مشهد
19 خرداد 1402
مشهد

راهنمای سفر به مشهد؛ خرید بلیط، اقامت و گردش

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، در قسمت شمالی این استان واقع شده است و علاوه بر وجود بارگاه امام رضا (ع) یکی از شهرهای سیاحتی و تفریحی با امکانات مدرن و به روز است. تاریخچه مشهد به سال‌های دور بازمی‌گردد و در منابع تاریخی آن را با نام توس مشهد معرفی می‌کردند. هر سال مسافران زیادی برای زیارت مرقد امام رضا (ع) و گردش راهی مشهد می‌شوند. اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی برای سفر به مشهد زیبا هستید؛ راهنمای سفر به مشهد برایتان مناسب است.

رزرو تور مشهد

در این مقاله سعی می‌کنیم هر آنچه برای سفر به مشهد نیاز دارید را به شما یادآوری کنیم. از کارهایی که در فرودگاه باید انجام دهید تا بهترین زمان سفر و معرفی جاذبه های گردشگری مشهد. همچنین در این مقاله از مجله گردشگری سه به بحث مهم اقامت در مشهد نیز می‌پردازیم و بهترین هتل‌های این شهر را معرفی می‌کنیم. 

خرید بلیط هواپیما مشهد با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است!

راهنمای سفر به مشهد؛ بهترین زمان سفر

مشهد

برای انتخاب بهترین زمان سفر به مشهد باید در ابتدا به اولویت‌هایتان نگاهی بیاندازید. آیا آب‌وهوای مشهد برایتان در اولویت است؟ یا کاهش هزینه سفر را در نظر دارید؟ یا شاید هم می‌خواهید همزمان با مناسبت‌های مذهبی مانند ولادت‌ها، شهادت‌ها و مراسم‌های مذهبی راهی مشهد شوید؟ در ادامه تمام این موارد را بررسی خواهیم کرد.

اگر آب‌وهوا برایتان مهم است!

مشهد دارای آب‌وهوای متغیر، اما معتدل است که به سردی و خشکی تمایل دارد. تابستان‌های مشهد گرم و خشک و زمستان‌های آن سرد و مرطوب است. از طرفی شلوغی شهر مشهد در فصل تابستان به علت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، زیارت و تفریح را سخت می‌کند. بنابراین برای یک سفر آرامش‌بخش فصل تابستان را پیشنهاد نمی‌کنیم. از سوی دیگر زمستان‌های مشهد بسیار سرد است و با بارش برف همراه است. در فصل پاییز آب‌وهوای مشهد به سمت سردی و خشکی می‌رود ولی سردی هوای پاییزی مشهد به اندازه زمستان نیست و می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در فصل بهار آب‌وهوای مشهد معتدل‌ و به همین دلیل مناسب‌ترین فصل برای سفر به مشهد است. بنابراین اگر مطبوع بودن هوا برای شما در اولویت است فصل بهار را برای سفر به مشهد انتخاب کنید. 

برای رزرو تور مشهد هوایی همین حالا کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر قیمت

مشهد

همان‌طور که گفتیم زمستان مشهد به علت سردی هوا از سایر فصول سال خلوت‌تر است. بنابراین به دلیل کاهش تقاضای مسافران قیمت تور، بلیط، هتل و حتی تفریحات کاهش می‌یابد. پس اگر قصد دارید با بودجه محدود به مشهد سفر کنید و از طرفی تحمل سرمای زمستانه را دارید فصل زمستان برای سفر به مشهد انتخاب خوبی خواهد بود. از طرفی می‌توانید از تخفیف پاساژها و مراکز خرید در فصل زمستان نیز بهره‌مند شوید. 

سفر به مشهد در مناسبت‌های مذهبی

مشهد مذهبی‌ترین شهر ایران است و بسیاری از مراسم‌های مذهبی و آیینی در این شهر و در بارگاه مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود. بنابراین گروهی از مسافران زمان سفرشان را با این مراسم‌ها هماهنگ می‌کنند. از جمله ایامی که در حرم امام رضا (ع) مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود می‌توان به ماه رمضان، دهه کرامت، روز شهادت امام رضا (ع)، ماه محرم و شام غریبان اشاره کرد. در این زمان‌ها مشهد و حرم بسیار شلوغ و پر هیاهو خواهد بود. 

راهنمای سفر به مشهد؛ فرودگاه مشهد کجاست؟

راهنمای سفر به مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد است و روزانه بیش از بیست‌هزار مسافر در خطوط هوایی این فرودگاه جابجا می‌شوند. قیمت بلیط هواپیما همیشه بخش مهمی از بودجه سفر را به خود اختصاص می‌دهد. اینکه چه نوع بلیطی را و در چه زمانی تهیه کنید بر قیمت نهایی بلیط تاثیر دارد. به طور مثال بلیط چارتری و لحظه آخری از بلیط سیستمی ارزان‌تر است. یا در فصل زمستان به علت سرد شدن هوا میزان تردد به شهر مشهد کاهش می‌یابد و به همان میزان از قیمت بلیط هواپیما کاسته می‌شود. 

از امکانات فرودگاه بین‌المللی مشهد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • ترمینال‌های پرواز داخلی و خارجی
  • فروشگاه‌های مختلف خرید سوغاتی
  • رستوران‌ها و کافه‌ها
  • بخش اشیای گمشده
  • خدمات بانکی شعبه‌های مختلف
  • نمازخانه
  • خدمات تاکسی داخل شهری و بین شهری
  • دفتر شرکت‌های هواپیمایی
  • اتاق سیگار
  • خدمات برای افراد ناتوان
  • دفاتر رزرو بلیط
  • مرکز اجاره خودرو بدون راننده
  • خدمات بسته‌بندی بار
  • خدمات CIP
  • خدمات پزشکی

راهنمای سفر به مشهد؛ کجا اقامت کنیم؟

هتل جواد

حالا که وارد شهر مشهد شدید ابتدا باید به سمت هتل بروید. انتخاب هتل می‌تواند بر کیفیت سفرتان تاثیر زیادی داشته باشد بنابراین مهم است که قبل از شروع سفر برای انتخاب هتل وقت بگذارید. مشهد هتل خوب کم ندارد. از هتل‌های 5 ستاره و لاکچری مشهد می‌توانیم به هتل قصر طلایی، هتل مدینه الرضا و هتل درویشی اشاره کنیم. از سوی دیگر هتل‌های مشهد که 3 و 4 ستاره هستند نیز انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند. هتل جواد، هتل آبان، هتل الماس نوین از هتل‌های 4 ستاره و هتل نور و هتل آبشار از هتل‌های 3 ستاره مشهد هستند.

برای رزرو بهترین هتل های مشهد کلیک کنید.

بهترین بخش راهنمای سفر به مشهد؛ گردش و تفریح

در سفر به مشهد بسته به اینکه چند روز مهمان شهر امام رضا (ع) هستید چندین پیشنهاد برای مشهدگردی وجود دارد. از طبیعت و روستاهای ییلاقی مشهد تا مراکز تفریحی و جاذبه‌های تاریخی. در ادامه فهرستی از جاهای دیدنی مشهد را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا قبل از سفر به مشهد برای گردش و تفریح برنامه‌ریزی کنید و وقت‌تان را برای پیدا کردن مکان‌های تفریحی شهر هدر ندهید.

جاذبه‌های طبیعی در سفر به مشهد

راهنمای سفر به مشهد

وقتی صحبت از جاذبه‌های طبیعی مشهد می‌شود اولین جایی که معرفی می‌شود طرقبه است. اما به جز طرقبه کجا برویم که طبیعت زیبایی داشته باشد؟

چالیدره: مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نقندر، چالیدره.

جنگل جیغ: مشهد، روستای سربرج. 

باغ ملی: محله جنت، خیابان امام خمینی، خیابان گلستان.

پارک کوهسنگی: بلوار کلانتری، خیابان اصلی کوهسنگی.

غار مغان: ۳۵ کیلومتری مشهد، جنوب روستای مغان

باغ گیاهشناسی: خیابان عسکریه، بن بست کلانتری.

دره ارغوان: جاده کلاته آهن، جاده دشت ارغوان. 

پارک وکیل‌آباد: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد.

بوستان مینیاتوری: بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶

دره آل: مشهد، جاده خرکت

رفتن به مکان‌های زیارتی

شهرت اصلی مشهد به اماکن زیارتی و مذهبی است و مهم‌ترین مکان‌های زیارتی آن حرم امام رضا (ع) است. بنابراین در این قسمت مکان‌های مذهبی و زیارتی مشهد را معرفی می‌کنیم. 

مسجد گوهرشاد: جنوب حرم مطهر امام رضا (ع).

مسجد 72 تن: بزرگراه غدیر، پشت پارک امام حسی (ع).

آرامگاه پیر پالاندوز: خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا.

کلیسای مسروپ مقدس: مشهد، میدان دهم دی.

دیدن جاهای تاریخی در سفر به مشهد 

باغ نادری

اگر اهل تاریخ و مطالعه باشید احتمالا دیدنی‌های تاریخی در سفر به مشهد برایتان جالب خواهد بود. در فهرست زیر بهترین دیدنی‌های تاریخی مشهد را معرفی می‌کنیم.

خانه داروغه: مشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه.

خانه امیری: خیابان نواب صفوی، نواب صفوی 9، پلاک 351 

باغ نادری: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا

خانه ملک: مشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی.

موزه آستان قدس رضوی: حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر.

خانه کوزه کنانی: خیابان شیرازی، کوچه چهارباغ، کوچه پنجه، جنب حسینیه کویتی‌ها.

خانه اردکانی: بلوار وحدت، خیابان وحدت 21 (شهید سالاری مقدم)، کوچه بن‌بست. 

بخش خوشمزه راهنمای سفر به مشهد

مگر می‌شود به مشهد سفر کرد و رستوران‌های آن را امتحان نکرد؟ اصلا لذت سفر به امتحان کردن رستوران‌های جدید است. در این قسمت مقاله با رستوران‌هایی که باید در سفر به مشهد امتحان کنید آشنا می‌شویم.

رستوران سنتی عبداللهی: مشهد، شهرک غرب (قاسم آباد)، بین شاهد ۵۹ و ۶۱

رستوران سنتی سرای مجلل: آدرس : مشهد، فرامرز عباسی ۳، کوچه اول، سمت راست.

رستوران سنتی ترنج: مشهد، خیابان فرامرز عباسی، بین فرامرز ۱و۳، طبقه ۱-، پاساژ آناهیتا.

رستوران فانوس آبی: مشهد، بلوار فردوسی، طبقه زیرین بانک صادرات.

رستوران عمارت یزدان: مشهد، جاده طرقبه، ویلاشهر، امام رضا ۱۷.

پایان سفر به مشهد؛ رفتن به فرودگاه

راهنمای سفر به مشهد

وقتی به انتهای سفر نزدیک می‌شوید باید برای رفتن به فرودگاه آماده شوید. برای دسترسی به فرودگاه مشهد خودتان را به انتهای بلوار جمهوری اسلامی، میدان پانزده خرداد برسانید. 

اولین گزینه برای رفتن به فرودگاه استفاده از تاکسی دربستی است. اما اگر قصد دارید از هزینه‌های سفر بکاهید از مترو و اتوبوس و یا ترانسفر برگشت رایگان هتل استفاده کنید. همچنین برای استفاده از خط شماره 1 مترو مشهد استفاده کنید و در ایستگاه فرودگاه (غدیر) پیاده شوید. 

باشد یادتان که تمام مدارک مورد نیاز برای پرواز را با خود داشته باشید و قبل از ترک هتل از بودن تمام مدارک مطمئن حاصل کنید. همچنین سعی کنید یک ساعت قبل از پرواز خودتان را به فرودگاه برسانید تا اگر دچار مشکلی شدید وقت کافی برای جبران داشته باشید. 

سخن پایانی 

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی که برای سفر به مشهد نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. اینکه چه زمانی بهترین زمان سفر به شهر مشهد است. از سوی دیگر بررسی کردیم که چگونه خودمان را از فرودگاه مشهد به هتل برسانیم و برای اقامت کدام هتل‌ها را انتخاب کنیم. امیدواریم در این سفر حسابی خوش بگذرانید. برای رزرو تور مشهد نیز می‌توانید از خدمات سه کلیک استفاده کنید.

نظرات کاربران