ساحل شب‌ تاب چابهار

ساحل شب‌ تاب چابهار؛ آغازگر رویاهای دریایی

چابهار از شهرهای بندری ایران به حساب می‌آید و از زیبایی چشمگیری برخوردار است. این شهر دیدنی در فاصله 738 کیلومتری از مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.این بندرکه از سمتی در کنار خود سواحل دریای عمان را تماشا می‌کند، همسایه‌ی کشور پاکستان نیز محسوب می‌شود.جالب است بدانید که این بندر به آب‌های آزاد جهان راه دارد و مستقیم به اقیانوس وصل می‌شود.
چابهار از جاذبه‌های طبیعی متفاوت و جذابی مانند : جنگل‌های حرا، تالاب صورتی، گل افشان‌ها، کوه‌های مریخی. ساحل زیبای شب تاب برخوردار است که بدون شک دیدن هرکدام از این‌ها خاطرات جذابی را برایتان رقم می‌زند. اما پدیده‌ای به نام شب تاب‌های دریایی بدون شک یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که به هیچ عنوان نباید تجربه‌ی تماشای این شبرنگ‌های سوار بر روی امواج را از دست داد. اگر قصد دارید نورانی‌ترین ساحل ایران با نام ساحل شب تاب چابهار را بشناسید، در ادامه این گزارش همراه ما باشید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

ساحل شب تاب چابهار کجا قرار دارد؟

ساحل شب تاب چابهار ، خارج از شهر و در نزدیکی شهر کنارک واقع شده است. شما با طی کردن مسافتی در حدود یک ساعت و نیم به ساحل روستای تنگ می‌رسید.  درنظر داشته باشید برای دیدن عجیب‌ترین ساحل جهان یعنی همین ساحل شب تاب، حتما شبها از آن بازدید کنید.

معرفی ساحل شب تاب

معرفی ساحل شب تاب

یکی از زیباترین صداهای دنیا، آوای دلپذیرِ امواج آب است که پیکرشان را به صخره‌ها می‌کوبند و برای ساحل بی‌تابی می‌کنند. بی شک لذتِ قدم زدن روی ماسه‌های داغ ساحل و تماشای تابشِ آفتاب بر آبی بیکران دریا بر کسی پوشیده نیست؛ حال تصور کنید که این‌بار قرار است درون سیاهی شب، الماس‌های آبی رنگی را روی امواج دریا تماشا کنید! اما این الماس‌های آبی رنگ از کجا آمده‌اند؟ بهتر است بدانید که آنها در واقع باکتری‌های نور افشان دریایی هستند و مسوولیت خلق این‌همه زیبایی را بر عهده دارند! همین مورد باعث شده که این منطقه از منظره‌ی بی‌نظیری برخوردار باشد و سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف جهان جذب خود کند.
در شب‌هایی که مهتاب نباشد و آسمان خالی از نور شود، این الماس‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. البته نباید فراموش کنید که این آبی‌های دوست داشتنی در واقعیت الماس نیستند، اما هیچ واژه‌ای نمی‌تواند زیبایی این جاذبه را به اندازه الماس توصیف کند. این آبی‌های درخشان در واقع نوعی از پلانکتون‌ و باکتری‌ها هستند که به دلیل خصوصیات زیست بومی از خود نورهای آبی منتشر می‌کنند و یکی از چشم‌نوازترین پدیده‌های طبیعی را خلق کرده‌اند.


نور آبی رنگ چگونه ایجاد می‌شود؟

به صورت کلی عوامل زیادی مانند جفت‎گیری، جذب طعمه و.. باعث به وجود آمدن این پدیده‌ی شگفت‌انگیز می‌شود. این جاذبه‌ی الماسی علاوه بر ساحل شب تاب چابهار در کامبوج، سوئد، جزایر هاوایی، خلیج پورتوریکو و جزایر مالدیو هم حضور دارد. اگر بخواهیم به صورت علمی این پدیده را بررسی کنیم، باکتری‌های نورافشان مثل یک خط نورانی در راستای ساحل حرکت می‌کنند و بر روی امواج دریا برایتان تصویری مملو از زیبایی ثبت می‌کنند.

