مسجد نصیرالملک؛ زیباترین مسجد صورتی جهان !

مساجد عبادتگاه های مشترک مسلمانان در سراسر جهان هستند و معمولا همه این مکان های مقدس را به عنوان نماد صلح می شناسند که با سبک معماری خاصی ساخته شده اند. خوب است بدانید که  از نظر زیبایی و ویژگی های این سبک معماری می توان به آینه کاری، سقف های گنبدی ، طاق ها و کاشی های منحصر به فرد اشاره کرد. این زیبایی باعث شده است که مساجد در سراسر جهان به جاذبه های گردشگری مسلمانان و پیروان سایر ادیان تبدیل شوند. اما استفاده از رنگ ها در مساجد میتواند جالب باشد؛ آن هم زمانی که با صورتی در ارتباط شود!  صورتی رنگی است که در برخی از مساجد به عنوان نمادی از آرامش، عشق و صلح استفاده می شود. قبل از اینکه بخواهیم مسجد نصیرالملک را نشانتان بدهیم؛ خوب است با 3 مسجد صورتی دیگر در جهان نیز آشنا شوید.

پاسپورت دومینیکا

مسجد صورتی مالزی

 یکی از نمونه های مساجد صورتی، مسجد پوترا در مالزی است. این مسجد در کنار دریاچه زیبای پوتراجایا قرار گرفته و منظره‌ای را به نمایش می‌گذارد که باعث می‌شود به عنوان یکی از مدرن‌ترین مساجد جهان اسلام به‌شمار بیاید. مسجد پوتراجایا که با نام مسجد پوترا نیز شناخته می شود، در سال 1997 شروع به کار کرد و دو سال بعد برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

مسجد صورتی فیلیپین

مسجد Maguindanao در فیلیپین یکی از مساجد صورتی جهان است. به نظر می رسد که جدا از جنبه مذهبی، رنگ صورتی اش، آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است. این مسجد در سال 2014 تکمیل شد و به نشانه وحدت بین ادیان مختلف توسط کارگران مسیحی ساخته شد.

مسجد صورتی اندونزی

سومین مسجد صورتی در بینتان، بزرگترین جزیره مجمع الجزایر اندونزی واقع شده است. با پوشیدن سایه روشن صورتی، مسجد جامع النور به نماد معماری اسلامی بینتان تبدیل شده است. برای دعا به آنجا بروید یا برای خاطره خاطره با آن عکس بگیرید.

 مسجد نصیرالملک ایران

 یکی دیگر از مساجد صورتی جهان، مسجد نصیر الملک است که در شیراز قرار دارد. این مسجد به دلیل پنجره های رنگارنگ و کاشی های صورتی رنگی که در طراحی داخلی آن به کار رفته است، در فرهنگ عامه به مسجد صورتی معروف است.

همانطور که آورده ایم چهار مسجد صورتی در جهان داریم که خوشبختانه یکی از آن‌ها در کشور عزیزمان و شهر زیبای شیراز واقع است. مسجدی که یکی از زیباترین بناهای این شهر جذاب به حساب می‌آید. مسجدی واقع در خیابان لطفعلی خان زند و حوالی نارنجستان قوام و برخی باغ‌های تاریخی دیگر. نکته جالبی که باید در مورد روانشناسی رنگ صورتی بدانید؛ این است که این رنگ باعث افزایش تحمل و صبر در انسان می شود و محبت را تشویق می کند.اگر شما هم می‌خواهید بیشتر با این گنجینه باشکوه که آنقدرها هم پیر نیست و جاهای دیدنی اطرافش، هتل‌ها و کافه‌های نزدیک به آن و … آشنا شوید با ما در ادامه در مجله‌۳‌کلیک همراه باشید.

معرفی مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد خیره‌کننده و باشکوه نصیرالملک علاوه بر ظاهر بیرونی جذابی که دارد؛ راز شگفت‌انگیزی را نیز در بین دیوارهای نمای بیرونی نسبتاً سنتی خود پنهان کرده که آن را سحرآمیزتر می‌کند. این مسجد در محله گود عربان که قبل‌ترها به آن محله اسحاق بیگ نیز می‌گفتند واقع است.

جایی در بخش جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ و برخی باغ‌های تاریخی شیراز. این بنا کمی بیش از یکصد سال پیش، در دوران قاجاریه و به فرمان میرزا حسن علی خان که به نصیرالملک نیز معروف بوده، با دستان هنرمند محمد حسن معمار ساخته شده است.

