عمارت شاپوری شیراز؛ یادگاری از پهلوی اول

اگر از هر کدام از ایرانی‌ها بپرسید که شیراز شما را یاد چه می‌اندازد احتمالا به تخت جمشید، حافظیه، سعدیه و باغ‌های متعددش اشاره خواهند کرد و بعید است کسی به یاد بناهای کمی کمتر قدیمی‌اش بیفتد. بناهایی مثل همین عمارت شاپوری شیراز که اگر در هر جای دیگری بود احتمالا خیلی بیش از این‌ها درباره‌اش صحبت می‌شد. بنایی باشکوه که جزئیات فراوانی دارد و حیف است که بیش از این مورد بی توجهی واقع شود.

پاسپورت دومینیکا

 ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر عمارت شاپوری شیراز را مورد بررسی قرار داده و رستوران‌ها و هتل‌ها و تمام امکانات تفریحی و رفاهی اطراف آن را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم دوست دارید تا بیشتر با این عمارت آشنا شوید با ما در ادامه در مجله‌سه کلیک همراه شوید.

معماری باشکوه و تاریخچه عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز یکی از جذاب‌ترین باغ‌ عمارت‌های ایران است که یادگاری به جا مانده از دوره پهلوی اول است. بنایی باشکوه که با تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی توسط استاد ابوالقاسم مهندسی؛ معمار معروف شیرازی در بین سال‌های 1310 تا 1315 ساخته شده و متعلق به تاجر بزرگ کازرونی عبدالصاحب شاپوری بوده است. جالب است بدانید این بنا تا اوایل دهه 70 همچنان مورد استفاده خانواده شاپوری بوده است اما تا مدتی بعدتر به صورت متروکه رها شده تا اینکه در سال 1378 توسط میراث فرهنگی استان فارس خریداری و مورد بازسازی و با شماره 2781 ثبت ملی شده است.

عمارت شاپوری شیراز دارای دو طبقه است که با زیربنایی حدود 840 متر مربع و در زمینی با 4600 متر مربع بنا شده و از اولین بناهایی است که در آن همزمان از معماری ایرانی و خارجی بهره گرفته شده است. عمارت شاپوری شیراز به گونه‌ای طراحی شده که برای ورود به این عمارت باید 90 درجه از ضلع شمالی دور زده و سپس وارد عمارت شوید. هنگامی که وارد محوطه عمارت می‌شوید همانند بیشتر باغ عمارت‌ها ابتدا یک باغ بزرگ خواهید دید که همچون بسیاری از باغ‌های ایرانی به صورت قرینه از محور است ولی تفاوت‌اش در این است که درختان با هم قرینه نیستند.

پس از گذر از باغ و چرخش 90 درجه‌ای گفته شده، درِ ورودی عمارت رو به روی شما خواهد بود. احتمالا اولین چیزی که توجه‌تان را پس از داخل شدن به عمارت شاپوری شیراز جلب می‌کند راه پله‌ای درست در مرکز این عمارت است که در زمان خودش کم نظیر بوده چرا که تا آن زمان سابقه نداشته است که چنین راه پله‌ای در وسط معماری عمارتی ایرانی قرار داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های تازه و ابداعاتی که در این بنا به چشم می‌خورد، مخصوص بودن هر اتاق برای کاری ویژه و به بیان دیگر تعریف کاربری برای هر اتاق است. در عمارت شاپوری شیراز چند منظوره بودن اتاق‌ها آنطور که تا قبل از آن سابقه داشته، وجود ندارد. در کنار همه این ویژگی‌ها اضافه کردن بالکن به معماری ساختمان نیز اتفاق تازه‌ای است که در این بنا می‌توانید مشاهده کنید. اتفاقی که هنوز که هنوز است در معماری ساختمان‌های ایرانی حفظ شده است. اضافه شدن بالکن به معماری ساختمان دلیلی بر حذف بهارخواب در این بنا نشده و این بنا جایگاه استراحت تابستانی را نیز لحاظ کرده است. حوض پنج پر موجود در وسط حیاط یکی دیگر از جذابیت‌های معماری این بناست که با چشم انداز ویژه‌اش از بالکن نه تنها در زمان خودش، بلکه همچنان زیبا و جذاب است. حوضی که در اطراف‌اش درخت‌هایی همچون سرو، انجیر، نارنج، افرا و… کاشته شده‌اند و با گلدان‌های شمعدانی در اطراف‌اش تزئین شده است.

