غذاهای سنتی مشهد

غذاهای سنتی مشهد؛ ۱۶ دستور پخت که هر گردشگری باید تجربه کند

مشهد، این شهر زیبا و مقدس که در دل خراسان رضوی جای گرفته، نه تنها به خاطر حرم مطهر امام رضا (ع) شهرت دارد، بلکه به دلیل داشتن تنوع غذایی غنی و متنوع نیز مورد توجه است. آشپزی مشهدی، ترکیبی از طعم‌ها و فرهنگ‌های گوناگون است که در طول قرون شکل گرفته و امروزه به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت فرهنگی این شهر به شمار می‌رود. از غذاهای ساده و مقوی گرفته تا غذاهای پیچیده و طبخ‌شده با دقت فراوان، هر غذا در مشهد داستانی دارد که با زبان طعم‌ها روایت می‌شود. در این مقاله، شما را به گشت و گذاری در میان غذاهای سنتی مشهد می‌بریم که هر کدام ارزش امتحان کردن را دارند و می‌توانند تجربه‌ای ناب از میراث غنی آشپزی این خطه را به شما عرضه دارند. بنابراین، کمربندها را محکم ببندید و آماده یک ماجراجویی طعم‌ها در شهر مشهد شوید.

رزرو تور مشهد

بلیط هواپیما مشهد فقط با سه کلیک در دستان شماست!

آش های سنتی مشهد

غذاهای سنتی مشهد

وقتی اسم آش های بومی مشهد به میان می‌آید، بیشتر ما به یاد آش شله می‌افتیم. اما این تنها آش مخصوص مشهدی‌ها نیست. این شهر آش‌های خوش‌مزه‌ای دارد که علاوه بر طعم فوق‌العاده خود، به اندازه یک وعده کامل غذایی مقوی هستند.

1. آش بلغور؛ آشیر شیر مخصوص مشهدی‌ها

آش بلغور از جمله غذاهای سنتی مشهد است که طرفداران زیادی دارد. این آش شباهت زیادی به آش ترخینه دارد. با این تفاوت که به جای دوغ، در آن از شیر تازه استفاده می‌شود. خواص فراوان و سبکی این آش خوش‌مزه، آن را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای ماه رمضان برای دم افطار تبدیل کرده است.

طرز پخت آش بلغور

در اولین مرحله تهیه آش بلغور شیر مشهدی، بلغور شیر را برای چند ساعت در آب خیس کنید تا نرم شود. سپس، پیازها را شسته، پوست بگیرید و خرد کنید تا در روغن تفت داده شوند تا طلایی و سبک شوند. پس از آماده‌سازی پیاز، بلغور شیر خیس خورده را اضافه کرده و کمی تفت دهید. در مرحله بعد، ادویه‌هایی مانند زردچوبه، نمک و فلفل را افزوده و تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود.

آب مرغ یا استاک گوشت را به قابلمه اضافه کرده و به جوش آورید، سپس حرارت را کاهش داده و بگذارید آش برای حدود ۴۵ دقیقه آرام بپزد. در مرحله نهایی، طعم آش را با نمک تنظیم کرده، حرارت را خاموش کنید و برای سرو آماده سازید. برای تزئین، می‌توانید از نعنا داغ یا پیاز داغ استفاده کنید و آش را در ظرف سرو بریزید و با این موارد تزئین کنید.

بخوانید: راهنمای سفر به مشهد؛ خرید بلیط، اقامت و گردش

2. غذاهای سنتی مشهد؛ آش ماستی

غذاهای سنتی مشهد؛ آش ماستی

آش ماستی از آن دسته خوراکی‌هایی است که همه ما حداقل یک‌بار طعم‌اش را چشیده‌ایم. آن هم بدون اینکه از ریشه و مبدأ این آش خوش‌مزه اطلاعی داشته باشیم. بله آش ماستی از جمله غذاهای سنتی مشهد است، حتی اگر در همه نقاط کشور طبخ شود. با این وجود، طعم آش ماستی مشهد با سایر شهرهای ایران از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

مشهدی‌ها آش ماستی را با سینه مرغ، ماست، شوید خشک، لپه، پیاز، سیر، برگ بو، ادویه‌جات مخصوص و البته زعفران درست می‌کنند که طعم فوق‌العاده به آن می‌بخشد. اگر به دنبال یک غذای سبک و در عین حال مقوی می‌گردید، حتما آش ماستی مشهد را امتحان کنید.