قدم گذاشتن در داخل این مسجد از همان ابتدا شما را با حال و هوایی متفاوت درگیر می‌کند. این تفاوت را وقتی بیشتر متوجه می‌شوید که پای در فضای داخلی آن می‌گذارید. به ویژه اگر قبلش از ویژگی سحرانگیز آن خبر نداشته و از قضا اول صبح و همزمان یا کمی بعد از طلوع خورشید به آنجا رسیده باشید! قدم زدن در این مسجد در حوالی ظهر مانند قدم زدن در یک کالیدوسکوپ از رنگ‌ها است.

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین جاهای عکاسی در شیراز

مسجد نصیرالملک به گونه‌ای بنا شده که نور و عبادت در آن به هم می‌پیوندند. هر روز، اشعه‌های خورشید صبح زود از میان پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ‌، خودشان را به درون مسجد رسانده و با طلوع خود جانی دوباره به آن می‌دهند. این پرتوها صحن مسجد را به سرزمین شگفت‌انگیزی از رنگ‌ها، نقش‌ها و نور تبدیل می‌کنند. نقش‌هایی که از در و دیوار آن بالا رفته و همچون درویشانی در حال چرخش، رقص‌کنان روی زمین، دیوارها، طاق‌ها و گلدسته‌های بلند آن منعکس شده و به اطراف کشیده می‌شوند. انعکاسی که حتی بازدیدکنندگان را نیز بی نصیب نگذاشته و همچون توپی رنگارنگ با برخورد به آن‌ها به هزاران پروانه رنگارنگ تبدیل می‌شوند.

  نمایشی که اوجش دقیقا مصادف با اذان ظهر و کمی قبل از آن است. بعید می‌دانم خیال کنید که این تلاقی حیرت انگیز با وقت نماز از سر تصادف است. همانطور که گفتیم کوچک‌ترین چیزها در اینجا کاملا مهندسی شده هستند. منظره نور خورشید که از میان شیشه های رنگارنگ وارد شده و سپس بر روی فرش‌های زیبای ایرانی پهن شده در داخل مسجد می‌افتند، چنان مسحور کننده‌ هستند که به نظر می‌رسد از دنیای دیگری آمده‌اند.

 با هر نوع اعتقاداتی که داشته باشید، هنگام دیدن درخشش این نور، احساس خواهید کرد دستان‌تان به طور طبیعی برای خواندن نماز به سمت آسمان بلند می‌شوند. به نظر می‌رسد سازندگان این مسجد می‌خواسته‌اند ایمان خود را از طریق نور صبحگاهیِ تابیده از این شیشه‌های رنگی نشان دهند و به نظر، خیلی هم موفق بوده‌اند.

معماری مسجد نصیرالملک شیراز

کاشی کاری مسجد نصیرالملک یکی از بی نظیرترین کاشی‌کاری‌های به جا مانده در مساجد و دیگر بناهای تاریخی ایران پس از اسلام است. اولین برخورد با ما با این مسجد یک سردر ورودی اصلی است که با کاشی‌های هفت رنگ جذابی آراسته شده. کاشی‌هایی که در تزئین آن‌ها از نقش گل سرخ و گل زنبق شیراز استفاده کرده‌اند. این سردر دارای دو جرز نیز هست. در هر کدام از آن‌ها نیز همین کاشی‌های هفت رنگ در کنار کتیبه‌هایی که روی آن‌ها اشعاری از شوریده شیرازی با خط نستعلیق نگاشته شده، به چشم می‌خورد.

پس از سردر اصلی، با پیچی 90 درجه، وارد حیاط این مسجد می‌شویم. حیاطی که به سبک و سیاق سایر مساجد و ابنیه تاریخی ایران قرینه‌وار معماری شده‌ است. به طوری که ایوان جنوبی مسجد فقط به همین دلیل ساخته شده و حتی کاربری دیگری هم ندارد!

همچنین، مسجد نصیرالملک شیراز دارای دو شبستان است؛ شبستان غربی و شرقی. شبستان شرقی، شبستانی زمستانی است. در گرمای تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفته تا مسجد به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، بیش از اندازه گرم نشود. اما بنای شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز همان صحنی بود که تا حالا از آن صحبت کرده‌ایم و جزو شاهکارهای معماری ایرانی خواندیمش!

اما چرا مسجد نصیرالملک در جهان به مسجد صورتی معروف است؟

اگر کمی فکر کنیم، بیشتر بناهای تاریخی ایران و به ویژه مساجدش را با کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی به یاد می‌آوریم. اما آیا کاشی صورتی در ذهن دارید؟ دقیقا وجه تمایز این مسجد، استفاده هوشمندانه از همین رنگ در کاشی‌کاری‌اش است.

