جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار ، جنگل اسرارآمیز جنوب ایران

جنگل‌های زیبا و اسرارآمیز حرا در هشت نقطه از خط ساحلی جنوب ایران وجود دارند. یکی از زیباترین جنگل‌های حرا در جنوب ایران در استان سیستان و بلوچستان و 120 کیلومتری شهر چابهار واقع شده است. این جنگل انبوه و شگفت‌انگیز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار به شمار می‌رود و هر ساله گردشگران زیادی تنها برای دیدن این جنگل‌ها و قایق‌سواری در میان درختانی که تا نیمه در آب فرو رفته‌اند به چابهار سفر می‌کنند. جنگل انبوهی را تصور کنید که با بالا آمدن آب دریا کاملا به زیر آب فرو می‌رود و روز بعد دوباره از آب بیرون می‌آید. این گونۀ فوق‌‌العاده می‌تواند در آب شور زنده بماند و این تنها یکی از شگفتی‌های جنگل‌ حرا چابهار است. از دیگر دلایل جذابیت این جنگل‌ها می‌توان به گونه‌ها متنوع جانوری اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جنگل حرا چابهار آشنا شویم و کمی در میان این درختان انبوه و اسرارآمیز پرسه بزنیم.

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

معرفی جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار یک منطقه طبیعی حفاظت‌شده در استان سیستان و بلوچستان است. جنگل حرا در این منطقه وسعت زیادی دارد و در بعضی از شهرها همجوار خلیج فارس و دریای عمان پخش شده است. اما سهمی که به چابهار رسیده کمی بیشتر است. حیوانات متنوعی در جنگل حرا چابهار زندگی می‌کنند و از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه‌‌ای غنی به حساب می‌آید. این جنگل برای پرندگان مهاجر زیستگاهی مهم به شمار می‌رود. جنگل حرا شهر چابهار در نزدیکی دهانه ورودی رودخانه باهوکلات به دریای عمان قرار داد و دسترسی به آن ساده است. 

نکته مهم در مورد گونه درختان جنگل حرا مقاومت آن در آب شور است. این درختچه‌های کوتاه که مانگرو نام دارند به راحتی می‌توانند در آب شور به زندگی خود ادامه دهند. این گیاهان آب را در ساقه تصفیه می‌کنند و پس از جذب مواد مغذی باقی مواد را دفع می‌کنند. این گیاهان آب را تصفیه می‌کنند و در واقع یک آب شیرین‌کن طبیعی هستند. چیزی که در رشد و مقاومت این درختان تأثیر زیادی دارد جزر و مد آب دریا است. بر اثر جزر و مد مواد مورد نیاز درختان جنگل حرا تامین می‌شود و مواد غیر ضروری مجدد به آب برمی‌گردد. جزر و مد میزان شوری خاک را کم می‌کند و به واسطه تحرکی که به وجود می‌آورد بذر این گیاهان را پخش می‌کند. این موجودات مقاوم در فصل تابستان گل‌های زرد رنگ و میوه می‌دهند. شگفتی این گونه به همین ختم نمی‌شود. تخم این درختان تا مرحله‌ای بر روی درخت رشد می‌کند و سپس داخل آب می‌افتد و مدتی طولانی به صورت افقی و معلق روی آب باقی می‌ماند و وقتی به مناطق تالابی می‌رسد در خاک نرم ریشه می‌کند و رشد خود را به صورت عمودی ادامه می‌دهد.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل حرا چابهار

پوشش گیاهی و جانوری جنگل حرا چابهار

جنگل حرا شهر چابهار همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یک اکوسیستم قوی به حساب می‌آید. این زیستگاه طبیعی مامن امنی برای آبزیان خلیج فارس برای تخم‌ریزی است. از آنجا که جنگل حرا چابهار در مجاورت دریا قرار دارد بسیاری از ماهی‌ها دوره رشد خود را در بین درختان جنگل حرا می‌گذرانند. از جمله گونه‌های آبزی منطقه می‌توان به انواع صدف‌ها، انواع حلزون‌ها و میگو و خرچنگ اشاره کرد. پرندگانی از قبیل فلامینگو، مرغ ماهی‌خوار، پلیکان، لک‌لک و عقاب نیز در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