عمارت شاپوری شیراز کجاست؟

اما این بنای زیبا در کجای شیراز واقع است و شما چگونه می توانید به دیدنش بروید. عمارت شاپوری شیراز در خیابان کریم خان زند، خیابان انوری و در تقاطع اهلی واقع است. اگر ماشین شخصی نداشته و بخواهید با وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید، دو راه دارید. نزدیک‌ترین مترو به آن متروی ایستگاه زندیه است که تا عمارت فاصله اندکی دارد و با کمی پیاده‌روی در خیابان توحید و سپس انوری به آن خواهید رسید. راه دیگر استفاده از اتوبوس است که برای این کار کافی است که پایانه خط ولیعصر به نمازی را سوار و در ایستگاه چهارراه زند پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی از خیابان انوری به عمارت شاپوری شیراز برسید.

بیشتر بخوانید : مشاهده لیست قیمت بلیط هواپیما شیراز

نزدیک‌ترین کافی شاپ‌ها به عمارت

خود عمارت شاپوری در دلش یک کافی شاپ بسیار دنج و زیبا دارد که می‌تواند محل مناسبی برای در کردن خستگی و خوردن نوشیدنی مورد علاقه‌تان باشد. در ضمن این عمارت، رستورانی بسیار با کیفیت نیز دارد که انواع غذاهای ایرانی در آن سرو می‌شود و شما می‌توانید در زمانی کم سفارش‌تان را تحویل و در فضا و محیط جذاب آن میل کنید تنها مسئله‌ای که ممکن است کمی شما را دچار چالش کند هزینه نسبتا بالای منوی این کافی شاپ و رستوران است. پس اگر هزینه برای‌تان مهم است می‌توانید به دیگر گزینه ‌های موجود نیز سری بزنید.

کافی شاپ سوشال

در این کافی شاپ که در خیابان انوری و در طبقه همکف پاساژ مهستان و در فاصله حدودا پنج دقیقه‌ای تا عمارت شاپوری شیراز واقع است شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌‌های گرم و سرد همچون انواع اسپرسو، آمریکانو، لاین بلک، لاته، موکا و بسیاری دیگر و همچنین انواع دمنوش‌ها را از منوی پر بار این کافی شاپ سفارش دهید. اگر دل‌تان نوشیدنی سرد و یا بستنی خواست نیز می‌توانید در این کافه سفارش دهید. در ضمن در این کافی شاپ، غذاهایی همچون پیتزا، پاستا، سالاد سزار و… هم سرو می‌شود که شما می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. این کافی شاپ هر روز از ساعت حدودا 10 تا 23 درهایش به روی شما باز است.

کافی شاپ عتیق

کافی شاپ عتیق یکی از بهترین و معروف‌ترین کافه‌های شیراز می‌باشد که در خیابان رودکی، کوچه 2، پلاک 11 که خیابان کناری عمارت شاپوری است، قرار دارد. این کافی شاپ از ساعت 16:30 تا 23:30 هر روز میزبان شما خواهد بود. منوی این کافه بسیار جذاب و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و انواع نوشیدنی‌ها و غذاها در آن سرو می‌شود. فضای شیک و دکوراسیون خوب آن در کنار برخورد حرفه‌ای کارکنان‌ آن، خاطره‌ای جذاب برای شما خواهد ساخت. پیشنهاد ما این است که موکا، شیک نوتلا و دابل اسپرسوی این کافه را از دست ندهید تا تجربه گشت و گذارتان از عمارت شاپوری شیراز ماندگارتر شود.

کافی شاپ مارون

این کافی شاپ نیز در همان نزدیکی‌های عمارت شاپوری شیراز یعنی در خیابان کریم خان زند واقع است. محیط جذاب و نمای بیرونی جالب این کافه شما را به خودش جذب خواهد کرد. پس نیازی نیست خیلی دنبالش بگردید تنها کافیست از عمارت شاپوری بیرون زده و در خیابان کریم خان زند قدم بزنید تا پیدایش کنید. شما در این کافه می‌توانید انواع نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان را از منوی آن سفارش داده و خیال‌تان راحت باشد که راضی از آن باز خواهید گشت. این کافی شاپ نیز از حدود ساعت 16 تا 23:30 درهایش به روی‌تان باز و میزبان شما خواهد بود.

