شیراز در فصل بهار
29 فروردین 1402
شیراز

سفر به شیراز در بهار؛ دشت لاله های واژگون یا بهشت گمشده؟

اگر مشکلی با ازدحام مردم، شلوغی شهر و ترافیک گردشگران ندارید، سفر به شیراز در بهار -خصوصاً عید نوروز- می‌تواند بهترین اتفاق ممکن برای شما باشد. چرا که شیرازِ بهاری در جذاب‌ترین و زیباترین حالت خود قرار دارد. بهارِ  شیراز خواب سرش نمی‌شود. از حافظیه تا تخت‌ جمشید، هرکجا سر بچرخانی، تمام شهر بیدارند. شب‌های حافظیه  با شعر و شور و شادی به سحر می‌رسند و صدای شعر و موسیقی لحظه‌ای خاموش نخواهد شد. در یک کلام، بهارهای شیراز را فقط باید تماشا کرد. با خواندن و نوشتن تعریف نمی‌شود.در این گزارش به ویژگی‌های شهر شیراز در فصل بهار می‌پردازیم و جذابیت‌های دیدنی این شهر را مرور می‌کنیم.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

شیراز بهاری

آب‌و‌هوای بهاری، معتدل و لذت‌بخش شهر شیراز، از اصلی‌ترین موارد دل‌رُبایی و محبوبیت این شهر در فصل بهار است. به جرات می‌توان شیراز را یکی از مکان‌های پرطرفدار و محبوب مردم ایران در عید باستانی نوروز دانست که گردشگران زیادی را در تعطیلات عید به سمت خود می‌کشد.

اکثر بازدیدکنندگان عقیده دارند که سفر به شیراز در بهار ، بهترین فرصت برای گشت‌و‌گذار و تماشای این شهر رویایی است. علاوه‌بر این‌ها، بهارِ شیراز فصلی برای برگزاری مراسم‌های آیینی و دیدنی در این شهر است و تعداد زیادی از این رسوم بومی را فقط می‌توان در فصل بهار مشاهده کرد.

حالا که صحبت از بهار شد، بهتر است بدانید که پانزدهم اردیبهشت ماه در تقویم ملی، روز شیراز نام‌گذاری شده است. اهالی شیراز اهمیت زیادی برای این روز قائلند و اتفاق‌های فرهنگی جذابی را در این روز خاص رقم می‌زنند. القصه شهر شیراز از معدود شهرهایی است که برای خودش یک روز خاص در تقویم دارد، روزی دقیقا در مرکز بهار!

آیا سفر به شیراز در بهار تصمیم مناسبی است؟

اگر بلافاصله پاسخ مثبت می‌دهید، در ادامه‌ی این گزارش همراه ما باشید.

با فرارسیدن نوروز و بهار طبیعت، گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط ایران چمدان‌ها را به مقصد شیراز می‌بندند. به‌همین سبب شیراز در تعطیلات نوروزی بسیار شلوغ است و این نکته باعث خواهد شد تا آن‌طور که باید از مسافرت خود لذت نبرید. شلوغی هتل‌ها و مراکز اسکان جمعیت را هم به این مساله اضافه کنید! پس شاید پاسخ این پرسش به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

 هرچند همه موافقند که فصل بهار با تمام زیبایی‌هایش بهترین فرصت برای تماشای شیراز است، اما شاید بهتر باشد سفر خود را تا پایان تعطیلات نوروزی عقب بیندازید. این‌گونه می‌توانید زیبایی‌های هیجان‌انگیز شیراز را بهتر ببینید و در آرامش از آب‌و‌هوای بهاری این شهر خیال‌انگیز لذت ببرید. همچنین اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، از شلوغی‌های شهر و ترافیک بی‌امان ایام نوروز مصون می‌مانید.

آب‌وهوای بهاری شیراز

شیراز

تا اینجای کار توافق کردیم که بهترین زمان سفر به شیراز در بهار ، بعد از تعطیلات و شروع ماه اردیبهشت است. شیراز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، به‌عنوان یک «شهر چهار فصل» شناخته می‌شود. به‌عبارت دیگر آب و هوای شهر شیراز تفاوت‌های زیادی در فصل‌های مختلف سال دارد؛ یعنی در تابستان بسیار تابستانی است و زمستانش هم سیاهِ زمستان است! پس قابل درک است اگر گردشگران برای سفر به شیراز در بهار صف بکشند! آب‌و‌هوای بهاری شیراز بسیار مطلوب، خنک، شاداب، باصفا و جذاب است.