درختان جنگل حرا از گونه درختچه‌های مانگرو هستند. ارتفاع این درختچه‌ها به حدود 4 متر می‌رسد و در صورتی که شرایط رشد مناسب باشد گاهی تا 10 متر نیز رشد می‌کنند. درختچه‌های مانگرو برگ‌های بیضی شکل دارند. با بالا آمدن آب دریا این درختان در آب فرو می‌روند و وقتی آب پایین می‌رود دوباره از آب بیرون می‌آیند. نکته مهم در مورد این گونه ذخیره اکسیژن مورد نیاز در زمان بالا آمدن آب است. آنها می‌توانند اکسیژن لازم برای 6 ساعت را ذخیره کنند.

تفریحات در جنگل حرا چابهار

مهمترین تفریح در جنگل حرا چابهار که محبوبیت بسیاری بین گردشگران داد قایق‌سواری در میان این درختان است. یک قایق کوچک اجاره کنید و از لابلای درختان جنگل حرا بگذرید. تصاویری که در این جنگل می‌‌بینید شما را شگفت‌زده می‌کند و بخشی از بهترین خاطرات شما از سفر به جنگل های حرا چابهار می‌شود. حتما دوربین عکاسی به همراه خود ببرید و این مناظر زیبا را ثبت کنید. اگر گوشه و کنار این جنگل دلفینی را دیدید که برای تنفس روی سطح آب آمده تعجب نکنید. زادگاه دلفین‌‌های دریای عمان و خلیج فارس همینجاست. 

دیدنی‌های نزدیک جنگل حرا شهر چابهار

جنگل حرا چابهار

شهر چابهار جاذبه‌های گردشگری دیدنی و طبیعی بسیاری دارد و از این نظر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جنوب ایران به شمار می‌رود. اگر قصد دارید در سفر به جنگل های حرا چابهار از جاذبه‌های دیگر نیز بازدید کنید با ما همراه باشید تا چند نمونه از جاذبه‌های نزدیک به جنگل های حرا را به شما معرفی کنیم.

قلعه پرتغالی‌ها در نزدیکی جنگل حرا چابهار

قلعه معروف پرتغالی‌ها که در نزدیکی جنگل حرا شهر چابهار قرار دارد یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه به شمار می‌رود. همانطور که از نامش پیداست این قلعه در زمان تصرف جنوب ایران توسط پرتغالی‌ها ساخته شده است. پرتغالی‌ها این قلعه را بر روی تپه‌ای مشرف به دریا و به هدف محافظت از شهر در برابر حمله نیروهای دشمن ساختند. این قلعه چهار برج دیدبانی دارد که برای نگهبانی از آن استفاده می‌کردند. در دیوارهای قطور این قلعه اتاق‌های 12 متری و کوچکتری ساخته شده بود که احتمالا نگهبانان برج‌ها و درب‌های ورودی از آنها برای استراحت استفاده می‌کردند. از نظر معماری این قلعه را با آثار به جا مانده از دوره سلجوقی و شاه‌عباسی مقایسه می‌کنند. قلعه پرتغالی‌ها تنها 10 دقیقه از جنگل حرا چابهار فاصله دارد و دسترسی به آن ساده است.

باغ گیاه‌شناسی

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری چابهار برای آشنایی با پوشش گیاهی مناطق جنوبی کشور باغ گیاه‌شناسی چابهار است. این باغ گیاه‌شناسی در نزدیکی جنگل حرا چابهار قرار دارد. در این باغ مجموعه‌ای از گیاهانی که در این منطقه خشک و گرمسیری رشد می‌کنند به نمایش گذاشته شده است. باغ گیاه‌شناسی چابهار نزدیک به 4 هزار گونه گیاهی بومی و غیربومی دارد. از آنجا که این باغ حدود دهه 40 شمسی ساخته شده است بسیاری از گیاهانی که در آن زندگی می‌کنند عمر طولانی دارند. باغ گیاه‌شناسی چابهار در 5 کیلومتری شمال غربی شهر و نزدیک به جنگل های حرا چابهار واقع شده است.

گورستان جن تیس در مجاورت جنگل حرا چابهار

گورستان جن تیس در مجاورت جنگل حرا چابهار

از جاذبه‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به چابهار حتما ببینید گورستان جن تیس است. این گورستان قدیمی در روستای تیس واقع شده و فاصلۀ زیادی از جنگل حرا چابهار ندارد. اگر به مکان‌های قدیمی و مرموز علاقه دارید حتما باید از روستای تیس و این قبرستان دیدنی بازدید کنید. قدمت این روستا به 2500 سال پیش می‌رسد. علت شهرت قبرستان جن تیس وجود سنگ قبرهای بسیار بزرگ است. مردم محلی بر این باورند که انسان‌ها نمی‌توانند این سنگ قبرهای بزرگ را ساخته باشند و تصور می‌کنند این قبرستان متعلق به جن‌ها است. حتی عده‌ای از مردم روستا ادعا کرده‌اند که شب‌ها صداهای عجیبی از سمت این قبرستان به گوش می‌رسد، گویی بازماندگان جن‌ها بر مزار آنها گریه می‌کنند. این قبرستان در 9 کیلومتری جنگل های حرا چابهار قرار دارد و تنها با 14 دقیقه رانندگی به این قبرستان می‌رسید.

بندر گواتر

در نقطه صفر مرزی با کشور پاکستان یکی از زیباترین بنادر جنوب ایران را می‌توانید ببینید. خلیج و بندر گواتر یکی از دیدنی‌ترین مناظر دریایی چابهار است و تنها یک ساعت از جنگل حرا چابهار فاصله دارد. آب‌های این خلیج کوچک به آب‌های بین‌المللی اقیانوس هند متصل می‌شود. با کرایه یک قایق تفریحی می‌توانید بر روی این خلیج نیلگون قایق‌سواری کنید. بندر گواتر علاوه بر طبیعت زیبا گونه‌های جانوری بسیاری دارد. هر سال ابتدای پاییز بیش از 40 گونه پرنده مهاجر به این منطقه پرواز می‌کنند. از دیگر دیدنی‌های ساحل سنگی بندر گواتر می‌توان به آبفشان‌های دیدنی آن اشاره کرد. این آبفشان‌ها که در اثر برخورد امواج با صخره‌ها به وجود می‌آیند گاهی تا ارتفاع 10 یا 15 متری نیز بالا می‌روند.

بهترین زمان برای دیدن جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار

چابهار تقریبا در تمام فصل‌های سال آب‌وهوایی معتدل دارد. علت این اعتدال در آب‌وهوا مجاورت دریا و وزش بادهای موسمی از سمت اقیانوس هند است. منطقه آزاد چابهار در فصل‌های سرد گرمترین و در فصل‌های گرم خنک‌ترین بندر جنوبی ایران است و متوسط دمای آن حدود 26 درجه سانتی‌گراد است. با این شرایط آب‌وهوایی شما در هر فصلی از سال می‌توانید از جنگل حرا چابهار بازدید کنید.

دسترسی به جنگل های حرا چابهار

جنگل های حرا چابهار در نزدیکی روستای تیس واقع شده است. در صورتی که با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید باید 30 دقیقه در جاده منتهی به روستای تیس رانندگی کنید تا به جنگل حرا برسید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید پس از پیاده شدن در فرودگاه کنارک باید 140 کیلومتر با اتومبیل طی کنید تا به روستای تیس برسید.

سخن پایانی

جنگل‌های حرا یکی از دیدنی‌ترین مناظر طبیعی در جنوب ایران هستند و در مناطقی مثل قشم، بندر گواتر و چابهار می‌توانید این جنگل‌های شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید. جنگل حرا در منطقه چابهار بزرگترین جنگل این منطقه است و زیستگاه جانورانی آبزی بسیاری به شمار می‌رود. قطعا بازدید از این جنگل و گردش در میان درختان عجیبی که تا نیمه در آب شور دریا فرو رفته‌اند و همچنان شاداب و سرزنده به‌ نظر می‌رسند تجربه‌ای متفاوت برای شما خواهد بود. در این مقاله کوتاه تلاش کردیم بخشی از زیبایی‌های جنگل حرا چابهار را برای شما به تصویر بکشیم امیدواریم با استفاده از این راهنما سفر خوبی به منطقه آزاد چابهار داشته باشید.

نظرات کاربران