سفری به روستای تیس چابهار

سفری به روستای تیس چابهار؛ در میان سکوت سنگ ها


برای سفر به روستای تیس چابهار باید به سمت استان سیستان و بلوچستان حرکت کنید. این روستای زیبا و مرموز در شمال غربی این استان قرار دارد و در 5 کیلومتری شهر چابهار است.
روستای تیس چابهار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. تا آنجا که یکی از بنادر مهم ایران در دوره هخامنشیان بوده و در شاهنامه فردوسی هم از آن یاد شده‌است.

تیس در زمان هخامنشیان بسیار رونق داشت وکالاهای مختلفی از آسیای شرقی و هند به این بندر می‌آمده‌اند و از آنجا به مناطق مختلف خاورمیانه فرستاده می‌شدند. به عبارت دیگر روستای تیس چابهار به نوعی شاهراه مبادله کالاهای ارزشمند و مهم آن دوران محسوب می‌شد و به عنوان پل ارتباطی میان آسیا و آفریقا شهرت داشت. اما در حال حاضر این روستا کارکردهای تجاری خود را به جاذبه‌های گردشگری تغییر داده است و هر ساله بسیاری از گردشگران را به سمت قلعه پرتغالی‌ها و گورستان جن‌ها می‌کشاند!
بد نیست بدانید شوق زیاد گردشگران برای بازدید از روستای تیس چابهار باعث جلب توجه مسئولان گردشگری شده تا امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم کنند.

تاریخچه روستای تیس چابهار

تاریخچه روستای تیس چابهار

از قدمت این روستا همین بس که نام آن در کتاب کشورگشایی‌های اسکندر مقدونی هم آمده است! همین مورد به تنهایی ثابت می‌کند که این روستا قدمت 2500 ساله دارد. ماجرای حمله‌ی پرتغالی‌ها به این روستا به سده 10 قمری برمی‌گردد، با اینکه سرداران رشید آن زمان در برابر حملات بیگانگان شجاعت‌های زیادی نشان دادند اما سرانجام پرتغالی‌ها با احداث بناهایی مانند قطعه پرتغالی‌ها جا پای خود را محکم‌تر کردند.
علاوه بر اینها در دوران طلایی تجارت، مردم روستای تیس با کشت نیشکر و پانیذ در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری روستا سهیم بودند.

آب ‌وهوای روستای تیس چابهار

آب‌وهوای این روستا هم مانند اکثر شهرهای جنوب شرق ایران، گرم و خشک است؛ به همین دلیل بهتر است در گرمای تابستان به این روستای زیبا سفر نکنید. فصل‌های خنک سال زمان مناسبی برای تجربه‌ی یک گردش خیال انگیز به روستایی است که همزمان زیبایی ، قدمت و رازهای زیادی را درون قلبش جا داده.
جالب است بدانید رودخانه لاوری که از وسط روستا عبور می‌کند، نقش یک خنک کننده‌ی طبیعی را به درستی ایفا می‌کند و دور تا دور روستا تحت محاصره کوه‌های پیلبند، قدافراشته، شبازبند و لاوری قرار دارد. همچنین صخره‌های شیب‌دار باعث می‌شود آب باران همواره به سمت رودخانه حرکت کند.

دیدنی‌های روستای تیس چابهار

دیدنی‌های روستای تیس چابهار

روستای تیس به دلیل قدمت بسیار زیادی که دارد، آثار تاریخی باستانی و طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی روستای تیس می‌پردازیم و پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به چابهار تماشای آنها را از دست ندهید.

قبرستان جن در روستای تیس چابهار

هیجان‌انگیزترین جاذبه‌ی این روستا گورستانی مرموز و مخوف است که بلوچ‌ها آن را گورستان جن نامگذاری کرده‌اند. این قبرستان رازآلود بهترین مکان برای افرادیست که به دنبال هیجان و ماجراجویی ماورایی هستند
فضای عجیب این گورستان پر از قبرهایی است که در آغوش سنگ‌های بزرگ در دل کوه حفر شده است
شاید در ذهن شما هم این سوال مطرح شود که در آن زمان بدون داشتن هیچ ابزار فنی این قبرها چگونه حفر شده ؟ اهالی این منطه باور دارند که این قبرها متعلق به انسان‌ها نبوده و این کار فقط از عهده جن‌ها برمی‌آید . برخی از مردم این روستا مدعی هستند که با غروب آفتاب و آغاز شب  صدا‌هایی عجیب، شبیه به گریه و آه و ناله‌های سوزناک به گوش می‌رسد که انگار جن‌ها برای مردگانشان عزاداری می‌کنند. به همین دلیل قبرستان جن در روستای تیس یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی ایران است.