کافی شاپ نادری

این کافه نیز با کمی فاصله از عمارت شاپوری شیراز در خیابان باغ صفا، خیابان فردوسی و نبش تقاطع رودکی قرار دارد و ویژگی ممتازی که دارد این است که همه روزه از 8 صبح تا 1 شب باز است. شما در این کافه نیز می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها،پیتزاها، ساندویچ‌ها و سالادها را سفارش دهید. کیفیت بالا و قیمت‌های نسبتا منصفانه این کافه از دیگر ویژگی‌های کافه نادری است که آن را دربین کافه‌رو‌ها محبوب کرده است.

بیشتر بخوانید : بهترین کافه های شیراز

نزدیک‌ترین رستوران‌ها وفست فودها به عمارت شاپوری شیراز

اگر به هر دلیلی دوست نداشتید غذای‌تان را در رستوران عمارت شاپوری شیراز میل کنید، می‌توانید از رستوران‌ها و فست فودهای اطراف آن استفاده کنید که با توجه به موقعیت قرارگیری این عمارت انتخاب‌های کمی هم نیستند. در زیر ما به برخی از بهترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پیتزا همبرگر 110

درست در همان خیابان زند، خیابان انوری که عمارت واقع است کمی آن سو‌تر یکی از فست فودهای پر مشتری شیراز قرار دارد به نام پیتزا همبرگر 110 که شما می‌توانید انواع پیتزا، ساندویچ و کباب ترکی را در آن با قیمتی مناسب سفارش دهید. فست فودی که در حدود 50 سال است که در همین منطقه میزبان مشتریان خود است و در آخرین نظرسنجی در میان شیرازیان عنوان نوستالژیک‌ترین ساندویچی یا همان فست فودی شیراز را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد می‌شود به فست فودی با این همه سابقه اعتماد کرد و پس از دیدار با عمارت شاپوری شیراز اینجا غذایی میل کرد. برای این کار شما می‌توانید از ساعت 12 تا 23 به این فست فود سری بزنید.

 استریت فود

برای رسیدن به استریت فود از عمارت شاپوری شیراز باید کمی پیاده‌روی کنید و به خیابان مجاورش یعنی چهارراه پارامونت بروید و بعدش به سمت چهارراه خیرات بروید. نبش کوچه 87 این فست فود را خواهید دید. فست فودی که به تازگی راه اندازی شده اما در همین مدت کم توانسته مشتریان زیادی را جذب کند. مشتریانی که از کیفیت غذای ارائه شده در این فست فود بسیار راضی هستند. برگرهای استریت فود یکی از بهترین غذاهای آن است. پس توصیه می کنم اگر به استریت فود آمدید برگرهای خوشمزه‌اش را از دست ندهید. شما می‌توانید از ساعت 12 تا 23 به استریت فود آمده و از غذاهایش لذت ببرید فقط حواس‌تان باشد که جا برای نشستن در این فست فود کم است و شما باید به احتمال زیاد سفارش‌تان را در فضای باز جلوی آن و یا در مکانی دیگر میل کنید.

رستوران شرزه

برخی می‌گویند اینجا قدیمی‌ترین رستوران شیراز است و بهترین کباب‌های شیراز را دارد. رستورانی قدیمی اما لوکس که در آن انواع غذاهای سنتی ایرانی و البته شیرازی با بهترین کیفیت سرو می‌شود. انواع کباب‌ها، خورشت‌ها، غذاهای سنتی شیراز و… را می‌توانید اینجا سفارش داده و با خیال راحت از نوع پخت و کیفیت مواد غذایی به کار رفته در آن میل کنید. نکته‌ای که ممکن است برای‌تان کمی آزاردهنده باشد این است که تنها شما نیستید که از کیفیت این رستوران آگاهید، برای همین معمولا باید زمانی را در انتظار و صف سفارش غذا بگذرانید. نکته دیگری که مهم است بدانید این است که اگر صرفا  به خاطر گران بودن رستوران عمارت شاپوری شیراز آنجا غذا نخوردید شاید اینجا هم چندان نظرتان را جلب نکند چون رستوران شرزه نیز قیمت‌های نسبتا بالایی دارد. پخش زنده موسیقی از دیگر ویژگی‌های این رستوران است که فضای خاطره انگیز و جذابی را در کنار معماری و فضای دلنشین‌اش برای‌تان خلق خواهد کرد. شما برای حضور در این رستوران کافی است کمی از چهارراه زند فاصله گرفته، وارد خیابان طالقانی و خیابان مسجد وکیل شوید تا رستوران شرزه را به راحتی پیدا کنید. این رستوران نیز همه روزه از ساعت 10 تا 23 میزبان شما خواهد.

