باغ دلگشا؛ هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار

شیراز پر است از انواع باغ‌های تاریخی زیبا و جذاب که در سفرتان به این شهر حتما در برنامه‌تان قرار خواهند گرفت. یکی از این باغ‌ها که تاریخی بسیار پربار و طولانی دارد باغ دلگشا است. باغی که قدمتش به دوران ساسانیان می‌رسد و در دوران صفویه و قاجار نیز تغییراتی کرده است. باغی با قدمتی بیش از 1000 سال که همچنان سرسبز و سرزنده است و یکی از قدیمی‌ترین بناها و قنات‌های ایران را در دل خود جای داده است. اگر می‌خواهید بیشتر با باغ دلگشا که محل آمد و شد شاعران بسیاری همچون سعدی شیرازی نیز بوده است، آشنا شوید با ما در مجله سه‌کلیک همراه شوید.

باغ دلگشا؛ جایی برای قدم زدن در تاریخ

باغ دلگشا یکی از قدیمی‌ترین و خاطره انگیزترین باغ‌های شیراز است که ردپای سعدی شاعر پر آوازه ایران را نیز در دل خود دارد. این باغ که قدمتش به دوران پیش از اسلام و بنا به روایتی ساسانیان می‌رسد، امروزه در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع است و بیشتر نامش با این شاعر گره خورده است.

ساختار و فضای باغ دلگشا به گونه‌ای می‌باشد که همچون دیگر باغ‌های ایرانی دارای دیوارهایی بلند، جوی آبی روان و عمارتی در درون خود است. این باغ همان طور که گفتیم قدمتی طولانی دارد به طوری که در زمان ساسانیان در نزدیکی کهن دژ قرار داشته است. اما دوران اوج و شکوه بسیارش به دوران گورکانیان برمی‌گردد. خاطره‌ای از باغ دلگشا موجود است که می‌گوید تیمور گورکانی پادشاه وقت ایران، با دیدن این بنا شیفته آن شد و دستور ساخت بنا و باغ مشابهی با همین نام را در سمرقند صادر کرد.

 باغ دلگشا در دوران صفویه نیز مکانی جذاب و پر رفت و آمد برای تفریح بوده  اما متاسفانه در دوران نادرشاه افشار تا اوایل دوران زندیه به دلیل کم اهمیتی به آن دچار آسیب‌هایی جدی و بخشی از آن تخریب شده است. پس از مستقر شدن کریم خان زند، شیراز دوباره پایتخت ایران شد و این باغ نیز جانی دوباره گرفت. باغ دلگشا تا اوایل دوران قاجار به همان شکل باقی ماند تا شخصی به نام حاج ابراهیم اعتمادالدوله شیرازی دوباره دست به مرمت و بازسازی آن زد. باغ دلگشا باز هم در گذر زمان و پس از این بازسازی به حال خود رها و تا حدودی تخریب شد. تا اینکه رضا قلی میرزا یکی از اشخاص سرشناس شیراز  آن را خریداری و بازسازی کرد.

باغ دلگشا حدود سی سال پس از آن نیز دست نخورده باقی ماند تا  در نهایت به دستور میرزا علی اکبر قوام الملک به طور جدی مرمت و ستون‌ها و ایوان‌هایی که امروزه در عمارت تابستانی باغ خودنمایی می‌کنند به آن افزوده شد. باغ دلگشا تا همین 50 سال پیش همچنان در تملک این خانواده و محلی برای استراحت و تفرج دختر و همسر قوام الملک بود اما امروزه در اختیار شهرداری شیراز است و بازدیدش برای عموم آزاد است.

معماری باغ دلگشا

این باغ همان طور که گفتیم مانند سایر باغ‌های ایرانی محصور در دیوارهای بلندی است که سرتاسر باغ را احاطه کرده‌اند. عمارت تابستانی با معماری کاملا ایرانی با حوضی بزرگ در جلوی آن که از جوهای آب اطرافش تغذیه می‌شود، از دیگر ویژگی‌های باغ دلگشاست. جالب است بدانید این بنا، اولین عمارت کلاه فرنگی ایران است که قدمتی طولانی دارد. عمارتی که سال‌ها بعد مشابهش در بسیاری از نقاط ایران ساخته شد. بنایی سه طبقه و باشکوه که با کاشی کاری‌های جذاب و چشمگیرش، نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند.

