چابهار در بهار
9 اردیبهشت 1402
چابهار

در سفر به چابهار در بهار، کجا را حتما ببینیم؟

چابهار در جنوبی‌ترین نقطه‌ی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و تنها بندر ایران است که به اقیانوس راه دارد. این بندر علاوه بر طبیعت زیبا و چشم‌نواز منطقه‌ی آزاد تجاری حساب می‌شود و از این لحاظ پررونق‌ترین بندر در سرتاسر ایران است. هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این بندر به چابهار سفر می‌کنند. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی حتی در فصل‌های سرد سال هم هوایی بهاری دارد و دمای آن در هیچ ماهی از سال از 31 درجه‌ی سانتیگراد فراتر نمی‌رود. چابهار در فصل‌های پاییز و زمستان از همیشه شلوغ‌تر است و گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. سفر به چابهار در بهار انتخاب هوشمندانه‌ای است چرا که هوا دمای نسبتا متعادلی دارد و به دور از گرمای فصل تابستان می‌توانید از گردش در این شهر لذت ببرید. در اوایل فصل بهار میانگین دمای هوا به 28 درجه می‌رسد و مسافران نوروزی زیادی بهار را برای سفر به چابهار انتخاب می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهمی که در سفر به چابهار در بهار را باید بدانید با هم بررسی کنیم.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

جاذبه‌های طبیعی که در سفر به چابهار در بهار حتما باید ببینید

کوهنوردی در کوه‌های مریخی چابهار در بهار

کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار را با نام کوه‌های مینیاتوری نیز می‌شناسند. این کوه‌ها یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند که در سفر به چابهار در بهار حتما باید ببینید. این جاذبه‌ی طبیعی آنچنان که باید مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. اما کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیاری از این کوه‌ها بالا رفته‌اند. کوه‌های مریخی در فاصله‌ی 50 کیلومتری چابهار قرار دارند و تا کیلومترها ادامه پیدا می‌کنند. دریاچه‌ی صورتی‌ رنگ و زیبای لیپار در میان این کوه‌ها قرار دارد و چشم‌انداز منحصربه‌فرد و زیبایی به آن بخشیده است. اگر قصد دارید در سفر به چابهار در بهار این کوه‌ها را از نزدیک ببینید می‌توانید در همایشی که با عنوان مریخ‌نوردی در چابهار برگزار می‌شود شرکت کنید. در این همایش شرکت‌کنندگان مسیر مشخصی را از ساحل دریای عمان و کوه‌های مریخی طی می‌کنند.

بهار چابهار و تماشای تالاب لیپار

تالاب زیبا و منحصربه‌فرد لیپار در مسیر جاده‌ی ساحلی چابهار به سمت بندر گواتر قرار دارد. این تالاب صورتی رنگ یکی از زیباترین جاذبه‌های منطقه است که در سفر به چابهار در بهار نباید آن را از دست بدهید. تالاب لیپار یکی از چهار تالاب رنگی در دنیاست. وجود پلانکتون‌های گیاهی در آب دلیل رنگ صورتی آن است. 46 گونه جلبک دریایی در این تالاب یافت شده است و به همین دلیل بین گیاه‌شناسان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از این گونه‌ها خاص و کمیاب هستند. علاوه بر این بیش از 85 گونه ماهی در این تالاب زندگی می‌کنند. اگر به ماهیگیری علاقه دارید حتما در سفر به چابهار در بهار لوازم ماهیگیری را همراه خود ببرید و از این تالاب زیبا دیدن کنید.

کوه گِل افشان

کوه آتشفشان کوچکی را تصور کنید که به جای مواد مذاب گِل به اطراف می‌پاشد. البته این تصور کاملا حقیقت دارد و در سفر به چابهار در بهار می‌توانید این پدیده‌ی طبیعی را از نزدیک ببینید. کوه گِل افشان در جنوب جاده‌ی کهیر به سمت زرآباد قرار دارد. وقتی به این منطقه نزدیک می‌شوید چند کوه در اندازه‌های مختلف را می‌بینید که یکی از آنها فعال است. در فصل‌های بدون بارندگی به راحتی می‌توانید از کوه‌ها بالا بروید. بالای این کوه فعال که نزدیک 500 متر ارتفاع دارد گودالی پر از گل وجود دارد که هر چند دقیقه یک بار مقداری گل از آن به اطراف پرت می‌شود. جالب است بدانید که از این گِل‌ها برای درمان بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، ستون فقرات و بیماری‌های عصبی استفاده می‌کنند. در سفر به چابهار در بهار حتما بازدید از این منطقه‌ی دیدنی را در برنامه‌ی خود بگنجانید.

