غذاهای محلی چابهار

غذاهای محلی چابهار : از بت ماش تا تنورچه

چابهار شهری با تاریخچه‌ی فرهنگی و تجاری چشمگیر، در قلب ساحل جنوبی ایران قرار دارد. این شهر با جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد، فرهنگ غنی و غذاهای محلی کم‌نظیر، به مقصد گردشگری فوق‌العاده‌ای تبدیل شده است.به باور خیلی‌ها، غذاهای محلی چابهار نقش مهمی در اقتصاد گردشگری این شهر بازی می‌کنند. این خوراک سنتی طعم و مزه­ای به یادماندنی دارند و نماینده‌ی فرهنگ و تاریخ باستانی منطقه هستند. به عنوان مثال «بت ماش» یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه‌ی این منطقه است که با ترکیب مزه‌ها و عطرهای مختلف، شما را به ضیافت بومیان مهربان جنوبی دعوت می‌کند. در این منطقه اقوام مختلف با آداب رسوم متنوعی زندگی می‌کنند که مسبب این تنوع غذایی هستند. این غذاها با استفاده از ادویه‌های رنگارنگ و عموماً تند تهیه می‌شوند؛ هرچند در طبخ بعضی از آنها خرما هم به کار رفته است. از نظر بوم‌شناسی و مطالعات قومی، طعم و مزه‌ی خاص این غذاها از فرهنگ و آشپزی مردم هند و پاکستان تاثیر گرفته‌اند. در ادامه این مقاله با مجله گردشگری سه‌کلیک همراه باشید تا به جهان جذاب، رنگارنگ و خوش عطر غذاهای محلی چابهار سفر کنیم:

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

بت ماش

بت ماش یکی از لذیذترین غذاهای چابهار است که در طبخ آن از سبزیجات تازه و معطر منطقه استفاده می‌شود. این غذا معمولاً مخصوص روزهای پایانی اسفندماه و اوایل بهار است. بت ماش را با استفاده از برنج، ماش و سبزیجات تازه آماده کرده و با همراهی انواع ترشی‌های محلی سرو می‌کنند. بت ماش محبوبیت زیادی دارد و در رستوران‌ها و منازل چابهاری‌ها، به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی شناخته می‌شود.

تنورچه

تنورچه

تنورچه یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی چابهار است که با دو روش در تنور آماده می‌شود. در روش اول، گوشت گوسفند را به سیخ کشیده و در تنور می‌پزند. در روش دوم، گوسفند پس از ذبح، داخل تنور می‌رود و غذای دلپذیری به نام تنورچه به وجود می‌آید.

 این غذا به تنهایی یا با نان و پلو سرو می‌شود و از ادویه‌های ویژه جنوب و هندوستان برای پختن آن استفاده می­شود.

غذاهای محلی چابهار ؛کراهی میگو
کراهی میگو یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی در چابهار است. برای طبخ این غذا ابتدا میگو با پیاز تفت داده می‌شود و سپس گشنیز و ادویه‌های مخصوص افزوده می‌شوند. این غذا با دم کردن تهیه شده و طعمی شیرین و تند دارد. کراهی میگو معمولاً در میهمانی‌ها و جشن‌های کوچک به عنوان یک غذای خوشمزه سرو می‌شود.

خرما خوراک

خوراک خرما یکی از مهمترین غذاهای محلی چابهار است که به علت وجود خرماهای با کیفیت در منطقه، تهیه و مصرف می‌شود. خرما، نان، برنج و حبوبات مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا هستند. خوراک خرما بسیار لذیذ و مقوی‌ است و در تامین انرژی مردم منطقه نقش مهمی دارد.

کنک

کنک یک نوع شیرینی محلی چابهار است که از ترکیب کنجد، بادام و پونه به دست می‌آید. این شیرینی نوعی حلوا محسوب شده و معمولاً در مناسبت‌ها و جشن‌های خاص سرو می‌شود.

نان تموش و دوتینی

نان تموش و دوتینی

نان تموش و دوتینی دو نوع نان محلی چابهار هستند که به صورت روغنی تهیه می‌شوند. نان تموش بسیار نازک است و در ترکیب آن آرد، نمک، آب و روغن به کار رفته است. دوتینی هم نوعی نان روغنی است که معمولاً با چای می‌خورند و می‌تواند تنقلاتی بسیار خوشمزه باشد.

شیرینی چنگال

شیرینی چنگال یکی از مشهورترین شیرینی‌های محلی چابهار است که در ماه رمضان و مناسبت‌های خاص تهیه می‌شود. این شیرینی با آرد، خرما و روغن حیوانی تهیه شده و گاهی به عنوان غذای اصلی نیز سرو می­شود.

پلو زعفرانی
پلو زعفرانی یکی از زیباترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است. این غذا به دلیل تزئین خاص خود جذابیت ویژه‌ای دارد و از ارزش غذایی بسیار بالا و خواص دارویی زیادی برخوردار است.

پلو زعفرانی از سمت پاکستان به ایران وارد شده و در نهایت به عنوان غذای رسمی چابهار شناخته شده است. این پلو با ترکیبی از مرغ، زعفران، برنج، زیره، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و ادویه‌ها طبخ می‌شود. از خواص این غذا می‌توان به بهبود گردش خون و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

تخلان

تخلان

تخلان یکی دیگر از غذاهای محبوب و محلی چابهار است که به ویژه برای زنان تازه زایمان کرده مناسب است. این غذا با استفاده از گندم و دنبه گوسفند طبخ می‌شود. تخلان با طبع گرم خود به مادران کمک می‌کند تا انرژی و قوت لازم را برای شیردهی به نوزادان خود داشته باشند. آماده‌سازی این غذا شامل جوشاندن گندم، جدا کردن دانه‌ها، پخته کردن دنبه و اضافه کردن آن به گندم است.

تباهگ

تباهگ یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و محلی چابهار است. این غذا با استفاده از نمک­سود کردن تکه‌های گوشت پخته می‌شود. برای طبخ تباهگ، گوشت به تکه‌های کوچک تقسیم شده و با نمک و دانه‌های انار پودر شده مخلوط می­شود. سپس با پارچه‌ای ظریف پوشانده و روی طناب قرار داده می‌شود تا پخته شود.

دوغ پا

دوغ پا

دوغ پا یک غذای محلی و خوشمزه از دوغ است که در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف در چابهار سرو می‌شود. در این غذا دوغ به جای آب در طبخ استفاده می‌شود و با ترکیبی از گوشت، سبزیجات و ادویه‌ها طبخ می‌شود.

املت سوزی

املت سوزی یک غذای محبوب و متنوع است که در سراسر ایران و جهان پخته می‌شود. در چابهار نیز این غذا با استفاده از گیاهی به نام سوزی، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیاز، سیر، فلفل، نمک و روغن طبخ می‌شود.

چای ماسالا

چای ماسالا

چای ماسالا به واقع یک نوشیدنی معروف از هند است که به چابهار وارد شده و مورد محبت مردم قرار گرفته است. ادویه ماسالا همچنین از جزء مهم تشکیل دهنده این نوشیدنی است. طرز تهیه چای ماسالا اغلب با دم‌کردن چای، اضافه کردن شیر و ادویه‌های ماسالا به آن انجام می‌شود تا به شکلی مطلوب آماده سرو شود.

کلام آخر

نکته‌ای که به طور کلی در مورد غذاهای چابهار می‌توان گفت، استفاده فراوان از ادویه‌ها و تندی در بعضی از غذاهاست که باعث می‌شود این غذاها دارای طعم‌های بسیار متمایز و معمولاً تندی یا ترشی زیادی باشند. با این حال، طعم‌های این غذاها با هر نوع ذائقه‌ای سازگار است.

خوراک بومی چابهار به دلیل استفاده از خرما و ادویه‌ها، غنی از مواد مغذی و مقوی هستند و معمولاً انرژی زیادی را به بدن تزریق می‌کنند. غذاهای محلی چابهار نه تنها از لحاظ ظاهری و طعمی جذابیت دارند، بلکه تاریخچه، ارزش غذایی و خواص دارویی آن‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

غذاهای محلی چابهار نه تنها باعث اشتیاق و لذت خوردن می‌شوند، بلکه به عنوان عناصر فرهنگی از جذابیت خاصی برخوردارند. این غذاها نمادی از رسوم و سنت‌های محلی منطقه هستند که در طول زمان به نسل‌های آینده منتقل شده‌اند.

نظرات کاربران