طرز پخت آش ماستی

برای تهیه آش ماستی، ابتدا اسفناج خرد شده را با کمی آب جوش نیم‌پز کنید. سپس رشته‌ها را اضافه کرده و اجازه دهید تا نرم شوند. پس از نرم شدن رشته‌ها، تره و نعنای تازه را در مخلوط‌کن ریخته و برای مخلوط شدن بهتر، چند قاشق ماست به آن افزوده و هم بزنید. مخلوط حاصل از سبزیجات و ماست را به آش اضافه کرده، نمک و فلفل آن را تنظیم کنید و در همین لحظه شعله را خاموش کنید تا آش سرد شود. این آش معمولاً به صورت سرد سرو می‌شود و اغلب در کنار آن کوکوسبزی نیز بر سر سفره قرار می‌گیرد.

تور مشهد فقط با سه کلیک خوبه!

3. آش کوفته قلقلی از غذاهای سنتی مشهد

اگر از مشهدی‌ها در مورد خوشمزه‌ترین آش‌های شهرشان سوال کنید، احتمالا آش کوفته قلقلی یکی از پاسخ‌های اصلی خواهد بود. طعم این آش می‌تواند تا مدت‌ها زیر زبان‌تان باقی بماند. در تهیه این آش از گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، سبزی آشی، پیاز و انواع ادویه‌جات استفاده می‌شود. به همین دلیل آش کوفته قلقلی یک غذای کامل و مقوی به حساب می‌آید. خوردن این غذا در کنار ماست سنتی مشهد و نان داغ می‌تواند روز شما را بسازد.

طرز پخت آش کوفته قلقلی

برای تهیه آش کوفته قلقلی از غذاهای سنتی مشهد، ابتدا برنج را شسته و با آب ولرم به مدت یک ساعت خیس کنید. پس از خیساندن، برنج را همراه با دو لیتر آب در قابلمه‌ای بزرگ قرار دهید و روی حرارت ملایم بپزید تا برنج نرم و لعاب‌دار شود، مراقب باشید که مرتب هم زده شود تا ته نگیرد. سپس، یک تا دو قاشق غذاخوری سیر داغ به آن اضافه کنید. برای تهیه کوفته‌ها، پیاز را رنده کرده، آب آن را گرفته و با گوشت چرخ‌کرده، زردچوبه، نمک و فلفل ورز دهید.

کوفته‌هایی به اندازه یک گردو فرم دهید و به آش اضافه کنید، اجازه دهید ۱۵ دقیقه بپزد. اسفناج را پاک کنید، خرد و شسته و به قابلمه افزوده، کشک را نیز اضافه کنید تا اسفناج‌ها نرم شوند. پس از پخت اسفناج، رشته‌ها را اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. آش آماده سرو است و می‌توانید با پیاز داغ، نعنا داغ و کشک تزئین نمایید. این آش خوشمزه و سنتی مشهدی را نوش جان کنید!

بخوانید: بهترین رستوران‌های مشهد؛ به خوشمزگی شاندیز!

4. آش لخشک از غذاهای سنتی مشهد

آش لخشک از غذاهای سنتی مشهد

آش لخشک یکی دیگر از خوشمزه‌ترین خوراکی های بومی مشهد است. طعم این غذا شباهت زیادی به آش رشته دارد؛ با این تفاوت که در آش لخشک مشهدی به جای حبوبات مختلف، تنها از عدس استفاده می‌شود. همین امر آش لخشک را به منبعی غنی از آهن تبدیل کرده است که برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است.

طرز پخت آش لخشک

برای تهیه آش لخشک از غذاهای سنتی مشهد، ابتدا عدس را تمیز کرده و با آب بشویید، سپس چند ساعت قبل از پخت خیس کنید و مرتب آب آن را تعویض نمایید تا نفخ آن گرفته شود. پیاز و سیر را پوست گرفته، خرد کنید و در قابلمه‌ای با کمی روغن تفت دهید تا طلایی و عطرآگین شوند. ادویه‌هایی مانند زردچوبه و فلفل را افزوده و تفت دهید. سپس عدس خیس‌خورده را به همراه ۳-۴ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کرده، درب آن را ببندید و حرارت را کم کنید تا عدس نیم‌پز شود.