نزدیک‌ترین هتل‌ها به عمارت

با توجه به موقعیت قرارگیری عمارت شاپوری شیراز خوشبختانه هتل‌های بسیاری در اطراف آن و با قیمت‌های متفاوت وجود دارند. پس خیال‌تان راحت باشد که اقامتگاه مورد نظرتان را خواهید یافت. در زیر ما به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

هتل ساسان

این هتل دقیقا در نزدیکی عمارت شاپوری شیراز یعنی خیابان زند، خیابان انوری واقع است و شما به محض خروج از عمارت تابلوی آن را با کمی دقت خواهید دید. هتل ساسان یکی از بهترین هتل‌های شیراز محسوب می‌شود به شکلی که در نظرسنجی‌های انجام شده از نظر نظافت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برترین هتل در سال 1399 شده است. شما در این هتل می‌توانید انواع امکاناتی که از یک هتل با هزینه اقامت متوسط سراغ دارید را دریافت کنید. رستوران و کافی شاپ هتل ساسان نیز آماده خدمت به تمامی مشتریان و متقاضیان و نه صرفا کسانی که در هتل اقامت کرده‌اند، می‌باشد.

هتل کریم خان شیراز

این هتل یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های اقامت در شیراز با قیمتی نسبتا مناسب است. هتل کریم خان با تلفیقی از معماری سنتی و مدرن در خیابان کریم خان واقع است و فاصله بسیار کمی با عمارت شاپوری دارد. این هتل که هتلی چهار ستاره است رستوران، کافی شاپ، چای خانه سنتی، سالن بدنسازی، پارکینگ و اینترنت، فروشگاه صنایع دستی، استخر، جکوزی و بسیاری امکانات دیگر نیز دارد که می‌توانید در صورت عدم اقامت نیز از برخی از آن‌ها استفاده کنید

هتل پارسیان شیراز

یکی دیگر از هتل‌های واقع در چهارراه زند، خیابان رودکی که در چند قدمی عمارت شاپوری شیراز قرار دارد، هتل پارسیان است. این هتل نیز از هتل‌های چهار ستاره شیراز است و با چشم اندازی جذاب و امکانات ویژه‌ای همچون رستوران، کافی شاپ، سالن همایش و… که دارد، می‌تواند میزبان بسیار خوبی برای اقامت شما در شیراز باشد. این هتل یکی از هتل‌های نسبتا قدیمی اما با سابقه شیراز محسوب می‌شود که در چند سال گذشته مورد بازسازی نیز قرار گرفته است و به نظر انتخاب خوبی برای اقامت در مرکز شهر شیراز به حساب می‌آید.

اقامتگاه سنتی ماه منیر شیراز

این اقامتگاه در واقع خانه‌ای سنتی با قدمتی نزدیک به 120 سال است که تاریخچه اش به اواخر دوره قاجار بر‌می‌گردد. این اقامتگاه در سال 1397 پس از بازسازی و مرمت کار خود را آغاز و مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفت. این اقامتگاه  که در خیابان زند، کوچه هفتم قرار گرفته و دسترسی عالی به بیشتر اماکن تاریخی و باغ‌های شیراز همچون باغ عمارت شاپوری شیراز دارد از نظر قیمت نیز گزینه بسیار مناسب و خوب برای کسانی است که نمی‌خواهند هزینه بالایی برای اقامت خود بپردازند اما کیفیت نسبتا خوبی می‌خواهند.

زمان بازدید و هزینه ورودی به عمارت شاپوری شیراز

مجموعه عمارت شاپوری شیراز همه روزه از ساعت 8 صبح تا 11 شب به صورت یکسره باز و میزبان شما خواهد بود. هزینه ورودی به عمارت برای ایرانیان نفری 2 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 5 هزار تومان است. نکته جالب برای این عمارت این است که اگر بخواهید صرفا از رستوران یا کافی شاپ این مجموعه استفاده کنید نیازی به پرداخت هزینه ورودی نخواهد بود.

نظرات کاربران