مشهد
29 فروردین 1402
مشهد

9 کاری که باید در سفر به مشهد در بهار انجام بدید

مشهد در فصل بهار و خصوصاً روزهای شروع سال نو، حال‌وهوای متفاوتی دارد. با شروع سال جدید نه‌فقط گردشگران ایرانی، بلکه مسلمانانی از کشورهای دیگر هم برای حضور در حرم مطهر امام رضا(ع)، به مشهد سفر می‌کنند. به‌همین سبب در روزهای شروع سال نو، مشهدی‌ها روزهای شلوغ‌ و پرالتهابی را تجربه خواهند کرد. بگذارید این‌طور بگوییم که اگر از شلوغی و ازدحام فراری هستید، شاید بهتر باشد برای سفر به مشهد در بهار بیشتر فکر کنید.

رزرو تور مشهد

اما اگر همچنان قصد دارید مشهد را برای مسافرت در فصل بهار انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم گزارش ما را مطالعه کنید تا دیدنی‌های بهارانه‌ی مشهد را بهتر بشناسید. در متن پیش رو تلاش کردیم مکان‌های جذاب و تماشایی شهر مشهد در فصل بهار را بررسی کنیم.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

آب‌وهوای مشهد در فصل بهار

آب‌و‌هوای مشهد در فصل بهار بسیار بهاری و معتدل است. یعنی خیلی گرم نیست و سرمای خاصی هم ندارد. بارش‌های سبک خصوصاً در اردیبهشت ماه بیشتر رخ می‌دهد که همین مساله بر لطافت بهاری و هوای بسیار دلپذیر مشهد می‌افزاید.

دیدنی‌های سفر به مشهد در بهار

منطقه کوهسنگی و موزه بزرگ خراسان

منطقه کوهسنگی

نشانی: مشهد | بلوار کلانتری

دسترسی: جهت دسترسی به کوهسنگی مشهد از تمام پایانه‌های اتوبوس‌های مسافربری و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، می‌شود از تاکسی استفاده کرد. همچنین از ایستگاه راه‌آهن مشهد هم می‌توان به‌وسیله اتوبوس یا تاکسی به مقصد رسید.

ایستگاه اتوبوس این مکان در خیابان کوهسنگی و در مجاورت پارک قرار گرفته است؛ ‌طوری که با کمتر از دو دقیقه پیاده‌روی به پارک می‌رسید. متروی کوهسنگی هم دقیقا مقابل در شرقی پارک قرار گرفته است. این ایستگاه تا ورودی پارک حدوداً دو دقیقه فاصله دارد.

کوهسنگی یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به مشهد در بهار باید تماشا کنید. اینجا تمام زیبایی‌های بهار را به چشم می‌بینید و از جذابیت‌های این فصل جادویی کیفور می‌شوید.

رویدادهای تاریخی مهمی از زمان تاج‌گذاری شاه‌ عباس صفوی در کوهسنگی رخ داد؛ مقبره‌های زیادی برای عرفای نامدار ایرانی ساخته شد و سیاحت ناصرالدین شاه از این مکان بر اعتبار تاریخی منطقه کوهسنگی افزود.

 پارک زیبای کوهسنگی را هفت باغ به‌‌هم‌ پیوسته تشکیل داده‌اند؛ باغ‌های هفتگانه‌ای برای تفریح، ورزش، پذیرایی، فعالیت فرهنگی، آرامگاه، باغ سنگی و باغ طبیعت.

کوهسنگی شاید زیباترین جذابیت طبیعی مشهد در فصل بهار باشد. شما هیچ‌گاه از گشت‌و‌گذار در این تفرجگاه تاریخی خسته نخواهید شد. اینجا برای ساختن یک روز بی‌نظیرآپشن‌های هیجان‌انگیزی دارد! کافه رستوران‌های باکیفیت، آبشار دل‌انگیز، تجهیزات ورزشی، پیست مخصوص دوچرخه‌سواری و درشکه‌سواری و مهم‌تر از همه موزه بزرگ خراسان با آثار تاریخی ارزشمند. 

طبیعت زیبای کوه‌سنگی در مشهد نظیر ندارد و در فصل بهار باشکوه‌تر هم می‌شود. بازدید از این مجموعه را هنگام سفر به مشهد در بهار از دست ندهید.

پارک وکیل‌‌آباد | پارک ملت

سفر به مشهد در بهار

نشانی: مشهد | بلوار وکیل آباد

دسترسی: جهت دسترسی به این بوستان‌های جذاب می‌توانید از مسیر بزرگراه وکیل آباد به طرف بلوار همت بروید و از آنجا خودتان را به ورودی برسانید. با سوار شدن متروی ایستگاه پارک تا درب ورودی اینجا می‌رسید..