 رنگی که تا قبل و یا حتی بعد از این، در تزئینات هیچ بنای دیگری در ایران مورد استفاده قرار نگرفته و مرسوم نبوده است. کاشی‌های صورتی مایل به رز جذابی که در تلاقی نور فوران کرده  و جنبشی صورتی به پا می‌کنند شما را آنچنان تحت تأثیر قرار می‌دهند که بنا را با این نام به یاد بیاورید؛ مسجد صورتی!

رستوران‌ها و کافی شاپ‌های نزدیک به مسجد نصیرالملک شیراز

رستوران شرزه

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین رستوران‌های شیراز است که می‌توانید در آن حین سرو غذا موسیقی زنده هم گوش کنید! تمامی غذاهای این رستوران با کیفیت و خوب هستند اما کبابش چیز دیگری است. پس اگر عاشق کباب هستید به هیچ وجه رستوران شرزه را از دست ندهید.

این رستوران در خیابان زند و جنب خیابان مسجد وکیل واقع است و برای رسیدن به آن از مسجد نصیرالملک شیراز حدود 15 دقیقه پیاده فاصله دارید. رستوران شرزه از ساعت 12 ظهر تا 11 شب میزبان شما خواهد بود.

کافه موزه زرنگار

از مسجد نصیرالملک شیراز که بیرون بزنید در همان خیابان لطفعلی خان زند، یکی از بهترین کافه‌های شیراز قرار دارد که خودش یکی از آثار گردشگری شیراز هم محسوب می‌شود و فاصله‌اش تا مسجد نصیرالملک نیز کم‌تر از 5 دقیقه است. شما در کافه موزه زرنگار می‌توانید پس ازصرف یک نوشیدنی گوارا، آن هم در ظروف قدیمی و مخصوص این کافه، به زیرزمین آن رفته و از موزه مشاهیر آنجا نیز بازدید کنید.

 شما می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 11 شب به این کافه سر بزنید. فقط حواس‌تان باشد محیط کافه کاملا خانوادگی بوده و در آن سیگار کشیدن آزاد نیست.

رستوران کته ماس

این رستوران نیز یکی دیگر از نزدیک‌ترین رستوران‌ها به مسجد نصیرالملک شیراز است که در فاصله حدودا 10 دقیقه‌ای آن قرار دارد. خوبی رستوران کته‌ماس در این است که امکان بیرون‌بر نیز دارد و شما می‌توانید در صورت تمایل غذای‌تان را در محیط دیگری میل کنید. پیشنهادی بسیار وسوسه کننده‌! چرا که اطراف این خیابان پر است از فضاهای جذابی که می‌توانند با هوای دلپذیرشان میزبان خوبی برای شما باشند.

اگر به این رستوران تشریف بردید؛ کلم‌پلوی‌ ویژه‌اش را از دست ندهید. از ما گفتن بود! این رستوران در خیابان لطفعلی خان زند پس از سه راه نمازی و سمت راست آن واقع است.

هتل‌های نزدیک به مسجد نصیرالملک شیراز

هتل لطفعلی خان شیراز

اگر دنبال یک هتل نسبتا راحت با هزینه‌ای مناسب می‌گردید؛ هتل دو ستاره لطفعلی خان به دلیل نزدیکی‌اش به آثار باستانی و بافت تاریخی شیراز گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. از این هتل تنها حدود یک دقیقه تا نارنجستان قوام و 5 دقیقه پیاده تا مسجد نصیرالملک شیرا فاصله خواهید داشت.

این هتل آنقدر نزدیک است که شما می‌توانید از پنجره آن نارنجستان قوام را تماشا کنید. پیشنهاد ما این است که اگر هوا مناسب بود؛ با باز کردن پنجره از بوی بهارنارنج‌های پیچیده در هوای نارنجستان نیز لذت ببرید. این هتل امکانات رفاهی مناسبی دارد و با توجه به هزینه مناسبش، کاملا مطلوب است.

 شما می‌توانید در صورت تمایل از غذاخوری موجود در آن هم برای سفارش و صرف غذا استفاده کنید. این هتل در خیابان لطفعلی خان، خیابان یزد و همانطور که گفتیم مقابل موزه قوام واقع است.

هتل کریم خان شیراز

این هتل یکی از جذاب‌ترین و به روزترین هتل‌های شیراز است و مناسب کسانی است که دوست دارند هزینه بیشتری برای اقامت‌شان خرج کنند.

 امکانات رفاهی بسیار عالی در کنار فضای مناسب آن می‌تواند سفر شما در شیراز را جذاب‌تر کند. فقط حواس‌تان باشد که این هتل در یکی از خیابان‌های اصلی شیراز واقع است و همانطور که دسترسی بسیار خوبی به بیشتر آثار تاریخی شیراز دارد، ممکن است کمی هم شلوغ باشد و صدای ماشین‌ها و رفت و آمدشان در شب اندکی آزارتان دهد.

 البته اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که از جنب و جوش و شلوغی شهر لذت می‌برید؛ مطمئن باشید بهترین هتل برای‌تان همین مکان است. این هتل که در خیابان رودکی، کنار خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد تا مسجد نصیرالملک پیاده حدودا 10 دقیقه فاصله دارد.

هتل پارسیان شیراز

هتل سه ستاره پارسیان نیز یکی دیگر از بهترین و مناسب‌ترین هتل‌های شیراز است که با توجه به امکانات و فاصله نسبتا خوبش با اماکن گردشگری شهر، مشتریان زیادی دارد. این هتل خارج از محدوده ترافیک قرار گرفته اما پارکینگ سرپوشیده ندارد و این برای کسانی که با ماشین شخصی خود به شیراز آمده‌اند ممکن است کمی ناراحت کننده باشد.

ولی اگر آن را در کنار سایر امکاناتی که این هتل دارد قرار دهیم؛ به نظر نکته خیلی مهمی نمی‌آید. شما می‌توانید از امکانات رفاهی و پذیرایی خوب این هتل استفاده کرده و مشتری‌اش شوید. هتل پارسیان نیز در خیابان زند و نبش خیابان رودکی واقع است و فاصله‌اش تا مسجد نصیرالملک شیراز پیاده حدودا 10 دقیقه خواهد بود.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به مسجد نصیرالملک شیراز

خیابان لطفعلی خان زند پر است از باغ‌های تاریخی جذاب که معروف‌ترین‌شان نارنجستان قوام است. شما با این باغ زیبا بصورت قدم زنان کمتر از 5 دقیقه فاصله دارید. توصیه می‌کنم پس از دیدن طلوع در مسجد نصیرالملک به این باغ بیایید و با بوی بهارنارنج ‌های نارنجستان قوام و معماری دلنشینش عیش‌تان را تکمیل کنید.

مجموعه وکیل نیز در 15 دقیقه‌ای مسجد قرار دارد. جایی که می‌توانید با رفتن به آن و بازدید از بازار و حمام وکیل چند ساعتی سرگرم شوید و سپس ناهار را هم در یکی از رستوران‌های اطراف که معرفی کردیم میل کنید تا آماده زیارت حضرت شاهچراغ شوید؛ چرا که بارگاه حضرت شاهچراغ هم در فاصله کمی از این مجموعه واقع است.

مسیر دسترسی به مسجد نصیرالملک شیراز

اگر بخواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و گزینه‌تان مترو باشد، باید خط یک متروی شیراز را سوار شده و در ایستگاه ولیعصر از آن پیاده شوید. مسجد در 10 دقیقه‌ای شما خواهد بود. اگر گزینه‌تان برای رفتن به آنجا اتوبوس باشد نیز باید خط ولیعصر به نمازی را سوار شده و در چهارراه مشیر پیاده شوید. قدم زنان 10 الی 15 دقیقه تا مسجد فاصله دارید. اگر هم ماشین دارید یا می‌خواهید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید که دیگر رسیدن به خیابان لطفعلی خان زند از آب خوردن هم آسان‌تر خواهد بود!

ساعات بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز

ساعات بازدید از این مسجد در طول سال متفاوت است. در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 5 عصر و در نیمه دوم سال از 7 صبح تا 4 عصر می‌توانید از مسجد نصیرالملک شیراز دیدن کنید اما همانطور که بارها گفتیم بهترین زمان بازدید برای غرق شدن در اوج شکوه و زیبایی این مسجد اوایل صبح تا اذان ظهر است.در ضمن بلیط ورودی مسجد نصیرالملک شیراز برای گردشگران ایرانی نفری 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی، نفری 20 هزار تومان است.

سوالات متداول

بهترین زمان برای دیدن رنگ و نور در مسجد نصیرالملک چه زمانی است ؟

8 الی 10

آرامگاه امامزاده زنجیری کجاست ؟

در ضلع شمال شرقی مسجد صورتی

منبع : ویکی پدیا

نظرات کاربران