تماشای فواره‌ی بلوچستان در سفر به چابهار در بهار

فواره‌ی بلوچستان

با سفر به چابهار در بهار می‌توانید یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان را ببینید. پدیده‌ای که در تمام ایران تک است و شاید در کمتر جایی در دنیا مشابهش وجود داشته باشد. در ساحل صخره‌ای چابهار با برخورد آب به صخره‌های سنگی فواره‌های بزرگی از سطح زمین بیرون می‌زنند. زیر این صخره ها حفره‌های کوچکی وجود دارد که باعث می‌شود آب دریا با فشار زیاد از حفره‌های سطح زمین بیرون بیاید و تا چند متر بالا برود. مطمئنا نظیر چنین پدیده‌ی زیبایی را هیچ جای دیگری نخواهید دید پس حتما در سفر به چابهار در بهار از ساحل صخره‌ای دیدن کنید.

گردش در جنگل حرا در سفر به چابهار در بهار

تجربه‌ی فصل بهار چابهار بدون دیدن جنگل زیبای حرا کامل نمی‌شود. جنگل حرا چابهار در نزدیک رودخانه‌ی باهوکلات و در ناحیه‌ی ساحلی خلیج گواتر قرار دارد. جنگل حرا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به چابهار در بهار حتما باید از نزدیک ببینید. در این جنگل منحصربه‌فرد می‌توانید قایق اجاره کنید و در میان این جنگل دریایی بگردید. اگر شانس داشته باشید ممکن است دلفین‌هایی که به این جنگل آمده‌اند را ببینید. علاوه بر دلفین‌ها لاک‌پشت‌های دریایی و مرغ‌های دریایی نیز در این جنگل دیده می‌شوند.

درخت مکرزن

این درخت قدیمی و تنومند را به نام انجیر معابد، لور و انجیر هندی هم می‌شناسند. این درخت برگ‌های پهنی دارد و شاخه‌های آن رو به پایین خم شده‌اند. اگر قصد سفر به چابهار در بهار را دارید تماشای این درخت خاص را فراموش نکنید. عمر این درخت به بیش از صد سال می‌رسد. دانه‌های این درخت زمانی که روی زمین می‌افتند به سادگی در خاک ریشه می‌دوانند و شاخه‌های جدیدی از زمین سربرمی‌آورد. این درختان را می‌توانید در روستاهای رمین، تیس، کوپان و ماشی از نزدیک ببینید.

روستاگردی در سفر به چابهار در بهار

گشت‌وگذار در روستای درک در سفر به چابهار در بهار

روستای درک

اگر دوست دارید در سفر به چابهار در بهار یکی از زیباترین مناظر طبیعی را ببینید حتما خودتان را به روستای درک برسانید. این روستا یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است. روستای درک ساحل مرجانی، صخره‌ای، شنی و ماسه‌ای را با هم دارد. در نقطه‌ای از این روستا می‌توانید تلاقی صحرا و دریا را ببینید. علاوه بر این مناظر زیبا می‌توانید پوشش گیاهی خاص منطقه که ترکیبی از درختان گرمسیری، نخل، ذرت و درختان موز است را ببینید. یکی دیگر از جاذبه‌های جالب توجه این روستا وجود چاه‌های آب شیرین در فاصله‌ی کمی از دریاست. این روستا کمی از چابهار دور است اما جاذبه‌های دیدنی و مناظر چشم‌نواز آن ارزش طی کردن این مسیر را دارد. از روستا تا ساحل شنی قدم بزنید و جلوه‌ای زیبا از بهار چابهار را در این نقطه‌ی خاص ببینید و تصاویر زیبای آن را در ذهن ثبت کنید.

روستای شیرگواز

روستای شیرگواز به خاطر طبیعت بی‌نظیر و وجود حیوانات دیدنی یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است. نام این روستا از دو حیوان شیر و گراز گرفته شده است. روستای شیرگواز به دلیل وجود رودخانه‌ای که از وسط آن می‌گذرد در کشاورزی، باغداری و دامداری رونق بسیاری دارد. از جمله محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به موز، انبه، پاپایا و بعضی دیگر میوه‌های استوایی اشاره کرد. علاوه بر این میوه‌های خوش‌طعم یکی از بهترین انواع قهوه در این روستای زیبا کشت می‌شود. حیواناتی مثل گرگ، کفتار، گاندو، سنجاب راه‌راه، طاووس و قرقاول در این روستا و اطراف آن زندگی می‌کنند. اگر قصد دارید خاطره‌ای به یادماندن از روستاگردی در فصل بهار چابهار داشته باشید حتما از این روستای تماشایی دیدن کنید.