پارک وکیل‌‌آباد با حال‌وهوای بهاری‌اش، دقیقا همان مکانی‌ست که قرار است حسابی شما را سر شوق بیاورد. بهار اینجا حرف ندارد! هرکجا چشم بچرخانی درخت و برکه و آسمان است. در لابلای درختان سر به آسمان رسیده‌ی اینجا، دریاچه فصلی وکیل‌آباد عقل از سرتان می‌پراند. علاوه‌بر این‌ها باغ وحش وکیل‌آباد با انواع گونه‌های جانوری در میان این‌‌همه زیبایی خودنمایی می‌کند تا کوچک و بزرگ را به وجد بیاورد.

اما اگر اندکی از پارک وکیل ‌آباد فاصله بگیرید، پارک ملت با زیبایی‌های هیجان‌انگیزش می‌تواند انتخاب مناسبی برای سیاحت شما هنگام سفر به بهار در مشهد باشد. درختان سرسبز و آب‌و‌هوای مطلوب، از این پارک یک بهشت زمینی ساخته‌اند.

هیجان‌انگیزترین بخش این پارک، شهربازی جذاب و منحصربه‌فرد آن است؛ بزرگ‌ترین چرخ‌و‌فلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ ‌و فلک مرتفع دنیا با ارتفاع ۸۰ متر در پارک ملت مشهد قرار دارد. این را می‌دانستید؟! این شهربازی با امکانات تفریحی کم‌نظیر، مشهدگردی بهارانه‌ی شما را به یک تجربه به‌یاد ماندنی تبدیل خواهد کرد.

طلوع بهار در طرقبه، چالیدره و شاندیز

نشانی طرقبه: مشهد، ۱۸ کیلومتری مسیر جاده جاغرق در جنوب غربی مشهد

نشانی چالیدره: مشهد، 17 کیلومتری مشهد، طرقبه، مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

نشانی شاندیز: مشهد، 18 کیلومتری بلوار وکیل‌آباد

منطقه توریستی-ییلاقی طرقبه و شاندیز در دامنه رشته کوه بینالود قرار دارد و همواره به‌عنوان مشهورترین جذابیت طبیعی گردشگری مشهد شمرده می‌شود. عطرِ دل‌انگیزِ شکوفه‌های بهاری و طنینِ روح‌نوازِ آبِ خروشانِ رودخانه، اشتیاقِ دم و بازدم در بهار مشهد را هزار برابر خواهد کرد.

این مکان به دلیل ویژگی‌های خاص تفریحی‌اش، بهترین انتخاب خوش‌گذرانی هنگام سفر به مشهد در بهار است. رستوران‌های خوش‌مزه، هتل‌های شیک، مراکز رفاهی و تفرجگاه های طبیعی طرقبه را به یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های بهارانه‌ی مشهد تبدیل کرده‌اند.

 هرسال با آمدن بهار، زیبایی‌های این طبیعت دل‌نواز هم بیشتر می‌شود و گردشگران زیادی برای گذران چند ساعتی در ییلاق طرقبه شاندیز سر و دست می‌شکنند.

چالیدره یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های طرقبه شاندیز به شمار می‌رود و آیینه‌ی تمام‌نمایی از طبیعت جذاب این منطقه است. بهارِ اینجا با نوای دلنشینِ روزدخانه‌ها، نغمه‌ی خوشِ پرندگان و عطر خوشِ شکوفه‌ها به جانِ هر گردشگری آرامش می‌بخشد و نشاط و شادی را به قلبِ مسافران پیشکش می‌کند.

باغ گیاه‌شناسی؛ مشهد گُل می‌دهد

باغ گیاه‌شناسی

بازدید: 9صبح تا نیمه‌شب

نشانی: بلوار جمهوری اسلامی | حدفاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

دسترسی: خط یک  مترو (مسیر وکیل‌آباد به فرودگاه) را پیدا کنید و سوار شوید. سپس در ایستگاه‌پروین اعتصامی از قطار پیاده شوید. 

باغ گیاهشناسی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مشهد است که برخلاف طرقبه و شاندیز، آن‌چنان شناخته‌شده نیست. زیبایی‌ و جذابیت این باغ پُرگل و رویای هر بازدید‌کننده‌ای را در همان نگاه اول محو و مدهوش می‌کند؛ حالا خودتان جذابیت‌های این باغ را در فصل بهار تصور کنید. باغ گیاهشناسی مشهد که کارش را در سال 1392 آغاز کرده،  تا همین امروز خاطرات بسیار خوبی در ذهن مهمانان به یادگار گذاشته است. 

هنگام سفر به مشهد در بهار می‌توانید از همان ورودی باغ عطر گل‌های بهاری را نفس بکشید. اما با ورود به فضای اصلی باغ تازه ماجرای اصلی آغاز می‌شود؛ گل‌کاری‌ها و تزئینات هیجان‌انگیز باغ گیاهشناسی که در هنرمندانه‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند، شما را حیرت‌زده و میخکوب خواهند کرد.