پس از آن، لخشک را اضافه کرده و هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند و ادامه پخت دهید. اسفناج‌ها را تمیز کرده، خرد کنید و به آش اضافه کنید. در نهایت، کشک رقیق‌شده را به آش افزوده، نمک زده و هم بزنید تا غلظت مناسبی پیدا کند. آش آماده شده را در ظرف سرو ریخته و با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین و سرو نمایید.

بخوانید: یک دست چلو ماهیچه خوشمزه در رستوران پسران کریم!

5. آش شله مشهدی

و اما می‌رسیم به شله مشهدی که محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی مشهد به حساب می‌آید. ترکیب انواع حبوبات با گوشت و برنج و بلغور گندم، از شله یک غذای کامل و مقوی ساخته است که می‌تواند خوش خوراک‌ترین افراد را هم حسابی سیر کند. درست کردن این غذا زمان و رسیدگی زیادی می‌طلبد، به همین علت هم نزد مشهدی‌ها از ارج و قرب بالایی برخوردار است. مشهدی‌ها آش شله را معمولا در مراسم‌های مذهبی درست می‌کنند.

طرز پخت آش شله

برای تهیه شله مشهدی، ابتدا حبوبات شامل نخود، لوبیا، ماش و عدس را در یک ظرف بزرگ بریزید و با آب ولرم خوب بشویید؛ سپس آن‌ها را برای ۲۴ ساعت خیس کنید، طی این مدت دو تا سه بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. پس از خیس خوردن، حبوبات را آبکش کرده و در قابلمه‌ای بزرگ بریزید. پیاز را حلقه‌ای خرد کنید و به همراه گوشت گوساله در قابلمه اضافه کنید و مقدار کافی آب بریزید تا روی مواد را بپوشاند.

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و گوشت را به مدت ۳ ساعت بپزید، همچنین ادویه‌ها شامل نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. برنج و گندم را جداگانه خیس کنید. پس از پخت گوشت، آن را خنک کرده و ریش‌ریش کنید. حبوبات پخته را آبکش کرده و له کنید، سپس گوشت ریش‌ریش شده و برنج نیم‌دانه و بلغور گندم را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. مجدداً مقداری آب اضافه کرده و تمام مواد را روی حرارت ملایم بپزید تا نرم و له شوند. در نهایت ادویه‌های دیگر و روغن مایع را اضافه کنید و زمانی که آش حالت کش‌دار پیدا کرد، آماده سرو است. شله را در ظرف مورد نظرتان ریخته و با قیمه تزیین کنید.

بخوانید: بهترین بستنی فروشی های مشهد برای روزهای گرم تابستان!

غذاهای خورشتی مشهد

غذاهای خورشتی مشهد

اگر به غذاهای خورشتی علاقه‌مند هستید، در شهر مقدس مشهد می‌توانید علاوه بر خورشت‌های مشترک ایرانیان، از غذاهای خورشتی مخصوص این منطقه نیز استفاده کنید و لذت ببرید.

6. خورشت ریواس

خورشت ریواس یکی از غذاهای سنتی مشهد به حساب می‌آید. البته این غذا در نیشابور، خراسان جنوبی و کردستان نیز طبخ می‌شود اما نمونه مشهدی آن چیز دیگری است. خورشت ریواس نیز مانند سایر خورشت‌ها در کنار برنج سرو می‌شود و طرفداران زیادی دارد. اگر عاشق غذاهای ترش مزه هستید، خوردن این خورشت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طرز پخت خورشت ریواس

برای تهیه خورش ریواس، ابتدا ریواس‌ها را بشویید، پوست نازک روی ساقه‌ها را جدا کرده و به تکه‌های مساوی خرد کنید. پیازها را نیز خرد کرده و به همراه گوشت خرد شده و چهار لیوان آب درون قابلمه‌ای بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوشت کاملاً بپزد و نرم شود. در ادامه، جعفری خرد شده و نعنا خشک را در مقداری روغن تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود، سپس این مخلوط را به گوشت پخته اضافه کنید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، ریواس‌های خرد شده را به خورش افزوده و نمک و فلفل را به میزان لازم بیفزایید. اجازه دهید خورش برای ۱۵ دقیقه دیگر بپزد تا طعم‌ها به خوبی به هم بپیوندند. خورش ریواس را گرم و همراه با برنج سرو کنید تا یک وعده غذایی لذیذ و کامل داشته باشید.

