هتل تاریخی پارس مشهد
21 خرداد 1402
مشهد

در هتل تاریخی پارس مشهد چه چیزی منتظر شماست؟

تقریبا هیچ‌کس وجود ندارد که پیرامون مشهد و جذابیت‌هایش نشنیده باشد. مشهد میزبان مرقد مطهر امام هشتم شیعیان است و از قدیم‌الایام سفر به مشهد در برنامه‌ی خانواده‌های ایرانی وجود داشته است. از همین‌رو این شهر زیبا به یکی از توریست‌پذیرترین شهر‌های ایران تبدیل شده و هرساله مسافرین زیادی از آن بازدید می‌کنند.کلمه‌ی «مشهد» به محل شهادت امام رضا (ع) اشاره می‌کند. شاید خیلی‌ها ندانند که تا قبل از شهادت ایشان، این شهر به نام «سناباد» شناخته می‌شد که یک دهکده کوچک از توابع نوغان بود. درواقع بعد از شهادت امام رضا(ع)، مردم خانه‌هایشان را مجاورت حرم بناکردند و رفته‌رفته شهری که به‌عنوا مشهد امروزی می‌شناسیم، ساخته شد.هتل تاریخی پارس مشهد یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های شهر است که هنوز هم از گردشگران میزبانی می‌کند. این هتل زیبا و تاریخی در خیابان امام خمینی یا همان ارگ سابق قرار دارد. بد نیست بدانید که «ارگ» در قدیم‌الایام، پراهمیت‌ترین خیابان مشهد بود که حالا هتل تاریخی پارس را از دوران شکوه و افتخار گذشته‌ به یادگار گذاشته‌است.

رزرو تور مشهد

معروف است که در سال 1316خورشیدی، یک معمار روسی به مشهد آمد و اولین هتل به سبک هتل‌های فرنگی را در این شهر مقدس بنا کرد. جالب است بدانید که هتل تاریخی پارس مشهد اگرچه اولین هتل مدرن ایران نیست و قبل از آن گراند هتل قزوین و تهران فعالیت خود را آغاز کرده‌ بودند، اما بدون تردید قدیمی‌ترین هتل ایران است که هنوز هم در کسوت مهمان‌خانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

ساختمان و نمای هتل

هتل تاریخی پارس مشهد

پس از گذشت چند دهه از ساخت، سردر تاریخی هتل مرمت و بازسازی شده است. همچنین پنجره‌های چوبی قدیمی طبقه‌ی دوم، جای‌شان را به پنجره‌های فلزی تازه‌سازی داده‌اند که با سفال‌های نقش برجسته‌‌ و نقوش ایرانی تزئین شده‌اند.  

نمای هتل بسیار زیباست و از روبرو کاملا قرینه دیده می‌شود. به‌علاوه ساختمان هتل تاریخی پارس مشهد دودکش‌های ستونی و ناودان‌های فلزی قدیمی و زیبایی دارد که به جذابیت آن تا حد زیادی افزوده است.

معماری بنای هتل از آجرکاری و نقش برجسته‌های زیبایی تشکیل شده که با استفاده از خمیر آجر پُخته ساخته شده‌اند. سقف گهواره‌ای شکل و بسیار جذاب، کاشی‌های معرق و لعاب دار تزئینی در کف و… از دیگر ویژگی‌های ظاهری هتل تاریخی پارس مشهد هستند. این ساختمان کهن و بسیار زیبا در دو طبقه ساخته شده است و یک زیرزمین مجزا دارد.  

نکات خواندنی پیرامون هتل تاریخی پارس مشهد

هتل تاریخی پارس مشهد

– این هتل تاریخی در سال ۱۳۱۶ شمسی ساخته شده و نزدیک 90سال قدمت دارد.

– یک معمار روس این بنا را به سبک معماری روسی در اوایل دوران قاجاریان در شهر مشهد بنا کرد.

– شخصی یهودی به نام «امین اف» اولین مالک هتل تاریخی پارس مشهد بود.

– این ساختمان در سال 1320 برای مدتی به مقر فرماندهی روس‌ها تبدیل شد.

– میهمانان دومین جشنواره توس در سال 1355 در این هتل اقامت داشتند.

– هتل تاریخی پارس مشهد در دوران اوج فعالیت‌اش، ۱۰ کارگر و ۱۶ اتاق داشت و از هر مسافر ۱۲ تا ۳۰ ریال کرایه می‌گرفت.

دسترسی و اطلاعات مهم

هتل تاریخی پارس مشهد

نشانی: مشهد | 10 دی | خیابان امام خمینی | خیابان امام خمینی 26

تلفن تماس: 05132224030

مراکز مهم اطراف:  بیمارستان و زایشگاه سینا |  باغ ملی |خانقاه شیخ باقر علیشاه (گنبد سبز) | پاساژ فردوسی 

نزدیکترین ایستگاه مترو: ایستگاه مترو سعدی 

 نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه اتوبوس باغ ملی 

کلام آخر 

هتل تاریخی پارس (با هتل ۵ ستاره پارس فرق دارد!) اولین هتل مدرن مشهد است که درسال 1316خورشیدی بر طبق روش‌های هتلداری فرنگی در این شهر ساخته شد. جالب است بدانید که این هتل زیبا و دلربای قدیمی، هنوز با همان کاربری اصلی خود فعال است و به‌عنوان قدیمی‌ترین هتل کشور شناخته می‌شود. متاسفانه تاکنون اقدام مناسبی برای ثبت این مکان انجام نشده و هتل کهن پارس با مالکیت شخصی به کار خود ادامه می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به مشهد از این هتل زیبا بازدید کنید و شبی را در میان صفحات تاریخ بگذرانید!

نظرات کاربران