قدم زدن در فضای رویایی باغ گیاه‌شناسی، یکی از بهترین پیشنهادهای ما برای سپری کردن یک روز دل‌انگیز بهاری در کنار خانواده است. بهتر است بدانید که علاوه‌بر فضای بسیار روح‌نواز مخصوص پیاده‌روی،  برای راحتی بیشتر بازدیدکنندگان امکانات دیگری نظیر رستوران و کافی‌شاپ، پارک دیدنی ژوراسیک و دمنوش‌سرای سنتی دایر شده است.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

سفر به مشهد در بهار

نشانی: توس | انتهای بلوار بهارستان

بازدید: 8صبح تا 5عصر

آرامگاه شاعر بلندآوازه‌ی ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی همواره یکی از دنج‌ترین و خلوت‌ترین مکان‌های دیدنی شهر مشهد به‌حساب می‌آید؛ اما در ایام نوروز همه‌چیز اینجا متفاوت است! با سفر به مشهد در بهار و بازدید از این مکان با گروه‌های هنری گوناگونی برخورد می‌کنید که از هرگوشه‌ی استان خراسان خودشان را به این مکان می‌رسانند. آنها با اجرای هنرهای نمایشی محلی یا نواهای خراسانی لحظات شاد و مفرحی گردشگران می‌سازند.

مقبره فردوسی در قلب یک باغ وسیع قرار دارد و مانند یک بهشت خیال‌انگیز، در فصل بهار زیباست. اینجا درختان سبز و سر به فلک کشیده،‌ توجه‌تان را جلب خواهند کرد و هوش و حواس‌تان را به بازی می‌گیرند. نکته مهم این‌که دفن دو تن از بزرگ‌ترین صاحبان اندیشه و فرهنگ ایران زمین، آرامگاه فردوسی را بیشتر از گذشته به یک مکان فرهنگی مهم تبدیل کرده است. هم‌جواری مقبره‌های زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث و استاد محمدرضا شجریان با آرامگاه فردوسی، سبب شده تا استقبال گردشگران ایرانی از این فضا بسیار بیشتر شود.

باغ پرندگان؛ پرسه در بهاران

نشانی:  میدان خیام | منطقه گردشگری سپاد | جنب مجتمع الماس

بازدید: همه روزه از ساعت ۹صبح  تا 8شب

باغ پرندگان مشهد وسیع‌ترین باغ پرندگان شرق ایران، گونه‌های جانوری زیادی را درخود جای داده است. حواس‌تان باشد هنگام سفر به مشهد در بهار حتما از این مکان خیال‌انگیز بازدید کنید. 

جدای از رنگ و لعاب و طبیعت جذاب محیط، تماشای پرندگان کمیاب آسیایی و آفریقایی که با از راه رسیدن بهار مستانه آواز می‌خوانند، لطف زیادی دارد. این مجموعه میزبان درختان قدیمی و سربه فلک کشیده، آبشارهای زیبا و شکوفه‌های رنگارنگ  است.

دره ارغوان؛ یک بغل شکوفه

دره ارغوان

دسترسی: برای رسیدن به دره زیبای ارغوان ابتدا از شهر مشهد به سمت طرقبه بروید و بعد از میدان دوم شهر، مسیرتان را به سمت طرقدر ادامه دهید. بعد از ورود به جاده طرقدر، مسافت کوتاهی تا رسیدن به روستای کلاته آهن طی کنید تا به ورودی دره ارغوان برسید.

یکی از تماشایی‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین اتفاقات سفر به مشهد در بهار ، تماشای دره ارغوان است. برای درک بهتر این جمله، کافی‌ست چشم‌های‌تان را ببندید و خیال کنید که مقابل تصاویر چشم‌نواز درختچه‌های ارغوان و چشمه‌های جوشان این دره در حال پیاده‌روی هستید و از هوای دلپذیر بهاری مست می شوید! فصل بهار بهترین زمان سیاحت دره ارغوان است؛ درخت‌های ارغوان در این فصل گل می دهند و این دره را به یک بهشت رنگارنگ تبدیل می‌کنند. 

زمان گل‌دهی ارغوان‌ها به گرمای هوا بستگی دارد و می‌تواند از اواسط فروردین تا میانه‌های اردیبهشت متفاوت باشد. آب و هوای دره ارغوان کوهستانی و سرد است؛ بنابراین گل‌ها و گیاهان در مقایسه با شهر مشهد، کمی دیرتر رشدشان را آغاز می‌کنند.