بخوانید: لوکس ترین رستوران های مشهد؛ از کباب اصیل ایرانی تا پاستاهای ایتالیایی

7. قیمه مشهدی

غذاهای سنتی مشهد

قیمه یکی از غذاهای مشترک سفره ایرانیان است که در همه نقاط کشور سرو می‌شود. اما هیچ‌کدام آنها به اندازه قیمه مشهدی خوشمزه نیستند. مشهدی‌ها با افزودن ادویه‌های مخصوص منطقه خود به شکلی خلاقانه، طعم متفاوتی به این خورشت بخشیده‌اند. زعفران، هل، دارچین، زنجبیل، جوز هندی برخی از ادویه‌جات مورد استفاده در قیمه مشهدی هستند.

طرز پخت قیمه مشهدی

برای تهیه خورش قیمه از غذاهای سنتی مشهد با طعمی عالی، ابتدا لپه‌ها را با آب ولرم چند ساعت خیس کرده و سپس پخته کنید. در مرحله دوم، پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند، سپس زردچوبه را اضافه کنید. در مرحله بعد، گوشت خرد شده را به پیاز افزوده و با فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل و جوز هندی تفت دهید. پس از سرخ شدن گوشت، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و اجازه دهید رنگ بگیرد. لپه پخته را به خورش اضافه کنید و تمام مواد را به قابلمه منتقل کرده، آب بیفزایید و برای ۲ تا ۳ ساعت بپزید. لیمو عمانی، هل و زعفران را اضافه کرده و اجازه دهید خورش جا بیفتد. در پایان، قبل از سرو، گلاب بزنید و برای تزیین، خورش را با سیب زمینی سرخ کرده و برنج زعفرانی سرو کنید.

بخوانید: بهترین کافه های مشهد؛ از کافه هزارتو تا کافه پالیزی!

غذاهای بومی مشهد

در کنار آش‌ها و غذاهای خورشتی، برخی دیگر از غذاهای مشهد، با وجود طعم بی‌نظیر و وسوسه‌کننده خود، از شهرت کمتری برخوردار هستند. در ادامه برخی از بهترین غذاهای بومی مشهد را معرفی خواهیم کرد.

8. رشته پلو مشهدی

مشهدی‌ها شب سال تحویل را با غذای خوش‌مزه‌ای به نام رشته پلو سر می‌کنند. اگر شما هم یک بار طعم این غذای خاص را بچشید، به مشهدی‌ها حق می‌دهید که در شب عید نوروز به جای سبزی پلو با ماهی، رشته پلو درست کنند. در این غذای بهشتی علاوه بر برنج و رشته، از ران مرغ چرخ کرده، کره، سماغ، دارچین، پیاز، ادویه‌جات و زعفران استفاده می‌شود. برخی از مشهدی‌ها نیز این غذا را همراه با خرما نوش جان می‌کنند.

طرز پخت رشته پلو مشهدی

برای تهیه رشته پلوی خوشمزه از غذاهای سنتی مشهد، ابتدا ران مرغ را با نمک، فلفل و آب لیمو مزه‌دار کنید و همراه با پیاز بگذارید تا برای ۴۵ دقیقه بپزد. در ده دقیقه پایانی پخت، کمی زعفران اضافه کنید و خوب هم بزنید. برنج را جوشانده و در دقایق پایانی پخت، رشته‌ها را اضافه کنید و پس از یکی دو دقیقه آبکش نمایید. در قابلمه‌ای، کمی روغن ریخته و یک لایه برنج بپاشید، سپس دو عدد ران مرغ قرار دهید و نیمی از آب مرغ غلیظ مخلوط با سماق و دارچین بریزید.

