پارک های مشهد
22 خرداد 1402
مشهد

6 تا از بهترین پارک ‌های مشهد؛ از مینیاتوری تا میرزاکوچک‌خان!

مشهد، شهر امام رضا (ع)، جاهای دیدنی بسیاری دارد. پارک‌ها، نقش بزرگی را در زیبایی‌های دیدنی این شهر ایفا می‌کنند. آنان با امکانات فوق‌العاده و تفریحات متنوع خود، برای تمامی سنین، از کودک تا میان‌سال، مناسب هستند. پارک های مشهد علاوه بر زیبایی، تفریحات متنوعی را در دل خود جای داده‌اند و برای مسافران و مردم بومی مشهد جالب هستند. در این مقاله از مجله گردشگری سه‌کلیک همراه باشید تا با بهترین پارک ‌های مشهد آشنا شویم.

رزرو تور مشهد

اگر بلیط هواپیما مشهد را خریدید و به این شهر دیدنی سفر کردید، رفتن به پارک‌های زیبا و جذاب مشهد را هم فراموش نکنید.

کوهسنگی؛ بهترین پارک کوهستانی مشهد

کوهسنگی

اولین مورد از فهرست بهترین پارک ‌های مشهد، پارک کوهسنگی است. این پارک، از زمان‌های گذشته، مورد توجه بسیاری از پادشاهان قرار گرفته است. برای مثال، شاه‌عباس در سن 16 سالگی در این مکان تاج‌گذاری شد، بعد از آن میرزا ابراهیم رضوی که از بزرگان دوره صفوی به حساب می‌آمد، در بخشی از دامنه کوه برای خود مقبره‌ای ساخت، ناصرالدین شاه قاجار نیز بعدها از این مقبره دیدن کرد. پارک کوهسنگی، به‌دلیل صخره‌های کوهستانی و مناظر طبیعی، دریاچه مصنوعی، جزیره پرندگان، استخر، باغ موزه طبیعی، باغ آرام‌گاه، باغ فرهنگی و باغ پذیرایی، سالن آمفی‌تئاتر، دو شهربازی، پیست دوچرخه‌سواری، رستوران‌ها و کافه‌های موجود در خود معروفیت بیش‌تری یافته است.

 علاوه بر آن، باغ‌های ورزشی، باغ سنگی، زمین بازی کودکان، فرهنگ‌سرای کودک و آینده، بازار چهارسوق کوهسنگی و کتاب‌خانه موزه بزرگ خراسان نیز در آن‌ قرار دارد. از دیگر مشخصات بارز این پارک می‌توان به چشم‌انداز حرم مطهر رضوی از قله کوه شرقی اشاره کرد. هم‌چنین، پارک کوهسنگی خانه بسیاری از آرام‌گاه‌ها، از جمله آرام‌گاه میرزا ابراهیم رضوی از نوادگان امام جواد (ع) و بزرگان دوره صفویه، شیخ اسدالله یزدی، عارف و ریاضی‌دان ایرانی، آقا میرزا عسگری رضوی، فقیه و ادیب نام‌دار مشهد و شیخ سیف‌‌اللهی ایسی، استاد آیت‌الله خامنه‌ای، به حساب می‌آید. مطمئنا بازدید از این پارک معروف، سفری تمام‌وکمال به دل تاریخ و طبیعت خواهد بود.

آدرس: مشهد، بلوار کلانتری، پارک کوهسنگی.

پارک جنگلی طرق

بهترین پارک ‌های مشهد

یکی از معروف‌ترین پارک‌ های مشهد، پارک جنگلی طرق است. این پارک، با نام بوستان غدیر نیز شناخته می‌شود. پارک جنگلی طرق، با درختان بلند و سرسبز خود، محیطی لذت‌بخش را برای یک تفریح خانوادگی فراهم آورده است. گونه‌های گیاهی متنوعی در سراسر پارک وجود دارد که برخی از آنان عبارتند از: درخت زبان‌ گنجشک، اقاقیا، کاج، سرو خمره‌ای، سیب، سپیدار، نارون چتری و افرا. 

جالب است بدانید که بوستان غدیر، امکاناتی همچون حمام عمومی، نانوایی، آلاچیق و کانکس‌های مجهز به لوازم خانگی را دارد؛ بنابراین جای تعجبی نیست که بگوییم همه‌ساله بسیاری از گردشگران و مسافرانی که برای پابوس امام هشتم به مشهد می‌آیند، در این محل اقامت می‌کنند.

آدرس: حاشیه جنوب غربی مشهد، بزرگراه شهید کلانتری، کنار میدان غدیر

پارک جنگلی وکیل‌آباد 

پارک جنگلی وکیل‌آباد 

یکی دیگر از بهترین پارک ‌‌های مشهد، پارک جنگلی وکیل‌آباد است. این پارک که در گذشته با نام میرطراز شناخته می‌شد، در سال 1348، به شهرداری مشهد واگذار شد. این پارک جنگلی، از بخش‌هایی هم‌چون باغ هنرمندان، باغ صخره‌ای، باغ اختصاصی بانوان، باغ شب، باغ گیاه‌شناسی و باغ ورزشی تشکیل شده است. پارک جنگلی وکیل‌آباد، به‌دلیل برخورداری از آب‌ و هوای خوب ناشی از نزدیکی به طرقبه، استخرها، فضاهای مخصوص اسکان، دریاچه وکیل‌آباد، یک باغ‌وحش با گونه‌های جانوری مختلف، شهربازی و امکان انجام تفریحاتی هم‌چون پیک‌نیک، پیاده‌روی، بازدید از گل‌خانه، تماشای سینما پنج‌بعدی، بازی روی میز تنیس، فوتبال دستی و دوچرخه‌سواری در پیست مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. این بوستان، به امکاناتی مانند سالن آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ، رستوران، سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ای چوبی نیز مجهز است.

آدرس: 8 کیلومتری شمال غرب مشهد، بزرگ‌راه وکیل‌آباد، نزدیک سرزمین موج های آبی

پارک مینیاتوری مشهد؛ کوچک ‌ترین مقیاس از بناهای ایران 

بهترین پارک ‌های مشهد

یکی دیگر از بهترین پارک ‌های مشهد، پارک مینیاتوری‌ست. ساخت این بوستان از سال 1392 آغاز و سال 1395 به پایان رسید. پارک مینیاتور مشهد از پارک مینیاتورک استانبول الهام گرفته است. علت نام‌گذاری این پارک آن است که 58 تا از ماکت‌های جاذبه ‌های دیدنی مشهد در مقیاس کوچک خود در پارک مینیاتوری قرار دارد. هدف از ساخت پارک مینیاتوری، شناساندن آثار تاریخی، فرهنگی و معماری ایران به گردشگران و توسعه فضای سبز و رونق گردشگری با اهداف آموزشی و پژوهشی‌ست. 

از جمله ماکت‌های معماری پارک مینیاتورک می‌توان به آرام‌گاه فردوسی، تخت جمشید، ارگ بم، پل خواجو، باغ شازده ماهان کرمان، روستای کندوان، آرام‌گاه عطار، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، راه‌آهن مشهد و سد کارون اشاره کرد. این پارک معروف، به امکانات تفریحی هم‌چون پیست ماشین‌های کنترلی، پیست پیاده‌روی، شهربازی کودکان، شربت‌سرا و دریاچه‌ای پر از ماهی و اردک و امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه و کافی‌شاپ مجهز است.

آدرس: مشهد، بلوار الهیه، بلوار سجادیه

پارک میرزاکوچک‌خان

پارک میرزاکوچک‌خان

یکی دیگر از پارک ‌های معروف مشهد، پارک میرزاکوچک‌خان است. این پارک، علاوه بر فضای سبز و درختان قدیمی، دارای گونه‌های گیاهی مختلف است. پارک میرزاکوچک‌خان، به‌دلیل نزدیکی به حرم امام رضا، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است؛ چرا که در مسیر برگشت از حرم می‌توانند به آن‌جا بروند و حال و هوایی تازه کنند. از جمله امکانات این پارک نیز می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، زمین‌های ورزشی با تجهیزات بدن‌سازی، استخر شنا، شهربازی مجهز به تاب، سرسره و الاکلنگ، کافی‌شاپ، رستوران و کتاب‌خانه کودک و نوجوان اشاره کرد. 

آدرس: مشهد، میدان ۱۷ شهریور، خیابان شیخ طوسی، خیابان میرمرتضوی

برای رزرو بهترین هتل های مشهد کلیک کنید.

هفت‌حوض؛ صخره‌ای‌‌ترین پارک های مشهد

بهترین پارک ‌های مشهد

یکی دیگر از بهترین پارک ‌های مشهد، پارک هفت‌حوض است. علت نام‌گذاری این پارک، به‌دلیل حوض‌چه‌های طبیعی‌ست که طی قرن‌های متمادی بر اثر ریزش آب از ارتفاع ایجاد شده، در استخری کوچک ریخته و سرانجام آب از حوض‌چه اول به حوض‌چه بعدی می‌ریزد تا در نهایت به حوض‌چه هفتم می‌رسد. سکوت این منطقه و طنین صدای پرندگان در صخره‌ها، بر زیبایی آن افزوده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به‌هنگام بازدید از پارک هفت‌حوض، حتما کفش‌های ورزشی‌تان را همراهتان ببرید تا به‌راحتی صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی کنید. 

از دیگر زیبایی‌های این پارک نیز می‌توان به چشمه‌های پارک، تنوره و کتیبه خلج اشاره کرد. بوستان هفت‌حوض، از امکانات رفاهی هم‌چون آلاچیق، رستوران سنتی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ نیز برخوردار است.

آدرس: جنوب غربی مشهد به سمت کوه‌های خلج، جاده خلج، جاده سمت چپ، بعد از رسیدن به دوراهی

در آخر

در این مقاله به معرفی بهترین پارک ‌‌های مشهد پرداختیم. این پارک‌ها، با چشم‌اندازهای سرسبز، امکانات تفریحی مانند شهربازی، استخر، پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و خدمات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه و امکان برپایی چادر مورد توجه مردم محلی و بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. از شما می‌خواهیم که بعد از خرید بلیط هواپیما مشهد و سفر به این شهر زیبا و دیدنی و بازدید از هریک از بوستان‌‌های آن، نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران