مشهد
12 اردیبهشت 1402
مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد؛ چه زمانی بلیط هواپیما را رزرو کنیم؟

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی به دلیل میزبانی از حرم معنوی امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) و همینطور آرامگاه شاعر و ادیب بزرگ فارسی زبان، فردوسی، و تفرجگاه‌ها و اماکن تفریحی فراوان، همه ساله یکی از مقصدهای گردشگران از سراسر ایران می‌باشد. یکی از بزرگترین و در عین حال مهم‌ترین چالش‌هایی که به هنگام سفر به مشهد، پیش روی مسافران است، زمان است. بسیاری از گردشگران برای یافتن پاسخ این سوال که «بهترین زمان سفر به مشهد چه موقع است» با سردرگمی مواجه می‌شوند.

رزرو تور مشهد

ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم که بهترین زمان سفر به مشهد را بر حسب معیارهای متنوع برای شما شرح دهیم.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

بهترین زمان سفر به مشهد از حیث آب و هوا

مشهد

فصل بهار بهترین زمان سفر به مشهد از حیث آب و هوا است؛ دلیل این امر نیز آب و هوای خوب و متبوع مشهد در این فصل است. تابستان‌های شهر مشهد بسیار گرم و خشکی است و در این فصل با ازدحام مسافر بسیار بالایی به دلیل تعطیلات تابستانی مواجه هستید. گفتنی است که دمای هوای مشهد در فصل تابستان به طور متوسط ۳۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

فصل زمستان‌ نیز به هیچ فصل مناسبی برای سفر به مشهد نمی‌باشد؛ به دلیل اینکه هوای بسیار سردی در این شهر حکم ‌فرما است و گاهی شاهد دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد هم در این شهر خواهیم بود که برای هر شخصی تحمل آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. البته لازم به ذکر است که میزان دمای متوسط شهر مشهد در زمستان منفی ۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

آب و هوای مشهد در فصل پاییز نیز کمی خشک و سرد است؛ باتوجه به شرایط و مقاومت بدنی‌تان این فصل نیز می‌تواند گزینه مناسبتی از لحاظ آب و هوایی برای مسافرت باشد. اما باتوجه به شرایط و دمای کلی هوا و عدم ازدحام مسافران، که در فصل تابستان آن را شاهد هستیم، فصل بهار می‌تواند بهترین زمان سفر به مشهد برای شما باشد.

بهترین زمان سفر به مشهد از حیث مناسبت‌های خاص

شهر مشهد که یکی از مذهبی‌‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید، باتوجه به مناسبت‌های خاص مذهبی می‌تواند یکی از مقاصد مسلمانان ایرانی و خارجی باشد.

ماه رمضان

ماه رمضان

حرم امام رضا (ع) در ماه مبارک رمضان حس و حال خاص و منحصر به فرید دارد و می‌‌تواند بهترین زمان سفر به مشهد برای روزه‌‌داران تلقی شود. در این ماه در چندین نوبت بعد از اقامه نماز صبح تا پاسی از شب در صحن امام خمینی یا مسجد گوهرشاد جلسات گروهی تلاوت قرآن برگزار می‌شود.
مدیحه سرایی، سخنرانی‌های مذهبی، جلسات تفسیر قرآن بعد از نماز ظهر و عصر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد از جمله برنامه‌های قرآنی و دینی دیگر مختص ایام ماه مبارک رمضان هستند که در صحن جامع رضوی برگزار می‌شوند.

یکی از مراسم‌های معروف و‌ مختص ماه رمضان در حرم امام رضا (ع)، مراسم افطاری است. این این مراسم یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های‌ افطاری جهان اسلام است که برای افراد محتاج و بی‌بضاعت تدارک و به میزبانی صحن حرم رضوی برگزار می‌شود.

هر شب ۱۳ هزار کارت دعوت به صرف مراسم افطاری در ایام ماه رمضان در سطح شهر مشهد توزیع می‌شود و افرادی که این کارت‌ها را دریافت کرده‌اند، اجازه شرکت در این مراسم را خواهند داشت.