در جلوی این عمارت، حوض بزرگی وجود دارد که علاوه بر زیبایی فزاینده‌اش، هوا را نیز تلطیف می‌کرده تا ساکنان بنا در کنار استشمام بوی بهارنارنج آکنده در هوای پاکیزه باغ از گرمای هوا نیز در امان بمانند. این عمارت در داخل خود چهار قسمت شاه نشین دارد که با دو ستون بلند  و زیبا در وسط آن مزین شده و ایوان چوبی بزرگ بالای آن را نگه داشته‌اند. ایوانی که پر است از انواع گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های روغنی چشمگیری که با مهارتی ویژه کشیده شده‌اند.

 اگر کمی با دقت بیشتری به دورتادور این عمارت بنگرید، اشعاری با خطوط نستعلیق زیبایی خواهید دید. این اشعار متعلق به شوریده شیرازی، یکی از شاعران نامدار شیراز است که این عمارت را مزین کرده و به ارزش‌های هنری آن افزوده است. باغ دلگشا وسعتی در حدود 6 هکتار دارد که می‌توانید در کنار قدم زدن و لذت بردن از تماشای زیبایی‌ها و استشمام هوای دلپذیرش از موزه‌ای که در آن تعبیه شده نیز دیدن کنید.

موزه باغ دلگشا

در باغ دلگشا، موزه‌ای نیز بنا شده که محلی است برای نگهداری از آثار به جا مانده از دوران هخامنشی تا قاجاریه. پس در این موزه می ‌توانید در مدتی بسیار کم به بخش بسیار زیادی از تاریخ ایران سفر کنید و در کنار فضای دل انگیز باغ، از این ویژگی نیز بهره ببرید.

قرآن دست نویس روی پوست آهو که قدمتش به دوران سلجوقی برمی‌گردد، نقشه‌های ایران از زمان هخامنشی تا قاجار، انواع سکه‌ها و دیگر اقلام با‌ارزش جا مانده از تاریخ و… را می‌توانید در این موزه تماشا کنید. در ضمن بخشی از این موزه نیز به رادیو اختصاص دارد و شما می‌توانید تاریخچه ارزشمندی از این وسیله ارتباطی را نیز در آن ببینید.

هتل‌های نزدیک به باغ دلگشا

مجتمع جهانگردی شیراز

این هتل در ابتدای بلوار ابونصر و در فاصله حدودا  4 دقیقه‌ای تا باغ دلگشا واقع است. این مجتمع دارای سوییت‌هایی در دو و سه طبقه است که در محوطه‌ای بسیار سرسبز و جذاب واقع‌اند. این مجموعه که از هتل‌های نسبتا تازه تأسیس شیراز محسوب می‌شود با امکانات ویژه و مناسبی که دارد می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در حوالی باغ دلگشا باشد.

هتل آپارتمان رز ریحان شیراز

این هتل در چهار راه ادبیات، بلوار گلستان و در فاصله حدودا 5 دقیقه‌ای باغ دلگشا واقع است. هتل آپارتمان رز ریحان شیراز از مجموعه هتل‌های تازه تأسیس شیراز است که در 6 طبقه میزبان مسافران و گردشگران است. شما با اقامت در این هتل آپارتمان می‌توانید علاوه بر باغ دلگشا از نزدیکی به حضرت حافظ نیز استفاده کرده و بارها به دیدارش بروید.

هتل بزرگ شیراز

این هتل که یکی از بهترین هتل‌های شیراز است، در ورودی شمالی شیراز و در نزدیکی دروازه قرآن و در فاصله حدودا 7 دقیقه‌ای تا باغ دلگشا واقع است. این هتل پنج ستاره در کوه‌های شمالی شیراز و در 14 طبقه بنا شده است و با نام هتل دروازه قرآن نیز شناخته می‌شود. هتل بزرگ شیراز یکی از بهترین و البته گران‌ترین هتل‌های شیراز است که امکانات بی نظیر و تجربه‌ای لذت بخش برای شما در صورت حضورتان رقم خواهد زد.