به همین ترتیب لایه‌ها را تا آخر تکرار کنید و با مخلوط برنج پوشانده، اجازه دهید دم بکشد. در ده دقیقه آخر، دو قاشق کره، روغن مایع و مقداری زعفران آماده شده را روی برنج بریزید. اختیاری است که از ته دیگ لواش استفاده کنید. ترکیب سماق، دارچین، زعفران و آب مرغ غلیظ، عطر و طعم بی‌نظیری به پلو می‌بخشد و باید آب مرغ به قدری غلیظ باشد تا مانند سس عمل کند.

بخوانید: بهترین زمان سفر به مشهد؛ چه زمانی بلیط هواپیما را رزرو کنیم؟

9. پلو مخلوط از غذاهای سنتی مشهد

پلو مخلوط از غذاهای سنتی مشهد

پلوی مخلوط یکی دیگر از غذاهایی است که می‌تواند لذت سفر به مشهد را برای شما دوچندان کند. این غذا تقریبا ترکیبی از لوبیا پلو و استانبولی خودمان است و در پخت آن از برنج، گوشت، هویج، پیاز، ادویه‌جات مخصوص مشهد و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

طرز پخت پلو مخلوط مشهدی

برای تهیه رشته پلوی خوشمزه از غذاهای سنتی مشهد، ابتدا ران مرغ را با نمک، فلفل و آب لیمو مزه‌دار کنید و همراه با پیاز بگذارید تا برای ۴۵ دقیقه بپزد. در ده دقیقه پایانی پخت، کمی زعفران اضافه کنید و خوب هم بزنید. برنج را جوشانده و در دقایق پایانی پخت، رشته‌ها را اضافه کنید و پس از یکی دو دقیقه آبکش نمایید. در قابلمه‌ای، کمی روغن ریخته و یک لایه برنج بپاشید، سپس دو عدد ران مرغ قرار دهید و نیمی از آب مرغ غلیظ مخلوط با سماق و دارچین بریزید.

به همین ترتیب لایه‌ها را تا آخر تکرار کنید و با مخلوط برنج پوشانده، اجازه دهید دم بکشد. در ده دقیقه آخر، دو قاشق کره، روغن مایع و مقداری زعفران آماده شده را روی برنج بریزید. اختیاری است که از ته دیگ لواش استفاده کنید. ترکیب سماق، دارچین، زعفران و آب مرغ غلیظ، عطر و طعم بی‌نظیری به پلو می‌بخشد و باید آب مرغ به قدری غلیظ باشد تا مانند سس عمل کند.

بخوانید: 9 کاری که باید در سفر به مشهد در بهار انجام بدید

10. یتیمچه مشهدی

یتیمچه یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است. اگرچه این غذا نیز در بسیاری از مناطق کشورمان وجود دارد اما یتیمچه‌ای که در مشهد طبخ می‌شود طعم و عطر منحصربه‌فردی دارد. اجداد شوخ طبع ما، به علت عدم وجود گوشت، نام این غذای خوشمزه را یتیمچه گذاشته‌اند. هرچند یتیمچه مشهدی از نظر طعم خوب و مقوی بودن، چیزی از غذاهای گوشتی کم ندارد. اگر این غذا را همراه با نان تازه، آبلیمو، سبزی و ماست موسیر میل کنید، بدون شک عاشق‌اش خواهید شد.

طرز پخت یتیمچه مشهدی

برای تهیه یتیمچه، ابتدا پیازها را خرد کرده و در کره تا حد طلایی شدن سرخ کنید. سپس گوجه‌فرنگی‌های خرد شده به صورت نگینی را اضافه کنید و اجازه دهید تا آب آن‌ها بیرون بیاید. چند دقیقه بعد، بادمجان‌هایی که از قبل پوست گرفته و به صورت نگینی درشت خرد کرده‌اید، به مواد افزوده و همچنین نمک، زعفران و کمی آب به آن‌ها بیفزایید. تمام مواد باید با حرارت بسیار کم برای مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند تا طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند. این غذای خوش‌طعم را در بشقاب‌های سفالی آبی سرو کنید و با نان تازه میل نمایید. این ترکیب ساده ولی مقوی، مزه‌ای دلچسب و رضایت‌بخش خواهد داشت.