نام علمی این جاذبه فیتوپلانکتون است؛ آنها دسته‌ای از آغازیانند که قابلیت زاد و ولد دارند و اکثراً با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. آنها زمانی که کنار هم قرار می‌گیرند، منطقه‌ای نورانی را شکل می‌دهند.

سال‌ها پیش در تاریکی شب مردم به دریا می‌رفتند و با فیتوپلانکتون‌های زیادی که پوست‌شان چسبیده بود به ساحل برمیگشتند؛ همین نکته این موجودات را در سال‌های گذشته برای مردم چابهار شناخته شده کرد.


دیدنی‌های اطراف ساحل شب تاب چابهار

دیدنی‌های اطراف ساحل شب تاب چابهار

سواحل چابهار از نقاط مهم گردشگری شهر محسوب می‌شوند. پس اگر بخواهیم در اطراف ساحل شب تاب چابهار به دنبال جاذبه‌های گردشگری باشیم، لزوما باید سواحل زیبا و دیدنی چابهار را معرفی کنیم:

ساحل صخره‌ای چابهار

در این ساحل جذاب می‌توانید از شنیدن صدای شلاق آب بر روی صخره‌ها لذت ببرید و اگر کمی هم خوش‌شانس باشید، خنکای آب را بر پوست صورتتان حس کنید. پس چشمها را ببندید و در نوک کشتی تایتانیک بایستید! همه‌چیز برای به آب انداختن کشتی تخیل آماده است.

ساحل تیس چابهار

یکی دیگر از سواحل زیبای چابهار ساحل تیس است که به دلیل عمق کم قابلیت آبتنی کردن دارد. از دیگر امکانات رفاهی این ساحل می‌توان به قایق‌سواری، جت اسکی و رستوران‌ و آلاچیق اشاره کرد.

ساحل لاک پشت‌ها
این ساحل محل تولد لاک‌پشت‌ها است و این منطقه خانه این موجودات بامزه است. به همین دلیل مکان مناسبی برای تفریح نیست و فقط باید از تماشای آنها لذن ببرید.

ساحل دریاچه لیپار

این ساحل یکی از پدیده‌های کمیاب و اعجاب‌آور چابهار است! انگار در این منطقه همه چیز باید خلاف تصور باشد و هرچیزی شکل مخصوص به خودش را دارد. ساحل صورتی رنگ دریاچه لیپار، مهر تاییدی بر ادعای ما است که از نظر رنگ و زیبایی فقط در چند نقطه جهان قابل مشاهده است.

ساحل درک

ساحل درک

نکته‌ای که ساحل درک چابهار را از سواحل دیگر متفاوت می‌کند، تجربه‌ی همزمان و متفاوت انواع زیبایی‌های اعجاب انگیز و طبیعی منطقه است. شما می‌توانید در این ساحل به‌طور همزمام سه نوع ساحل مرجانی، صخره‌ای و شنی را تماشا کنید.

کلام آخر

شاید در اینترنت تصاویری از نورهای آبی رنگ بر روی امواج دریا توجه‌تان را جلب کرده و با خود گفته باشید که این منظره را فقط در سواحل مالدیو می‌توان مشاهده کرد! اما همانطور که در این مطلب عنوان شد، ساحل شب تاب چابهار از این زیبایی‌ منحصر به فرد و خیره‌ کننده‌ برخوردار است و قطعا تماشایش تجربه‌ی خاطره‌انگیزی برایتان می‌سازد.
البته فراموش نکنید که فیتوپلانکتون‌ها عمر کوتاهی دارند و با کوچکترین ضربه از بین می‌روند، پس مراقب باشید آسیبی به این موجودات زیبا و کوچک وارد نکنید.
در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به این ساحل رویایی، شب‌های زمستان تا بهار است.

نظرات کاربران