اردیبهشتِ شیراز

سفر به شیراز در بهار و تماشای اُردیبهشتِ دل‌پذیرش، لذت بی‌اندازه‌ای دارد. در این فصلِ سال می‌توانید شکوفه‌هایِ تازه‌شکفته‌ی بهارنارنج را ببینید و از این‌همه زیبایی ذوق‌زده شوید. گل‌های بهاری رز، محمّدی، بابونه و نرگس که تقریباً همه‌جا روییده‌اند را در آغوش بگیرید و آرزو کنید جهان در همین لحظه برای همیشه متوقف بماند!

باغ‌های بهاری

شیراز را با حافظیه و سعدیه‌اش، با شکوهِ تخت جمشید و پاسارگاد و باغ‌های زیبا و سراسر سنتی‌اش می‌شناسند. باغ‌‌آرایی سنتی ایرانی، روش قدیمی و اصیلی‌ است که در آرایش باغ‌‌ها و بوستان‌ها به‌کار می بستند تا دیدنی‌تر تماشایی‌ترشان کنند؛ نمونه‌های اعلای آن‌ها در باغ‌های تاریخی شیراز جلوه‌گری می‌کنند.

در فصل بهار این باغ‌ها در زیباترین حالت خود قرار دارند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. پیاده‌روی در محوطه‌ی این باغ‌ها بهترین بهانه برای سفر به شیراز در بهار است:

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

نشانی: شیراز | خیابان ارم 

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین مکان‌های شیراز است که به‌هیچ‌وجه نباید بی‌خیالِ قدم‌زدن در آن بشوید؛ مخصوصاً در فصل بهار! پیاده‌راه دلربا و بسیار جذاب باغ ارم با ردیفی از سرونازهای کم‌نظیر چندصدساله احاطه شده‌ و پیاده‌روی در آن به راه رفتن در یک رویای عاشقانه و اساطیری‌ می‌مانَد. 

ارم به‌عنوان قدیمی‌ترین و بلندآوازه‌ترین باغ‌ شیراز شناخته می‌شود و تنوع گیاهی این باغ به‌حدی است که به عنوان یک موزه گیاه‌شناسی به دانشگاه شیراز واگذار شده‌است. باغ ارم شیراز خانه‌ی نزدیک به دویست گونه گل رز، طاووسی‌های کم‌نظیر، نسترن و لاله و شب‌بو، اطلسی‌های بی‌بدیل، بنفشه‌، کاج‌های بلند، اکالیپتوس، نخل‌های سربه‌فلک کشیده، بید مجنون، بیدمشک و گونه‌های منحصربه‌فرد گیاهی است. حالا تصور کنید این باغ دل‌ربا در حال‌و‌هوای بهار چه سیاحت دل‌انگیزی دارد.

کمترین خاصیت سفر به شیراز در بهار ، قدم‌زدن در میان بهارانه‌ی باغ ارم و سیاحت گل‌وگیاهان تازه شکفته این بهشت رویایی خواهد بود.

باغ نظر شیراز

نشانی: شیراز | خیابان زند | میدان شهدا | در نزدیکی ارگ کریم‌خان

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۱۴:۳۰عصر تا ۱۹

یکی دیگر از جاذبه‌های سفر به شیراز در بهار، تماشای باغ نظر یا همان موزه پارس شیراز است. این باغ خوش بروبار که در جوار «ارگ کریم‌خان» قرار دارد، در روزگاران دور مکانی برای پذیرایی کریم‌خان از مهمانان و سفیران خارجی بود. 

با مرگ کریم‌خان به وصیت او عمل کردند و پیکرش در آغوش این باغ و عمارت محبوبش آرام گرفت. امروزه باغ نظر شیراز به‌همراه عمارت باشکوهش به موزه‌ آثار ایرانی – اسلامی بدل شده و به موزه پارس معروف است.

