پارک ملی چهل بازه مشهد
13 فروردین 1402
مشهد

پارک ملی چهل بازه مشهد؛ تجربه‎‌ای متفاوت از سفر به مشهد

مشهد یکی از پرطرفدارترین مقصدها برای مسافرت است که علاوه بر وجود حرم امام رضا (ع) از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی زیادی برخوردار است. همه‌ این‌ها در کنار هم باعث می‌شود که مشهد مقصد سفر بسیاری از مردم ایران باشد. حالا که شما هم این شهر زیارتی سیاحتی را برای سفر انتخاب کرده‌اید، بهتر است با جاذبه‌های دیدنی خاص آن آشنا باشید. یکی از دیدنی‌ترین جاهایی که باید در سفر به مشهد ببینید، پارک ملی چهل بازه مشهد است. این پارک که توجه اکثر گردشگران را به خود جلب کرده‌است، امکانات زیادی دارد و به یکی از معروف‌ترین پارک‌های مشهد تبدیل شده‌است. 

رزرو تور مشهد

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

چرا چهل بازه پارک ملی است؟

پارک ملی چهل بازه مشهد

سازمان حفاظت محیط زیست در اساس‌نامه‌ای پارک ملی را این‌گونه تعریف می‌کند:

مناطق طبیعی به نسبت وسیع و دارای ویژگی‌های خاص و اهمیت ملی به لحاظ زمین‌شناسی، بوم‌شناسی، جغرافیای زیستی و چشم‌انداز، با هدف‌های حفظ وضعیت زیستی و طبیعی، بهبود جمعیت گونه‌های جانوری و رویشگاه‌های گیاهی و همچنین بهره‌برداری تفرجی به‌عنوان پارک ملی انتخاب می‌شوند. پارک‌های ملی محل‌های مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و گردشگری در طبیعت به‌شمار می‌آیند. به‌منظور حفاظت بنیادی از تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی، یکپارچگی بوم‌شناسی و چشم‌اندازها، فعالیت‌های مرتبط با بهره‌برداری‌های مصرفی و مسکونی در این مناطق مجاز نیست. به همین دلیل، برای پارک‌های ملی پشتوانه قانونی حفاظتی مستحکم‌تری نسبت به سایر مناطق حفاظت شده پیش‌بینی شده‌است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم منطقه چهل بازه یکی از سرمایه‌های ملی ایران است که به علت وسعت زیاد و گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و بااهمیت، لقب پارک ملی به خود گرفته است و تماشای آن می‌تواند  برای کودکان و نوجوانان بسیار آموزنده باشد. 

پارک ملی چهل بازه مشهد کجاست؟

وقتی به شهر زیبای مشهد رسیدید، هنگامی که ییلاقات خوش آب و هوای طرقبه را دیدید، بدانید که پارک چهل بازه در چند قدمی شما است. اگر نشانه‌ی دیگری هم لازم دارید باید گفت که پارک چهل بازه، در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی مشهد قرار گرفته است. پس می‌توانید به آسانی به دیدن یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی مشهد بروید. پس اصلا وقت را از دست ندهید و حتما پا به این مکان زیبا بگذارید.

آدرس پارک ملی چهل بازه مشهد

مشهد، منطقه ۱۱، خیابان نمایشگاه پانزدهم.

دسترسی با اتوبوس

برای دسترسی به پارک چهل بازه با اتوبوس، سوار خط شماره 42 اتوبوس‌رانی مشهد شوید و در ایستگاه فارغ‌التحصیلان پیاده شوید. بعد از حدود 3 دقیقه پیاده‌روی به پارک چهل بازه خواهید رسید.

ساعت کاری پارک چهل بازه 

پارک چهل بازه مشهد در تمام طول مدت شبانه‌روز میزبان شما خواهد بود پس محدودیتی در انتخاب زمان مراجعه به این پارک ندارید.

پارک ملی چهل بازه مشهد

تفریحات پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه به یکی از دیدنی‌ترین جاهای تفریحی مشهد تبدیل شده‌است که مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در پارک چهل بازه شاهد دریاچه‌های مصنوعی و سواحل زیبا خواهید بود و از تماشای مردمی که در کنار دریاچه قدم می‌زنند و یا روی نیمکت‌ها می‌نشینند و بستنی میل می‌کنند لذت خواهید برد. در ادامه تفریحات پارک ملی چهل بازه را بررسی می‌کنیم.

دریاچه مصنوعی

پارک ملی چهل بازه فقط یک پارک معمولی نیست. بلکه در کنار طراحی مدرنی که دارد، از فضای سبز خارق‌العاده‌ای برخوردار است. شما در این پارک شاهد گونه‌های مختلف گیاهی از جمله گل‌های خاص و زیبا و انواع درخت‌ها خواهید بود. از طرفی پارک ملی چهل بازه مشهد، از دریاچه مصنوعی نیز برخوردار است که فضای پارک را خیره‌کننده کرده‌است.

پارک ملی چهل بازه مشهد

تماشای آسمان مشهد از رصدخانه و برج چشم‌انداز

چه چیزی بهتر از این که مکانی را برای تفریح و گردش خود انتخاب کنید که هر چه جلوتر می‌روید بیشتر غافلگیرتان می‌کند؟ در هر بخش از هشت بخش پارک ملی چهل بازه مشهد سرگرمی‌های متفاوتی را تجربه خواهید کرد. در پارک ملی چهل بازه می‌توانید از رصدخانه‌ای مدرن آسمان را تماشا کنید و در برج چشم‌انداز شهر مشهد را ببینید. پارک چهل بازه نه تنها رصدخانه و برج چشم‌انداز دارد بلکه باغ وحش و تالار شهر نیز در انتظار شما است. این پارک علاوه بر فضای سبز مزین به گل‌های زیبا و رنگارنگ، نمایشگاه گل و گیاه نیز دارد تا کسانی که از دیدن گل‌ها سیر نمی‌شوند یک راست به این گلخانه بروند.

قدم زدن؛ تفریح رایگان

اگر از قدم زدن کنار آب لذت می‌برید و دوست دارید خنکای آب به صورتتان بخورد پارک ملی چهل بازه برای شما مناسب است. در این پارک 100 هکتاری فضایی عالی و سبز برای قدم زدن و پیاده‌روی در نظر گرفته شده‌است تا همه مسافران با هر نوع سلیقه‌ای از بودن در این پارک لذت ببرند. 

عاشقان ورزش کجا هستید؟

کسی که به ورزش علاقه داشته باشد، فرقی نمی‌کند در سفر باشد یا نه، دوست دارد ورزش در یک فضای جدید را تجربه کند. جدا از اینکه می‌توانید به پیاده‌روی بروید یا سوار بر دوچرخه رکاب بزنید، گزینه‌های دیگری نیز روی میز است. پارک ملی چهل بازه مشهد علاوه بر اینکه تمام تجهیزات ورزشی را در اختیارتان قرار می‌دهد، اسکله‌های قایقرانی و اسکی روی آب نیز دارد. این اسکله‌ها در دریاچه‌های مختلف پارک ملی چهل بازه مشهد قرار گرفته‌اند.

شکم گردی در پارک ملی چهل بازه

اگر بعد از گردش در پارک ملی چهل بازه مشهد گرسنه شدید یا دلتان خواست یک برش کیک و یک فنجان قهوه میل کنید به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های پارک چهل بازه مراجعه کنید. با کمی قدم زدن در پارک و دنبال کردن تابلوهای راهنما رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها را پیدا خواهید کرد. این پارک برای رفع نیاز افرادی که مراجعه می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. پس اگر خواهان یک وعده‌ غذایی دلچسب و لذیذ مشهدی هستید، کافی است به یکی از رستوران‌های پارک ملی چهل بازه مشهد سری بزنید و با توجه به سلیقه‌تان غذایی انتخاب و نوش جان کنید.

ممکن است اصلا دلتان نخواهد به رستوران بروید یا آنقدر گرسنه نباشید که یک وعده غذای کامل میل کنید، مشکلی نیست. طراحان این پارک فکر آنجا را هم کردند و کافی شاپ‌های متعددی برای شما فراهم کرده‌اند تا خودتان و همراهانتان را به یک نوشیدنی سرد یا گرم مهمان کنید.

هتل‌های نزدیک به پارک ملی چهل بازه

هتل توریست توس

در این مقاله با پارک ملی چهل بازه مشهد آشنا شدیم. اگر برای انتخاب محل اقامت خود و انتخاب یک هتل خوب سردرگم هستید، می‌توانید از بین هتل‌هایی که در نزدیکی پارک ملی چهل بازه مشهد قرار گرفته‌اند یکی را به دلخواه انتخاب کنید تا هم دسترسی به این پارک بی‌نظیر برایتان راحت‌تر باشد و به جاذبه‌های دیگری که در نزدیکی پارک ملی چهل بازه مشهد وجود دارد نیز نزدیک باشید. هتل پارس، آبان و هتل توریست توس از جمله این هتل‌ها است که در نزدیکی پارک چهل بازه قرار گرفته است. 

جاهای دیدنی نزدیک پارک چهل بازه

در نزدیکی پارک چهل بازه جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد که در ادامه به چند تا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. شاید دلتان بخواهد به اتفاق همراهان خود به شهربازی و باغ خوش‌منظر وکیل آباد بروید. همچنین دیدن جلوه‌های زیبای باغ گل‌های مشهد که در خود گل‌های زیاد و متنوعی جای داده است، خالی از لطف نیست. دوست‌داران هیجان و سقوط آزاد هم می‌توانند به سرزمین موج‌های آبی سر بزنند. بعد از بازدید از پارک چهل بازه نیز می‌توانید از آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ ایرانی، بازدید کنید. 

در آخر

بهترین فصل برای رفتن به پارک ملی چهل بازه مشهد تابستان است زیرا سواحل و دریاچه‌های این پارک در تابستان دیدنی‌تر و جذاب‌تر است. با این حال در هر فصل سال که به مشهد سفر کردید به دیدن این پارک وسیع بروید.

در هنگام رزرو تور ارزان مشهد و برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر مقدس، یک روز را به پارک چهل بازه اختصاص دهید.

نظرات کاربران