بخوانید: سفر یک روزه به مشهد؛ از فرودگاه تا خرید سوغاتی!

11. اشکنه قوروت از غذاهای سنتی مشهد

اشکنه قوروت از غذاهای سنتی مشهد

اشکنه قوروت از غذاهای سنتی مشهد چیزی شبیه به کله جوش اصفهاناست . استفاده از کشک ساییده شده، طعمی ترش به این غذای لذیذ بخشیده و آن را به یک منبع غنی کلسیم تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنیم نان را داخل کاسه اشکنه قوروت خود تیلیت کنید تا لذت واقعی خوردن این غذا را تجربه نمایید.

طرز پخت اشکنه قوروت

برای تهیه اشکنه قروت، ابتدا تخمه خربزه را به دو روش آماده کنید: یک روش، تفت دادن تخمه‌ها در تابه و سپس پوره کردن آن‌ها است تا مستقیماً در اشکنه استفاده شود. روش دیگر، مخلوط کردن تخمه‌های آسیاب شده با نصف لیوان آب سرد، صاف کردن و استفاده از مایع شیری رنگ در اشکنه است. سپس، پیاز و سیر را پوست گرفته و خرد کنید، در کره یا روغن محلی تفت دهید تا طلایی شوند.

نعناع خشک و مغز گردو را اضافه کرده و کمی تفت دهید، سپس تخمه خربزه یا مایه آن را بیفزایید. در مرحله نهایی، کشک ساییده را اضافه کنید، در صورت نیاز با آب رقیق سازید، فلفل سیاه و در صورت لزوم نمک اضافه کنید. اشکنه را تا رسیدن به غلظت مطلوب بجوشانید، سپس حرارت را قطع کرده و آن را با نان خشک و سبزی خوردن سرو کنید. این دستور پخت سنتی، طعمی غنی و دلچسب به اشکنه می‌بخشد که همراه با کشک و سایر مواد، لذت بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

بخوانید: جاهای دیدنی مشهد؛ 71 پیشنهاد برای یک مشهدگردی کامل!

12. کباب شیشلیک مشهدی

شیشلیک یکی از محبوب‌ترین کباب‌های ایرانی و از غذاهای سنتی مشهد است و در جای‌جای کشورمان نیز طرفداران بی‌شماری دارد. در این میان شیشلیک‌های مشهدی چیز دیگری هستند. استفاده از گوشت تازه گوسفند و حساسیتی که مشهدی‌ها در طبخ این غذای لذیذ به خرج می‌دهند، شیشلیک مشهدی را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای این شهر تبدیل کرده است.

طرز پخت کباب شیشلیک مشهدی

برای تهیه شیشلیک راسته شاندیزی گوسفندی با طعم دلپذیر، ابتدا دنده‌ها را در ظرف مناسبی قرار دهید. پیاز را رنده کرده و آب آن را گرفته و به دنده‌ها افزوده، سپس آبلیمو، روغن مایع، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه یا فلفل دلمه‌ای را برای علاقه‌مندان به طعم‌های کمتر تند اضافه کنید.

مواد را خوب با دست بر روی دنده‌ها پخش کنید تا تمام قسمت‌ها طعم‌دار شوند. سپس مخلوط حاصل را برای ۱۲ ساعت در یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خوبی جذب گوشت شوند. پس از اتمام زمان، گوشت را برای سیخ کردن آماده کرده و بر روی منقل ذغالی قرار دهید تا به طور یکنواخت بپزد و لذت ببرید. این روش، طعم عمیق و رضایت‌بخشی به شیشلیک می‌بخشد که همراه با نان و سبزیجات تازه، یک وعده غذایی فوق‌العاده را تشکیل می‌دهد.

بخوانید: راهنمای کامل حمل‌و‌نقل در مشهد؛ دوچرخه را امتحان کنید!

13. دیزی سنگی از غذاهای سنتی مشهد

دیزی سنگی از غذاهای سنتی مشهد

اگر از غذاهای مدرن و فرنگی خسته شده‌اید و قصد دارید با انتخاب یک غذای سنتی ایرانی دلی از عزا در بیاورید، ما به شما دیزی سنگی از غذاهای سنتی مشهد را پیشنهاد می‌کنیم. مشهدی‌ها آبگوشت را در دیگ‌های سنگی کوچک طبخ می‌کنند. این ظروف سنگی، عطر و طعم آبگوشت را لذت‌بخش‌تر از همیشه می‌کند.