با پیاده‌روی در این باغ تاریخی علاوه‌بر سیاحت در طبیعت جذاب باغ، می‌توانید از المان‌های باستانی اینجا مثل سنگ‌نبشته‌ رامگرد دیدن کنید. ستون سنگی رامگرد، یادگار یکی از مهم‌ترین سدهای دره دودزن است و عمر آن به دوره هخامنشیان باز می‌گردد. جدای از اشیا قدیمی این موزه، عمارت کلاه‌فرنگی آن نیز بسیار تماشایی‌ست، این نقاشی‌ها که بر سقف و دیوار این عمارت نقش بسته، توسط بزرگ‌ترین هنرمندان زندی خلق شده و ماجراهای شیرین تاریخی و ادبی ایران را روایت می‌کنند.

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

نشانی: شیراز | دامنه کوه فهندژ | در نزدیکی آرامگاه سعدی

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲

سفر به شیراز در بهار جذابیت‌‌های زیادی دارد که شاید مهم‌ترین‌شان تماشای باغ دلگشا -زیباترین نقطه شیراز- باشد؛ همان‌جایی که شیراز را به شهر بهارنارنج تبدیل کرده‌است. این مکان خصوصاً در فصل بهار بسیار زیباست. تصور کنید بیشتر از 3 هزار درخت بهارنارنج در اوایل اردیبهشت‌ماه شکوفه می‌زنند و باغ‌ دلگشا را به خوشعطرترین جای جهان تبدیل می‌کنند.

برخلاف باغ‌ ارم و باغ نظر شیراز، باغ دلگشا از گزند تاریخ و تخریب در امان مانده و الگوی باغ ایرانی در آن همچنان مانند گذشته به چشم می‌خورد. اگر از نمای بالا به این باغ نگاه ‌کنید، چهار باغ کوچک‌تر به‌وسیله‌ی یک جوی آب به‌صورت ( + )  به بخش‌های مساوی تقسیم شده‌اند. در وسط علامت بعلاوه، عمارت دلربایی به زیبایی خودنمایی می‌کند و این ترکیب سنتی، همان الگوی باغ اصیل ایرانی‌ است؛ قرینگی تا نهایت زیبایی.

وقتی بالاخره از پیاده‌روی بهارانه و استشمام عطر بهارنارنج فارق شدید، سروقت عمارت باغ بروید. این مکان حالا به موزه رادیو و اشیا تاریخی مربوط به آن تبدیل شده‌است.

باغ جهان‌‌نما

نشانی: شیراز | ضلع شرقی خیابان حافظ | بالاتر از میدان حافظیه

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۷:۳۰ صبح تا 20:۳۰ 

باغ جهان نمای شیراز هم مانند باغ دلگشا از الگوی سنتی باغ ایرانی پیروی می‌کند. این‌جا در فصل بهار به بهشت کوچکی می‌مانَد که با انواع گل‌های رنگارنگ و خوش‌بو از همه دلبری می‌کند. پیاده‌روی در فصلِ بهارِ باغ جهان‌نمای شیراز، شبیه زندگی درون یک رویاست.

مانند باغ‌های قبلی در مرکز این باغ هم یک عمارت کلاه‌فرنگی ساخته‌شده است که جدا از تزئینات ساده‌ترش، کاملاً به عمارت باغ نظر شباهت دارد. عمارت باغ جهان‌نما حالا موزه آثار تاریخی و هنری است.

برای رفع خستگی و کمی وقت‌گذردانی، در این باغ یک کافی‌شاپ سنتی هم وجود دارد که اگر اهل نوشیدن چای یا قهوه هستید، حتما به آنجا سر بزنید.

بد نیست بدانید که این باغ تماشایی در فاصله 600 متری حافظیه قرار دارد. شما می‌توانید در فصل بهار یک روز را برای بازید از آنها کنار بگذارید.