قلعه پرتغالی ها

قلعه تیس که به نام قلعه پرتغالی‌ها نیز مشهور است سبب افتخار ایران باستان بوده و تسلط ایران به دریاها را در زمانی که ساخت کشتی  فقط در اختیار چند قدرت در جهان بود نشان میدهد. جالب است بدانید که اولین ناو جنگی توسط ایرانیان با پنج نوع سلاح مختلف و دور زن ساخته شده بود که مبارزه با آن توان عملیاتی بالایی لازم داشت و به همین سبب  برای سال‌ها هخامنشیان را به قدرت اول دریاها تبدیل کرد.

حال اگر بعد از گذشت این همه سال قصد سفر به روستای تیس را داشتید حتما سری به قلعه تیس بزنید ، بر بلندای آن بایستید و به آن امپراطوری بیاندیشید، همانطور که آن‌ها آن زمان به ما می‌اندیشیدند.


غارهای سه گانه بان مسیتی

غارهای سه گانه بان مسیتی

از دیگر عجایب گردشگری روستای تیس چابهار غارهای سه‌گانه بان مسیتی هستند. غارهای سه‌گانه شامل یک غار طبیعی و دوغار مصنوعی هستند و ارتفاع آن 25 متر از سطح زمین بالاتر است. نکته قابل توجه در مورد این غارها این است که راه ارتباطی به سمت دریا دارند. مردم ایران باستان که از این غارها برای پرستش خدایان نیز استفاده می‌کردند، قربانی‌های خود را از طریق این غار به سمت دریا می‌کشاندند.

دریای تیس چابهار

ساحل و دریا بدون شک مهم‌ترین جذابیت دیدنی روستای تیس است و زیبایی و دل‌انگیزی آن به قدری زیاد است که دل‌کندن از آن به آسانی نیست. قدم زدن بر روی ماسه‌های نرم و داغ با چاشنی نمایی از دریای آبی و بیکرانش لذت سفرتان را دوچندان می‌کند.
نکته جالب توجه در مورد این دریا عمق کم آن است که شرایط را برای یک آب‌تنی بی‌خطر فراهم می‌کند.در این ساحل خدمات تفریحی مثل پلاژ، رستوران و قایق‌سواری تجربه خوبی را برایتان رقم می‌زند.
قلعه پیروز گت

این قلعه که در تپه‌ای بلند قرار گرفته جا مانده از دوره اشکانیان و ساسانیان است. در این قلعه 2 اتاق 6 متری وجود دارد که از آنجا می‌توانید به خوبی منظره‌ی اطراف را مشاهده کنید.
قلعه پیروز گت که از جاذبه‌های دیگر روستای تیس چابهار است، با توجه به اینکه زیر تپه‌ای که قلعه روی آن ساخته شده است از جنس آهک است ، خود این بنا از سنگ‌های غیرآهکی ساخته شده است.

غذاهای محلی روستای تیس چابهار

غذاهای محلی روستای تیس چابهار

ساکنان این منطقه مانند اکثر نقاط سرزمین عزیزمان آن‌قدر مهمان‌نواز و خونگرم هستند که بعید است بگذارند به رستوران‌ها نیاز پیدا کنید! اما در این بخش تعدادی از لذیذترین غذاهای محلی روستای تیس را نام می‌بریم تا اگر در این سفر نیازتان شد، با نام غذاهایشان آشنا باشید. صید ماهی از کسب‌ وکارهای اصلی مردم این روستاست؛ پس ماهی و میگو جز غذاهای رایج در این منطقه است.
و اما تعدادی از بهترین غذاهای روستای تیس چابهار :

قلیه ماهی، پکوره، شیلانج، مربای خرما، حلوای خرما، میگوپلوو سبزی پلو با ماهی.

شغل مردم بومی روستای تیس

روستای تیس چابهار که بیش از ۶هزار نفر جمعیت دارد، جزو روستاهای ساحلی چابهار است، صید ماهی و به طور کلی صنعت شیلات جز حرفه‌های همه‌گیر بین مردم به حساب می‌آید. به غیر از صنعت شیلات، پرورش میوه‌های گرمسیری جز مشاغلی است که به موفقیت تجاری این منطقه کمک کرده است.


کلام آخر

از آنجایی که روستای تیس چابهار و مناطق  جذابش کمتر شناخته شده است، برایتان سفری را رقم می‌زند که پر از هیجان و ناشناخته‌هاست و به دلیل قدمت بسیار زیادش انگار پا به ایران باستان و جذابیت‌های چشمگیرش گذاشته‌اید. این روستا به‌جز دیدنی‌های درونش در اطرافش هم جاذبه‌هایی مانند تلگرافخانه انگلیسی‌ها، کوه‌های مریخی، تالاب لیپار  و ساحل زیبای صخره‌ای وجود دارد که با طی کردن مسافت بسیار کمی می‌توانید از دیدن این مناطق کم‌نظیر هم دیدن کنید.

نظرات کاربران