موزه محلی چابهار

همه‌چیز در مورد موزه محلی چابهار؛ در میان یادگارها

چابهار، یکی از بندرهای شگفت‌انگیز ایران است که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. در روزگار قدیم چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی و حضور در منطقه‌ آزاد تجاری، بیشتر به‌عنوان محلی برای خرید و فروش مشهور بود اما امروزه به دلیل طبیعت خیره‌کننده‌اش گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. یکی از جاذبه‌های دیدنی چابهار، موزه محلی چابهار نام دارد. این موزه در خیابان دریا و در یکی از ساختمان‌های قدیمی دوران قاجار قرار گرفته است. موزه محلی چابهار از زمان تأسیس در سال 1389 باعث شناخت بهتر از فرهنگ و تاریخ مردم منطقه شده و از مکان‌های دیدنی شهر به‌حساب می‌آید.

موزه محلی چابهار با مجموعه‌ای از اشیاء و آثار باستانی، بازدیدکنندگان را با گذشته و تاریخ این منطقه آشنا می‌کند و شامل اشیاء مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی و فرهنگی منطقه است. بد نیست بدانید انواع ابزار کشاورزی، صنعتی، سفال‌های باستانی، جواهرات قدیمی و… در موزه محلی چابهار نمایش داده می‌شوند.

موزه‌های محلی معمولاً جذابیت زیادی برای گردشگران دارند. موزه محلی چابهار هم با اهدافی چون حفظ تاریخ و فرهنگ منطقه و آموزش عمومی، -علاوه بر جذب بازدیدکنندگان- نقش مهمی در نگهداری و نمایش آثار باستانی و تاریخی منطقه چابهار دارد.


رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

بخش‌های موزه محلی چابهار

بخش‌های موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار شامل قسمت‌های متفاوتی است که به دوران «قبل از تاریخ»، «دوران تاریخی»، «دوران معاصر»، «بخش مردم‌شناسی» و «کتابخانه» تقسیم می‌شود. آثار مربوط به هر دوره در ویترین‌ این بخش‌ها نگهداری و در دید مخاطبان قرار می‌گیرد. این موزه علاوه بر آثار تاریخی متعدد، از تابلوهای زیبای گیاهان دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین قاب‌هایی از پرندگان و جانوران آبزی منطقه میزبانی می‌کند.

موزه محلی چابهار در محوطه‌ای به مساحت ۶۵۰ مترمربع قرار دارد. ساختمان موزه دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهروها و سایر اجزای مختلف است. این ساختمان به دوطبقه تقسیم شده و یک قسمت از آن با سقف چوبی و ستون‌های آهنی احاطه می‌شود. باید اشاره کنیم که این تنوع و طراحی منحصربه‌فرد به‌اندازه‌ای زیباست که گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ منطقه برای تماشای آن صف می‌کشند.

ساختمان موزه به دو طبقه تقسیم می‌شود. در طبقه همکف، اتاق‌های مختلفی وجود دارند که آثار موزه را به تفکیک دوران تاریخی در خود جای داده‌اند:

دوره پیش از تاریخ

دوره پیش از تاریخ

در این بخش شاهد آثاری نظیر سفال‌های منقوش، پیاله، خمره، کوزه دسته‌دار، لیوان آجری، دیگ مفرغی و کاسه مرمری هستیم.

دوره تاریخی

این بخش، میزبان آثاری نظیر سفال‌های منقوش، پیاله آجری، لیوان آجری، قیف و سکه‌های مربوط به دوران ساسانی است. به‌علاوه پوشش بام سفالی مربوط به سال ۱۸۶۵ میلادی در این قسمت به نمایش گذاشته‌شده‌ که به دلیل قدمت تاریخی‌اش شهرت زیادی دارد.

دوره معاصر

همان‌طور که از نامش پیداست، این قسمت موزه متعلق به آثاری از دوره معاصر است که از «تاج سر درب ساختمان قدیمی فرمانداری» گرفته تا گوشواره، سنجاق‌سر، قیف منقوش، لیوان دسته‌دار و … در آن نمایش داده می‌شود.

با عبور از طبقه همکف ساختمان، به طبقه اول موزه محلی چابهار می‌رسیم. در این طبقه دو بخش «مردم‌شناسی» و «کتابخانه» قرار دارند:

بخش مردم‌شناسی

بخش مردم‌شناسی

در این بخش، ماکت‌هایی از زن و مرد بلوچ (در مراسم عروسی)، کشاورز بلوچ، صیاد بلوچ، سوزندوز بلوچ و آهنگر بلوچ به نمایش گذاشته‌شده‌اند. تماشای زن بلوچ در حال پختن نان نیز از مواردی است که در این بخش به زیبایی بازسازی شده‌ است.

علاوه بر این، آثاری نظیر سکه، رومیزی و سبدهای جمع‌آوری خرما -که نمایانگر بخشی از فرهنگ مردم منطقه است- در اینجا قابل مشاهده هستند.

دسترسی به موزه محلی چابهار

برای دسترسی به موزه، ابتدا باید چمدانتان را به قصد رسیدن به این بندر زیبا آماده کنید. پس از ورود به چابهار، وارد خیابان دریا شوید و در ساختمان فرمانداری سابق از تماشای این موزه محلی لذت ببرید.

نیاز است بدانید که ساعات بازدید از موزه محلی چابهار همه‌روزه صبح‌ها از ساعت ۸ الی ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ است. این زمان در نیمه دوم سال، به ساعت ۱۵ تغییر می‌کند. این موزه جمعه‌ها تعطیل است.

کلام آخر


در دل خاک چابهار، تاریخ درخشانی وجود دارد. موزه محلی چابهار، مکانی است که انسان‌ها را با گذشته‌ی خود پیوند می‌زند. این موزه، نه‌فقط یک ساختمان، بلکه خورشیدی است که با نورِ درون خود، شکوه تاریخ و فرهنگِ این سرزمین را به ما می‌تاباند.

موزه محلی چابهار، به‌عنوان قطعه‌ای از جامعه و تاریخ، ما را به خود جذب می‌کند و فروتنانه تلنگر می‌زند که ما نیز بخشی از یک داستان بزرگ‌تر هستیم.

نظرات کاربران