باغ عفیف‌آباد شیراز

نشانی: شیراز | خیابان قصرالدشت |  بالاتر از باغ رحمت آباد، |خیابان عفیف آباد

زمان بازدید: هر روز از ۹ صبح تا ۲۲

باغ عفیف‌آباد که باغ گلشن شیراز هم معروف شده، به‌عنوان یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به شیراز در بهار شناخته می‌شود. این باغ از تماشایی‌ترین مکان‌های شیراز است و با 127 هزار مترمربع مساحت، به سبک ایرانی باغ‌آرایی شده است. یک عمارت سلطنتی بسیار زیبا و باشکوه در قلب این باغ جای گرفته که اولین طبقه آن امروزه به موزه‌ عبرت شهرت دارد. همچنین در زیرزمین باغ عفیف‌آباد، لوازم و ادوات جنگی و نظامی را به‌منظور بازدید عموم قرار داده‌اند.

باغ عفیف‌آباد و صدالبته پیاده‌راه دلربایی که روبه‌روی آن قرار دارد، یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های سفر به شیراز در بهار است؛ حواست‌تان باشد در هیاهوی شلوغی‌های بهار، فرصت تماشای آن را از دست ندهید! 

باغ نارنجستان قوام شیراز

نشانی: شیراز | خیابان لطفعلی خان زند | فلکه غدیر

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۲۰

بوستان سرسبز و کم‌نظیر نارنجستان قوام شیراز، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است؛ این مکان در دوران قاجار، محل زندگی خاندان پُرآوازه‌ی قوام بود. 

باغ نارنجستان به معماری بی‌نظیرش معروف است؛ یک معماری تمام ایرانی که هنرهای اصیل کاشی‌کاری، گچ‌بُری، نقاشی، آیینه‌کاری، حجاری، معرق و منبت را در حد کمال خود به‌کار برده است.

زیرزمین این عمارت باشکوه به موزه ایران‌شناس سرشناس آمریکایی (پرفسور آرتور پوپ) تعلق دارد. در این مکان می‌توانید از اشیا و وسایل دیدنی خانواده بزرگ قوام دیدن کنید. 

اما در بخش سمت راست باغ نارنجستان یک اتاق وجود دارد که دهه‌های گذشته به عنوان مکتب‌خانه استفاده می‌شد اما امروز با تغییر کاربری به یک رستوران سنتی زیبا تبدیل شده که برای شکم‌گردی بهارانه در باغ‌های شیراز بسیار مناسب است.

دیدنی‌های طبیعی سفر به شیراز در بهار

اگر به‌دنبال یافتن مکان‌های دیدنی شیراز در فصل بهار هستید، درجریان باشید که جاذبه‌های شیراز در فصل بهار بسیار زیاد هستند و تماشای تمام آن‌ها در یک سفر کار چندان آسانی نیست. برای آشنایی بیشتر با بعضی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که هنگام سفر به شیراز در بهار باید به آنها سر بزنید، با ما همراه باشید:

دشت لاله‌های واژگون ارژن

بهار که از راه می‌رسد، لاله‌های سُرخ‌رنگِ دشت ارژن شروع به روییدن می‌کنند و خاکِ این دشت دل‌نواز به رنگ سرخ درمی‌آید. منظره‌ هیجان‌انگیز این دشت در فصل بهار، جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت قاب‌هایی از زیباترین لاله‌های ایرانی.

حواس‌تان باشد برای مراقبت از این همه شکوه و زیبایی، هرگز لاله‌های واژگون را نچینید و در نگهداری از آن‌ها کوشا باشید.

روستای قلات شیراز

روستای قلات -خصوصاً در بهار و تابستان- از مشهورترین جاذبه‌های شیراز به‌حساب می‌آید و هرساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط ایران است. این روستای جذاب در مجاورت یک چشمه روان و در آغوش درختان سرسبز واقع شده است. برای رسیدن به آن کافی‌ست از مرکز شیراز 40تا50دقیقه به طرف جاده یاسوج – شیراز رانندگی کنید.

قلاتِ ییلاقی و دل‌رُبا با آن مسیرهای سنگفرش شده، خانه‌های پلکانی‌ و درختانی که در بهار شکوفه کرده‌اند، در همان نگاه اول شما را مجذوب زیبایی‌اش خواهد کرد.

بد نیست بدانید روستای قلات به‌دلیل پذیرایی از گردشگران بسیار، امکانات رفاهی مناسبی دارد که در میان آن‌ها کافه-رستوران‌های هیجان‌انگیز، سفره‌‌خانه‌های سنتی و نانوایی محلی به‌چشم می‌خورد.