بهار چابهار و گردش در روستای رمین

چابهار روستاهای دیدنی بسیاری دارد، یکی دیگر از این روستاها که باید در برنامه‌ی خود در سفر به چابهار در بهار بگنجانید روستای رمین است. این روستا یکی از زیباترین مناطق در سرتاسر چابهار است و طبیعت چشم‌نواز آن نمایی دیدنی از بهار چابهار را به شما نشان می‌دهد. کوه‌های مینیاتوری، تالاب لیپار و درختان گز از جمله دیدنی‌های این روستا هستند. این روستای وسیع حدود 3500 نفر جمعیت دارد. مردم این روستا زندگی خود را با صید ماهی می‌گذرانند. روستای رمین سومین رتبه در زمینه‌ی تولید تن ماهی را به خود اختصاص داده است.

بهترین مکان‌ها برای بازدید در سفر به چابهار در بهار

موزه‌ی محلی چابهار 

موزه‌ی محلی چابهار 

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی چابهار موزه‌ی محلی این بندر است. اگر به موزه‌گردی و گردش در تاریخ مناطق مختلف علاقه دارید حتما در سفر به چابهار در بهار از این موزه بازدید کنید. قدمت ساختمان این موزه به دوران قاجار برمی‌گردد. بخش‌های مختلف این موزه دوران پیش از تاریخ، تاریخ معاصر و مردم‌شناسی را پوشش می‌دهد. بخش مردم‌شناسی این موزه تندیس‌های مومی از اهالی چابهار را در دوره‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. با تماشای این مجسمه‌ها می‌توانید حس و حال زندگی مردم آن زمان را تصور کنید. 

بازدید از مسجد جامع دزک در سفر به چابهار در بهار

مسجد جامع دزک یک مسجد تاریخی است که به سبک مساجد صدر اسلام ساخته شده و در ساخت آن از خشت، گل، تنه‌ی درخت گز و خرما استفاده کرده‌اند. احتمالا قدمت این مسجد به دوران صفویه می‌رسد. این مسجد یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی است که در سفر به چابهار در بهار نباید از دست بدهید. این مسجد دو شبستان زمستانی و تابستانی دارد که بر روی ستون‌های قطور و محکمی بنا شده‌اند. معماری منحصربه‌فرد باعث شده در فصل‌های گرم دمای هوای بیرون خیلی به داخل نفوذ پیدا نکند.  مسجد جامع دزک را در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت کردند.

مسجد جامع تیس 

با سفر به چابهار در بهار می‌توانید یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران را ببینید. مسجد جامع تیس دومین مسجدی است که پس از ورود اسلام به ایران ساخته شد. این مسجد به دلیل قدمت زیاد و معماری زیبا اهمیت بسیاری دارد. این مسجد را به سبک مساجد هند و پاکستان ساخته‌اند. مسجد تیس تنها یک مناره دارد که همین باعث شده آن را با نام مسجد تک مناره هم بشناسند. بعضی سن این مسجد را بیش از 1250 سال تخمین زده‌اند. با بازدید از این مسجد با معماری دیگر کشورهای اسلامی نیز آشنا می‌شود.

سفر به چابهار در بهار و بازدید از آرامگاه سید غلام رسول

آرامگاه سید غلام رسول

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی که بازدید از آن در سفر به چابهار در بهار خالی از لطف نیست آرامگاه سید غلام رسول است.  قدمت این آرامگاه تاریخی به قرن پنجم هجری برمی‌گردد. سید غلام رسول یکی از افراد معروف و خوش‌آوازه در چابهار بود که در سال 456 در این منطقه زندگی می‌کرد. این بنا مطابق با معماری سبک هندی ساخته شده است و در ساخت آن از مصالح سفید رنگ استفاده کرده‌اند. ظاهر زیبا و منحصربه‌فرد این بنای تاریخی توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. 

سخن آخر

شهر بندری چابهار در جنوبی‌ترین نقطه‌ی استان سیستان و بلوچستان دیدنی‌ها و مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی دارد که دیدن آنها برای هر گردشگری واجب است. در این راهنمای کوتاه در مورد سفر به چابهار در بهار تلاش کردیم بخش بسیار کوچکی از این جاذبه‌های دیدنی را به شما معرفی کنیم تا کمکی باشد برای رقم زدن یک سفر و خاطره‌ی به یاد ماندنی از این شهر زیبا.

نظرات کاربران