اقامتگاه سنتی ماه منیر در فاصله حدودا 7 دقیقه‌ای با باغ دلگشا

کافه و رستوران‌های نزدیک باغ دلگشا

رستوران سرای مهر

این رستوران که در نزدیکی مجموعه وکیل شیراز و در سرای مشیر واقع است یکی از رستوران‌های سنتی شیراز است که شما می‌توانید در آن از فضای خاطره انگیز و غذاهای خوشمزه اش لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنم دیزی و کلم پلوی مخصوص این رستوران را در صورت حضور از دست ندهید. رستوران سرای مهر برخلاف رستوران شرزه خیلی شلوغ نیست و شما می‌توانید با صرف زمان کمتری غذای با کیفیتی میل کرده و وقت‌تان را برای ادامه گردشگری در شیراز ذخیره کنید. این مجموعه با باغ دلگشا حدودا 7 دقیقه فاصله دارد. فقط حواس‌تان باشد اگر با ماشین شخصی به این رستوران می‌آیید ممکن است با مشکل جای پارک مواجه شوید. چرا که این منطقه بسیار پر تردد است و پارکینگ‌ها بسیار محدود.

کافی شاپ آرامگاه سعدی

از آنجا که باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع است و شما قبل یا بعد از قدم زدن در این باغ به دیدار این شاعر شیرین سخن خواهید رفت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استراحت، همین کافی شاپ است. این کافی شاپ با منوی پربار و قیمت‌های نسبتا خوبش می‌تواند شما را راضی نگه دارد. البته فراموش نکنید که همچنان مهم‌ترین مزیت این کافه نزدیکی و در دل اماکن گردشگری بودن آن است.

کافه فردوسی

این کافه یکی از مشهورترین کافه‌های شیراز است که به دلیل همین شهرت، خودش یکی از جاذبه‌های شهر شیراز محسوب می‌شود. پس با حضور در این کافه دنبال محلی دنج و آرام نگردید، چرا که گردشگران بسیاری همچون شما اینجا را  قرق کرده‌اند. اینترنت رایگان، انواع غذاهای گیاهی و غیر گیاهی، نوشیدنی‌های متنوع و خوشمزه با کیفیتی عالی از دیگر ویژگی‌های این کافه است که در فاصله بسیار کمی تا باغ دلگشا واقع است.

علاوه بر این‌ها، رستوران شرزه نیز در همان حوالی قرار دارد.

بیشتر بخوانید : بهترین کافه های شیراز

مسیر دسترسی به باغ دلگشا

برای مراجعه به این مکان اگر وسیله نقلیه دارید، می‌توانید خودتان را به خیابان سعدیه جنوبی یعنی جایی در حوالی آرامگاه سعدی رسانده تا در انتهایش باغ زیبای دلگشا را ببینید. برای این کار شما کافیست از آرامگاه سعدی به سمت بلوار بوستان حرکت کنید تا به خیابان نارنجستان برسید. درختان نارنج خودشان، شما را به سردر باغ خواهند رساند.

 اگر وسیله شخصی ندارید و می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید نیز تنها کافی است سوار خطوط پایانه شهید دستغیب تا نمازی شده و در ایستگاه باغ دلگشا از آن پیاده شوید.

ساعات بازدید و قیمت ورودی به باغ دلگشا

ساعات بازدید از این باغ همانند دیگر باغ‌های شیراز به جز تعطیلات رسمی و ایام سوگواری در نیمه اول سال از 8 صبح تا 11 شب و در نیمه دوم سال از 8 صبح تا 10 شب است و شما می‌توانید از فضای عمومی آن تا پاسی از شب لذت ببرید اما ساعات بازدید از عمارت و موزه باغ دلگشا 8 صبح تا 6 عصر است.

شما برای حضور در این مجموعه باید دو بلیط تهیه کنید. یکی برای حضور در باغ و دیگری برای حضور در عمارت که مجموع هر دوی آن‌ها نفری  3000 تومان است.

نظرات کاربران