طرقبه مشهد

نیاز به مسافرت در همگان مشاهده می‌شود اما سلیقه مردم در انتخاب مقصد مسافرتی و نحوه ی رزرو تور و یا بلیط هواپیما ارزان متفاوت است به گونه‌ای که برخی از گردشگران مقاصد داخلی و برخی مقاصد خارجی را برای گشت و گذار خود انتخاب می‌کنند. مشهد یکی از پرترددترین شهرهای گردشگری کشور است که به یمن وجود حرم مطهر امام رضا(ع) محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اما تنها حرم نیست که باعث محبوبیت این شهر شده و علاوه بر حرم می‌توانید جاذبه‌های توریستی متعددی را در مشهد هدف قرار دهید. شهر طرقبه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود که علاوه بر مسافران، بسیاری از مردم مشهد نیز آن را برای تفریحات خود انتخاب می‌کنند. طرقبه به معنی آبادی بزرگ است و همانطور که از نام آن پیداست یکی از آبادی‌های بزرگی است که شاید همانندش را پیدا نکنید. طرقبه دارای آب و هوای دلپذیری بوده و به دلیل ییلاق‌های متعدد و جاذبه‌های تاریخی و تفریحی متنوع محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در ادامه با ما همراه شوید تا سفری کوتاه به این شهر دیدنی داشته باشیم:

پاسپورت دومینیکا

مشهد با اینکه جاذبه‌های بی‌نظیری را در خود جای داده اما طرقبه حال و هوای دیگری دارد و باید آن را در کفه دیگر‌ ترازو قرار داد. این شهر در دامنه‌های کوه‌های بینالود واقع شده و از جمله بزرگترین آبادی‌های طوس شناخته می‌شود. طرقبه از نظر تاریخی نیز اهمیت بسیاری دارد و در قرون اسلامی‌آن را با نام‌ترغبذ می‌شناختند. به دلیل اینکه طرقبه در مسیر راه کوهستانی به نیشابور قرار داشت به عنوان یک تفرجگاه و گذرگاه به شمار می‌رفت. تا چندی پیش طرقبه روستای کوچکی در رشته کوه‌های بینالود بود اما امروزه به دلیل اهمیت بالای گردشگری و قرارگیری در بهترین موقعیت، پیشرفت‌های متعددی از آن شاهد هستیم و می‌توانید بهترین آب و هوا را در آن تجربه کنید. اطراف این شهر از باغات انبوه میوه تشکیل شده و طبق سرشماری انجام شده در سال 1395 حدود 21 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. تنها باغات طرقبه باعث محبوبیت آن نیستند و می‌توانید چشمه‌هایی که از دل کوه بیرون زده‌اند را نیز مشاهده کنید. اغلب ساکنان طرقبه به کشاورزی و پرورش گل و گیاه مشغول هستند و به دلیل مهمان نوازی آنها لحظات خوشی را در آن سپری خواهید کرد.

آب و هوای طرقبه مشهد

با اینکه طرقبه مشهد یکی از مقاصد چهارفصل مشهد است و در تمامی‌ایام سال شاهد گردشگران متعددی در آن هستیم اما باید بهترین زمان بازدید از آن را بشناسید. طرقبه دارای آب و هوای سرد و خشک بوده و زمستان‌هایی سرد را در آن شاهد هستیم. این شهر به دلیل اینکه در ارتفاع بیشتری از مشهد قرار گرفته دمای آن حدود 5 الی 10 درجه خنک‌تر از مشهد است و میزان بارندگی در آن نیز بیشتر خواهد بود. بهترین زمان بازدید از طرقبه را می‌توان به فصول بهار و تابستان نسبت داد و چنانچه قصد خلاصی از گرمای سوزان مشهد در فصل تابستان را داشته باشید طرقبه می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. طرقبه مشهد معماری خاصی داشته و به داشتن معماری بومی‌در خراسان شهرت دارد. تفریحات متعددی را می‌توان در طرقبه تجربه کرد که هر یک از این تفریحات متعلق به فصول مختلف سال هستند.