برای اطلاع از تاریخ دقیق شکوفه زدن درخت‌ها، باید حواس‌تان به گل‌دادن درختان مشهد باشد. طبق یک قاعده کلی، با گذشت دو هفته از شکوفایی درختان داخل شهر، ارغوان‌های این دره هم گل می‌دهند. پس با این حساب، سفر به مشهد در بهار مناسب‌ترین فرصت برای گشت‌وگذار در دره ارغوان است.

باغ گل‌های مشهد؛ در قامت یک بنفشه

نشانی: بلوار معلم | بین معلم 71 و 73

یک بهشت هزاررنگ به وسعت 3هکتار که به شکلِ گُل بنفشه طراحی شده و درست مثل بنفشه‌ها، هشت مدل باغ را در هشت گلبرگ گوناگون در آغوش گرفته است. این باغ‌ها با عناوینی شاملِ گل‌های فصلی، گل رز، باغ صخره‌ای، گیاهان دارویی، گیاهان پیازی و… همان گلبرگ‌‌های گل بنفشه هستند. بنابراین وقتی این‌همه گُل در یک مکان جمع شوند، تصور کنید چه بهار دل‌انگیزی به استقبال‌شان می‌آید. خلاصه این‌که زمان سفر به مشهد در بهار، حواس‌تان باشد بهترین مکان عکاسی را از قلم نیندازید و از این‌همه گونه گیاهی رنگارنگ عکس یادگاری بگیرید.

برای راحتی هرچه بیشتر بازدیدکنندگان، امکاناتی مثل گلخانه آموزشی، فضای بازی برای کودکان، آب‌نما و سن تئاتر روباز فراهم شده است تا از گردش در این باغ رویایی نهایت استفاده را ببرید.

جنگل جیغ؛ چه کسی فریاد می‌زند؟

دسترسی: برای رسیدن به جنگل جیغ، ابتدا باید به روستای سربرج بروید. این روستا حدود 40 تا 50 دقیقه با مشهد فاصله دارد که تقریباً ۳۲ کیلومتر می‌شود. جنگل جیغ در دره، جنب رودخانه سربرج و یکی از سرچشمه‌های سد طرق قرار دارد.

اگر از آن دسته هستید که شنیدن صدای جیغ از اعماق جنگل را شایعه می دانید، پس بهتر است بروید خودتان نگاه کنید! اما چرا جنگل جیغ؟ این مکان از جاذبه‌های تفریحی مشهد است که شب‌ها در اعماق سیاهی هایش، صدای سوت و جیغ ترسناکی به بیرون درز می‌کند!

از آنجا که جنگل جیغ قبل از تمام حاشیه‌هایش ابتدا یک جنگل است، طبیعتا بهار زیبایی دارد. پس هنگام سفر به مشهد در بهار از این مکان رازآلود هم بازدید کنید. نگران چیزی هم نباشید! روزها اینجا آرام است و می‌توانید از طبیعت بهارانه و جذابش لذت ببرید.

بند گلستان مشهد؛ به تماشای آب‌های سپید

سفر به مشهد در بهار

دسترسی: ابتدا به طرف مسیر انتهای بزرگراه وکیل‌آباد مشهد حرکت کنید و به جاده طرقبه وارد شوید. بند گلستان دقیقا در طرف چپ جاده در حدود 4 کیلومتری طرقبه واقع شده است. شما می‌توانید از مرکز شهر مشهد هم به بند گلستان بروید؛ کافی‌ست 29 کیلومتر رانندگی کنید.

سد گلستان را در زمان تیموریان روی رودخانه گلستان ساخته‌اند. اینجا همواره یکی از دیدنی‌ترین جذابیت‌های طبیعی مشهد بوده و هنوز هم گردشگران زیادی را سمت خود می‌کشاند. اگر قصد دارد سفر به مشهد در بهار را تجربه کنید، فرصت بازدید از این تفرجگاه تماشایی را از دست ندهید.

در حوالی این بند، امکانات گردشگی-تفریحی مناسبی مانند کافی شاپ‌ و رستوران‌ ساحلی قرار دارد که با نمای زیبای رو به بند گلستان، گشت‌وگذار شما را کامل می‌کنند. در فصل بهار اگر بند پُرآب باشد، قایق‌سواری هم تفریح مناسبی برای شماست. 

کلام آخر

مشهد همواره از قطب‌های گردشگردی ایران بوده و هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. جاذبه‌های گردشگری مشهد قابل شمارش نیستند و اکثر بازدیدکنندگان اطلاع دقیق و درستی از آنها ندارند. از همین رو، در این مطلب دیدنی‌های بهاری این شهر مقدس را بررسی کردیم تا اگر برای سفر به مشهد در بهار برنامه‌ریزی کرده‌اید، از فرصت مسافرت خود بهتر استفاده کنید. 

نظرات کاربران