بهشت گمشده

بهشت گمشده از زیباترین جاذبه‌های سفر به شیراز در بهار است که بازدیدکنندگان بسیاری را در این فصل به سمت خود می‌کشانَد. همان‌طور که از نام این منطقه پیداست، این‌جا مانند بهشتی‌ست که با زیبایی‌های منحصربه‌فردش بر روی زمین گُم شده است!

بهشت گمشده با نام اصلی تَنگِ بُستانَک، ییلاق چشم‌نواز و سرسبزی‌ست که صدای دلنشین رودهای خروشان‌اش لحظه‌ای خاموش نمی‌شود و آفتاب بهاری دلچسب و خیال‌انگیز‌ش قلب هر گردشگری را گرم می‌کند.

در زمان بازدید از بهشت گمشده‌ی شیراز حتماً به‌خاطر داشته باشید که از درختان و پوشش گیاهی بی‌نظیر این منطقه به عنوان هیزم استفاده نکنید.

توجه داشته‌باشید که لیست دیدنی‌های طبیعی شیراز در فصل بهار تمامی ندارد و بررسی تمام آنها در یک گزارش میسر نیست. این مطلب را با معرفی کوتاه جاذبه‌های سفر به شیراز در بهار ادامه می‌دهیم:

حافظیه‌ی شیراز در فصل بهار

حافظیه‌ی شیراز در فصل بهار

بدونِ شک تماشای آرامگاه ابدی حافظ شیراز در هر فصلی لذت‌بخش است اما شاید این خاصیت بهار باشد که زیبایی‌ها را چند برابر می‌کند! 

بهار که می‌رسد، عطر بهارنارنج با نسیم خنکی در محوطه می‌پیچد و فضای شگفت‌انگیز باغ را رویایی‌تر می‌کند. به‌همین سبب ایده‌آل‌ترین زمان برای مسافرت و بازدید از مجموعه حافظیه،  سفر به شیراز در بهار است.

در اولین فصل سال، محوطه‌ی اطراف آرامگاه جذابیت خیره‌کننده‌ای دارد و یک‌جهان زیبایی و رنگ را مقابل چشمان‌تان قرار می‌دهد. عطر خوش نارنج در سرتان می‌پیچد و مست از این‌همه دل‌رُبایی، به حافظ حق می‌دهید که «حافظ» شده باشد!

تخت‌جمشید در فصل بهار

تخت‌جمشید نیاز به معرفی ندارد و از مشهورترین جاذبه‌های شیراز و به‌طور قطع تمام ایران به‌شمار می‌آید. از آنجا که این مکان باستانی در یک محوطه‌ی باز واقع شده، آب‌و‌هوای مناسب تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت بازدید شما می‌گذارد. آیا مناسب‌تر از آب‌و‌هوای بهاری سراغ دارید؟ 

فصل تابستان به علت گرمای شدید هوا و تابش عمود آفتاب، حضور در فضاهای باز و بازدید از تخت‌جمشید کمی آزار دهنده می‌شود. از آن‌طرف هم در فصل‌های پاییز و زمستان با غروب خورشید دیگر سرمای هوا امان نمی‌دهد تا گردش لذت‌بخشی داشته باشیم. با این اوصاف سفر به شیراز در بهار مناسب‌ترین انتخاب برای بازدید از تخت‌جمشید است.

سعدیه، ارگ کریم‌خان، دروازه قرآن، عمارت دیوانخانه شیراز، عمارت شاپوری، آبشار مارگون، سرای مشیر و… از دیگر مکان‌های دیدنی شیراز هستند که باید هنگام سفر به شیراز در بهار از آنها بازدید کنید.

کلام آخر

در این گزارش تلاش کردیم تا جذابیت‌های سفر به شیراز در بهار را بررسی کنیم تا برای سفر به این شهر دیدنی و هیجان‌انگیز، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. شیراز پایتخت شعر و شاعری ایران و شهر افسانه‌ای عشّاق است! شهری که بارها و بارها ارزش تماشا دارد و بهار آن با تمام ایران متفاوت است. 

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران