کوه‌های مینیاتوری چابهار

کوه‌های مینیاتوری چابهار، مریخ کوچک ایران

صحبت از منطقه آزاد چابهار که می‌شود اولین چیزی که به ذهن می‌آید طبیعت بکر و فوق‌العادۀ آن است. این منطقه به واسطه جاذبه‌های طبیعی جذاب و دیدنی هر ساله گردشگران بسیاری را راهی جنوب سیستان و بلوچستان می‌کند. از طرفی آب‌وهوای مطبوع و بهاری چابهار برای سفر در فصل‌های مختلف سال مناسب است و محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت. مقصد ما در این سفر کوتاه کوه‌ های مینیاتوری چابهار است. کوه هایی که به واسطه شکل و شمایل متفاوت و رنگ مایل قرمزی که دارند سیاره مریخ را به ذهن بیننده می‌آورند. این کوه‌ها که از جاذبه‌های دیدنی چابهار به شمار می‌روند در کمتر جایی از دنیا دیده می‌شوند. با ما همراه باشید تا با کوه های مینیاتوری چابهار بیشتر آشنا شویم.

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

معرفی و تاریخچه کوه های مینیاتوری چابهار

کوه های مینیاتوری چابهار که به کوه های مریخی نیز شهرت دارند در فاصله 50 کیلومتری از شهر چابهار واقع شده‌اند. این‌ رشته کوه‌ها را که تا کیلومترها ادامه دارند از عجایب طبیعی جنوب ایران به شما می‌آورند. کوه های مریخی چابهار در واقع ادامه رشته کوه‌های زاگرس هستند و از مرز پاکستان نیز عبور می‌کنند. ارتفاع این کوه‌ها در بعضی نقاط به 100 متر نیز می‌رسد. در محدوده این کوه‌ها هیچگونه پوشش گیاهی نخواهید دید و تا جایی که چشم کار می‌کند کوه‌های نوک تیز و شیارهای عمیق بین آنها دیده می‌شود. کوه های مینیاتوری چابهار از جنس سنگ‌های رسوبی هستند و بر اثر گذر زمان و وزش باد و باران‌های موسمی از زیر خاک بیرون آمده‌اند. بر اساس یافته‌های زمین‌شناسی این کوه‌ها حدود 5 میلیون سال سن دارند و فسیل‌های موجودات آبزی بسیاری در این مناطق یافت شده است. این موضوع نشان می‌دهد این رشته کوه‌ها در گذشته زیر آب بوده‌اند.

تفریح و امکانات در کوه‌ های مینیاتوری چابهار

شاید در نگاه اول کوه های مریخی چابهار بدون امکانات به نظر برسند اما در سال‌های اخیر امکانات قابل قبولی در این منطقه ساخته شده است. مجتمع گردشگری کوه‌ های مینیاتوری چابهار به تازگی تاسیس شده و امکانات خوبی برای مسافران فراهم می‌کند. این مجموعۀ هفت هکتاری بین مریخ چابهار و ساحل دریای عمان قرار دارد و به دو سالن ویژه برای اردوهای دانش‌آموزی، فضای سبز، چندین سرویس بهداشتی و 6 سوییت و آلاچیق مجهز است. جذاب‌ترین قسمت این مجموعه سکوی مخصوص رصد ستارگان است که طرفداران بسیاری دارد. 

اگر گذرتان به کوه های مریخی چابهار افتاد حتما با خودتان کفش مخصوص پیاده‌روی ببرید. یکی از بهترین کارهایی که در این منطقه می‌توانید انجام دهید پیاده‌روی در بین این شیارهای چندین هزارساله است. کافیست کمی صبر کنید تا شب از راه برسد و زیباترین منظره‌ از آسمان شب را در کوه‌های مینیاتوری چابهار ببینید. در این منطقه هیچ آلودگی نوری وجود ندارد و اگر به ستاره‌ها علاقه دارید بهترین مکان برای رصد و غرق شدن در بین میلیون‌ها ستاره است. از تفریحات دیگر این منطقه صخره‌نوردی است. اگر به این ورزش علاقه دارید تجهیزات مناسب همراه خود ببرید و چند ساعتی را صرف صخره‌نوردی کنید. فراموش نکنید که از کوه های مریخی چابهار عکس‌های زیادی ثبت کنید. این عکس‌ها بهترین یادگاری از این سفر خواهند بود. 