طرز پخت دیزی سنگی مشهد

دیزی سنگی یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که طعمی بی‌نظیر دارد. برای تهیه این غذا، ابتدا نخود و لوبیا را چند ساعت خیس کنید تا نفخ آنها گرفته شود. سپس گوشت، نخود، لوبیا، زردچوبه و پیاز چهار قاچ شده را در دیگ سنگی قرار دهید و آب کافی به آن اضافه کنید. پس از پخت کامل حبوبات، رب گوجه، گوجه‌های تازه، نمک و فلفل سیاه را بیفزایید و دیزی را برای دو تا سه ساعت دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا مزه‌ها به خوبی به هم بپیوندند و دیزی خوشمزه‌تر شود.

لیموعمانی را پس از سوراخ کردن و خیس کردن به دیزی افزوده و چوب دارچین را نیز در انتهای پخت برای جلوگیری از تیرگی دیزی اضافه کنید. نیم ساعت پیش از پایان پخت، سیب زمینی‌های پوست‌کنده را به دیزی اضافه کرده و اجازه دهید تا غذا به طور کامل جا بیفتد. این دیزی سنگی نه تنها غنی از طعم‌های متنوع و دلپذیر است، بلکه بافتی لذت‌بخش نیز دارد که در کنار نان تازه سرو می‌شود.

بخوانید: 7 تا از بهترین شیرینی فروشی های مشهد که محال است از دست بدهید!

شیرینی‌ ها و دسرهای خاص مشهد

غذاهای سنتی مشهد

پس از غذاهای سنتی مشهد، حالا نوبت به آن رسیده است تا خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای خاص این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم.

14. دیگچه مشهدی

با شنیدن نام دیگچه ممکن است غذایی شبیه به آبگوشت را تصور کنید. حال آنکه دیگچه مشهدی در واقع یک دسر شیرین و فوق‌العاده خوشمزه است که در تهیه آن از ترکیباتی نظیر برنج، هل، شیر، گلاب، زعفران، کره و شکر استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه شباهت زیادی به شله زرد دارد و در مراسم‌های مذهبی مشهدی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه دیگچه مشهدی

برای تهیه دیگچه مشهدی خوشمزه از دسرها و غذاهای سنتی مشهد، ابتدا برنج را شسته و در یک کاسه حاوی آب برای 2 تا 3 ساعت خیس کنید تا آماده پخت شود. پس از آبکشی برنج، آن را در یک قابلمه مسی حاوی کره روی حرارت ملایم بریزید و کمی تفت دهید. سپس شیر را اضافه کرده و مخلوط کنید. درب قابلمه را نیمه باز گذاشته تا شیر نریزد و اجازه دهید تا شیر به خوبی جذب برنج شود. در انتهای پخت، سیب‌زمینی‌ها را اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید تا برنج کاملا پخته و شفته شود. نیم ساعت قبل از پایان پخت، زعفران دم کرده، گلاب و روغن مایع را اضافه کرده و به طور مداوم هم بزنید تا برنج ته نگیرد. پس از اتمام پخت، دیگچه را در فرند دم کنید و با پودر پسته و گل محمدی تزیین کنید تا طعم و ظاهری لذت‌بخش داشته باشد.

بخوانید: مراکز خرید مشهد

15. ماقوت مشهدی

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های سنتی مشهد، حلوایی به نام ماقوت است که به نام «مسقطی مشهدی» نیز شناخته می‌شود. مشهدی‌ها در مراسم‌های مختلف، با تهیه این حلوای خاص و خوش طعم، از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. ترکیب زعفران و خلال بادام طعم دلنشینی به این دسر مشهدی بخشیده است.

طرز تهیه ماقوت مشهدی

برای تهیه ماقوت خانگی از دسرها و غذاهای سنتی مشهد، میزان مواد به ازای هر نفر عبارت است از یک قاشق غذاخوری نشاسته، دو قاشق غذاخوری شکر، و یک لیوان آب. ابتدا مخلوط نشاسته، شکر، و آب سرد را در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را هم بزنید تا کاملاً حل شوند. سپس قابلمه را روی شعله قرار دهید و مداوم هم بزنید تا جلوی چسبیدن و گلوله شدن نشاسته گرفته شود.

