ساحل دریا بزرگ چابهار

در ساحل دریا بزرگ چابهار مهمان اقیانوس باشید

منطقه آزاد چابهار در جنوب ایران و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این منطقه با اینکه در ناحیه‌ای گرم قرار گرفته به دلیل موقعیت جغرافیایی و وزش بادهای دریایی آب‌وهوایی بسیار معتدل و بهاری دارد. این آب‌وهوای چهار فصل در کنار جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی باعث شده گردشگران بسیاری در فصل‌های مختلف سال چابهار را برای سفر انتخاب کنند. جاذبه‌هایی که در این منطقه بیش از دیگر دیدنی‌ها گردشگران را به خود جذب می‌کنند سواحل بسیار دیدنی و بکر منطقه هستند. بعضی از این سواحل به واسطه برخی پدیده‌های طبیعی و شگفت‌انگیز شهرت بسیاری دارد. یکی از این سواحل ساحل دریا بزرگ چابهار است که به آبفشان‌ها و منظرۀ صخره‌ای فوق‌العاده‌اش معروف است. در ادامه با ما همراه باشید تا سری به ساحل دریا بزرگ چابهار بزنیم و بعضی ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

معرفی ساحل دریا بزرگ چابهار

چابهار سواحل بسیاری دارد و به واسطه قرار گرفتن در منطقه آزاد و راه داشتن به آب‌های بین‌المللی از نظر تجاری اهمیت بسیاری دارد و تردد کشتی‌های تجاری در سواحل چابهار زیاد است. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم سواحل چابهار به زیبایی و بکر بودن معروف هستند. مقصد ما ساحل دریا بزرگ چابهار است. این ساحل که به ساحل صخره ای چابهار هم شهرت دارد مثل دیواره‌ای بلند و طولانی در برابر دریای عمان قد علم کرده و به تنهایی یکی از زیباترین مناظر این منطقه را رقم زده است. وقتی بالای این صخره‌ها می‌ایستید آب‌هایی که می‌بینید بخشی از اقیانوس هستند نه دریا. به همین دلیل ساحل صخره‌ای را به نام ساحل دریا بزرگ نیز می‌شناسند. امواج در این منطقه بسیار خروشان هستند و ارتفاع موج‌ها در ساحل صخره ای چابهار به 15 متر می‌رسد. امواج در این ساحل در تمام طول سال پر تلاطم و خروشان هستند و به همین دلیل این ساحل اصلا برای شنا منطقه امنی نیست. یکی دیگر از زیبایی‌های این ساحل رشد خزه‌ها بر روی صخره‌ها است که مانند یک فرش سبز رنگ به نظر می‌رسد. 

آبفشان‌های ساحل دریا بزرگ چابهار

شاید علی‌رغم زیبایی طبیعی این ساحل مثل دیگر سواحل صخره‌ای دنیا به نظر برسد اما با کمی صبر متوجه می‌شوید که چرا ساحل دریا بزرگ را یکی از دیدنی‌ترین سواحل چابهار می‌دانند. علت این لقب پدیدۀ نادری است که بر اثر برخورد شدید امواج با صخره‌ها بوجود می‌آید. این صخره‌ها در قسمت زیرین حفره‌های کوچک و بزرگی دارند؛ وقتی امواج با شدت به صخره‌ها برخورد می‌کند آب با فشار وارد این حفره‌ها می‌شود و از انتهای حفره‌ها که بر سطح زمین قرار دارند خارج می‌شود. به این پدیده آبفشان گفته می‌شود و سواحل کمی در سراسر دنیا دارای این ویژگی هستند. ما فرصت این را داریم که یکی از کمیاب‌ترین پدیده‌های طبیعی را در ساحل صخره ای چابهار ببینیم.

تفریحات ساحل دریا بزرگ چابهار

در ساحل دریا بزرگ چابهار علاوه بر تماشای طبیعت بکر و بی‌نظیر آن و دیدن آ‌بفشان‌هایی که مثل فواره به هوا پرتاب می‌شوند می‌توانید از غذاهای فوق‌العاده‌ای که در رستوران‌های ساحل سرو می‌شود لذت ببرید. چشیدن طعم غذاهای دریایی با ماهی‌هایی که به تازگی از دریا صید شده‌اند را نباید فراموش کنید. انتظار رستوران‌های لوکس را نداشته باشید. در عوض به یکی از غرفه‌های سیار مردم بومی بروید و یک ماهی کبابی فوق‌العاده را امتحان کنید. برای صرف یک وعده غذای محلی چابهاری به یکی از رستوران‌های کوچک نزدیک ساحل صخره ای چابهار بروید. بسیاری از غذاهای منطقه چابهار طعم و مزه‌ای شبیه به غذاهای هندی دارند و شاید طعم تند و تیز آنها برای هر سلیقه‌ای مناسب نباشد، اما اگر با غذاهای تند و پر ادویه مشکلی ندارید حتما این غذاها را امتحان کنید.