دهه کرامت

روز میلاد امام رضا (ع) و دهه کرامت نیز می‌تواند به بهترین زمان‌ سفر به مشهد تلقی شود؛ زیرا در این ایام تزیین حرم مطهر رضوی با انبوهی از گل‌های چشم‌نواز و آذین‌بندی آن، زیبایی حرم و شهر مشهد را چند برابر می‌کند. مراسم‌هایی نظیر شعرخوانی و سرودخوانی نیز در این ایام برگزار می‌شود که حال و هوای خاصی را برای زائران و گردشگران پدید می‌آورد.

روز شهادت اما رضا (ع)

یکی دیگر از ایامی که می‌توان به عنوان بهترین زمان سفر به مشهد تلقی شود، روز شهادت امام رضا (ع) است. آیین دیرینه حمل تابوت با نمادین امام رضا (ع) توسط عده‌ای از بانوان شهر از جلمه مراسم‌های جالبی است که در این ایام در شهر مشهد برگزار می‌شود که با حضور ده‌ها هزار نفر از دوست‌داران امام هشتم برگزار می‌شود. همچین مراسم سوگواری و عزاداری هم که در حرم رضوی برگزار می‌شود نیز حال و هوای خاصی به شهر می‌بخشد.

ماه محرم

ماه محرم مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد برای عاشقان و دوست‌داران سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع)، ماه محرم است؛ به خصوص روز تاسوعا و عاشورای حسینی.
مراسمی تحت عنوان خطبه خوانی با حضور خدام اما رضا (ع) در حالی که شمعی در دستان خود دارند و در اطراف صحن انقلاب اسلامی می‌چرخند و با خواندن خطبه مخصوص این ایام، عزاداری می‌کنند، برگزار می‌شود.

این مراسم همچنین در شب شهادت امام رضا (ع) نیز به شکلی بسیار باشکوه برگزار می‌شود.

مراسم شام غریبان در حرم مطهر رضوی

دیگر از مراسم‌های‌ مختص و دیرینه‌ای که هر ساله در حرم امام رضا (ع) در شام روز عاشورا برگزار می‌شود، مراسم شام غریبان امام حسین (ع) است. بهترین زمان سفر به مشهد برای دوست‌داران حسینی که به شرکت در این مراسم کهن و خاص علاقه‌مند هستند، همین دوران است.
تعدادی از خدام امام رضا (ع) در این مراسم نیز با در دست گرفتن شمعی، از چهارراه شهدا به سوی حرم مطهر حرکت می‌کنند و پس از رسیدن به ورودی حرم شهادت مظلومانه سید سالار شهیدان را به جد بزرگوارش با قرائت صلوات مخصوص امام رضا (ع) تسلیت می‌‌گویند و دور یکدیگر در صحن جمهوری اسلامی جمع می‌شوند.
لازم به ذکر است که این مراسم در شام شهادت امام رضا (ع) نیز برگزار می‌شود.

مراسم‌های جشن و شادی نیز در اعیاد مذهبی مختلف در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان و زائران می‌توانند در آن حضور پیدا کنند.

بهترین زمان سفر به مشهد برای حضور و تماشای مراسم روزانه در حرم

از دیگر آیین‌های جذاب حرم امام رضا (ع) مراسم نمادین جاروزنی است که بازدید از آن می‌تواند خاطره‌ی خوبی برای شما رغم بزند.
برخی از خدام امام رضا (ع) در این مراسم نمادین با جاروهای دسته بلند سبز رنگ و لباسی مخصوص رو به قبله و مضجع شریف امام رضا (ع) می‌ایستند و یکی از خدام که به او لقب چاوشخوان می‌دهند، اشعار زیبایی را می‌خواند و مابقی نیز با تکرار ذکر «رضا، جانم رضا» او را همراهی می‌کنند و بنابه ترتیب مشخص شده صحن‌های انقلاب، آزادی، قدس و جمهوری و سپس مسجد گوهرشاد را جارو زنان طی می‌کنند.
خدام پس از اتمام جارو زدن صحن‌ها، مراسم جاروزنی را با ادای احترام به حضرت امام رضا (ع) در یکی از دو صحن انقلاب یا آزادی با ایستادن در مقابل پنجره فولاد و این مراسم را به پایان می‌رسانند.

مراسم جاروزنی روزانه در سه نوبت برگزار می‌شود. بهترین زمان سفر به مشهد برای مشاهده این مراسم جالب در ساعات انجام آن است که یک بار پیش از مراسم خطبه و تحویل کشیک و بار دیگر بعد از این مراسم و بار سوم یک یا دو ساعت پیش از اذان مغرب و در ماه مبارک رمضان نیز یک ساعت پیش از سحر و یک ساعت پس از اذان مغرب انجام خواهد شد. 

مراسم تحویل کشیک

مراسم تحویل کشیک

یکی دیگر از مراسم جالب روزانه حرم مطهر امام رضا (ع) مراسم تحویل کشیک است که یک ساعت بعد از طلوع آفتاب در رواق دارالحکمه، همه روزه برگزار می‌شود. شروع این مراسم با خطبه‌خوانی سر کشیکی که شیفت خدمتش به اتمام رسیده و همچنین طلب آمرزش و مغفرت او برای مسلمانان تمام جهان است و با سجده شکر خادمانی که ساعات خدمت‌شان پایان یافته و دست دادن و روبوسی خادمان با یکدیگر پایان می‌پذیرد.

مراسم نقاره زنی

مراسم نقاره زنی یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین مراسم‌های حرم مطهر رضوی است و کمتر کسی است که با آن آشنایی نداشته باشد. این مراسم هر روز به جز از دو ماه محرم و صفر و ایام سوگواری در حرم برگزار می‌شود. با توجه به این تفاسیر بهترین زمان سفر به مشهد به منظور بهره بردن از مراسم نقاره زنی در ایام اعیاد و در روزهایی به غیر از ماه‌های محرم و صفر است. این مراسم دو نوبت یک بار ۲۰ دقیقه قبل از اذان صبح و ۲۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب در ایام معمولی و در اعیاد دو ساعت پس از غروب آفتاب انجام می‌شود.

بهترین زمان سفر به مشهد برای استفاده از اماکن تفریحی و طبیعت 

ییلاقات و روستاهای اطراف شهر مشهد دارای طبیعت بکر و چشم‌اندازهای جذاب و زیبا هستند که در هر چهار فصل سال زیبایی مختص خودشان را دارند؛ اما معمولا زیبایی و سرسبزی بیشتری در فصل بهار دارند. بهترین زمان سفر به مشهد که بتوانید در کنار زیارت حرم مطهر رضوی از طبیعت زیبای مشهد و سفر به روستاهایی اطراف مشهد مانند روستای طرقبه یا شاندیز و یا حتی پارک جنگلی وکیل‌آباد نیز بهترین بهره را ببرید، فصل بهار است.

تنگه ارغوان مشهد

تنگه ارغوان مشهد

یکی از جاذبه‌های بسیار چشم‌نواز و زیبای نزدیک به مشهد، تنگه ارغوان مشهد است. بهترین زمان سفر به مشهد برای بازدید از این تنگه بسیار زیبا از اوایل تا اواسط فروردین است که به اوج سرزندگی و شادابی خود می‌رسد. در این زمان درختان ارغوان غرق در گل‌های بنفش می‌شوند و منظره خارق‌العاده‌ای را برای گردشگران و مسافران به وجود می‌آورند. همسایگی این درختان با برکه‌‌ها و چشمه‌های آب زیبایی این دره را چند برابر می‌کند.

پارک‌های آبی مشهد

اگر می‌خواهید آدرنالین خون شما به نقطه اوج خود برسد و هیجان را به ‌معنای واقعی کلمه تجربه کنید حتما به پارک های آبی مشهد سر بزنید. این پارک‌ها که شامل پارک ساحلی آفتاب مشهد، سرزمین موج‌های خروشان، سرزمین‌های موج‌های آبی و پارک آبی ایرانیان می‌شود. پارک‌های آبی شهر مشهد از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که بسیاری از مسافران را به خود جذب می‌کنند. طبیعتا باتوجه به آب و هوای این شهر، بهترین زمان سفر به مشهد به منظور استفاده از پارک‌های آبی مشهد، فصل تابستان است.