روستاهای طرقبه مشهد

علاوه بر طرقبه روستاهای متعددی در اطراف این منطقه فعالیت می‌کنند که با رفتن به آنها می‌توانید جاذبه‌های متفاوت‌تری را مشاهده کنید. از جمله روستاهای اطراف طرقبه می‌توان به: طرقدر، کنگ، عنبران، جاغرق، نغندر، زشک، طرق، ابرده و سد چالیدره اشاره کرد. رودخانه حصار از جمله زیباترین مناطقی است که در طرقبه مشهد می‌توانید از آن دیدن کنید چرا که این رودخانه به دلیل عدم دسترسی وسیله نقلیه به صورت دست نخورده باقی مانده و خواهید توانست طبیعت بکر و زیبایی را در آن به نظاره بنشینید. در صورتی که تور مشهد را برای سفر خود انتخاب کرده باشید قطعا بازدید از طرقبه مشهد در برنامه سفر شما قرار خواهد گرفت اما چنانچه به رزرو بلیط هواپیما مشهد و یا به صورت شخصی به این شهر سفر کرده باشید توصیه می‌کنیم که حتما از طرقبه و روستاهای اطراف آن دیدن کنید.

جاذبه‌های طرقبه مشهد

طرقبه مشهد جاذبه‌های متعددی را در دل خود جای داده که هریک از این جاذبه‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته و می‌توانید بهترین‌ها را در آن تجربه کنید. در ادامه به چندی از مهمترین دیدنی‌های طرقبه مشهد اشاره کرده‌ایم:

رزرو تور مشهد

ویلاشهر

دهکده آبی ویلاشهر یکی از مهمترین جاذبه‌های طرقبه به شمار می‌رود که در فاصله 10 دقیقه‌ای از آن واقع شده است. این منطقه همانطور که از نام آن پیداست بهترین انتخاب برای قایق سواری در دریاچه است و علاوه بر آن می‌توانید رستوران‌های ویلاشهر را برای امتحان غذاهای محلی آن انتخاب کنید. فضاهای آلاچیق نیز در ویلاشهر ساخته شده‌اند و می‌توانید یک پیک نیک لذتبخش را در آن تجربه نمایید. توجه داشته باشید که دهکده آبی ویلاشهر از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر باز بوده و می‌توانید بخشی از اوقات بازدید از طرقبه را به این منطقه اختصاص دهید.

–         بند گلستان

بند گلستان از سالیان دور به عنوان یکی از مناطق دیدنی طرقبه به شمار می‌رود. از این منطقه برای جمع آوری آب در پشت بند استفاده می‌شود و می‌توانید ییلاق‌های متعددی را در آن مشاهده کرده و در اطراف آنها چادر بزنید. این منطقه امکاناتی نظیر کافه و رستوران را در خود جای داده و می‌توانید از قایق پدالی نیز استفاده کنید.

–         دریاچه و سد چالیدره

دریاچه و سد چالیدره به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی طرقبه به شمار می‌رود که در اغلب اوقات شاهد کمپینگ خانواده‌ها در آن هستیم. این منطقه علاوه بر اینکه چشم اندازی زیبا از طبیعت اطراف را به رخ می‌کشد بهترین تفریحات را در اختیارتان قرار خواهد داد. از جمله تفریحات و سرگرمی‌های سد چالیدره می‌توان به: قایق‌های موتوری، قایق پدالی، لنج تفریحی، بانجی جامپینگ، تله سیژ،‌ترن کوهستان و… اشاره کرد. رستوران‌ها و کافه‌های متعددی نیز در این منطقه فعالیت می‌کنند که می‌توانید بهترین خوراکی‌ها را در این مراکز امتحان کنید. ماهیگیران نیز نباید قلاب خود را فراموش کنند چرا که امکان ماهیگیری نیز در این سد خواهید داشت.