وقتی مخلوط به غلظت مناسب رسید، زعفران، گلاب، و عرق هل را اضافه کنید و برای چند دقیقه دیگر بگذارید روی حرارت ملایم بپزد. برای تزئین، می‌توانید از خلال پسته و بادام استفاده کنید. برای تهیه ماقوت دو رنگ، نیمی از مخلوط را قبل از افزودن زعفران برداشته و در ظرف بریزید، سپس زعفران را به باقی مواد اضافه کرده و آن را به نیمه دیگر ظرف اضافه کنید تا ماقوت دو رنگ زیبا و خوش طعمی داشته باشید.

16. کوکو شیرین

غذاهای سنتی مشهد

«کوکو شیرین» نام یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است. البته این غذا برخلاف سایر کوکوهایی که در کشورمان طبخ می‌شود از طعم شیرینی برخوردار است و بیشتر به عنوانِ دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پخت این دسر خوش طعم از ترکیباتی مانند تخم مرغ، زعفران، شکر، گلاب، زرت و آرد استفاده می‌شود.

طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی

برای تهیه کوکو شیرین ابتدا باید شربت بار تهیه کنید. شکر و آب را در یک قابلمه مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر آب شود و شربت کمی غلیظ شود، سپس زعفران و جوهر لیمو اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد و سپس اجازه دهید خنک شود. در مرحله دوم، سیب زمینی‌ها را بپزید، پوست بکنید و خوب بکوبید. زعفران را نیز دم کنید تا خوش رنگ شود. در مرحله سوم، سفیده و زرده تخم‌مرغ را جدا بزنید، زرده را با شکر، زعفران، وانیل و هل مخلوط کنید تا کرمی شود و سپس به مخلوط سیب زمینی و کره اضافه کنید. نهایتاً سفیده‌ها را در دو مرحله اضافه و هم بزنید تا مایه کوکو آماده شود.

رزرو بهترین هتل های مشهد را به سه کلیک بسپارید.

در آخر

در پایان این سفر طعمی به دل تاریخ و فرهنگ مشهد، امیدواریم که شما نیز با اشتیاق بیشتری به دنبال تجربه و کشف غذاهای سنتی این شهر باشید. هر یک از این غذاها، نه تنها برای سیر کردن شما طبخ می‌شوند، بلکه داستان‌ها و سنت‌هایی را به زبان طعم و مزه بیان می‌کنند که تنها در مشهد می‌توان آن‌ها را تجربه کرد. اعم از شله مشهدی، یا آش‌های متنوع با طعم‌هایی که فقط در این خطه خاک پیدا می‌شود، غذاهای سنتی مشهد نه تنها شکم شما را پر می‌کنند، بلکه دل شما را نیز با عشق و علاقه‌ای که در پخت آن‌ها به کار رفته است، سیراب می‌کنند.

این تجربه‌های غذایی، فرصتی هستند برای زنده کردن حس نوستالژی و ارج نهادن به فرهنگ غنی و عمیق ایرانی که در هر لقمه از این غذاها جریان دارد. پس با اشتیاق و ذوق سفر خود را به مشهد ادامه دهید و از میراث دل‌انگیز آشپزی این شهر لذت ببرید.

سوالات متداول

بهترین غذاهای خورشتی مشهد کدام است؟

خورشت ریواس و قیمه مشهدی.

آش‌های سنتی مشهد کدام هستند؟

آش شله، آش لخشک، آش کوفته قلقلی، آش بلغور، آش ماستی.

بهترین غذاهای سنتی مشهد کدامند؟

اشکنه قوروت، شیشلیک، دیزی سنگی، یتیمچه مشهدی، پلو مخلوط و رشته پلو بهترین غذاهای بومی مشهد هستند.

بهترین شیرینی‌ها و دسرهای مخصوص مشهد کدامند؟

چنگالی، ماقوت مشهدی، دیگچه مشهدی و کوکو شیرین.

نظرات کاربران