پارک ساحلی آفتاب مشهد

بزرگترین پارک آبی طبقاتی جهان، پارک ساحلی آفتاب مشهد است. این پارک آبی در فتح‌آباد انتهای بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان – الماس، شرق، ایران قرار دارد. این پارک دارای دو بخش اختصاصی، یکی مخصوص آقایان و دیگری بانوان می‌باشد. ساعات استفاده از آن نیز از  ساعت ۸ تا ۲۳ پذیرای آقایان و از ساعت ۱۰ تا ۲۳ مخصوص بانوان می‌باشد.
سانس‌های این پارک آبی در ماه رمضان متفاوت است و از ساعت ۲۰:۳۰ تا ساعت ۲:۳۰ بامداد می‌باشد.

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی

یکی دیگر از پارک‌های آبی مشهور شهر مشهد سرزمین موج‌های آبی است که واقع در قاسم‌آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۳ می‌باشد. این مجموعه آبی روزهای زوج مخصوص بانوان و روزهای فرد و روز جمعه مختص آقایان است. 

سرزمین موج‌های خروشان

بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده جهان سرزمین موج‌های خروشان می‌باشد. این مجوعه جدیدترین پارک آبی مشهد بوده که واقع در کیلومتر ۲ جاده شاندیز است و سانس‌های مخصوص بانوان و آقایان دارد

سرزمین ایرانیان

یکی دیگر از پارک‌های آبی شهر مشهد، سرزمین ایرانیان است که در بلوار حجاب، نبش حجاب ۸ واقع شده است و این مجموعه نیز به مانند دیگر مجموعه‌های پارک‌های آبی مشهد سانس‌های جداگانه برای آقایان و بانوان دارد.

شهربازی ملت

شهربازی ملت

قدیمی‌ترین و مهیج‌ترین شهربازی مشهد، شهربازی ملت است نیز که یک تجربه بسیار لذت بخش را برای شما به ارمغان خواهد آورد. بهترین زمان سفر به مشهد به منظور لذت بردن از این شهربازی قدیمی و هیجان‌انگیز در ایامی است که شهر آب و هوای مساعدی داشته باشد و شما نیز اوقات فراقت کافی داشته باشید تا بتوانید نهایت لذت را از آن ببرید. شهربازی ملت از ساعت ۱۵ تا ۲۳:۳۰ فعالیت می‌کند و در ایام عید نوروز نیز از ساعت ۹ تا ۲۴ باز است.
پارک ملت شهر مشهد در بوستان ملت، در غرب شهر و در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد و در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی واقع شده است.

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر کاهش هزینه و خلوت بودن شهر

شهر مشهد معمولا در فصل زمستان نسبت به فصول دیگر سال بسیار خلوت‌تر است و به طبع آن تورهای گردشگری مسافرتی این شهر نیز با قیمت‌های به نسبت ارزان‌تری به مسافران ارائه می‌شوند.
به‌طور کلی بنا به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، مشهد ۱۳ فروردین ماه تا ۱۵ خرداد بهترین زمان سفر به مشهد می‌باشد.
به دلایلی اعم از : آب و هوای معتدل، کاهش هزینه سفر به میزان قابل‌توجه، زیبایی خارق‌العاده ییلاقات مشهد در این فصل از سال، کاهش قیمت برخی از اجناس بازار و کاهش بار ترافیکی در سطح شهر و اطراف اطراف حرم امام رضا (ع)

کلام آخر

شهر مشهد مقصد بسیاری از مسافران چه برای زیارت و چه سیاحت است. امکانات تفریحی بسیار و طبیعت بکر آن در کنار وجود حرم مقدس هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا (ع) از جمله دلایلی است که گردشگران بسیاری راهی شهر مشهد می‌شوند.

نظرات کاربران