چه حیواناتی را در ساحل صخره ای چابهار می‌توان دید؟

گونه‌های جانوری متنوعی در سواحل چابهار زندگی می‌کنند. از جمله جانورانی که در ساحل دریا بزرگ چابهار می‌توانید ببینید انواع مرغان دریایی، لاک‌پشت‌ها، هرچنگ‌ها و ستاره‌های دریایی است. صدف و حلزون نیز در این ساحل زیاد دیده می‌شود. آب دریا هم که پر است از انواع ماهی‌های آب شور که اگر دریا کمی آرام باشد می‌توانید این ماهی‌ها را ببینید.

دیدنی‌های اطراف ساحل دریا بزرگ چابهار

کوه‌های مینیاتور

یکی از جاذبه‌هایی فاصلۀ چندانی که ساحل صخره ای چابهار ندارد کوه‌های مینیاتور است. این کوه‌ها به دلیل رنگ مایل به سرخ و شباهتی که با سیاره مریخ دارند به کوه‌های مریخی نیز معروف هستند. کوه‌های مینیاتور یکی از دیدنی‌ترین مناظر طبیعی چابهار هستند و ارتفاع برخی از این کوه‌ها به 100 متر هم می‌رسد. اگر به عکاسی از مناظر طبیعی علاقه دارید یک دوربین عکاسی همراه خود ببرید و عکس‌های فوق‌العاده‌ای از مناظر شگفت‌انگیز آن ثبت کنید. 

تالاب لیپار در نزدیکی ساحل دریا بزرگ چابهار

تالاب لیپار نیز یکی از دیدنی‌های نزدیک ساحل صخره ای چابهار است. این دریاچه منحصربه‌فرد که به دریاچه صورتی نیز معروف است یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های چابهار به شمار می‌رود و گردشگران بسیاری تنها برای دیدن تلالو صورتی رنگ این دریاچه به این منطقه سفر می‌کنند. علت رنگ خاص این دریاچه وجود پلانکتون‌ها در آب آن است. از جمله حیواناتی که در اکوسیستم دریاچع لیپار زندگی می‌کنند می‌توان به تیهو، فلامنیگو و چنگر اشاره کرد.

ساحل کمب

در فاصله کمی از ساحل صخره ای چابهار ساحل کمب قرار دارد. این ساحل رو‌به‌روی روستایی به همین نام قرار دارد. ساحل کمب به ساحل تراس نیز معروف است. علت این نامگذاری دیوارۀ بلند و صخره‌ای این ساحل است. باید مسیری را پیاده طی کنید تا به لبه صخره برسید. این ساحل منظره فوق‌العاده‌ای دارد و زیباترین عکس‌ها از منظره دریا و غروب خورشید را در این ساحل می‌توانید ثبت کنید.

بهترین زمان برای بازدید از ساحل دریا بزرگ چابهار

همانطور که قبلا هم گفتیم چابهار آب‌وهوایی چهار فصل دارد و هوای آن در بیشتر فصول سال بهاری و معتدل است. این منطقه در فصل بهار و تابستان خنک‌تر است و در پاییز و زمستان گرمای معتدلی دارد. اما اگر قصد دارید ساحل دریا بزرگ چابهار و آبفشان‌های شگفت‌انگیز آن را ببینید حتما اواسط فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید. در مرداد ماه وزش بادهای موسمی بیشتر از همیشه می‌شود و این بادها باعث تشکیل موج‌های خروشان می‌شوند و در نتیجۀ برخورد این موج‌ها می‌توانید آبفشان‌های ساحل صخره ای چابهار را ببینید. 

دسترسی به ساحل دریا بزرگ چابهار

ساحل دریا بزرگ چابهار در جنوب شهر چابهار واقع شده است. برای رسیدن به این ساحل باید بلوار امام خمینی به سمت میدان هیئت حرکت کنید و در امتداد بلوار اقیانوس به سمت جنوب برانید. بعد از فلکه مادر مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دهید و در انتهای خیابان اتومبیل خود را پارک کنید و پیاده به سمت ساحل صخره ای چابهار بروید. در صورتی که با اتومبیل شخصی سفر نمی‌کنید می‌توانید از تاکسی‌های درون‌شهری استفاده کنید.

کلام آخر

چابهار زیبا به داشتن جاذبه‌های طبیعی و سواحل بسیار زیبایش شهرت دارد. آب‌وهوای فوق‌العادۀ این منطقه باعث شده تقریبا در تمام فصول سال این سواحل پر از گردشگرانی شود که برای دیدن زیبایی‌های چابهار آمده‌اند. از بین سواحل چابهار سواحل صخره‌ای بیشتر از ماسه‌ای طرفدار دارند. یکی از آنها ساحل دریا بزرگ چابهار است که در این مقاله سعی کردیم تنها بخشی از زیبایی‌های آن را به شما نشان دهیم. امیدواریم این راهنما در سفر به چابهار راهنمای خوبی برای شما باشد.

نظرات کاربران