جاذبه‌های دیدنی نزدیک کوه های مینیاتوری چابهار

تالاب لیپار از جاذبه‌های نزدیک کوه های مینیاتوری چابهار

یکی از جاذبه‌هایی که در بازدید از مریخ چابهار حتما باید ببینید تالاب زیبای لیپار است. این تالاب در فاصله دقیقه‌ای از کوه های مریخی چابهار قرار دارد و یکی از بایدهای سفر به چابهار است. تالاب لیپار به دلیل وجود پلانکتون‌ها در آب به رنگ صورتی دیده می‌شود و به همین دلیل به دریاچه صورتی نیز شهرت دارد. اکوسیستم این دریاچه شامل گیاهانی از جمله درختچه‌های حرا، گز و چش می‌شود. اگر فصل مناسبی را برای سفر انتخاب کنید حیواناتی مثل فلامینگو را می‌توانید از نزدیک ببینید.

غارهای سه‌گانه تیس

حال که کفش راحت به پا دارید بهتر است سری هم به غارهای سه‌گانه تیس بزنید. این غارها در فاصله کمی از کوه های مریخی چابهار قرار دارند و دیدن آنها خالی از لطف نیست. مجموعه غارهای تیس شامل سه غار طبیعی و مصنوعی می‌شود و برای رسیدن به آنها باید ده کیلومتر به سمت شمال غربی چابهار برانید. غار اول طبیعی است و در ابتدای ورودی آن یک مقبره قدیمی دیده می‌شود. غارهای دوم و سوم مصنوعی هستند و توسط انسان ساخته و تراشکاری شده‌اند. 

روستای تیس

حال که تا اینجا آمده‌اید سری هم به یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران بزنید. روستای زیبای تیس متعلق به دوره هخامنشیان است و حدود 2500 سال قدمت دارد. این روستا یک قبرستان بسیار قدیمی دارد که مردم محلی عقیده دارند متعلق به انسان‌ها نیست. علت این باور وجود سنگ قبرهای بسیار عظیمی است که به نظر نمی‌رسد هیچ انسانی توانایی ساخت آنها را داشته باشد. به همین دلیل مردم تصور می‌کنند این قبرها متعلق به جنیان است. 

بازدید از اسکله بریس در حوالی کوه های مینیاتوری چابهار

این اسکله زیبا یکی از دیدنی‌ترین اسکله‌های چابهار است و در چند سال گذشته گردشگران بسیاری برای تماشای زیبایی‌های آن به چابهار آمده‌اند. بعد از یک روز کامل پیاده‌روی و گردش بین کوه های مریخی چابهار تماشای غروب خورشید از روی این اسکله می‌تواند خستگی این روز شلوغ را از تن شما بیرون کند. این منطقه هنوز بکر محسوب می‌شود و امکانات رفاهی آنچنانی ندارد. اما همین که چند ساعتی را کنار آب بنشینید و لنج‌ها و قایق‌های ماهیگیری را تماشا کنید آرامش‌بخش خواهد بود. 

بهترین زمان برای بازدید از مریخ چابهار

اگر برنامه دارید مریخ چابهار را از نزدیک ببینید باید بدانید چه زمانی برای این سفر مناسب است. با اینکه چابهار معمولا آب‌وهوایی معتدل دارد اما پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های گرم سال را برای دیدن کوه های مینیاتوری چابهار انتخاب نکنید. در این فصل‌ها هم گرمای هوا بیشتر است و هم در محدودۀ کوه‌ها گرد و خاک زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار، پاییز و زمستان را برای بازدید از مریخ چابهار انتخاب کنید. 

دسترسی به کوه های مینیاتوری چابهار

مریخ چابهار در جاده چابهار به سمت گواتر قرار دارد. برای رسیدن به این کوه‌ها باید حدود 50 کیلومتر از چابهار به سمت گواتر برانید. از آنجا که جاده چابهار به گواتر یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی جنوب است پیشنهاد می‌کنیم خیلی برای رسیدن به کوه های مریخی چابهار عجله نکنید و از تماشای زیبایی‌های این جاده لذت ببرید.

کلام آخر

تماشای جاذبه‌های طبیعی و مناظر فوق‌العاده منطقه چابهار هرگز شما را خسته نخواهد کرد و بهترین خاطره‌ها را از سفر به چابهار می‌توانید با خود به خانه ببرید. کوه های مینیاتوری چابهار یکی از  جذاب‌ترین دیدنی‌های این منطقه هستند و به واسطه وجود امکانات مناسب و قابل قبول می‌توانید با خیال آسوده از آن دیدن کنید. در این مطلب کوتاه سعی کردیم بخشی از زیبایی‌های این جاذبۀ طبیعی را به شما معرفی کنیم تا به کمک آن بتوانید سفر خوب و راحتی داشته باشید.

نظرات کاربران