گنبد سبز مشهد

گنبد سبز مشهد | مکانی تاریخی با چشم‌انداز خیره‌کننده

شهر مشهد از بزرگ‌ترین شهرهای توریستی و مسافرپذیر کشور عزیزمان ایران است. اگرچه بیشتر مسافران به قصد زیارت بارگاه امام هشتم به این شهر سفر می‌کنند، اما در واقع مشهد، مجموعه‌ خارق‌العاده‌ای از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی است. یکی از این مکان‌های زیبا، مقبره با شکوه شیخ مومن، معروف به گنبد سبز است. این بنای تاریخی از چند صد سال پیش تا به امروز پابرجا مانده و یک مکان زیارتی و تاریخی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و هنر محسوب می‌شود. گنبد این مقبره همان‌طور که از نامش پیداست به رنگ فیروزه‌ای مایل به سبز ساخته شده و چشم‌انداز بسیار خیره‌کننده‌ای ایجاد نموده است.

رزرو تور مشهد

در ادامه این مقاله از مجله سه کلیک با ما همراه باشید تا به گنبد خنکابخش و زیبای مشهد سفر کنیم. ابتدا بهتر است بدانیم گنبد سبز به نام چه کسی ماندگار شده است.

بلیط هواپیما مشهد را رزرو کرده اید؟

شیخ محمد مومن چه کسی است؟

گنبد سبز مشهد

در آن زمان افراد زیادی بخش بیشتری از عمر خود را برای تفکر در مورد دین و عرفان می‌گذراندند. شیخ محمد مومن عارف استر آبادی از علمای بزرگ آن زمان بوده و ۳۶ سال از عمر خود را صرف بررسی روایات و کتب شیعه گذرانده است. ایشان ارادت خاصی به شیعه و معصومین داشته و تعجب آور نیست که مقبره ایشان نزدیک به حرم مطهر امام‌رضا قرار گرفته است. کسانی که به تاریخ و عرفان علاقه دارند می‌توانند در کنار زیارت حرم امام هشتم از این مکان عرفانی و زیبا دیدن کنند. 

تاریخچه گنبد سبز مشهد

احتمالا نام گنبد سبز را شنیده باشید؛ اما سوال اینجاست که آیا اطلاع کافی و لازم در مورد این گنبد دارید؟ این بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه است. این گنبد جذاب به گفته پیشینیان مقبره یکی از عارفان شیعه آن زمان بوده که در سال ۹۰۴ هجری قمری فوت شده است. اما با وجود این، باز هم احتمال دفن شخص دیگری در این مقبره وجود دارد.

چراکه دستور دفن شیخ محمد مومن استر آبادی پس از چند سال از فوت ایشان توسط شاه عباسی صفوی داده شد و اختلاف نظر در مورد دفن حتمی آن شخص وجود دارد. محل ساخت گنبد سبز در محله تاریخی ارک مشهد است. گنبد سبز زیبا در سال ۱۳۵۷به ثبت و در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

معماری گنبد سبز

گنبد سبز مشهد

این گنبد از ۸ ضلع ساخته شده و دارای ۴ ایوان بسیار زیبا است. نمای کاشی‌کاری بسیار زیبای این بنا توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند‌. علاوه‌بر این ایوان و طاق نماهای آن جلوه خاصی به این گنبد بخشیده است. برخی‌ها از ساخت این گنبد از ۲۰ سال قبل از فوت شیخ محمد مومن سخن به میان آورده‌اند. در هر صورت تاریخ‌نگاران ساخت این گنبد را متعلق به سال ۱۰۳۶ می‌دانند.

داخل این بنا همانند نمای بیرونی دارای کاشی‌کاری بوده و نشان از معماری آن زمان دارد و با گذشت چندین قرن از ساخت این بنا هنوز زیبایی خود را حفظ کرده است. این نما در روز به رنگ فیروزه‌ای مایل به سبز و در شب گنبد سبز شکوه‌مندی دارد. توصیه می‌کنیم دفعه بعد که به مشهد سفر کردید از این مکان زیبا دیدن کنید.

آدرس دقیق گنبد سبز: ایران، مشهد، خیابان آخوند خراسانی، گنبد سبز

بهترین زمان سفر به گنبد فیروزه‌ای مشهد

برای بازدید از این مکان پیشنهاد ما به شما فصل بهار است؛ چراکه هوا در شهر مشهد و در فصل بهار به خصوص ماه‌های فرودین و اردیبهشت بسیار خوب و دلپذیر است. بعد از آن طی ماه‌های خرداد، و به دنبال آن با آمدن فصل گرما ماه‌های تیر تا شهریور مشهد بسیار گرم است. با این حال، اگر تحمل هوای گرم را دارید و چندان مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند می‌توانید این فصل را برای مسافرت انتخاب کنید.

با گذر از فصل تابستان و رسیدن فصل پاییز شاهد کاهش دما خواهیم بود. از طرف دیگر به علت شروع شدن مدارس نیز تعداد گردشگر کاهش می‌یابد. از این رو، می‌توانید فصل پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. در نهایت، آب‌وهوای مشهد در فصل زمستان سرد است و با بارندگی برف همه جای شهر کاملا سفیدپوش می‌شود. همچنین قیمت‌ها نیز نسبتا کاهش یافته و می‌توانید هتل‌هایی با قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه نیز پیدا کنید.

هزینه و زمان بازدید از گنبد فیروزه‌ای

گنبد سبز مشهد

بازدید از این مکان تاریخی کاملا رایگان بوده و می‌توانید یک گشت اساسی و جانانه در این مکان بزنید. برای بازدید از این مکان می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 9 شب هر زمانی که باب میلتان بود را گزینش و انتخاب کنید.

امکانات گردشگری و رفاهی گنبد سبز (هتل‌ها، رستوران‌ها)

درشهر زیبای مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام‌رضا تعداد زیادی هتل و رستوران وجود دارند که به راحتی می‌توانید در طول سفر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به دلیل نزدیک بودن گنبد سبز به حرم می‌توانید از تعداد زیادی از رستوران‌های اطراف آن منطقه بهره برده و از خوردن غذاهای سنتی و مدرن لذت ببرید.

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های نزدیک به گنبد سبز، رستوران رضایی اندرزگو است. پس از مراجعه به گنبد سبز و لذت بردن از منظره تاریخی و زیبای آن می‌توانید به این رستوران رفته و از یک وعده غذایی لذیذ لذت ببرید. هتل‌های چند ستاره زیادی در اطراف گنبد سبز وجود دارند که فقط با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به مقصد خود برسید.

مسیر دسترسی به گنبد زیبای سبز

گنبد سبز مشهد

شما می‌توانید از چندین مسیر به گنبد سبز دسترسی داشته باشید. خطوط ۸۳ و ۸۴ از این آرامگاه می‌گذرند. می‌توانید با سوار شدن به این خطوط به راحتی به مقصد دسترسی پیدا کنید. همچنین در صورت استفاده از مترو می‌توانید در ایستگاه چهارراه لشکر پیاده شده و با چند دقیقه پیاده‌روی به این گنبد زیبا برسید.

علاوه‌بر این، اگر با خودروی شخصی خود به مشهد سفرکرده‌اید، باید خودتان را به خیابان امام‌خمینی برسانید. سپس باید به خیابان ثبت بروید. تا رسیدن به گنبد سبز مشهد این خیابان را ادامه دهید.

سخن آخر 

هر ساله گردشگران زیادی چه از داخل کشور و چه از خارج کشور راهی شهر مشهد می‌شوند. چقدر دلچسب خواهد بود که همراه با این سفر زیارتی و عارفانه، گردشی در تاریخ کهن مشهد داشته باشید. یکی از مکان‌هایی دیدنی نزدیک حرم، آرامگاه شیخ محمد مومن از عارفان قرن نهم شمسی است. این آرامگاه زیبا از گنبد سبز رنگ با معماری شگفت‌انگیز شکل گرفته و از نظر تاریخی اهمیت زیادی برای شهر مشهد دارد. همچنین نزدیک بودن این مکان به حرم امام هشتم باعث شده تا به هتل‌های چند ستاره اطراف آن نزدیک باشد. توصیه می‌کنیم زمانی که برای زیارت به مشهد سفر کردید سری به این گنبد زیبا بزنید. همچنین با رزرو هتل‌های اطراف آن، از منظره زیبای آن لذت برده و در عین حال به حرم امام‌رضا نزدیک باشید. 

نظرات کاربران