–         پارک کمر مقبولا

پارک کمر مقبولا یکی از بهترین پارک‌های سنگی در ایران به شمار می‌رود. در این پارک سنگ‌های غول پیکر و عجیب و غریب انتظار شما را می‌کشند که می‌توانید آنها را به صورت طبیعی و یا با نقش و نگارهای خاص مشاهده کنید. این پارک در فاصله 3 کیلومتری شمال طرقبه واقع شده و می‌توانید با وسیله نقلیه خود را به آن برسانید. این منطقه بهترین انتخاب برای عکاسی است و می‌توانید بهترین عکس‌های البوم خود را در پارک کمر مقبولا تهیه کنید.

–         روستای کنگ

روستای کنگ یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های طرقبه مشهد به شمار می‌رود که به مانند شهر ماسوله و به صورت پلکانی ساخته شده است. سقف هر خانه به عنوان حیاط خانه بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل طبیعت زیبایی را از آن شاهد هستیم. تنها معماری خانه‌های کنگ نیست که آن را به یکی از محبوب‌ترین های طرقبه بدل کرده چرا که در آن می‌توانید از باغ های گردو و گیلاس و همچنین رودخانه دیدن کنید.

تفریحات طرقبه مشهد

طرقبه مشهد تفریحات متعددی را در خود جای داده و هر فردی با هر نوع سلیقه‌ای که دارد می‌تواند بهترین لحظات را در آن تجربه کند. در ادامه به چندی از بهترین تفریحات طرقبه مشهد اشاره کرده‌ایم:

–         پیست اسکی طرقبه:

یکی از هیجانی‌ترین تفریحاتی که در شهر طرقبه مشهد می‌توان تجربه کرد پیست اسکی روی یخ است. پیست اسکی روی یخ برای تمامی‌مردم جذاب خواهد بود که در فصل زمستان می‌توانید آن را در کوه‌های طرقبه تجربه کنید. این پیست علاوه بر اینکه گردشگران متعددی را به صورت هرساله در خود جای می‌دهد محل مناسبی برای تفریح مردم مشهد به شمار می‌رود و اهالی این شهر نیز آن را برای تفریح زمستانی خود انتخاب می‌کنند.

سوارکاری در طرقبه

سوارکاری یکی دیگر از تفریحات هیجانی طرقبه است که از جمله محبوب‌ترین تفریحات این منطقه به شمار می‌رود. اسب سواری و سوارکاری به صورت تخصصی در طرقبه ارائه می‌شود و در صورتی که سوارکار حرفه‌ای باشید می‌توانید پیست سوارکاری را با اسب‌های تازه نفس تاخته و آدرنالین خون خود را افزایش دهید. افراد مبتدی نیز در ابتدا آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و پس از آن می‌توانید خودتان از اسب سواری لذت ببرید. لازم به ذکر است که اسب سواری از جمله تفریحات گران طرقبه به شمار می‌رود.

پیست اتومبیل رانی طرقبه

چنانچه شما نیز به مسابقات اتومبیل رانی علاقه مند هستید طرقبه یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. پیست اتومبیل رانی طرقبه این امکان را به علاقه مندان اتومبیل رانی می‌دهد که بتوانند اوج سرعت را در یک پیست حرفه‌ای اتومبیل رانی تجربه کرده و لحظاتی را با سایر خودروها کورس بگذارند. توجه داشته باشید که اتومبیل رانی از جمله تفریحات لوکس به شمار رفته و میزان هزینه بالایی نیز خواهد داشت.

