خشکبار، زعفران، نقره و جواهرات، سنگ‌های زینتی، عطر و… به فروش می‌رسند. به لحاظ قیمتی هم می‌توان گفت که برخلاف تصور عموم قیمت‌ها چندان ارزان هم نیستند و معمولا مغازه‌های معتبر و قدیمی به ویژه آنهایی که در سمت راست بازار قرار دارند؛ قیمت‌های بیشتری را به مشتریان ارائه می‌دهند.

می‌دانستید بازار رضا دو طبقه است؟

بازار رضا مشهد در سال 1355 در دو طبقه مجزا ساخته شد. طول این بازار به حدود 3 کیلومتر است و یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین مراکز خرید مشهد است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود 1.711 مغازه در اینجا مشغول به فعالیت و فروش اقلام مختلف هستند. این بازار دو طبقه دارد:

طبقه همکف: همه شما مسلما طبقه همکف بازار رضا مشهد را دیده‌اید، بخش اصلی که با وجود انواع مختلف مغازه اعم از: عطر و جواهرات، چادر، مانتو و مقنعه، مهر و تسبیح، ادویه فروشی‌ها، اسباب‌بازی، زعفران و نبات، انگشترهای عقیق و.. پیدا می‌کنید. خرید سوغاتی در بازار رضا یکی از بهترین تجربه‌های سفر به این شهر مقدس است.

طبقه اول: به طبقه اول بازار رضا مشهد می‌رویم؛ جایی که کارگاه‎های کوچک در آن مشغول به کار هستند. کارگاه‌های مثل فیروزه تراشی، سنگ تراشی، خیاطی، گلدوزی و عکاسی‌های به شکل قدیم با پس زمینه حرم که مطمئنا همه ما یکی از این مدل عکس‌ها داریم.

چه کسی بازار رضا را ساخت؟

بازار رضا مشهد

به دلیل اینکه مشهد شهری زیارتی بود و مردم زیاد به این شهر سفر می‌کردند. خرید سوغاتی های مشهد یکی از واجبات سفر به شمار می‌آمد. در دوره حکومت پهلوی برای رفع این نیاز مردم، تصمیم به ساخت یک بازار در کنار حرم امام رضا (ع) گرفته شد. پس از تصویب در مجلس، محمدرضا شاه ماموریت احداث آن را برعهده گرفت و دستور تخریب همه مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی اطراف را صادر کرد. اما، در پایان ساخت به هر کسبه مغازه‌ای داده شد تا کسب و کار خود را از نو شروع کنند. مدت زمان ساخت این بازار چیزی در حدود 11 ماه به طول انجامید.

به معماری بازار رضا مشهد می‌رسیم ؟!

 بد نیست کمی هم درباره حال و هوا و همچنین شکل و شمایل بازار رضا بدانید. زمانی که بلیط هواپیما مشهد را رزرو می‌کنید و بعد از زیارت به سمت بازار می‌روید با اولین چیزی که برخورد خواهید کرد ظاهر سنتی  اسلامی بازار رضا مشهد است. نمای آجری و شکل پلکانی آن طرحی ساده و در عین حال دلنشین است که حتما نظرتان را به خود جلب می‌کند. به داخل که می‌روید، کف بازار سرامیکی است و مغاره‌ها هیچ شیشه و دیواری ندارند که در نوع خودش خیلی جالب است. اما، جذاب‌تر از همه این‌ها، این است که بازار رضا از 6 بازار مجزا تشکیل شده که در پایان هر بازار به یک هشتی می‌رسید. این 6 بازار در کنار هم در نهایت بازار رضای بزرگ مشهد را تشکیل می‌دهند.

بازار رضا دقیقا کجاست؟

یکی از خصوصیات بارز بازار رضا مشهد، موقعیت جغرافیایی خاص آن است که در نزدیکی حرم امام هشتم (ع) قرار گرفته است. این بازار در خیابان امام رضا و بین خیابان 17 شهریور و فلکه آب واقع شده است که به راحتی با کمی پیاده روی می‌توانید خودتان را به این بازار برسانید.

نحوه دسترسی به بازار رضا

مشهد

اگر در حرم هم نباشید و از طرق مختلف می‌توانید خودتان را به بازار رضا مشهد برسانید. برخی از این شیوه‌های دسترسی عبارتند از:

  • اتوبوس

اتوبوس‌های بی آر تی و اتوبوس‌های معمول در سطح شهر مشهد به راحتی در دسترس هستند و البته هزینه رفت و آمد هم برای شما کاهش می‌دهند. اگر در خیابان اما رضا سوار اتوبوس شدید، در ایستگاه باب الجواد پیاده شوید و در عرض چند دقیقه به بازار برسید.

  • تاکسی

تاکسی‌های زیادی در سطح شهر هستند که تعداد زیادی به اطراف حرم در رفت و آمدند. اگر سوار تاکسی شدید به میدان فلکه آب بروید.

  • مترو

استفاده از مترو با توجه به شلوغی اطراف حرم به خصوص بازار رضا مشهد، مترو گزینه بهتری خواهد بود. در ایستگاه مترو شهریور یا ایستگاه بسیج، جایی است که باید پیاده شوید.

ساعات کاری بازار رضا مشهد

بازار رضا همیشه و همه روز درب آن به روی زائران و مسافران باز است و ساعات کاری معمولا از ساعت 9 تا 22 شب می‌باشد. این بازار حتی ایام تعطیل هم باز است. برای گشت و گذار و خرید در بازار رضا مشهد چیزی در حدود 3 ساعت یا بیشتر وقت نیاز است.

جاهای دیدنی اطراف بازار رضا مشهد

باغ ملی مشهد
  • باغ نادری مشهد: 3.1 کیلومتر، 11 دقیقه
  • مسجد گوهرشاد مشهد: 2.3 کیلومتر، 8 دقیقه
  • پارک باغ ملی مشهد: 2.9 کیلومتر، 13 دقیقه

رستوران‌های اطراف بازار رضا مشهد

  • رستوران مصطفوی: 1 کیلومتر، 7 دقیقه
  • رستوران هفت رنگ پلو: 1 کیلومتر: 7 دقیقه
  • رستوران الماس: 1 کیلومتر، 7 دقیقه
  • رستوران رویال مرسده: 1.3 کیلومتر، 10 دقیقه
  • رستوران گلستان: 1.3 کیلومتر، 10 دقیقه

هتل های اطراف بازار رضا مشهد

هتل جواد مشهد
  • هتل کیان: 160 متر، 3 دقیقه
  • هتل کوثر: 800 متر، 5 دقیقه
  • هتل اطلس: 1.1 کیلومتر، 8 دقیقه
  • هتل مشهد: 1.4 کیلومتر، 10 دقیقه
  • هتل جواد: 1.5 کیلومتر، 12 دقیقه  

در آخر

هر کسی که با بلیط هواپیما تهران مشهد به این شهر و زیارت حرم امام رضا (ع) می‌رود، حتما برای خرید سوغاتی به بازار رضا سر می‌زند. هر چند که در گذشته این بازار قیمت‌های ارزان‌تری را به مردم ارائه می‌کرد؛ اما همچنان یکی از مراکز خرید محبوب و دیدنی شهر مشهد به شمار می‌آید.

نظرات کاربران