رودخانه طرقبه

رودخانه طرقبه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که به داشتن فضای دنج و دست نخورده خود، عقل و هوش از هر که را خواهد گرفت. این رودخانه از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از امتداد کوه‌های فلسکه ادامه یافته و در طول مسیر از دره‌های پی پیچ و خم ارغوان عبور می‌کند. این رودخانه در نزدیکی باغ‌های پنج دره به یک رود دیگر که از روستای کلاته می‌آید پیوسته و قوت بیشتری می‌گیرد. در آخر رودخانه پنج دره که با چند رود دیگر به یکدیگر پیوسته‌اند به بند گلستان می‌رسند. دره زیبا و بکری که به عنوان ییلاق مشهدی‌ها شناخته شده و اغلب مردم این شهر در آن ویلا دارند به یمن وجود این رودخانه به وجود آمده است.  برای رسیدن به این رودخانه مسیرهای مختلفی وجود دارد و می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. چنانچه قصد پیاده روی در امتداد رودخانه را داشته باشید بهترین منظره‌ها را شاهد خواهید بود اما چنانچه می‌خواهید به وسیله خودرو خود را به این رودخانه برسانید ابتدا باید به روستای کلاته آهن بروید.

پارک‌های طرقبه مشهد

پارک‌های طرقبه به دلیل امکانات و زیبایی‌های خود از جمله بهترین انتخاب‌ها برای گشت و گذار به شمار می‌روند و در این منطقه شاهد فعالیت پارک‌های مختلفی هستیم که هریک ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. از جمله مهمترین پارک‌های طرقبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد یکی از معروف‌ترین پارک‌های طرقبه است که با مساحت 250 هزار متر مربع محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می‌رود. این پارک از یک طرف به طرقبه و از طرف دیگر به خیابان وکیل آباد مشهد می‌رسد و به دلیل جنگلی بودن، دارای طبیعی زیبا و دلنشین است. این پارک از بهترین آب و هوا برخوردار بوده و به دلیل داشتن درختان سربه فلک کشیده در طول روز نیز سایه بوده و می‌توانید یک پیک نیک دلنشین را در آن تجربه کنید. رستوران‌ها و کافه‌های متعددی در این پارک فعالیت می‌کنند که خواهید توانست بهترین خوراکی‌ها را در آنها میل کنید. آلاچیق‌هایی که در این پارک تعبیه شده‌اند نیز بهترین موقعیت را برای نشستن فراهم کرده‌اند.

–         پارک پونه

پارک پونه یکی دیگر از پارک‌های گردشگری منطقه طرقبه به شمار می‌رود که به دلیل نزدیکی به رودخانه زیبایی بی‌نظیری داشته و توانسته نظر بسیاری را نسبت به خود جلب نماید. این پارک دارای 3 آبنمای زیبا است و نیمکت‌های زیبای آن بهترین مکان برای نشستن هستند. آلاچیق‌هایی نیز در بخش‌های مختلف پارک ساخته شده‌اند و می‌توانید یک تایم از سفر خود را برای کمپینگ در این آلاچیق‌ها اختصاص دهید. محوطه بازی کودکان این امکان را فراهم کرده تا بتوانید با خیالی راحت کودکان خود را در این بخش رها کنید تا به بازی کردن بپردازند. فروشگاه‌های مختلفی در پارک پونه فعالیت می‌کنند که امکان خرید اجناس مورد نیاز را برایتان فراهم خواهند کرد.

–         پارک جنگلی بهمن

نام پارک بهمن مشهد شاید کمتر از وکیل آباد به گوش گردشگران خورده باشد اما این پارک با زیبایی‌های طبیعی که دارد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گذراندن وقت در دل طبیعت خواهد بود. وسعت این پارک حدود 8500 متر مربع بوده و امکانات مختلفی را جهت رفاه حال مسافران در خود جای داده است. بخش بازی کودکان در پارک جنگلی بهمن نیز در نظر گرفته شده تا کودکان بتوانند در این بخش از تفریحات مختلف لذت ببرند. چنانچه خواهان محلی آرام برای نشستن هستید پارک جنگلی بهمن طرقبه را انتخاب کنید چرا که تنها صدای شنیده شده از آن صدای آواز پرندگان است.

ما میتوانید برای اطلاع از آخرین قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد و سایر بلیط های هواپیما از سیستم رزرواسیون سه کلیک استفاده نمایید.

نظرات کاربران